Gå til innhold

Hvordan reagerer dere på havregryn/andre fiberholdigr matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen reagerer med forstoppelse og andre med diaré. Jeg får diaré. Jo mer fiber, jo verre er symptomene mine. Det tok lang tid før jeg klarte å legge to og to sammen fordi jeg har jo blitt fortalt denne løgnen om at fiber er sunt hele livet. Jeg har hatt diaré hele livet. Så var jeg på en ferie i USA som ung voksen der jeg levde på brus og beef jerky (og bittelitt godteri og poptarts) og hadde plutselig ingen mageproblemer. Kom hjem igjen, spiste grønnsaker igjen og mageproblemene kom tilbake. Brød hadde jeg allerede kuttet ut fordi jeg hadde skjønt at det ga meg problemer, men jeg trodde det var på grunn av gluten.

Det er gjort en studie på forstoppelse og fiber, og den er ganske utrolig. 100% av menneskene ble 100% symptomfrie da de kuttet ut fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo mer og verre symptomer hadde de. Studien finner du her, og dette var resultatet:

f970dc0bf237fa1420b8b205761ae1f4.png

Og en god nyhet til de som ikke vil ha ubehaget som følger fiber, uansett om det er forstoppelse, diaré eller oppblåsthet, så er det bare tull at vi trenger fiber. De har nylig funnet ut at fiber blir brutt ned til fettsyrer og det er disse fettsyrene som er gunstige for oss. Den fettsyren vi trenger mest av er smørsyre og den nest største er eddiksyre, og så bittelitt propionsyre. Spis smør (og da mener jeg smør og ikke de usunne greiene som kalles margarin) og fermenterte matvarer som ost, yoghurt, rømme, kefir, surkål, sylteagurk. Rørossmør er et fermentert smørprodukt, så du får alt i ett produkt. :D 

Anonymkode: 82ff2...011

Aha! 

Ja, dette er meg. Og hva spiser jeg mye av uten problemer? Smør! Yoghurt? Rømme, ost, sylteagurk etc. vi lager også egen syltet rødløk, sylteagurk, påleggssalater etc. 

Fra nå av slår jeg rett og slett opp med fiber! Jeg blir dårlig HVER GANG. 

Anonymkode: 0ab95...3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg leser st havregryn skal være så bra for magen pga fiber, men det eneste som skjer er at jeg blir oppblåst og får MYE bæsj. Gjerne en ekstra gang om dagen, og det er MENGDER. Litt løsere enn vanlig, men absolutt ikke diare! 

Hvordan reagerer dere på havregryn eller andre fiberrike matvarer? 

Jeg tror ikke jeg kan spise så mye fiber jeg… :(  Syns det er ubehagelig med gass og volum av bæsj… 

er jeg alene om å reagere på dette?

Anonymkode: 0ab95...3ea

Jeg reagerer som deg hvis jeg spiser større mengder havre: mye luft, uregelmessig og litt løs avføring. 

AnonymBruker
Skrevet

Føler at den setter i gang tarmen veldig fort, typ ila en halvtime/ time. Kjenner nederst i endetarmen at det er noe på gang. Vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn.

Anonymkode: 256b9...4ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen reagerer med forstoppelse og andre med diaré. Jeg får diaré. Jo mer fiber, jo verre er symptomene mine. Det tok lang tid før jeg klarte å legge to og to sammen fordi jeg har jo blitt fortalt denne løgnen om at fiber er sunt hele livet. Jeg har hatt diaré hele livet. Så var jeg på en ferie i USA som ung voksen der jeg levde på brus og beef jerky (og bittelitt godteri og poptarts) og hadde plutselig ingen mageproblemer. Kom hjem igjen, spiste grønnsaker igjen og mageproblemene kom tilbake. Brød hadde jeg allerede kuttet ut fordi jeg hadde skjønt at det ga meg problemer, men jeg trodde det var på grunn av gluten.

Det er gjort en studie på forstoppelse og fiber, og den er ganske utrolig. 100% av menneskene ble 100% symptomfrie da de kuttet ut fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo mer og verre symptomer hadde de. Studien finner du her, og dette var resultatet:

f970dc0bf237fa1420b8b205761ae1f4.png

Og en god nyhet til de som ikke vil ha ubehaget som følger fiber, uansett om det er forstoppelse, diaré eller oppblåsthet, så er det bare tull at vi trenger fiber. De har nylig funnet ut at fiber blir brutt ned til fettsyrer og det er disse fettsyrene som er gunstige for oss. Den fettsyren vi trenger mest av er smørsyre og den nest største er eddiksyre, og så bittelitt propionsyre. Spis smør (og da mener jeg smør og ikke de usunne greiene som kalles margarin) og fermenterte matvarer som ost, yoghurt, rømme, kefir, surkål, sylteagurk. Rørossmør er et fermentert smørprodukt, så du får alt i ett produkt. :D 

Interessant! Kua, som har 4 kilo mikroorganismer i vomma, produserer melkefett med et høyt innhold av smørsyre og andre korte fettsyrer. I vomgjæringa (pga. disse mikroorganismene) blir det produsert smørsyre, eddiksyre og litt propionsyre. Jo mer gress kua spiser, jo mer smørsyre og eddiksyre (siden gress inneholder fiber) blir produsert, mens propionsyre blir dannet under nedbryting av stivelse (korn)

Kanskje inntak av melkeprodukter har mange av de samme effektene på tarmhelsen som en påstår at fiber har? 

Jeg tror også at fermenterte produkter, enten det er melkeprodukter som kefir og yoghurt, eller surkål og sylteagurk for den del, er ekstra sunt

Anonymkode: 16381...023

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får treg mage om jeg ikke spiser rikelig med fiber hver dag, så to porsjoner daglig havregryn er helt gull for meg.

Blir absolutt ikke oppblåst eller dårlig i magen eller flyr ekstra mange ganger av nye fiber, spiser jeg veldig lite fiber bare én dag merker jeg det med å bli treg.

Anonymkode: 7012a...08d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Reagerer med å bli mer sulten. Sånn sult som skriker etter mat. 

Anonymkode: 5402d...da9

Dummeste jeg har lest her inne på så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 397e1...da8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir oppblåst og får vondt i magen av havregryn. Ingen forskjelle i avføring. 

Men jeg blir enda verre av bananer og sånn dansk rugbrød. Da får jeg sånn mageknip at jeg bare må legge meg i fosterstilling. Har selvsagt kuttet ut disse varene😅

Anonymkode: be991...f32

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje inntak av melkeprodukter har mange av de samme effektene på tarmhelsen som en påstår at fiber har? 

Anonymkode: 16381...023

Jepp, tror du er inne på noe her. Siden mettet fett har blitt demonisert i flere tiår, så har man blitt anbefalt å kutte melkefett. Men både melkefett (og mettet fett) har aldri blitt bevist å være usunt. Derimot har melkefett og særlig fermenterte meieriprodukter vært assosiert med bedre helse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dummeste jeg har lest her inne på så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 397e1...da8

Kanskje det dummeste, men for meg så stemmer det. Flere som sier det samme. Magen min blir fort mett, men blir så sulten 10 minutter etterpå. Hørt om at folk er forskjellige.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje det dummeste, men for meg så stemmer det. Flere som sier det samme. Magen min blir fort mett, men blir så sulten 10 minutter etterpå. Hørt om at folk er forskjellige.

Samme erfaring her. Jeg blir stappmett og så blir jeg fort holsulten. Ikke så rart, fordi kroppen vil ha næring, ikke sagspon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...