Gå til innhold

Tvangsinnlegge en person

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner du noen som har blitt tvangsinnlagt eller har du selv blitt det ?

Kjenner ei som om var så langt nede over flere måneder så jeg og en kamerat ringte legevakten og de sendte ambulanse og politi.. 

Politiet brukte lang tid med henne før de tilslutt måtte bære henne med seg i bilen når hun selv ikke ønsket å bli med.

Tvangsinnlagt i et halvt år.

Hun er heldigvis friskere i dag.

Anonymkode: 37a61...55e

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt det noen ganger selv når det har stormet som værst. Det er heldigvis mange år siden, og et tilbakelagt kapitel. Men det har bare vært brannslukking. Og ikke noe hjelp. Men et resultat av å ikke få hjelpen jeg trengte når jeg ba om det. Så derfor ble livet for vanskelig å takle, og tvang ble løsningen. 1-10 dager. Før jeg ble kastet rett ut igjen til et dps tilbud som ikke funket.

Anonymkode: 3adab...9e0

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner ei som om var så langt nede over flere måneder så jeg og en kamerat ringte legevakten og de sendte ambulanse og politi.. 

Politiet brukte lang tid med henne før de tilslutt måtte bære henne med seg i bilen når hun selv ikke ønsket å bli med.

Jeg har dessverre veldig mange tvangsinnleggelser bak meg, men jeg forstår ikke helt poenget med innlegget. Vil du bare høre hvor mange som har vært tvangsinnlagt?

Anonymkode: 60124...b0c

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

veronica<3, mod. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har selv vært tvangsinnlagt 

Hva lurer du på sånn egentlig?

Anonymkode: 405b4...1a0

• Liker 4
Skrevet

Ikke at jeg forstår hi med tanke på hva du ønsker svar på eller å diskutere men jeg har jobbet med ganske mange mennesker som har vært tvangsinnlagt. Det har vært re-traumstiserende for mange og at staten har blitt klaget inn for menneskerettighetsbrudd i forbindelse med tvangsbehandling i psykisk helsevern forstår jeg godt. Det er mye grov umenneskelig behandling som f.eks ulovlig bruk av belteseng blant annet 

https://www.forskning.no/juridiske-fag-partner-psykiske-lidelser/avdekket-flere-menneskerettighetsbrudd-i-norsk-psykiatri/340014

"Praksisen med belteseng skjer ofte i strid med menneskerettighetene, framkommer det av Storviks avhandling.

Ifølge menneskerettighetene skal man tilstrebe at pasienten ligger kun minutter i belteseng, ikke timer. Det fins ei normal øvre grense på seks timer, og i ekstreme tilfeller har intstitusjonene lov til å tøye bruken opp til den absolutte maksgrensa på 24 timer.

Over 24 timer er i strid med torturbestemmelsen i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

– I Norge har man et kjent tilfelle der en pasient har ligget to år i belteseng. Man kjenner også til flere tilfeller der pasienter har ligget i belteseng i uker og måneder. Gjennomsnittet er på 12 timer, forteller Storvik".

som sagt, grove systematiske feil og brudd utover enhver etisk standard for en av de mest sårbare gruppene i landet. 

For noen pasienter er tvangsbehandling noe de selv sier de er takknemlig for i etterkant men det er svært få. De fleste opplever psykiske sår, mistillit til de som er der for å hjelpe de, re-traumstisering, avmakt, forverring i symptomer og lite langsiktig hjelp som det kreves behandling for i etterkant av tvang. 

Psykriatrien i Norge er skremmende dårlig, både med tanke på bemanning (som skaper brannslukking), nedleggelser, dårlig økonomi og null prioritert, dette skaper både kortsiktige og langsiktige problemer som f.eks unødvendig, uforsvarlig, ulovlig bruk sv tvangsbehandling.

Anonymkode: 76df1...f83

• Nyttig 6
Skrevet

Har vært tvangsinnlagt noen ganger. Er det nå også, men tror jeg får dra hjem i morgen. Tidligere har det vært pga tung depresjon. Denne gangen var det psykose som rettet seg fort med mer antipsykotisk. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i abf83. Selv om jeg har vært beltelagt for noen år siden så har jeg opplevd de ansatte som omsorgsfulle og flinke. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden):

Har vært tvangsinnlagt noen ganger. Er det nå også, men tror jeg får dra hjem i morgen. Tidligere har det vært pga tung depresjon. Denne gangen var det psykose som rettet seg fort med mer antipsykotisk. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i abf83. Selv om jeg har vært beltelagt for noen år siden så har jeg opplevd de ansatte som omsorgsfulle og flinke. 

Og som jeg skreiv så er det noen som opplever gode tvangsinnleggelser. Jeg kan bare referere fra min arbeidshverdag hvor jeg jobber med re-traumstiserte mennesker som har opplevd tvang på en særdeles dårlig måte og de menneskene er det mange av. Mange som sliter mange år etter å ha opplevd tvang i psykriatrien. Det er flott at det hjelper noen men det er alt for mange det ikke hjelper og når det skjer så grove systemsvikt generelt så skal det godt gjøres å rettferdiggjøre tvangen.

https://www.nrk.no/trondelag/psykiatri-og-tvang_-psykisk-syke-legges-i-belter_-sivilombudet-bekymret-over-for-darlig-kontroll-1.16209339

https://www.nrk.no/rogaland/pasienter-utsatt-for-ulovlig-bruk-av-tvang-1.12450488

https://www.nrk.no/rogaland/helse-stavanger-siktet-for-tvang-mot-mindrearig-1.14376117

Sakene er mange, skadeomfanget stort.

Igjen, det er flott at du har positive erfaringer med bruk av tvang på deg selv men veldig mange har det ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og som jeg skreiv så er det noen som opplever gode tvangsinnleggelser. Jeg kan bare referere fra min arbeidshverdag hvor jeg jobber med re-traumstiserte mennesker som har opplevd tvang på en særdeles dårlig måte og de menneskene er det mange av. Mange som sliter mange år etter å ha opplevd tvang i psykriatrien. Det er flott at det hjelper noen men det er alt for mange det ikke hjelper og når det skjer så grove systemsvikt generelt så skal det godt gjøres å rettferdiggjøre tvangen.

https://www.nrk.no/trondelag/psykiatri-og-tvang_-psykisk-syke-legges-i-belter_-sivilombudet-bekymret-over-for-darlig-kontroll-1.16209339

https://www.nrk.no/rogaland/pasienter-utsatt-for-ulovlig-bruk-av-tvang-1.12450488

https://www.nrk.no/rogaland/helse-stavanger-siktet-for-tvang-mot-mindrearig-1.14376117

Sakene er mange, skadeomfanget stort.

Igjen, det er flott at du har positive erfaringer med bruk av tvang på deg selv men veldig mange har det ikke.

Ville bare komme med et eksempel på at det ikke trenger være traumatisk. 

Kan forstå at det for noen er det, og slik bør det jo ikke være. Men jeg kommer ikke på hva som kan gjøres annerledes. Noen ganger er jo tvang nødvendig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Kan forstå at det for noen er det, og slik bør det jo ikke være. Men jeg kommer ikke på hva som kan gjøres annerledes. Noen ganger er jo tvang nødvendig. 

Enig. Jeg har vært pårørende i psykiatrien og var overrasket over hvor LITE tvang det var. Noen ganger vet man ikke sitt eget beste. Det verste var hvor vanskelig det var å få fratatt vedkommende telefonen. Det ble vist sett på som et stort overgrep. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Memorangen skrev (5 minutter siden):

Enig. Jeg har vært pårørende i psykiatrien og var overrasket over hvor LITE tvang det var. Noen ganger vet man ikke sitt eget beste. Det verste var hvor vanskelig det var å få fratatt vedkommende telefonen. Det ble vist sett på som et stort overgrep. 

Nå får ikke du som pårørende informasjon om evt tvangsbruk på andre enn vedkommende du er pårørende for. og en ting er at tvangsparagrafen i seg selv er det eneste riktige, men alt man kan bli utsatt for mens man er på den tvangsparagrafen kan være en helt annen historie når det kommer til hva som er det eneste riktige.

• Nyttig 5
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (17 minutter siden):

Det er flere enn bare noen.

• Nyttig 4
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (24 minutter siden):

Noen ganger men slett ifra så mye tvang som er i psykiatrien nå.  Norge er et av de landene i verden som bruker mest tvang i psykiatrien målt mot folketall og antall tvangsinnleggelser har økt. Tvang skal alltid være siste løsning, men vi vet at det ikke er slik. Så ja noen ganger kan tvang være nødvendig, men at Norge er i toppen på statestikken ang tvang i psykriatrien og at f.eks Stavanger sykehus har brutt loven og blitt dømt for det (det er en rekke andre sykehus og foretak også) viser klart og  tydelig at det er mye feil bruk av tvang. Feil bruk, systemsvikt og det går ut over pasienter.

En pasient ved Stavanger sykehus lå 9 timer i belteseng, to av de i sin egen urin. Det ble varslet i 2014 om utstrakt og ulovlig bruk av tvang og sykehuset ble dømt av  tilsynsmyndighet som konkluderte med  lovbrudd og ga sterk kritikk.

Hvordan tror du det føles om ikke nedverdigende, skremmende og rent ut jævlig uverdig for denne kvinnen som ble ulovlig beltelagt? 

Igjen, eksempler på at tvang skader mer enn det noensinne har hjulpet er veldig mange og godt dokumentert.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282

Tvang brukes som straffereaksjoner.

I mars 2010 ble en 37 år gammel mann liggende lenket til en sykehus swng i 28 døgn. Ovenfor Dagbladet har mannen beskrivelse behandlingen som ren tortur 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282

Helsetilsynet konkluderte med at sykehuset i Østfold hadde brutt loven da de beltela 37 åringen så lenge. Men likevel skjer det samme igjen og igjen og igjen, år etter år. Det er lite rettsikkerhet å hente for pasienter.

Nyere studier fra Norge, Sverige og Danmark viser at tvang i psykisk helsevern ofte fører til retraumatisering, økt symptomtrykk, og svekket sosial fungering. I stedet for å stabilisere pasienten, forsterkes utrygghet og stress (Brænden et al., 2024; Eriksson et al., 2023). Forskning viser at hjernen reagerer på tvang med aktivering av stressresponssystemet, som hemmer prefrontal cortex og forverrer emosjonsregulering (Bentsen et al., 2023; Teicher et al., 2016).

Tvang i psykiatrien skader pasienter, svekker rettssikkerheten og bryter med moderne forståelse av psykisk helse. Nevrobiologisk forskning, pasienterfaringer og menneskerettigheter peker i samme retning: Heling skjer ikke under tvang, men i møte med trygghet, respekt og relasjon. Norge må snu utviklingen og satse på alternativer som bygger på tillit og tverrfaglig innsikt. Det er ikke bare et faglig ansvar – det er en etisk plikt.

https://www.madinnorway.org/2025/05/tvang-i-psykiatrien-hvorfor-tvang-aldri-kan-fremme-heling/

Memorangen skrev (17 minutter siden):

En har ikke mer rett til å ta fra noen som er psykisk syk mobilen enn noen som har operert en arm og ligger på somatisk sykehus. Begge har de samme menneskerettighetene og de samme rettighetene til å bestemme over seg selv og det samme lovverket gjelder for begge to. Det skal være vanskelig å frata mennesker rettighetene og friheten. 

Pårørende ser en mikroskopisk del, de ser hvordan det er å være pårørende for et menneske. Det er en begrenset rolle.

• Nyttig 7
Skrevet

Jeg har opplevd tvang og har erfaringer med hvor ugreit det er. Har 0 tillitt til hjelpeapparatet den dag i dag, går sjeldent til lege og ungår psykisk helsehjelp. Jeg tilbrakte 6 måneder på skjerming og fikk ikke lov å gå ut av rommet blant annet. Tror mye tvang kunne vært unngått om helsepersonell hadde forstått at relasjoner er mer bindene enn låste dører og en hadde fått hjelp fremfor å bli straffet med isolasjon og andre tvangs metoder. 

Anonymkode: 33349...926

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke at jeg forstår hi med tanke på hva du ønsker svar på eller å diskutere men jeg har jobbet med ganske mange mennesker som har vært tvangsinnlagt. Det har vært re-traumstiserende for mange og at staten har blitt klaget inn for menneskerettighetsbrudd i forbindelse med tvangsbehandling i psykisk helsevern forstår jeg godt. Det er mye grov umenneskelig behandling som f.eks ulovlig bruk av belteseng blant annet 

https://www.forskning.no/juridiske-fag-partner-psykiske-lidelser/avdekket-flere-menneskerettighetsbrudd-i-norsk-psykiatri/340014

"Praksisen med belteseng skjer ofte i strid med menneskerettighetene, framkommer det av Storviks avhandling.

Ifølge menneskerettighetene skal man tilstrebe at pasienten ligger kun minutter i belteseng, ikke timer. Det fins ei normal øvre grense på seks timer, og i ekstreme tilfeller har intstitusjonene lov til å tøye bruken opp til den absolutte maksgrensa på 24 timer.

Over 24 timer er i strid med torturbestemmelsen i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

– I Norge har man et kjent tilfelle der en pasient har ligget to år i belteseng. Man kjenner også til flere tilfeller der pasienter har ligget i belteseng i uker og måneder. Gjennomsnittet er på 12 timer, forteller Storvik".

som sagt, grove systematiske feil og brudd utover enhver etisk standard for en av de mest sårbare gruppene i landet. 

For noen pasienter er tvangsbehandling noe de selv sier de er takknemlig for i etterkant men det er svært få. De fleste opplever psykiske sår, mistillit til de som er der for å hjelpe de, re-traumstisering, avmakt, forverring i symptomer og lite langsiktig hjelp som det kreves behandling for i etterkant av tvang. 

Psykriatrien i Norge er skremmende dårlig, både med tanke på bemanning (som skaper brannslukking), nedleggelser, dårlig økonomi og null prioritert, dette skaper både kortsiktige og langsiktige problemer som f.eks unødvendig, uforsvarlig, ulovlig bruk sv tvangsbehandling.

Er det lenge siden du jobbet i psykiatrien? Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Jeg jobber så og si hver dag med pasienter som er på tvang. Tvang brukes som siste utvei, når det er fare for pasienten eller omgivelsene. Pasientene blir behandlet med respekt. De kan påklage vedtaket. Når det gjelder beltemerking, brukes dette sjeldent. Jeg kan telle til på en hånd hvor mange ganger jeg har vært med på beltelegging på de årene jeg har jobbet i denne delen av psykiatrien. Da er det også strenge prosedyrer for loggføring, og pasientene er stort sett glad for at de ble lagt i belter i ettertid. Dette da de var fare for seg selv eller omgivelsene. 

Anonymkode: 33876...294

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det lenge siden du jobbet i psykiatrien? Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Jeg jobber så og si hver dag med pasienter som er på tvang. Tvang brukes som siste utvei, når det er fare for pasienten eller omgivelsene. Pasientene blir behandlet med respekt. De kan påklage vedtaket. Når det gjelder beltemerking, brukes dette sjeldent. Jeg kan telle til på en hånd hvor mange ganger jeg har vært med på beltelegging på de årene jeg har jobbet i denne delen av psykiatrien. Da er det også strenge prosedyrer for loggføring, og pasientene er stort sett glad for at de ble lagt i belter i ettertid. Dette da de var fare for seg selv eller omgivelsene. 

Jeg har vært pasient innenfor døgn psykiatrien siden 2003 og det du skriver høres veldig fint og flott ut, men det gjenspeiler ikke realiteten.

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 19.07):

Veldig bra du tok affære og søkte hjelp på hennes vegne. 

Du har nok reddet ett liv. 

Anonymkode: f8782...7cf

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida på ingen måte lenge siden, senest i dag har jeg hatt en arbeidsdag hvor jeg har snakket med mennesker som har lidd under tvang i psykisk helsevern og fått betydelig senvirkninger og senskader av dette. 

Forskning fra 2022 viser at det er enormt store regionale forskjeller på tvang 

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/hvorfor-er-det-sa-mye-mer-bruk-av-tvang-i-psykiatrien-nord-og-vest-i-norge/2117953

"Noen områder i Norge har seks ganger flere tvangsinnleggelser i psykiatrien enn andre".

Da sier det seg selv at det er ikke alle som bruker skjønn på rett måte, så mye har ikke tallene forandret seg på tre år.

Alle disse sakene er skrevet i 2024/25  og omhandler ulovlig tvangsbruk

https://www.tu.no/nyhetsstudio/helsetilsynet-advarer-om-mulig-ulovlig-tvangsbruk-paa-pasienter/61673

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/Rz4Wer/helsetilsynet-advarer-om-mulig-ulovlig-tvangsbruk-paa-pasienter

Og la oss ikke glemme rapport fra helsetilsynet 2024 som viser 

"Blant funnene er manglende vurderinger av samtykkekompetansen til pasienten og feil bruk av lovhjemler. Dette kan føre til ulovlig bruk av tvang, noe vi ser på som alvorlig, sier direktør Sjur Lehmann i Helsetilsynet."

https://www.helsetilsynet.no/publikasjoner/rapport-fra-helsetilsynet/2024/rapport-gjennomgang-statsforvalterens-vedtak-pasient-brukerrettighetsloven-kapittel4a-anbefalinger-videre-arbeid/#

"Helt siden lovendringen ble innført har vi sett en tydelig økning av tvangsinnleggelser og bruk av tvangsmidler. I 2017 var det 7500 tvangsinnleggelser, i 2023 har det økt til 9100" https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18342347/frykter-enda-storre-okning-i-tvangsbruk?publisherId=17848927&lang=no

Dette er også skrevet i år:

Tvang forverrer traumer, hemmer emosjonsregulering og skader relasjonen mellom pasient og behandler. En verdig og helsefremmende helsetjeneste må baseres på åpen dialog, medikamentfrie tilbud og traumeinformert praksis.

Den norske psykisk helsevernloven revideres i 2025 og introduserer ‘beslutningskompetanse’ i stedet for samtykkekompetanse. Dette innebærer økt skjønnsmessig makt hos helsepersonell til å definere en pasient som inkompetent, selv når vedkommende uttrykker egne preferanser (Holmøy & Syse, 2025). Samtidig legaliseres bruk av ECT som tvangstiltak – et alvorlig biologisk inngrep med uavklarte langtidsvirkninger (Møller et al., 2024).

Disse endringene er i strid med FNs CRPD-konvensjon, som forbyr frihetsberøvelse på grunnlag av psykososial funksjonsnedsettelse. CRPD anbefaler i stedet støtte til beslutningstaking og respekt for pasientens autonomi, selv ved uortodokse valg (UN Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 2019)."

https://www.madinnorway.org/2025/05/tvang-i-psykiatrien-hvorfor-tvang-aldri-kan-fremme-heling/

Så dette er ikke snakk om på 80 tallet. Dette er enorme krenkelser som skjer ukentlig i nåtidens landet Norge og de jeg snakker med i min arbeidshverdag har lidd under tvang i psykisk helsevern.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 23.10):

Tvangsinnleggelse er ikke ensbetydende med belteseng. Veldig få, selv av de som tvangsinnlegges holdes i belteseng.

Anonymkode: 0a438...f42

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tvangsinnleggelse er ikke ensbetydende med belteseng. Veldig få, selv av de som tvangsinnlegges holdes i belteseng.

Anonymkode: 0a438...f42

Det har jeg heller ikke hevdet

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...