Gå til innhold

Hvordan reagerer dere på havregryn/andre fiberholdigr matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser st havregryn skal være så bra for magen pga fiber, men det eneste som skjer er at jeg blir oppblåst og får MYE bæsj. Gjerne en ekstra gang om dagen, og det er MENGDER. Litt løsere enn vanlig, men absolutt ikke diare! 

Hvordan reagerer dere på havregryn eller andre fiberrike matvarer? 

Jeg tror ikke jeg kan spise så mye fiber jeg… :(  Syns det er ubehagelig med gass og volum av bæsj… 

er jeg alene om å reagere på dette?

Anonymkode: 0ab95...3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magen min er veldig glad i havre. Ja det har fiber, og det skal jo ut, og da blir det jo ekstra avføring. Det er jo en del av greia. Jeg får ikke selv noe ekstra omganger med avføring på grunn av havre som jeg har merket, men med mye volum med fiber så skal det jo som sagt ut. 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (24 minutter siden):

Magen min er veldig glad i havre. Ja det har fiber, og det skal jo ut, og da blir det jo ekstra avføring. Det er jo en del av greia. Jeg får ikke selv noe ekstra omganger med avføring på grunn av havre som jeg har merket, men med mye volum med fiber så skal det jo som sagt ut. 🤷‍♀️

Takk for svar. 

du mener at det er positivt st du får mer avføring av havregryn? Jeg syns det er ekkelt, den er mye mer volumøs enn den vanlige avføringen min. Jeg bæsjer som regel "på klokka" 15 min etter frokost og en kaffekopp. Da er det en til to harde klumper, ikke mer.. 

Med mye fiber kan jeg plutselig få voldsomme mageknip og en følelse av "OI NÅ MÅ JEG PÅ DO!" Midt på dagen, eller senere på dagen mot kvelden. Jeg er ikke vant til å ha avføring på denne tiden, så når det da kommer mengder blir jeg redd for å være syk… 

Dette ser du på som bra? Normalt? (Jeg har godt av å få annen input). 

Jeg er som sagt ikke løs, men volumet gjør meg engstelig, samt at jeg må oftere på do.  

Hvordan skal jeg klare tolke dette som positivt, slik som du får til? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler dårlig havregryn, linfrø, brokkoli og andre fiberholdige matvarer. Grovbrød feks er gift for meg. Jeg får mageknip, blir oppblåst og må akutt på do. Jeg har IBS bwt 

Anonymkode: 4783b...7cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tåler dårlig havregryn, linfrø, brokkoli og andre fiberholdige matvarer. Grovbrød feks er gift for meg. Jeg får mageknip, blir oppblåst og må akutt på do. Jeg har IBS bwt 

Jeg har mageproblemer i perioder, har trodd at det er IBS og stressrelatert. Reagerer også på alt som skal være sunt…… 

Jeg trener aktivt og VIL spise sunt, men hver gang jeg prøver så reagerer jo magen så voldsomt! :klo:  

Nå har jeg spist frokostblanding med tørket frukt de siste dagene, mye salat og grønnsaker og magen rumler og buler og det bæsjes voldsomt. Mye mer enn jeg er vant med! 

Er dette normalt? Skal det være sånn? :vetikke: det virker som magen har det best når jeg spiser sånn midt på treet. Kanspise masse smågodt uten problemer, men bare jeg ser på en gulrot eller havregryn tar magen så voooldsomt med plass!!!

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer med å bli mer sulten. Sånn sult som skriker etter mat. 

Anonymkode: 5402d...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har mageproblemer i perioder, har trodd at det er IBS og stressrelatert. Reagerer også på alt som skal være sunt…… 

Jeg trener aktivt og VIL spise sunt, men hver gang jeg prøver så reagerer jo magen så voldsomt! :klo:  

Nå har jeg spist frokostblanding med tørket frukt de siste dagene, mye salat og grønnsaker og magen rumler og buler og det bæsjes voldsomt. Mye mer enn jeg er vant med! 

Er dette normalt? Skal det være sånn? :vetikke: det virker som magen har det best når jeg spiser sånn midt på treet. Kanspise masse smågodt uten problemer, men bare jeg ser på en gulrot eller havregryn tar magen så voooldsomt med plass!!!

Jeg har selv IBS-D (ikke den du siterte) og reagerer også på fiber. Jo mer fiberrikt jo verre. 

Anonymkode: 993b5...aea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reagerer med å bli mer sulten. Sånn sult som skriker etter mat. 

Anonymkode: 5402d...da9

Jøss, det er første gang jeg har hørt. Jeg blir god og mett, og det holder lenge. Derfor jeg vil spise det :kjempesinna:😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har selv IBS-D (ikke den du siterte) og reagerer også på fiber. Jo mer fiberrikt jo verre. 

Anonymkode: 993b5...aea

Ja! Det er som at fiber bare gir masse trøbbel! Jeg har prøvd å øke fiberinntaket såååå mange ganger - men ender alltid opp som et nervevrak pga mengder med bæsj, gass og oppblåsthet!

Hjemmelaget brød går helt fint, og alt av butikkjøpt. Jeg kan spise masse gjærbakst, ikke noe problem. 

Men en bitteliten skål med frokostblanding bestående av havregryn…. Nope nope nope! Bæsj bæsj bæsj. 

Dette er den jeg spiser: 

https://meny.no/varer/palegg-frokost/frokostblandinger-og-musli/kornblanding/musli-hasselnott-7044416016258/ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som meg. Med IBS. Periodevis mye verre. Av og til går det greit. Tørket frukt er drepen for meg og. MASSE fiber i det. Jeg reagerer på det meste som er sunt. Blomkål, brokkoli, erter, tomat, spinat, aubergine, linser, bønner osv. Helt drepen! Men om jeg spiser hvit ris med kylling og bernaisesaus, 1 pose salt potetgull og 1 plate melkesjokolade, så er magen helt fin! 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som meg. Med IBS. Periodevis mye verre. Av og til går det greit. Tørket frukt er drepen for meg og. MASSE fiber i det. Jeg reagerer på det meste som er sunt. Blomkål, brokkoli, erter, tomat, spinat, aubergine, linser, bønner osv. Helt drepen! Men om jeg spiser hvit ris med kylling og bernaisesaus, 1 pose salt potetgull og 1 plate melkesjokolade, så er magen helt fin! 

Dette er som å lese om meg! :gråter:  

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som å lese om meg! :gråter:  

Du må bare finne ut av hva som funker for deg. Fibermessig for min del, så spiser jeg blåbær og kiwi med skallet på. I stede for havregryn, så spiser jeg bokhvete og cottage cheese (laktosefri) Jeg spiser litt tomat, litt paprika, og masse agurk og gulrot. Fordi det er det jeg tåler. Det går an å spise sunnere enn hvit ris og potetgull altså. Du må bare prøve deg fram. Anbefaler deg å prøve lav FODMAP. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du må bare finne ut av hva som funker for deg. Fibermessig for min del, så spiser jeg blåbær og kiwi med skallet på. I stede for havregryn, så spiser jeg bokhvete og cottage cheese (laktosefri) Jeg spiser litt tomat, litt paprika, og masse agurk og gulrot. Fordi det er det jeg tåler. Det går an å spise sunnere enn hvit ris og potetgull altså. Du må bare prøve deg fram. Anbefaler deg å prøve lav FODMAP. :) 

Jeg reagerer ikke på løk eller mange av de andre tingene som er listet opp som nei-mat på lav FODMAP. Har derfor alltid tenkt at dette ikke er problemet, og det går jo også opp og ned. 

Men fiberrik mat er ikke for meg. Nå er jeg på nippet til å gi opp fiber 😂 Hadde volumøs og rar avføring i dag og. Det er logisk, spiste jo mye havregryn etc i går. 

Jeg holder meg fra nå av unna frokostblanding 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk forstoppelse og har i perioder vært mye plaget med luft og smerter. Hvis jeg spiser mye fiber i form av mye rå grønnsaker/frukt (særlig rotgrønnsaker og eple), belgfrukter og knekkebrød blir det bare verre. Kan også få økte smerter av havregryn, men hvis jeg bløtlegger de over natta og koker havregrøt så går det fint.

Hvis du bare får ut to små klumper til vanlig så kan det høres ut som du også er forstoppet?

Det beste for min mage er å ta Dulcosoft og Ferment daglig, samt spise det jeg vet jeg tåler (som er egg, fisk, kjøtt, kokte grønnsaker og en del «myke» frukt og grønt, som salat, tomat, banan, paprika, appelsin osv). Pluss drikke mye vann og bevege meg, selvsagt.

Da har jeg regelmessig avføring hver morgen, det er mykt og jeg får ut alt. Som regel - syklus spiller også inn, og forstoppelsen blir alltid verre mot slutten av syklusen.

Anonymkode: 7b94b...348

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg reagerer ikke på løk eller mange av de andre tingene som er listet opp som nei-mat på lav FODMAP. Har derfor alltid tenkt at dette ikke er problemet, og det går jo også opp og ned. 

Men fiberrik mat er ikke for meg. Nå er jeg på nippet til å gi opp fiber 😂 Hadde volumøs og rar avføring i dag og. Det er logisk, spiste jo mye havregryn etc i går. 

Jeg holder meg fra nå av unna frokostblanding 😂 

At det er mye er jo ikke nødvendigvis dårlig - hvorfor tenker du det? 😊 

Anonymkode: 7b94b...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...