Alizee Skrevet 12. november #21 Skrevet 12. november (endret) Tror alle at det løser seg bare man får flere ansatte? Er det ingen som har fått med seg kommuneøkonomien og det store underskuddet som blir større for hvert år i de fleste kommuner. Her må staten mer inn på banen å bidra med mer penger og øke rammene slik at kommunene har mer å gå på. Vi ser nå stadig i større grad resultatet av sløsing og feilprioriteringer i et av verdens rikeste land. Endret 12. november av Alizee 4 2
Traktor Skrevet 12. november #22 Skrevet 12. november Alizee skrev (29 minutter siden): Tror alle at det løser seg bare man får flere ansatte? Er det ingen som har fått med seg kommuneøkonomien og det store underskuddet som blir større for hvert år i de fleste kommuner. Her må staten mer inn på banen å bidra med mer penger og øke rammene slik at kommunene har mer å gå på. Vi ser nå stadig i større grad resultatet av sløsing og feilprioriteringer i et av verdens rikeste land. Flere ansatte må selvfølgelig følges opp med mer midler til lønn. Det sier seg jo selv. 2
Buffelo Skrevet 12. november #23 Skrevet 12. november (endret) Norge trenger ikkje flere utvalg , komiteer, og paragrafflyttere, men ord blir omgjordt til handlinger , og eit mer inkluderende arbeidsliv der alle som ønsker det kan få delta etter evne. Det bli ikkje mer effektivet /utført ved at å påskjønne "noen med feite lønninger" som ligg langt over igjennomsnittet av befolkningen, men heller gi flere en påskjønnelse for å delta. Mange kan bli besøksvenn hos eldre i hjemmet og utføre enkle arbeidsopdrag . Kan også bli besøksvenn på en eit sykhjem og dermed kunne avlaste personalet der. Å importere flere kvinner til å utføre omsorgsarbeide høres heilt meningsløst ut. Omsorgsarbeide har vert ein underprioritert oppgave,og altfor lite verdisatt. "Som vi behandler de eldre slik blir samfunnet " Endret 12. november av Buffelo 7 3
MorTil2 Skrevet 12. november #24 Skrevet 12. november Brunello skrev (48 minutter siden): Dette burde mange uføre ha som oppgave for å få utbetaling. Eksempelvis 6 besøksdager i måneden på lokalt eldresenter. Mange uføre bidrar inn i frivilligheten i Norge, blant annet som besøksvenn. Å tvinge noen til bestemte oppgaver kun begrunnet med hvilken ytelse man mottar, blir feil. 6 4
Brunello Skrevet 12. november #25 Skrevet 12. november MorTil2 skrev (3 minutter siden): Mange uføre bidrar inn i frivilligheten i Norge, blant annet som besøksvenn. Å tvinge noen til bestemte oppgaver kun begrunnet med hvilken ytelse man mottar, blir feil. Jeg er helt uenig. Det er selvsagt ikke utelukkende ytelsen som skal ha betydning. Det er at man har kapasitet. Arbeidsløse burde også bli satt til slike oppgaver. 4 2
MorTil2 Skrevet 12. november #26 Skrevet 12. november Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg er helt uenig. Det er selvsagt ikke utelukkende ytelsen som skal ha betydning. Det er at man har kapasitet. Arbeidsløse burde også bli satt til slike oppgaver. En som er arbeidsløs er i utgangspunktet frisk nok til å ta enhver jobb. Mennesker på uføretrygd har en stor variasjon av helseutfordringer. Eldreomsorg er ofte forbundet med fysisk tungt arbeid. Jeg kan ikke se for meg at en med revmatisme f eks skal makte det. Men jeg og ser at uføre er en ubrukt ressurs,og forstår ikke hvorfor ikke systemet er lagt opp til jevnlig samtale om hvilke muligheter som finnes for å komme tilbake i en eller annen form for jobb. 4 4
Alizee Skrevet 12. november #27 Skrevet 12. november Traktor skrev (20 minutter siden): Flere ansatte må selvfølgelig følges opp med mer midler til lønn. Det sier seg jo selv. Prøver å si at alle disse pengene som trengs må komme fra et sted, og da må staten bidra mer for kommuner med allerede store underskudd. Så store underskudd at enkelte tjenester faktisk må kuttes.
Peters Skrevet 12. november Forfatter #28 Skrevet 12. november MorTil2 skrev (2 timer siden): Så menn kan ikke jobbe i omsorgsyrker? Det kan de, men de kan ikke føde barn som er hovedårsaken til eldrebølgen. Mannlige helsearbeidere er å bøte på symptomet, løser ikke problemet. 1
Guido Skrevet 12. november #29 Skrevet 12. november Traktor skrev (1 time siden): Feil. Ingen taper på dette. Jo, det gjør vi! Jeg som ufør har rett og slett ikke råd til å jobbe... da må jeg kunne jobbe så mye at jeg må stå i 90-100% stilling, noe jeg ikke har helse til. 1 1
fro Skrevet 12. november #30 Skrevet 12. november (endret) MorTil2 skrev (2 timer siden): Det man får utbetalt ekstra, er ihvertfall ikke motiverende nok til å gå på akkord med helsen. Hvis jeg legger inn dobbelt av dagens friintekt i inntektsplanleggeren på NAV, altså ca 52 000, så sitter jeg igjen med utbetalt kr 10 000 etter at 35% skatt og 70% trygd er fratrukket. Så ja, jeg taper ikke på det i penger, men kr 10 000 utbetalt for det som for de fleste tilsvarer en måneds arbeidsinnsats, er ikke særlig motiverende. Jeg syns ikke dette er veldig gode argumenter. Om jobbinga går på akkord med helsen så er vel det tilfelle uansett hvor mye eller lite ekstra man får betalt. Så sånn sett skal det jo ikke ha noe å si. Og så er det jo ikke slik at den eneste motivasjonen folk kan ha for å jobbe er mer penger? Hva med å ønske å komme seg ut, være produktiv, og I don’t know… bidra litt tilbake til samfunnet om man kan? Det er jo slik at et samfunn fungerer best om alle bidrar etter evne. Endret 12. november av fro 9 1
Brunello Skrevet 12. november #31 Skrevet 12. november MorTil2 skrev (26 minutter siden): En som er arbeidsløs er i utgangspunktet frisk nok til å ta enhver jobb. Mennesker på uføretrygd har en stor variasjon av helseutfordringer. Eldreomsorg er ofte forbundet med fysisk tungt arbeid. Jeg kan ikke se for meg at en med revmatisme f eks skal makte det. Men jeg og ser at uføre er en ubrukt ressurs,og forstår ikke hvorfor ikke systemet er lagt opp til jevnlig samtale om hvilke muligheter som finnes for å komme tilbake i en eller annen form for jobb. Det var snakk om å lese avisen og snakke med de eldre. Det er selvsagt ikke snakk om å gjøre sykepleieroppgaver. I så og si alle tråder om uføre hevder de uføre selv at det store problemet for de fleste er at de ikke er stabil arbeidskraft og at de har mange gode dager. Da vil det fungere utmerket at de har som krav å møte noen dager i måneden. Folk som er så syke at de ikke har kapasitet skal selvsagt slippe. 2 2
Beloved Skrevet 12. november #32 Skrevet 12. november Peters skrev (16 timer siden): Eldrebølgen, lav fødselsrate og manglende ansatte. Samt stort pengebruk i utlandet. Det er bare en løsning, vi trengs mange flere kvinner. Løsningen er like enkel som den er kontroversiell, åpne grensene for kvinner i fertil alder. 200.000+ ville løst problemet i løpet av et tiår, menn har vi nok av. Vis skjult innhold Så klart uten famileforening og helst ikke fra land som ikke går overens med det norske samfunnet. Nei - vi trenger at norske menn går inn for å bli gode fedre. Norske menn - i snitt - ser fremdeles på det å få barn som noe de "kan gjøre senere", "er kvinnens hoveddomene", og så videre og så videre. Dersom norske menn hadde vært mentalt klare til å få barn fra de var i starten av 20-årene, så kan jeg love deg at vi hadde sett både flere og større barnekull. Dersom de mennene som HAR tilgang til damer, hadde fått ut fingern og fridd 10 år tidligere, foreslått samliv og barn, tatt våkenetter og vasket flasker og både hentet og levert i barnehagen, hjulpet til med lekser og sittet i FAU og tatt med ungene i parken hver søndag så mor kunne slappe av, så hadde garantert de kvinnene som er her allerede fått flere barn enn de gjør. Og så hadde det nok vært noen menn som fremdeles var single og barnløse, akkurat som at det er kvinner som er single og barnløse, men den beste måten å demme opp for eldrebølgen på er ikke ett barn til hver, men MANGE barn til de som har solide rammer til å få de barna. 7 10
Mei88 Skrevet 12. november #33 Skrevet 12. november MorTil2 skrev (39 minutter siden): Men jeg og ser at uføre er en ubrukt ressurs,og forstår ikke hvorfor ikke systemet er lagt opp til jevnlig samtale om hvilke muligheter som finnes for å komme tilbake i en eller annen form for jobb. Fordi de fleste på 100% ufør er for syke til og jobbe, sykdommen er de sin jobb og de har mer enn nok med seg selv... 3 2
Mei88 Skrevet 12. november #34 Skrevet 12. november Brunello skrev (1 time siden): Dette burde mange uføre ha som oppgave for å få utbetaling. Eksempelvis 6 besøksdager i måneden på lokalt eldresenter. Eller ikke.. de fleste uføre har nok med seg selv og grunnen til at de ble ufør i første omgang 2 1
TheOneLinePuncher Skrevet 12. november #35 Skrevet 12. november Mei88 skrev (9 minutter siden): Fordi de fleste på 100% ufør er for syke til og jobbe, sykdommen er de sin jobb og de har mer enn nok med seg selv... Mei88 skrev (8 minutter siden): Eller ikke.. de fleste uføre har nok med seg selv og grunnen til at de ble ufør i første omgang Mulig det ikke er akkurat denne gruppen uføre det siktes til... 3
Brunello Skrevet 12. november #36 Skrevet 12. november Mei88 skrev (12 minutter siden): Eller ikke.. de fleste uføre har nok med seg selv og grunnen til at de ble ufør i første omgang I så og si alle uføretrygder her inne som dreier seg om uføre som partner eller uføre som legger ut bilder fra tur og trening hevder de aller fleste at uføre har gode og dårlige dager. Problemet er at man ikke vet når de dårlige dagene er. Da er denne løsningen utmerket. 1
Mei88 Skrevet 12. november #37 Skrevet 12. november Brunello skrev (1 minutt siden): I så og si alle uføretrygder her inne som dreier seg om uføre som partner eller uføre som legger ut bilder fra tur og trening hevder de aller fleste at uføre har gode og dårlige dager. Problemet er at man ikke vet når de dårlige dagene er. Da er denne løsningen utmerket. Som prinsipp for å faktisk få utbetalt ufør?
CrazyCatLady2500 Skrevet 12. november #38 Skrevet 12. november Brunello skrev (1 time siden): Dette burde mange uføre ha som oppgave for å få utbetaling. Eksempelvis 6 besøksdager i måneden på lokalt eldresenter. Er du sprø? Det ville tatt all energi fra de aktivitetene jeg nå klarer (trene, lage middag osv). Og stakkars de eldre som må få besøk av noen som ikke vil være der. 4 5
CrazyCatLady2500 Skrevet 12. november #39 Skrevet 12. november TheOneLinePuncher skrev (8 minutter siden): Mulig det ikke er akkurat denne gruppen uføre det siktes til... Er det mange grupper? 1
Brunello Skrevet 12. november #40 Skrevet 12. november Mei88 skrev (Akkurat nå): Som prinsipp for å faktisk få utbetalt ufør? Etter en vurdering. De fleste som blir uføre har restarbeidsevne. Den må selvsagt utnyttes. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå