AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:10 #41 Skrevet torsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 18.09): Har lite forbruk. Studielån er snart betalt ned. Ikke forbrukslån. Huslån og faste månedlige utgifter. ts Anonymkode: c7fc3...a49 Betal ned studielånet raskest mulig. Det er ett lån om man ønsker å bli kvitt. Anonymkode: 18eb4...8dd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:47 #42 Skrevet torsdag kl. 21:47 Runnah skrev (På 12.11.2025 den 12.01): Vil du ikke heller leve i 40-årene enn å ha det mer romslig som pensjonist? Greit å spare til bolig etc, men å spare til pensjonisttilværelsen ville jeg ikke giddet, ikke mye i hvert fall. Det kan man vel tillate seg å ikke gidde hvis man får en pensjon man kan leve av. Men det vil svært mange av oss ikke få. Så jeg velger en blanding av å leve og spare, noe heller ikke alle har råd til. Men jeg vil jo ikke leve i nuet hvis det betyr å sjanse på at jeg er død før jeg må leve av pensjon. Anonymkode: 3a23a...cc1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:01 #43 Skrevet torsdag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Betal ned studielånet raskest mulig. Det er ett lån om man ønsker å bli kvitt. Anonymkode: 18eb4...8dd Nei! Betalt alltid ned boliglån først. Studielån er det siste lånet du skal betale. Anonymkode: 0e461...65a 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:08 #44 Skrevet torsdag kl. 22:08 Jo mer, jo bedre, men en million er mye bedre enn de fleste. Spar det du kan hver måned og spar gjerne litt i indeksfond. Anonymkode: 0e461...65a
piggrokken Skrevet torsdag kl. 22:37 #45 Skrevet torsdag kl. 22:37 AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 17.53): Kom litt sent igang med sparingen. Er nå i 40-årene. Er det et greit beløp å ha spart opp i et rentefond hvis man går av med pensjon rundt 69-70 års alder? Eller hva tar dere andre sikte på å spare opp som ekstra «lommepenger» utenom pensjonen man automatisk får? Anonymkode: c7fc3...a49 For noen år siden var det en greie å spare alderen din hver dag, med andre ord, at en 40 åring skulle spare 40 kroner om dagen til pensjon. Siden alt går opp i pris, ville jeg anbefalt deg og 1,5 ganger penga, altså 60 kroner for en 40 åring, 75 for en 50 åring osv. Der er nok mye skremmende rundt det med pensjonen, men husk at det går jo opp med inflasjonen. Det året foreldrene mine kjøpte huset jeg bodde i som barn, tjente de til sammen ca 40000 kroner, likevel fikk de økt pensjonen med prisstigningen. Om 20 år, da snittlønna er (kanskje) 1,5 millioner i året vil pensjonene selvsagt reflektere dette. Ville anbefalt deg å investert i gull/sølv. Hvem vet hvor markedene er om 10, 20 år? Edelmetaller har vist seg å være en garantist mot inflasjon over tid, senest i høst. Vil ikke bli overrasket om vi ser 10000 dollar for en unse (ca 30 gram) innen 20 år. Det er enklere enn du tror å komme igang. Du kan kjøpe fysiske mynter på nettet.
AnonymBruker Skrevet i går, 05:40 #46 Skrevet i går, 05:40 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 12.15): Beholdningen på pensjonskontoen min er i dag 800.000, estimert beløp ved 67 år er rett i overkant av 6 mill. I tillegg kommer avtalefestet pensjon og folketrygden. Pr i dag ser jeg ikke noe grunn til å spare utover det arbeidsgiver sparer. Anonymkode: e60af...7fb Det arbeidsgiver sparer er jo ikke i tillegg til det du kan ta ut på afp. Afp er jo en del av den pakken… Anonymkode: 882d1...878
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #47 Skrevet i går, 06:11 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det arbeidsgiver sparer er jo ikke i tillegg til det du kan ta ut på afp. Afp er jo en del av den pakken… Anonymkode: 882d1...878 Hæ? AFP kommer i tillegg, både i privat sektor og for offentlig ansatte født 1963 eller senere. Dessuten har langt fra alle krav på AFP. Det er en tariff-festet ordning som mange ikke har. Anonymkode: e14ca...6b8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:49 #48 Skrevet i går, 06:49 Man skal ikke spare så det går ut over livskvaliteten, men viktig å tenke fremover. Vi lever stadig lenger, med økt behov for helsehjelp, og det offentlige svikter. Politikere og økonomer har siste tiden sagt rett ut at regnestykket ikke vil gå opp. Folk må ta ansvar selv. Vi vet ikke hva fremtiden bringer, men jeg vil ta utgangspunkt i at jeg kan bli nærmere 100 år, med helseproblemer fra ca 75 år. Og jeg vil ikke dø i Sveits. Jeg vil ha et godt liv så lenge som mulig, og helst utenfor en institusjon, eventuelt på et seniorsenter med gode tilbud. Jeg vil også gjerne reise og kose meg som pensjonist, med familien min. Det betyr at jeg må spare en god del av lønna nå, og jeg har spart en god del allerede. Lån er snart nedbetalt. Arv forventer jeg ikke i stor grad, utover eiendom, fordi mine foreldre er i 80-årene og lever slik jeg planlegger å leve. Og de vil forhåpentligvis bli rundt 100 år de også. Anonymkode: 85756...5c1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #49 Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 12.15): Beholdningen på pensjonskontoen min er i dag 800.000, estimert beløp ved 67 år er rett i overkant av 6 mill. I tillegg kommer avtalefestet pensjon og folketrygden. Pr i dag ser jeg ikke noe grunn til å spare utover det arbeidsgiver sparer. Anonymkode: e60af...7fb Det bør du gjøre. Ingen vet hvordan pensjonsordningene er om 30 år, bortsett fra at de høyst sannsynlig vil bli dårligere enn i dag. AFP vil det helt sikkert bli endringer på, det vet vi allerede. Husk at hvis du har innskuddspensjon i det private, fordeles pengene kun over de første ti årene. Så kommer pensjonsknekken, dvs at du får kun folketrygden resten av livet. Jeg jobber i det offentlige (staten), har god lønn, men sparer likevel til pensjon. Anonymkode: 9c97b...fa4
-jk- Skrevet i går, 07:04 #50 Skrevet i går, 07:04 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det bør du gjøre. Ingen vet hvordan pensjonsordningene er om 30 år, bortsett fra at de høyst sannsynlig vil bli dårligere enn i dag. AFP vil det helt sikkert bli endringer på, det vet vi allerede. Husk at hvis du har innskuddspensjon i det private, fordeles pengene kun over de første ti årene. Så kommer pensjonsknekken, dvs at du får kun folketrygden resten av livet. Jeg jobber i det offentlige (staten), har god lønn, men sparer likevel til pensjon. Anonymkode: 9c97b...fa4 Man kan velge å ta ut innskuddspensjon over mer enn 10 år, 10 år er minimumslengden. Men om man har en god innskuddspensjon (si en million årlig i 2025-kroner) kan man jo spare betydelige mengder av den og reinvestere i aksjefond. Da har man penger også når innskuddspensjonen er ferdig tatt ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå