AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:45 #1 Skrevet tirsdag kl. 18:45 Trenger andres meninger... Jeg har samboer. Jeg leaser bil, han har ikke lappen. Men han sitter på med meg noen ganger i uken til butikk, når vi skal i besøk, jeg henter han innimellom der han er osv. Jeg betaler 5000,- på bilen i mnd, betalte nettopp service på 5000, dekkskift.. Det er mange utgifter. Men det er også mitt valg å ha bil. Mener dere at han kan være med å betale et mindre beløp i mnd siden han nyter en del godt av bilen han også? f.eks. 1000-1500,-? eller blir det feil? Anonymkode: 3a2c7...78b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:49 #2 Skrevet tirsdag kl. 18:49 Dersom han ikke benytter bilen selv blir dette feil, ja. At du henter han i blant har ikke noe å si. Det er jo noe de fleste gjør for partneren sin, uavhengig av hvorvidt vedkommende har bil og lappen selv, eller ikke. Anonymkode: 817ed...08c 2 1
mommyaka Skrevet tirsdag kl. 18:50 #3 Skrevet tirsdag kl. 18:50 Kanskje litt bensin. Hvorfor kjøper du ikke når du betaler like mye på en bil kunne kjøpt? 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:50 #4 Skrevet tirsdag kl. 18:50 Be han heller betale for bensin innimellom. 1000-1500 synes jeg hørtes mye ut. Anonymkode: 1344a...a0b 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:54 #5 Skrevet tirsdag kl. 18:54 Da jeg ble samboer med en mann med bil, tok jeg umiddelbart halve regninga på alt. Det var mitt forslag, jeg så på det som en selvfølge - for, nå fikk jeg også tilgang til bil. Tror kanskje jeg var litt vel generøs altså, men mener det var riktig å være med å betale. Nå har jo ikke din samboer lappen, og da synes jeg det stiller seg litt annerledes - men, at han kan være med og betale litt bensin må jo være innafor. Skjønner du synes det er litt vanskelig - er ikke helt sikker selv på hva jeg mener. Kommer jo litt an på hvor mye han bruker bilen som passasjer. Hvordan tror du han ville reagert om du tok det opp med han? Anonymkode: 45336...50c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:02 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg ble samboer med en mann med bil, tok jeg umiddelbart halve regninga på alt. Det var mitt forslag, jeg så på det som en selvfølge - for, nå fikk jeg også tilgang til bil. Tror kanskje jeg var litt vel generøs altså, men mener det var riktig å være med å betale. Nå har jo ikke din samboer lappen, og da synes jeg det stiller seg litt annerledes - men, at han kan være med og betale litt bensin må jo være innafor. Skjønner du synes det er litt vanskelig - er ikke helt sikker selv på hva jeg mener. Kommer jo litt an på hvor mye han bruker bilen som passasjer. Hvordan tror du han ville reagert om du tok det opp med han? Anonymkode: 45336...50c Ja, jeg er veldig usikker på hva som blir «rett». Jeg har tatt det opp med han, han mener egentlig han ikke skal betale. Men jeg synes det også blir litt feil. Alt vi skal felles blir bilen brukt til, han spør meg gjerne om jeg kan kjøre han til butikk osv. Han har utbetalt 10-15000 mer enn meg i mnd, så det er ikke det at han ikke har råd. Han hadde lappen, men mistet den for noen år siden. Så jeg synes vel egentlig at når vi er samboere kunne han betalt noe. Anonymkode: 3a2c7...78b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:32 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:32 Hvor mye utgifter hadde du hatt på den samme bilen hvis du ikke hadde samboer? Han bør betale mellomlegget, altså de ekstra kostnadene han påfører ditt bilhold. Anonymkode: b8795...ef7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:58 #8 Skrevet tirsdag kl. 21:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg er veldig usikker på hva som blir «rett». Jeg har tatt det opp med han, han mener egentlig han ikke skal betale. Men jeg synes det også blir litt feil. Alt vi skal felles blir bilen brukt til, han spør meg gjerne om jeg kan kjøre han til butikk osv. Han har utbetalt 10-15000 mer enn meg i mnd, så det er ikke det at han ikke har råd. Han hadde lappen, men mistet den for noen år siden. Så jeg synes vel egentlig at når vi er samboere kunne han betalt noe. Anonymkode: 3a2c7...78b Skjønner at du blir usikker - og, når jeg ser du faktisk har tatt det opp med ham, og han mener han ikke skal betale noe - sååå kommer det opp et lite rødt flagg her. Det er jo i utgangspunktet et kjipt svar fra han som er kjæresten din og samboeren din. Hvordan rettferdiggjorde han det? Tar han på seg noen andre regninger som gjør opp for det, kanskje? Kjenner at jeg ikke liker svaret hans - det "normale" ville vel vært å gå deg noe i møte? Han har jo masse gevinst av at du har bil. Mener ikke han skal betale halvparten slik som jeg gjorde, men NOE bør han vel skjønne at han skal bidra med. Spør du meg, da. Anonymkode: 45336...50c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 01:36 #9 Skrevet onsdag kl. 01:36 Dette blir vel litt for gnient? Har du veldig høye kostnader på drivstoff og det er lange kjøreturer han ber deg om? Leasing (for øvrig helt dustete, får fint billån til samme sum og du vil eie bilen til slutt..) dekkskift, service osv må du jo betale uansett. Hvordan er regnestykket ellers? Betaler han på butikken, restauranter osv, så han kanskje føler det går opp i opp? Anonymkode: c2217...8e8
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 01:45 #10 Skrevet onsdag kl. 01:45 Jeg hadde ikke bedt om bensinpenger av samboeren min for å kjøre til Rema, XXL, ClasOhlson og Vinmonopolet. Hadde jeg kjørt ham daglig, en omvei, og hentet ham, til og fra jobb så hadde jeg forventet at han bidro. Samme med lengre bilferier. Hadde ikke trengt å VIPPSe et gitt beløp, men fint om han betalte ekstra for mat og drikke. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 03:48 #11 Skrevet onsdag kl. 03:48 Oi, slik smålighet hadde jeg ikke giddet i et forhold. Mannen hadde bil da vi traff hverandre, jeg dro bare kortet på bensin innimellom. På samme måte som vi ikke veide maten og regnet ut en fordeling basert på at han spiser betydelig mer enn meg. Eller regnet på hva det koster at jeg vil ha 23 grader i stua. Nå har vi levd lykkelig med fellesøkonomi i 20 år - og har aldri kranglet om penger selv om forskjellene har vært store, begge veier. Anonymkode: 14e95...1cb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:25 #12 Skrevet onsdag kl. 04:25 Jeg synes ikke at han bør betale deg noe for at du har bil, og at han nyter litt godt av det. Merk at jeg sier «betale deg». Men han bør GI DEG en tank bensin i ny og ne, og vel så det, kanskje dekke en service etc, som en takk for bekvemmeligheten han får ved at du har bil, tar kostnadene for den og hjelpen han får av det. Om jeg ikke hadde bil, men hadde en venn med bil, som jeg fikk sitte på og bli kjørt av nå og da, ville jeg tenkt sånn. Mot en samboer bør man I ALLE FALL tenke sånn. Høres veldig smålig ut at han ikke gir noe tilbake som takk for bilholdet. Kanskje du får bedre gehør om legger det frem sånn? Anonymkode: fd308...adb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:34 #13 Skrevet onsdag kl. 07:34 Gud bedre....Denne delings-økonomien tar jo helt overhånd!! Anonymkode: ea008...3a0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:44 #14 Skrevet onsdag kl. 08:44 Nå må det ikke bli sånn at det er ts som er kjip - det kjipe og smålige her er vel heller at hennes samboer mener han ikke skal bidra med noe han tross alt bruker. Det kjipe er å bli møtt med "jeg synes ikke jeg skal betale noesomhelst" når svaret burde vært "ja, men det er jo selvsagt at jeg skal betale litt bensin etc - jeg som har privatsjåfør og allting!"😍 Han skulle ha tilbudt seg - hun skulle ikke trengt å ta det opp. Anonymkode: 45336...50c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå