AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:39 #21 Skrevet tirsdag kl. 17:39 Fatter ikke at folk I 30-og 40-årene sparer til pensjon når de har mye annet å bruke pengene på bolig barn reiser osv. Anonymkode: 9873c...ed9 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:41 #22 Skrevet tirsdag kl. 17:41 Brunello skrev (7 minutter siden): Den turen koster faktisk ikke så mye. Du skal se at innen noen år kommer norske myndigheter til å oppfordre oss til å reise til Sveits. 😅 Kanskje til og med betale turen for oss. Anonymkode: 3a23a...cc1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:43 #23 Skrevet tirsdag kl. 17:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fatter ikke at folk I 30-og 40-årene sparer til pensjon når de har mye annet å bruke pengene på bolig barn reiser osv. Anonymkode: 9873c...ed9 Det ene utelukker vel ikke det andre? Har hytte på fjellet, og leier sommerhytte på Tjøme om sommeren. Sparer rundt 100k i året for å nå målet, 3 mill i indeksfond vokser stødig. Men gidder ikke bruke 100k for å ta med ungene til Rhodos, når de kan spares. Årene går fort, plutselig er du 70. Da er det kjipt å ikke ha penger til alderdom og helse. Anonymkode: 43dc9...c40 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:45 #24 Skrevet tirsdag kl. 17:45 1 mill høres da flott ut syns jeg. Jeg er samme alder og har en mill i leiligheten og en investering jeg tjener litt på. Har lite gjeld sp tror nok det for holde. Som andre skrev, så må vi leve i dag. Anonymkode: d6883...258 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:49 #25 Skrevet tirsdag kl. 17:49 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo sykelig. Jeg lever heller her og nå, ingen vet hva morgendagen bringer. Betaler ned huslån og sparer 1000 kr til pensjon. Resten går til reiser opplevelser vi har glede av nå. Anonymkode: 9cfd8...a33 Det er akkurat det. Man vet ikke hva morgedagen bringer. Vi glemmer å leve i "nuet" . Vi sløser ikke, men reiser en del og kjøper den maten vi ønsker. Vi sparer inn på mye sløseri for pyntegjenstander, klær o.l. Kjøper klær, men ikke merkeklær. Ungene har det de trenger og mere til. Vi lever kun på mannen min sine penger, da jeg er hjememværende med barna. Vi har ikke bil eller huslån, så det hjelper jo. Men jeg gidder ikke leve på kjedelig mat, og null opplevelser for å spare så mye som mulig til pensjonist tilværelsen. Men vi sparer jo, har noen millioner i fond. Hva om jeg dør i morgen, hva om en av ungene mine dør? Da er det en trøst å vite at vi levde et helt og fult liv med mye opplevelser og glede. Når det er sagt, så trenger ikke opplevelser koste skjorta, det viktigste er å bruke tid med de du er glad i. Å jobbe til jeg er 80 er uaktuelt (som en annen skrev at hun håpet hun kunne) Anonymkode: ba3e6...171 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:54 #26 Skrevet tirsdag kl. 17:54 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fatter ikke at folk I 30-og 40-årene sparer til pensjon når de har mye annet å bruke pengene på bolig barn reiser osv. Anonymkode: 9873c...ed9 Bruker penger på alt dette i tillegg. Mine barn har alt de trenger og litt til, og vi reiser på ferier i utlandet. MEN! Jeg vil mye heller ha frihet i alderdommen enn å sløse vilt med pengene mine i dag. Det finnes grenser for hvor mye penger man skal kaste hit og dit. Jeg ønsker å kunne kose meg når jeg blir pensjonist, men mest av alt kunne kjøpe meg tjenester staten i fremtiden ikke vil kunne yte (de underyter jo stort allerede). Det er en gave til mine barn fra meg. At de skal slippe å hanskes med min pleie når jeg trenger det. Anonymkode: 0e635...721 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:55 #27 Skrevet tirsdag kl. 17:55 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fatter ikke at folk I 30-og 40-årene sparer til pensjon når de har mye annet å bruke pengene på bolig barn reiser osv. Anonymkode: 9873c...ed9 Det er fullt mulig å gjøre begge deler. I tillegg er det ikke alle som sitter like godt i det når de blir pensjonister. Derfor så forstår jeg godt hvorfor noen starter tidlig. Jeg er ung ufør og blir minstepensjonist. Jeg er ikke en gang 30 år, og har allerede begynt å spare til pensjon i fond. Først sparte jeg til bolig. Nå som jeg har kjøpt meg bolig, sparer jeg til pensjon. Men jeg ofrer ikke livet her-og-nå for pensjon. Anonymkode: ffe81...14b 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:57 #28 Skrevet tirsdag kl. 17:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er akkurat det. Man vet ikke hva morgedagen bringer. Vi glemmer å leve i "nuet" . Vi sløser ikke, men reiser en del og kjøper den maten vi ønsker. Vi sparer inn på mye sløseri for pyntegjenstander, klær o.l. Kjøper klær, men ikke merkeklær. Ungene har det de trenger og mere til. Vi lever kun på mannen min sine penger, da jeg er hjememværende med barna. Vi har ikke bil eller huslån, så det hjelper jo. Men jeg gidder ikke leve på kjedelig mat, og null opplevelser for å spare så mye som mulig til pensjonist tilværelsen. Men vi sparer jo, har noen millioner i fond. Hva om jeg dør i morgen, hva om en av ungene mine dør? Da er det en trøst å vite at vi levde et helt og fult liv med mye opplevelser og glede. Når det er sagt, så trenger ikke opplevelser koste skjorta, det viktigste er å bruke tid med de du er glad i. Å jobbe til jeg er 80 er uaktuelt (som en annen skrev at hun håpet hun kunne) Anonymkode: ba3e6...171 Da tenker vi ganske likt. Men jeg synes folk lever for mye i "nuet" nå. Hvis alle skulle tenkt sånn hadde ikke sivilisasjonen som vi kjenner den blitt til. Å plante et tre som du selv aldri vil sitte i skyggen av. Bare forbruk, forbruk og atter forbruk nå. Trist. Jeg vil veldig gjerne etterlate eiendom til mine barn, i det minste. Og jeg håper å leve så lenge jeg kan sammen med dem, og ha det godt. Anonymkode: 43dc9...c40
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:43 #29 Skrevet tirsdag kl. 21:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg syns 1 mill høres lite ut. Sparer ikke selv noe utover det arbeidsgiver sparer, men på min pensjonskonto står det i dag 800.000kr og jeg er i midten av 30 årene. Anonymkode: e60af...7fb Da har du jobbet lite? Jeg har studert i mange år men har mye mer enn det. Anonymkode: c7fc3...a49
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:14 #30 Skrevet onsdag kl. 04:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fatter ikke at folk I 30-og 40-årene sparer til pensjon når de har mye annet å bruke pengene på bolig barn reiser osv. Anonymkode: 9873c...ed9 Ja-takk, begge deler. Har alltid likt å spare og investere, og det har jo alltid kastet godt av seg. Kom inn på boligmarkedet veldig tidlig, har aldri hatt billån. Har nytt godt av nullrente, boligprisvekst, og fondsmarked der alle piler har pekt rett opp i 20 år. Når det kommer en stor, uventet kostnad, så mister jeg ikke nattesøvnen. Og når venninnegjengen planlegger en tur til Paris så går det ikke utover familieøkonomien at jeg blir med, og vi kan likevel reise på en flott sommerferie uka etterpå. Så når jeg og mannen passerer 60 så kan vi begynne å tenke på når vi vil førtidspensjonere oss, og om vi vil kjøpe et sted i utlandet. Og den dagen vi trenger private helsetjenester eller omsorgstjenester så kan vi kjøpe oss det Anonymkode: daa1b...79a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:26 #31 Skrevet onsdag kl. 04:26 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kom litt sent igang med sparingen. Er nå i 40-årene. Er det et greit beløp å ha spart opp i et rentefond hvis man går av med pensjon rundt 69-70 års alder? Eller hva tar dere andre sikte på å spare opp som ekstra «lommepenger» utenom pensjonen man automatisk får? Anonymkode: c7fc3...a49 Mener du at målet ditt er 1 million? Eller at du har som mål om å sette inn 1 million? Synes du skal snakke med banken din. Kanskje du burde spare i flere forskjellige globale indeksfond? Anonymkode: ec2c0...9f5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:48 #32 Skrevet onsdag kl. 04:48 Det kommer jo helt an på situasjonen din ellers. Bor du i en nedbetalt blokkleilighet og har lave felleskostnader og billige hobbyer så kommer dette til å gå fint. Anonymkode: ff9e5...6a5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:55 #33 Skrevet onsdag kl. 06:55 Imponert over spare-iveren til folk her!! Men det slår meg her på KG at så få vil ta med seg minner i graven og heller satser alt på aksjemarkedet (fond) og verdensøkonomien. Forstår at dette ikke er ett reise-forum, men dog. Kan legge til at jeg selv har vært eksponert i aksjemarkedet over mange år, men solgt meg ut og satt beløp på høyrente til 5%. Og rentene de går til reiser og opplevelser.... Anonymkode: 530cf...931 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:05 #34 Skrevet onsdag kl. 10:05 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da har du jobbet lite? Jeg har studert i mange år men har mye mer enn det. Anonymkode: c7fc3...a49 Har ikke jobbet 100% etter jeg var ferdig med studiene i begynnelsen av 20 årene. Hvor mange år har du jobbet, og er det kun det arbeidsgiver har betalt inn på din personlige pensjonskonto du sammenligner med? Anonymkode: e60af...7fb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:07 #35 Skrevet onsdag kl. 10:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Imponert over spare-iveren til folk her!! Men det slår meg her på KG at så få vil ta med seg minner i graven og heller satser alt på aksjemarkedet (fond) og verdensøkonomien. Forstår at dette ikke er ett reise-forum, men dog. Kan legge til at jeg selv har vært eksponert i aksjemarkedet over mange år, men solgt meg ut og satt beløp på høyrente til 5%. Og rentene de går til reiser og opplevelser.... Anonymkode: 530cf...931 Jeg har både spart og hatt mange gode reiseminner. Men tror ikke jeg tar med verken minner eller penger i graven. Anonymkode: 3a23a...cc1 2 1
Slarti Skrevet onsdag kl. 10:16 #36 Skrevet onsdag kl. 10:16 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kom litt sent igang med sparingen. Er nå i 40-årene. Er det et greit beløp å ha spart opp i et rentefond hvis man går av med pensjon rundt 69-70 års alder? Eller hva tar dere andre sikte på å spare opp som ekstra «lommepenger» utenom pensjonen man automatisk får? Anonymkode: c7fc3...a49 Rentefond er ikke noe for langsiktig avkastning. Indeksfond. Men ikke bare ett. Fordel på flere. Globale indeksfond er veldig USA tunge, og Tek tunge. Så ikke lurt å ha alt der. Så spe på med et Europeisk et for å spre risikoen. Og gjerne Emerging markets for å få afrika og asia. Selv har jeg et Global Index Et Europa index Norsk Index Emerging markets Finsk index Dansk index Og bare for gøy et gruvefond. Og nei det er ikke krise at du starter sent. Klarer du 500 pr mnd er det bedre en ingenting. Klarer du 2000 pr mnd er det suverent. Så gå for indexfond, men velg mer en et for å spre risiko. Ikke følg med daglig, for det går opp og ned. Er det til pensjon er risikoen veldig lav siden det er over så lang tid. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:20 #37 Skrevet onsdag kl. 10:20 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Imponert over spare-iveren til folk her!! Men det slår meg her på KG at så få vil ta med seg minner i graven og heller satser alt på aksjemarkedet (fond) og verdensøkonomien. Forstår at dette ikke er ett reise-forum, men dog. Kan legge til at jeg selv har vært eksponert i aksjemarkedet over mange år, men solgt meg ut og satt beløp på høyrente til 5%. Og rentene de går til reiser og opplevelser.... Anonymkode: 530cf...931 Jeg er tungt eksponert i aksjer og slikt. Men reiser fremdeles mye. 5% er alt for lav avkastning om man ønsker å gå av før fylte 75. Jeg har snitt dem siste 5 åra 20% avkastning på porteføljen min, og kunne gjort det bedre. (ja jeg har doblet på 5 år, eller i praksis mer pga renters rente prinsippet.) Så ønsker jeg å reise tar jeg ut litt fra fondene mine og reiser. Anonymkode: 9bb63...fd6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:39 #38 Skrevet onsdag kl. 10:39 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg syns 1 mill høres lite ut. Sparer ikke selv noe utover det arbeidsgiver sparer, men på min pensjonskonto står det i dag 800.000kr og jeg er i midten av 30 årene. Anonymkode: e60af...7fb Det TS snakker om er jo penger i tillegg til det arbeidsgiver sparer, går jeg ut fra. Du bør også spare, ikke len deg på de 800k. Da vil du få deg en smell når du går av med pensjon. Anonymkode: 9c97b...fa4 2 1
Runnah Skrevet onsdag kl. 11:01 #39 Skrevet onsdag kl. 11:01 Vil du ikke heller leve i 40-årene enn å ha det mer romslig som pensjonist? Greit å spare til bolig etc, men å spare til pensjonisttilværelsen ville jeg ikke giddet, ikke mye i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:15 #40 Skrevet onsdag kl. 11:15 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det TS snakker om er jo penger i tillegg til det arbeidsgiver sparer, går jeg ut fra. Du bør også spare, ikke len deg på de 800k. Da vil du få deg en smell når du går av med pensjon. Anonymkode: 9c97b...fa4 Beholdningen på pensjonskontoen min er i dag 800.000, estimert beløp ved 67 år er rett i overkant av 6 mill. I tillegg kommer avtalefestet pensjon og folketrygden. Pr i dag ser jeg ikke noe grunn til å spare utover det arbeidsgiver sparer. Anonymkode: e60af...7fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå