AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:53 #1 Skrevet tirsdag kl. 16:53 Kom litt sent igang med sparingen. Er nå i 40-årene. Er det et greit beløp å ha spart opp i et rentefond hvis man går av med pensjon rundt 69-70 års alder? Eller hva tar dere andre sikte på å spare opp som ekstra «lommepenger» utenom pensjonen man automatisk får? Anonymkode: c7fc3...a49
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:57 #2 Skrevet tirsdag kl. 16:57 Kommer jo helt an på hva slags utgifter man har. Jeg har spart opp betydelig mer, men vil bruke opp en del så ikke formuesskatt spiser hele pensjonen. Et par mill kanskje, må jo skatte av boligen også. Anonymkode: 3a23a...cc1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:00 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:00 Du må gange det med 10. Anonymkode: 43dc9...c40 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:05 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må gange det med 10. Anonymkode: 43dc9...c40 Jeg tjener ikke spesielt bra men er flink å spare og har lavt forbruk. Likevel er 10 millioner helt urealistisk. ts Anonymkode: c7fc3...a49 7 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:09 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:09 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kommer jo helt an på hva slags utgifter man har. Jeg har spart opp betydelig mer, men vil bruke opp en del så ikke formuesskatt spiser hele pensjonen. Et par mill kanskje, må jo skatte av boligen også. Anonymkode: 3a23a...cc1 Har lite forbruk. Studielån er snart betalt ned. Ikke forbrukslån. Huslån og faste månedlige utgifter. ts Anonymkode: c7fc3...a49
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:10 #6 Skrevet tirsdag kl. 17:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tjener ikke spesielt bra men er flink å spare og har lavt forbruk. Likevel er 10 millioner helt urealistisk. ts Anonymkode: c7fc3...a49 Du har 30 år på deg. Sett av så mye du kan, spar i fond og få renters rente. Jeg er i samme situasjon. Setter av ALT jeg kan. For det vil ikke bli noe igjen til oss. Og vi kan fort leve til vi er 100. Lever ikke av hermetikk liksom, men det blir Norges-ferier til jeg når målet. Anonymkode: 43dc9...c40
-jk- Skrevet tirsdag kl. 17:10 #7 Skrevet tirsdag kl. 17:10 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må gange det med 10. Anonymkode: 43dc9...c40 10 millioner er helt unødvendig mye for å leve greit i 15-20 år som pensjonist. 3 millioner bør holde lenge. Husk at man som pensjonist normalt eier egen gjeldfri bolig og får folketrygd "i bunnen". Selv er jeg oppe i 700k i innskuddspensjon nå, satser på at den er oppe i minst 5 millioner før jeg begynner på uttak. Endret tirsdag kl. 17:12 av -jk-
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:12 #8 Skrevet tirsdag kl. 17:12 I et 30-års perspektiv ville jeg gått for indeksfond fremfor rentefond. 1 million er ikke akkurat noe å førtidspensjonere seg på, men blir jo 100.000 ekstra i året de ti første årene som pensjonist. Anonymkode: 23cd9...d6a 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:14 #9 Skrevet tirsdag kl. 17:14 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har 30 år på deg. Sett av så mye du kan, spar i fond og få renters rente. Jeg er i samme situasjon. Setter av ALT jeg kan. For det vil ikke bli noe igjen til oss. Og vi kan fort leve til vi er 100. Lever ikke av hermetikk liksom, men det blir Norges-ferier til jeg når målet. Anonymkode: 43dc9...c40 Jeg ser ikke for meg at jeg skal ha et voldsomt høyt forbruk som pensjonist. Men ja, viktig å spare. Har mindre enn 30 år på meg, nærmere 20 enn 30. ts Anonymkode: c7fc3...a49
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #10 Skrevet tirsdag kl. 17:15 -jk- skrev (1 minutt siden): 10 millioner er helt unødvendig mye for å leve greit i 15-20 år som pensjonist. 3 millioner bør holde lenge. Husk at man som pensjonist normalt eier egen gjeldfri bolig og får folketrygd "i bunnen". De fleste i generasjonen over meg i min familie nærmer seg 100 år. Ja, de har nedbetalte boliger, men pensjonen er meget lav, og regnestykket vil ikke gå opp når det er vår tur. Håper jeg kan jobbe til jeg er rundt 80. Men jeg sparer rundt 100k i året. Lever helt fint med det. Mer og merpenger vil gå til helse ettersom man blir eldre. Min mor bruker veldig mye på fysio og annet, som det offentlige ikke dekker på en tilfredstillende måte. To tanter har betalt hofteoperasjoner selv, de orket ikke ventetiden, og en onkel har selv betalt operasjon av kne og skulder. Anonymkode: 43dc9...c40
