Gå til innhold

Har kjøpt bolig, men ikke kommet inn på boligmarkedet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle kan bo i Oslo sentrum sies det. I alle fall ikke førstegangskjøpere.

Jeg tok dette til meg og kjøpte min første bolig i en by litt utenfor Oslo i 2019. Boligen var liten, området ikke det beste og boligen var heller ikke ny og fresh. Men nå var jeg i alle fall inne i markedet tenkte jeg.

Men 6 år etter så har verdien knapt steget. Om jeg heldig nok til å finne en kjøper, så skal jeg si meg fornøyd om jeg får igjen det jeg betalte pluss omkostninger.

Så selv om jeg har hatt lavere boutgifter i de årene jeg har eid, har jeg egentlig ikke fått vært med på boligreisen som mange forbinder med boligmarkedet. 

For meg har det vært 6 bortkasta år med tanke på formues bygging.

For dere som vil inn i markedet. Lær av mine feil. Ikke hør på de som sier dere skal kjøpe første bolig utenfor Oslo. Dere kommer til å tape massivt på det. Kjemp med nebb og klør for å komme inn i Oslo. Det først da dere er inne i markedet.

Anonymkode: b9f9d...449

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest bor utenfor Oslo og har verdiøkning på bolig😀 Du har nok bare hatt maks uflaks

Anonymkode: 05a0b...4f5

• Liker 32
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er selvfølgelig på boligmarkedet. 

Og like selvfølgelig kan man godt se betydelig verdiøkning også på boliger utenfor Oslo. Det krever en del flaks og kunnskap om markedet man kjøper i, der som alle steder. 

Anonymkode: 7c2fa...17d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tok dette til meg og kjøpte min første bolig i en by litt utenfor Oslo i 2019. Boligen var liten, området ikke det beste og boligen var heller ikke ny og fresh. Men nå var jeg i alle fall inne i markedet tenkte jeg.

Men 6 år etter så har verdien knapt steget. Om jeg heldig nok til å finne en kjøper, så skal jeg si meg fornøyd om jeg får igjen det jeg betalte pluss omkostninger.

Så selv om jeg har hatt lavere boutgifter i de årene jeg har eid, har jeg egentlig ikke fått vært med på boligreisen som mange forbinder med boligmarkedet. 

For dere som vil inn i markedet. Lær av mine feil. Ikke hør på de som sier dere skal kjøpe første bolig utenfor Oslo. Dere kommer til å tape massivt på det. Kjemp med nebb og klør for å komme inn i Oslo. Det først da dere er inne i markedet.

Alle kan ikke bo i Oslo, nei.

Men boligmarkedet i Norge er ikke ett homogent marked.

Kjører du rundt time fra Oslo kan du havne i Sør-Odal, Øvre Eiker, Askim/Mysen Drammen eller Moss. 

Hadde du kjøpt i Moss eller Drammen hadde du fått en større verdistigning på seks år enn i de andre kommunene.

Kjøper man en ufresh leilighet, i et ufresht område, men pusser opp leiligheten - så er det fortsatt et ufresht område.

Hadde du pusset opp leiligheten kunne det godt hende at du hadde fått mer igjen for boligen.

Dårlige valg + dårlig kjøp = gir ikke stor avkastning.

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel selvsagt kan vi hakke ned på ts og dra de vanlige ikke alle kan bo i Oslo strofene.

Men jeg er ganske sikker på at det ts prøver å formidle er at viss du planlegger et liv i Oslo så er det der du må satse på og få kjøpt leilighet for å bli med på verdistigning som er på stedet du ønsker å bo.

Viss ts jobber i Oslo er 6 år lenge å pendle viss dette ikke er ønskelig. Jeg antar ts føler seg stuck og ikke vil at andre skal havne i samme kjipe økonomiske situasjon samtidig som hen ventilerer. Prisene har økt enormt i Oslo så kan være svært utfordrende for enslige å komme inn på markedet eller 2 med lav lønn. 

Ser ikke vitsen med å angripe ts automatisk. Det skjer så alt for ofte her inne.

Anonymkode: 394ec...c2e

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vel selvsagt kan vi hakke ned på ts og dra de vanlige ikke alle kan bo i Oslo strofene.

Men jeg er ganske sikker på at det ts prøver å formidle er at viss du planlegger et liv i Oslo så er det der du må satse på og få kjøpt leilighet for å bli med på verdistigning som er på stedet du ønsker å bo.

Viss ts jobber i Oslo er 6 år lenge å pendle viss dette ikke er ønskelig. Jeg antar ts føler seg stuck og ikke vil at andre skal havne i samme kjipe økonomiske situasjon samtidig som hen ventilerer. Prisene har økt enormt i Oslo så kan være svært utfordrende for enslige å komme inn på markedet eller 2 med lav lønn. 

Ser ikke vitsen med å angripe ts automatisk. Det skjer så alt for ofte her inne.

Anonymkode: 394ec...c2e

Oslomarkedet svinger.
2015-2016 var brennhett 🔥🔥🔥

Ettroms og små toroms var blitt for dyre for enkeltpersoner, så man «måtte» være to, og/eller ha hjelp av foreldre.
Prisene skøyt i været.

Man måtte stå i kø for å komme inn i leilighetene, på visningene.
Man måtte stå i kø for å komme inn på kjøkkenet.
Man måtte stå i kø for å gå inn på badet.

Leiligheter gikk 1-2 millioner over prisantydning. 

Den gangen var det vanlig å ha interessentliste skrevet på papir, hvor alle som kom på visning noterte navnet sitt. Det ble ganske vanlig at flere sider fra slike lister forsvant.

«Plutselig» kom 2017 med nye låne- og skattekrav. ( Og TEK17 )

Vips så sluttet folk å gå på visning.
Folk måtte selge med tap. 2017 og 2018 var kjipe år for flere i Oslo-markedet.

Man ser litt av den samme tendensen nå. 
«Bolighaiene» selger.
Plutselig er det kjøpers marked.

Etter regjeringsskiftet i 2029 kan det fort snu igjen. Da kan det sikkert bli mer attraktivt å kjøpe utleieboliger, som igjen øker prisene.

Oslo-markedet er ikke risikofritt.

( TED-Talk slutt 🤭 )

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke svartmaler det litt for mye? Jeg har nesten vanskelig for å tro at det finnes et sted en time radius rundtomkring Oslo som ikke har hatt verdistigning. 

Men husk å skille mellom normal verdistigning og Oslo-verdistigning (som innlegg over her beskriver). 

Jeg kjøpte ca samme tid som deg, mini-leilighet, 40 min kjøring unna oslo, ca 10 min kjøring unna Drammen.. Og har hatt ca 80-100k verdistigning i året. Det er den normale norske prisstigningen du finner nærmest hvorsomhelst i landet. Jeg har vondt for å tro at du ikke har hatt samme?

Lite sammenlignet med Oslo eiendommer, men du skal jo være på et bedre sted økonomisk nå enn om du hadde leid i Oslo. 

Anonymkode: 2f11e...6b1

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, dersom du har bodd rimelig har du jo hatt mulighet til å spare til økt EK på siden da. Så selv om investeringen var flat har du jo fått økte mumigheter sånn sett.

Kjipt å betale renter på et boliglån hvor bolig ikke stiger, men samtidig hadde du jo måtte betale for tak over hodet på en eller annen måte.

Anonymkode: 1e69d...8d5

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Har bodd i Oslo før og har null interesse av å bo der, så noe boligkjøp der blir det definitivt ikke. 

Jeg bor også på et sted med relativt lav prisvekst, og det er mye mer lønnsomt å spare i fond enn å kjøpe bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper det har med området å gjøre - jeg bor ikke i Oslo, men også i et «ufresht» område av en by, veldig tettbygd og hovedsakelig folk på trygd og innvandrere. Det er litt bittert at den boligen jeg flyttet fra har hatt en kjempestor verdistigning, mens den jeg flyttet til knapt er verdt mer enn da jeg kjøpte. Skilsmisse. 

Så jeg synes rådet ditt er godt, ts, vær obs på området du kjøper i, det kan dra prisen og verdien voldsomt ned. 

Anonymkode: d116f...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket konkret område er det? Hokksund?

Anonymkode: 2760a...dce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mystisk, jeg kjøpte leilighet i Tromsø i 2013 og den har doblet seg i verdi.

Anonymkode: f6e09...762

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mystisk, jeg kjøpte leilighet i Tromsø i 2013 og den har doblet seg i verdi.

😄 Ja, det var mystisk! Hva har det med hi å gjøre? 

• Liker 5
Skrevet

På disse årene så har du vel et betydelig mindre lån også, og har dermed en større egenkapital?

Anonymkode: 154c3...f19

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😄 Ja, det var mystisk! Hva har det med hi å gjøre? 

Hva tror du selv`? Tromsø er i aller høyeste grad utenfor Oslo.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hva er det med Oslo som gjør at så mange på død og liv må dit? Vi har et langstrakt land med en masse byer, bygder, boliger, jobber og trivelige nabolag i hele landet. De aller fleste i Norge lever et helt utmerket liv andre steder enn i Oslo, så det er jo mulig! Eller?

Med mindre man har utdannet seg til et så sært og smalt fagfelt at det er bare i Oslo det er jobb, da.. Noen velger jo det, selv om det kanskje ikke er så klokt.....

Anonymkode: ddec5...4d7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Bolig er et sted å bo - ikke for å tjene penger. Du kan være heldig, men selv i Oslo er det ikke garantert at du får noe igjen for massig oppussing engang.

En nabo får nå det samme for en perfekt leilighet som et oppussingsobjekt. Om du vil pusse opp - gjør det for deg selv - ikke for å tjene noe på det.

Anonymkode: 72d9f...bd1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle boliger i Oslo har hatt verdiøkning heller. Jeg kjenner flere som prøver å selge og som er glade hvis de får igjen det de selv gav.

Anonymkode: 09eed...cd2

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor utenfor Oslo og verdistigningen på huset mitt har vært helt sykt bra. Huset ble bygd på utsiden av byen jeg bor i, men nå sier kommunen at det er ett av de beste stedene i kommunen. Selger jeg nå, så har jeg tjent en verdistigning på 5 mill på de årene jeg har bodd her. 
Jeg tenker du betale en overpris for din leilighet og med slitasjer så kan du ikke vente mye økning i verdi.

Anonymkode: 74325...52c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stemmer ikke. Jeg kjøpte bolig 1 time utenfor Oslo for 4 år siden, den har steget i verdi med 500000, og like leiligheter her blir som oftest solgt opp mot 200000 over takst. 

Anonymkode: 28437...705

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...