Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enn så lenge i jobb 50 % jobb med rrms men kjenner jo selv at kroppen klarer mindre og mindre, har noen med ms her gått rett i uføretrygd eller måtte dere gjennom hele prosessen med aap ??? En person med ms blir jo aldri friskere dessverre 

Anonymkode: 6c3ac...227

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være litt vanskelig å svare på, for det vil være veldig individuelt. Noen som er sterkt rammet vil nok kunne gå direkte til uføretrygd, mens andre vil måtte ta veien innom arbeidsavklaringspenger.

For å kunne gå direkte til uføretrygd er det et vilkår at man har en alvorlig sykdom, som forårsaker et 100 prosent tap av inntektsevne. 

Du jobber 50 prosent, og selv om du sier at dette er litt for mye, er du fortsatt i arbeid. Det kan nok derfor være vanskelig å argumentere for at du akkurat nå ikke har inntektsevne, selv om du har en alvorlig sykdom.

Jeg ville anbefalt at du snakker med legen din, og undersøker hva hen tenker om situasjonen. Hvis lege er enig i at uføretrygd vil være riktig for deg, får du kontakte Nav for å undersøke nærmere om hva som blir veien videre.

Kilde for kurantsaker på uføretrygd: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-12-00

Anonymkode: 70b6b...37a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke erfaring med MS, men kjenner to med Parkinson (progredierende nevrologisk sykdom begge deler) som gikk rett på ufør. Dvs den ene var uten jobb når han fikk diagnosen, og innen et halvt år var formen så dårlig at jobb var fullstendig urealistisk, så da ble det søkt ufør. Tok ca to-tre mnd fra søknaden ble sendt til den ble innvilget. Den andre hadde jobb ved diagnosetidspunkt og skulle bli en sånn fighter som stod i jobben, men det ble faktisk helt krise både for jobb og han. Han ble sykemeldt etter å fullstendig har nedverdiget seg selv i jobbsammenheng (fryktelig trist når folk ikke har innsikt og ingen tør si fra), og fikk ufør når sykepengeperioden gikk ut. Tviler på at du må gjennom fullt forløp, når jobben ikke kan tilrettelegg mer og sykdommen er fremskredet så blir du ikke plutselig frisk med det behandlingstilbudet som finnes i dag dessverre. 

Anonymkode: 6d90d...5f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er foreløpig der at jeg vil jobbe, selv om jeg må kjempe meg ut av senga, bilsete osv, kanskje trene litt selv om det koster, arbeidsgiver legger til rette men ønsker ikke å sette meg ned for lenge da hele kroppen stivner

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Parkinsons sykdom, og har over noen år gått fra 100% til utbrent, sykemeldt 100%, jobbe meg opp til 50% igjen, søke tilskudd, gå tom for sykepengedager, og over på midlertidig (senere) varig lønnstilskudd.

Det er OK så lenge jeg får mestring i jobben, og håper jeg finner veien ut av arbeidslivet uten ny runde med utbrenthet eller at det blir «krise».

Fastlegen er klar til å skrive uførerklæring på meg siden en stund tilbake, jeg føler at jeg på en måte avklarer meg selv, er nede på 40% jobbing nå, og håper å unngå AAP og få noe som ligner på en kurantsaksforløp når det ikke går lengre. 🤞

Kanskje varig lønnstilskudd kan være noe for deg, TS?

Anonymkode: 6bd0a...486

• Hjerte 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 17.57):

Jeg er enn så lenge i jobb 50 % jobb med rrms men kjenner jo selv at kroppen klarer mindre og mindre, har noen med ms her gått rett i uføretrygd eller måtte dere gjennom hele prosessen med aap ??? En person med ms blir jo aldri friskere dessverre 

En bekjent leder med ms betalt selv langt over en halv million for hsct i utlandet (tok visst superlange tid og mye byråkrati i Norge). Han jobber 100% og har hjemmekontor rundt tre dager/uke. Han snakket også om Mavenclad, som Selma Blair tar og har begynt tilbake i jobb igjen. 

Har du forsøkt alle behandlinger? 

Anonymkode: 6785b...29f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 21.00):

Er foreløpig der at jeg vil jobbe, selv om jeg må kjempe meg ut av senga, bilsete osv, kanskje trene litt selv om det koster, arbeidsgiver legger til rette men ønsker ikke å sette meg ned for lenge da hele kroppen stivner

Høres ut som du alt er der at jobbing i hvert fall bør reduseres?

Å kunne trene litt er viktigere for å kunne beholde funksjon og selvstendighet så lenge som mulig. ❤️

Tenk heller på det å holde kroppen mest mulig i gang som din nye jobb? Og nei, du vil neppe bli bedt om arbeidsutprøving når du alt jobber redusert og taper funksjon. Da er det ikke noe å hente. 

Anonymkode: c1fc9...324

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2025 den 0.00):

Høres ut som du alt er der at jobbing i hvert fall bør reduseres?

Å kunne trene litt er viktigere for å kunne beholde funksjon og selvstendighet så lenge som mulig. ❤️

Tenk heller på det å holde kroppen mest mulig i gang som din nye jobb? Og nei, du vil neppe bli bedt om arbeidsutprøving når du alt jobber redusert og taper funksjon. Da er det ikke noe å hente. 

Anonymkode: c1fc9...324

Er vel ikke alle som mister så mye funksjon  at de ikke kan jobbe fullt? 

Var nylig på Reunion og der hadde en fra skolen for x antall år siden fått MS men hun jobbet 100% med hjemmekontor, alder 50 år. 

Hun sa hun tar «dag for dag» , selv om vi andre ikke kunne se det på henne at hun har en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 6785b...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...