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:17 #11 Skrevet tirsdag kl. 17:17 Jeg syns 1 mill høres lite ut. Sparer ikke selv noe utover det arbeidsgiver sparer, men på min pensjonskonto står det i dag 800.000kr og jeg er i midten av 30 årene. Anonymkode: e60af...7fb 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:21 #12 Skrevet tirsdag kl. 17:21 Mitt mål er å ha ca 10 mill når jeg er 70. indeksfond, rentefond, noe på høyrentekonto. Jeg har ingen tro på at det blir noe velferdsstat å lene seg på om 20-30 år. 10 mill fordelt på kanskje 30 år igjen av livet, hvor man har behov for mye helsehjelp er ikke mye, og antagelig ikke nok heller. så får vel håpe jeg ikke blir mer enn 90. Anonymkode: 43dc9...c40
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:23 #13 Skrevet tirsdag kl. 17:23 Det kan også hende at man som gammel vil ønske å ha råd til en tur til Sveits, og da tenker jeg ikke på skatten i denne sammenheng... Men det blir neppe lystig på fremtidens sykehjem. Med mindre man får robotene opp på et visst nivå, da. Anonymkode: 3a23a...cc1 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:25 #14 Skrevet tirsdag kl. 17:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan også hende at man som gammel vil ønske å ha råd til en tur til Sveits, og da tenker jeg ikke på skatten i denne sammenheng... Men det blir neppe lystig på fremtidens sykehjem. Med mindre man får robotene opp på et visst nivå, da. Anonymkode: 3a23a...cc1 Tenker mye på det, og priser meg lykkelig for at mine foreldre sitter godt i det, og har råd til privat helsehjelp, vaskehjelp og mulig personlig assistent hvis de blir pleietrengende. Anonymkode: 43dc9...c40
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:27 #15 Skrevet tirsdag kl. 17:27 1 million om 30 år bør være nok til at du kan kjøpe en liten bruktbil, hvis du er heldig. Anonymkode: 33b5c...d26 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:29 #16 Skrevet tirsdag kl. 17:29 Tenker du en million kroner TS, eller ca det en million er verdt i dag? Anonymkode: 3a23a...cc1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:30 #17 Skrevet tirsdag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du må gange det med 10. Anonymkode: 43dc9...c40 Nei man trenger ikke det. Anonymkode: 363c6...11d 3
Brunello Skrevet tirsdag kl. 17:32 #18 Skrevet tirsdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan også hende at man som gammel vil ønske å ha råd til en tur til Sveits, og da tenker jeg ikke på skatten i denne sammenheng... Men det blir neppe lystig på fremtidens sykehjem. Med mindre man får robotene opp på et visst nivå, da. Anonymkode: 3a23a...cc1 Den turen koster faktisk ikke så mye.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:35 #19 Skrevet tirsdag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du har 30 år på deg. Sett av så mye du kan, spar i fond og få renters rente. Jeg er i samme situasjon. Setter av ALT jeg kan. For det vil ikke bli noe igjen til oss. Og vi kan fort leve til vi er 100. Lever ikke av hermetikk liksom, men det blir Norges-ferier til jeg når målet. Anonymkode: 43dc9...c40 Det er jo sykelig. Jeg lever heller her og nå, ingen vet hva morgendagen bringer. Betaler ned huslån og sparer 1000 kr til pensjon. Resten går til reiser opplevelser vi har glede av nå. Anonymkode: 9cfd8...a33 11 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:36 #20 Skrevet tirsdag kl. 17:36 Gå inn på minpensjon.no. Der kan du se hvor mye du er forventet å få utbetalt per år i pensjon. Da blir det lettere å se hvor mye du bør spare. Du bør også sjekke med din pensjonstilbyder om de har en kalkulator hvor du kan fylle inn hvor mye du ønsker utbetalt, og få informasjon om hvor mye du bør spare i året for å oppnå det. Jeg husker de hadde det i Danske Bank den gangen jeg opprettet min pensjonssparing. Jeg la inn at jeg ønsket meg 80% av nåværende lønn i pensjon, og fikk vite hvor mye jeg bør supplere selv. Jeg tenker 1 mill er knapt, men det kommer jo an på ønsket livsstil, samt spareprofil og over hvor mange år millionen får stå og forrente seg. Det er en enorm forskjell på å sette inn en million i dag og på å sette inn en million om 20 år. Du bør sette på høyest mulig risiko inntil det nærmer seg uttak, og deretter gradvis trappe ned risikoen. Alt dette kan din pensjonstilbyder hjelpe deg med. Når det er sagt, tenker jeg ikke at du er krise seint ute hvis du har investert i f.eks egen bolig frem til nå. Du har mange år igjen å spare på, og å putte penget i bolig er også pensjonssparing😊 Anonymkode: 0e635...721 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå