Gå til innhold

Nå som Rema+Kiwi+Coop flår oss, hva har du kuttet ned på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Handler i Sverige! Bedre utvalg, større pakker og billigere enn Norge! Kjøper brød og fruk/grønnsaker hjemme. Sparer mye samtidig som vi ikke trenger og kutte ut noe.

Anonymkode: d0ed7...1cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk, kjøtt og kaffe kjøper jeg nesten aldri lenger. Tilbud avgjør ofte hva jeg handler eller ikke. Storhandler basisvarer med lengre holdbarhet på trippel trumf dager. Sånn som pasta, ris, poteter, fryste grønnsaker og bær. Har spart en del på det og tror godt over halve julehandelen i desember blir å betales i trumfbonus. Alt hjelper litt. 

Anonymkode: b9913...d29

Skrevet

Kjører full boikott. Bor ved svenskegrensen og handler i den lokale innvandrerbutikken. Har boikotta norske kjeder et par år, det føles deilig. Synes det er skikkelig dårlig gjort å skru opp grønnsaks- og fruktprisene som de har gjort, folk trenger jo sunn mat.

Det er SP-politikk, folkens. Ikke stem på dem.

Anonymkode: 62677...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Igjen, kom med forslag. For jeg finner ingenting og da snakker jeg såklart ikke om masse halvfabrikata tull.

Anonymkode: 672d5...6e9

Er ikke i matbutikken nå, men neste gang les og har de fiskedisk så spør. 

Skrevet
Nowayback skrev (2 timer siden):

Bare å benytte seg av tilbudene. Ikke verre enn det. Har ikke kuttet ned på noe som helst.

Ja, men tilbudene ligger jo på samme pris som ordinær bare for 1-2 år siden. Hvis man ikke har hatt tilsvarende lønnsøkning som prisøkning så er det ikke "tilbud". Og. det er ikke alltid tilbud på det man trenger når man trenger. Eller mange som må kutte ned har ikke penger når det er tilbud, eller nok penger for å kjøpe store kvanta bare fordi det er på tilbud. Skjønner at det er vanskelig å forstå dette når man har god råd. 

Hensatt skrev (1 time siden):

Dere som kutter ned på frukt og grønnsaker; hvorfor kutter dere ned på den billigste maten?

Billigst på kg- pris men ikke på kalori- pris. Man trenger mer næring i en middag enn hva 1 kg epler gir. 

Anonymkode: 7506e...d54

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, men tilbudene ligger jo på samme pris som ordinær bare for 1-2 år siden. Hvis man ikke har hatt tilsvarende lønnsøkning som prisøkning så er det ikke "tilbud". Og. det er ikke alltid tilbud på det man trenger når man trenger. Eller mange som må kutte ned har ikke penger når det er tilbud, eller nok penger for å kjøpe store kvanta bare fordi det er på tilbud. Skjønner at det er vanskelig å forstå dette når man har god råd. 

Billigst på kg- pris men ikke på kalori- pris. Man trenger mer næring i en middag enn hva 1 kg epler gir. 

Anonymkode: 7506e...d54

Pluss på en kilo grønnsaker og belgfrukter til 20-40 kroner kiloen og 100-200 gram kylling så har du det du trenger. Må ikke bli så dyrt som folk skal ha det til.

Det jeg reagerer mest på er de som mener det er billigere å spise ferdigmat enn å spise rene råvarer. Man ser seg fort blind på dyr kilopris og ost og kjøtt, men det er jo ikke mye man skal ha. En ferdigrett består ofte av mye tomme kalorier og fyllstoff og gir lite næring, så ikke veldig nyttig med andre ord.

Skrevet
Hensatt skrev (42 minutter siden):

Pluss på en kilo grønnsaker og belgfrukter til 20-40 kroner kiloen og 100-200 gram kylling så har du det du trenger. Må ikke bli så dyrt som folk skal ha det til.

Det jeg reagerer mest på er de som mener det er billigere å spise ferdigmat enn å spise rene råvarer. Man ser seg fort blind på dyr kilopris og ost og kjøtt, men det er jo ikke mye man skal ha. En ferdigrett består ofte av mye tomme kalorier og fyllstoff og gir lite næring, så ikke veldig nyttig med andre ord.

Problemet kommer når man ikke får kjøpt kun 1-200 gram kylling, men må kjøpe 600 gram og pengene ikke strekker til når man står i butikken 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig kryptisk dette! Har du noen gode "inside" tips til steder du handler?

Anonymkode: f47f6...d12

Scroller tilbudsavviser hver søndag. Har alle dagligvarebutikker i nærheter, så kan ta de "på rad og rekke". På den måten er det en rekke varer jeg aldri kjøper på fullpris. Og når det er ekstra gode tilbud så handler jeg gjerne for et år. 

Sesongtilbud på kjøtt - særlig rett etter høytider. Da handler jeg rimelige stykningsdeler som gjøres om til annen mat. Sommerens grillribbe, og årets kjøtt til bao buns, kommer fra juleribbe kjøpt til latterlig lav pris. Kalkunpålegg og lunsjkjøtt kommer fra kalkun til gi-bort-pris.

På høsten kjøper man uvaskede grønnsaker i sekk fra lokale bønder. Oppbevares det rett (poteter, gulrøtter og rotgrønnsaker) så varer det til godt utpå nyåret. Om høsten lager jeg også opp lapskaus for fryser - svineknoke selges jo veldig rimelig, og kombinert med sesongens grønnssaker så er det ikke mange kronene per middag. 

Kjøper også bulk fra lokale jaktlag og gårder, og fisk fra kaisalg. Man må undersøke mulighetene rundt seg, ofte på facebookbrupper. 

Anonymkode: 43f9b...a9d

Skrevet
Mei88 skrev (5 timer siden):

Problemet kommer når man ikke får kjøpt kun 1-200 gram kylling, men må kjøpe 600 gram og pengene ikke strekker til når man står i butikken 

Det er jo dårlig planlegging. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo dårlig planlegging. 

Ja selvfølgelig er det det.. det hender det skjer uforutsette ting for folk som gjør at ting ikke går som planlagt her i livet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Scroller tilbudsavviser hver søndag. Har alle dagligvarebutikker i nærheter, så kan ta de "på rad og rekke". På den måten er det en rekke varer jeg aldri kjøper på fullpris. Og når det er ekstra gode tilbud så handler jeg gjerne for et år. 

Sesongtilbud på kjøtt - særlig rett etter høytider. Da handler jeg rimelige stykningsdeler som gjøres om til annen mat. Sommerens grillribbe, og årets kjøtt til bao buns, kommer fra juleribbe kjøpt til latterlig lav pris. Kalkunpålegg og lunsjkjøtt kommer fra kalkun til gi-bort-pris.

På høsten kjøper man uvaskede grønnsaker i sekk fra lokale bønder. Oppbevares det rett (poteter, gulrøtter og rotgrønnsaker) så varer det til godt utpå nyåret. Om høsten lager jeg også opp lapskaus for fryser - svineknoke selges jo veldig rimelig, og kombinert med sesongens grønnssaker så er det ikke mange kronene per middag. 

Kjøper også bulk fra lokale jaktlag og gårder, og fisk fra kaisalg. Man må undersøke mulighetene rundt seg, ofte på facebookbrupper. 

Høres ut som en drøm, men å ha fryse/kjølig plass til alt dette er det vel ikke alle som er heldig å ha. 

Skrevet

Juice

brus

sjokolade

fersk fisk

Skrevet

Jeg tillater ikke meg selv og familien å få dårligere kosthold på grunn av pris, så andre ting ryker først. For eksempel hudpleie, frisør, abonnementer. Men jeg er veldig bevisst på å handle så mye jeg kan andre steder enn i dagligvarebutikkene - Reko-ring, gårdsbutikk, internasjonale butikker, nettapoteker og spesialbutikker. Unngår også EMV om jeg kan (men det krasjer innimellom med ønsket om å handle økologisk). 

Anonymkode: 83fba...53c

Skrevet

Handler stort sett som før, men kjøper nok mindre sjokolade. Freia 200 grams sjokoladeplate til 60 kr er totalt uaktuelt :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har kuttet ned på frukt og grønnsaker, og fisk. Før spiste jeg mye torsk og laks, men det har jeg ikke råd til lenger. Derimot har jeg begynt å kjøpe frossenpizza når den er på tilbud. Det var noe jeg aldri kjøpte før, men nå har jeg ikke råd til å tenke så mye på hva som er sunt og ikke. 

Anonymkode: d594c...6fb

Jeg kjøper frossen torsk i blokk, ja tilogmed firstprice fisk kjøper jeg.

Anonymkode: 5b9f9...f64

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Våre beste tips er: last ned appen kupp, da får du oversikt hver søndag.

Spiser dere mye brød er disse ofte på 30-40% rett før stengetid. Sjekk disken for rabatterte varer. Om dere ikke allerede har gjort dette: Planlegg ukesmeny, og vær kun på butikken en dag. Lag en god handleliste. Maten er dyrere nå enn tidligere, men vi bruker maks 10.000 i måneden på mat for 4 mennesker og en katt. Men vi handler ofte og mye på tilbud. Vi bor også nærme grensa og synes utvalget og prisene på kjøtt er bedre der. Man kan bytte ut vanlig kjøttdeig med svinekjøttdeig feks, den så jeg var rimeligere. Vi har også en lokal bonde på bygda, der er grønnsakene under halvpris av dagligvarebutikkene. Har du tilgang på slike? Egg feks var ikke så gal pris på i forhold til kiwi, men igjen så er egg veldig mye billigere i sverige, samme med melk og fløte. Men igjen kommer det ann på hva dere vil spise og ikke. Vi hadde nok vært nødt til å kutte i ren fisk om vi ikke fisk hjemmefisket fra familie. Rene laksefileter har blitt kjempe dyrt.

Anonymkode: fb24d...6f3

I den appen kan en kutte vekk tilbud fra butikker en ikke bruker som Extra, Meny og Obs ? Jeg har ikke de butikkene her i byen og sjelden tid til å dra til de. Og selvfølgelig ikke nærme Sverige.

Skrevet

Jeg har ikke kuttet noen ting føler jeg, men jeg jakter tilbud enda mer enn før. Sjekker tilbudsaviser hver søndag og planlegger deretter. Hvis ingen har gode tilbud en uke så spiser vi mest mulig kjøtt fra fryser den uken. Det er som regel alltid greit tilbud på kylling og karbonadedeig med noen ukers mellomrom og da fyller jeg opp. 

Kjøper mye pålegg når jeg får rabatt via Æ på rema, og er så heldig at jeg har alle kjeder innen kort avstand sånn at jeg går dit jeg vet prisen er best på alt det jeg bruker. 

Frukt kjøpte jeg "ukritisk" før, men handler nå ikke druer utenom tilbud f.eks. Samme med kiwi. 

Grønnsaker sparer jeg ikke på, men bruker litt mer frosne enn før og kjøper også der mest av gode tilbud og lager middager etter det. 

Anonymkode: 1a815...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I den appen kan en kutte vekk tilbud fra butikker en ikke bruker som Extra, Meny og Obs ? