Gå til innhold

Folk som bytter bolig før de har solgt den gamle. Får de fryst utgiftene på den som skal selges?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner flere som har hoppet på et nytt boligkjøp før den gamle er solgt. Flere av de har for lengst flyttet inn i den nye boligen og den gamle ligger for fortsatt til salg. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Da huset de selger også er dyrt med mye lån. Er det normalt å fryse lån og renter på det gamle? Banker gir sjeldent noe gratis.

Anonymkode: 9936e...8cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mellomfinansiering. Man må fremdeles betale renter.

Anonymkode: 5ee7d...dac

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det normalt å fryse lån og renter på det gamle? Banker gir sjeldent noe gratis.

De fryser avdrag. Renter går som vanlig og det er det som er inntekten til bankene.

Jo mindre avdrag jo mer tjener banken.

Anonymkode: 26c85...836

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan ha avdragsfrihet. Men ellers må man betale felleskostnader, kommunale avgifter, strøm, renter... 

og ja, det er dyrt! Man eier to boliger, med alle kostnadene utenom eventuelt avdrag på lån. 

Anonymkode: eb13a...0d6

• Liker 2
Skrevet

Mellomfinansiering - avdrag er fryst. 

Har aldri "bodd oss i hjel", så det har vært nok fleksibilitet til å kjøpe og selge i den rekkefølgen uten at det ødelegger nattesøvnen. 

Anonymkode: 0d9a4...a5d

• Liker 1
Skrevet

Flere boliger her har ligget ute i 2-3 år. Hva kan man tjene på å ikke senke prisen?

Anonymkode: b3f1f...911

• Liker 1
Skrevet

Mellomfinansiering. Sett i ettertid var det en litt skummel avgjørelse, siden vi satt med 3 boliglån på et tidspunkt. Vi fikk begge solgt raskt, takk og lov, men det var noe helt hinsides med utgifter de få månedene det sto på. 

Neste gang selger vi først.

Vi bor i Oslo.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig å avtale med banken at man fryser avdragene en periode, og bare betaler renter. (Både på nytt og gammelt.) 

Men det kan jo også være at dersom de ikke hadde lån på den gamle boligen, så har de kun lån på den nye, og derfor god tid til å få solgt den gamle for en pris de ønsker. 

Anonymkode: ff206...73f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også lurt på dette. Naboene har skilt seg og har kjøpt hver sin nye bolig, men de hadde bare én visning på huset, og nå bare ligger huset på Finn uten ny visningsdato. Samtidig klager de over at de er blakke. 

Anonymkode: 1d3a7...c6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner flere som har hoppet på et nytt boligkjøp før den gamle er solgt. Flere av de har for lengst flyttet inn i den nye boligen og den gamle ligger for fortsatt til salg. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Da huset de selger også er dyrt med mye lån. Er det normalt å fryse lån og renter på det gamle? Banker gir sjeldent noe gratis.

Sikker på at de har lån på den gamle boligen? Og selv om de har lån, er ikke det til hinder for at de også har solid buffer å ta av. 

Anonymkode: c1f09...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har også lurt på dette. Naboene har skilt seg og har kjøpt hver sin nye bolig, men de hadde bare én visning på huset, og nå bare ligger huset på Finn uten ny visningsdato. Samtidig klager de over at de er blakke. 

Mellomfinansiering.
Det er dyrt, men man må bare betale renter til gamle boligen er solgt.
Har selv levd 3mnd på mellomfinansiering.
Det var faktisk dyrt.

Og hadde lite penger siden jeg betalte renter på 2 lån (hvor ett var blodrente pga mellomfinansieringen)
En leilighet med fellesutgifter og et hus med kommunale utgifter pluss strøm på begge.

Anonymkode: 9df35...673

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mellomfinansiering.
Det er dyrt, men man må bare betale renter til gamle boligen er solgt.
Har selv levd 3mnd på mellomfinansiering.
Det var faktisk dyrt.

Og hadde lite penger siden jeg betalte renter på 2 lån (hvor ett var blodrente pga mellomfinansieringen)
En leilighet med fellesutgifter og et hus med kommunale utgifter pluss strøm på begge.

Anonymkode: 9df35...673

Det høres kjempedyrt ut, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke folk er mer ivrige på å selge den gamle boligen. Sånn som naboene mine som mener at det er for dyrt med visning, vel de får jo sannsynligvis ikke solgt den uten så nå taper de bare penger og månedene går. 

• Liker 1
Skrevet

Mellomfinansiering ja. Vi har nettopp kjøpt ny bolig og det gjorde vi før vi solgte den gamle. Nå er den riktignok solgt, så det ordner seg for oss uansett. Det er klart det hadde blitt dyrt å sitte med to boliger, men for vår del så hadde samlet gjeld på begge boligene vært under makstaket for det vi kunne låne, så vi hadde fått det til. 

Anonymkode: d002c...e17

Skrevet

Det er mye jeg tenker jeg kunne gjort bedre økonomisk tidligere, men det å selge før vi kjøpte nytt hus er jeg så takknemlig for. Huset lå ute over ett år før det ble solgt. Utgiftene med to hus hadde knust oss økonomisk. Heldigvis er de fleste hus ikke så tungsolgte, men man kan gå på en SKIKKELIG smell. 

Anonymkode: 2d8ac...c78

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det høres kjempedyrt ut, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke folk er mer ivrige på å selge den gamle boligen. Sånn som naboene mine som mener at det er for dyrt med visning, vel de får jo sannsynligvis ikke solgt den uten så nå taper de bare penger og månedene går. 

Mange har vel bare visning etter avtale nå. Vi arvet en tungsolgt bolig, og det kom bare 1 til ingen på de annonserte visningene. Fikk til slutt solgt den til en som avtalte egen visning. 

Anonymkode: c1f09...ba7

Skrevet

Kjenner til 2 stk som havnet i et gjelds mareritt pga dette. Begge to eldre som kjøpte leilighet, og hadde problemer med å få solgt den gamle eneboligen.

Anonymkode: 38a1c...549

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kjøpt meg ny leilighet og skal ha visning på huset mitt imorgen.

Har lang overtagelse på leiligheten så satser på det ordner seg.

Huset er bare 6 år gammelt og alt annet rundt her som er tilsalgs er eldre hus - så håper kjøpere foretrekker nytt.

Er bare 4 påmeldte til visningen...

Anonymkode: 081a8...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...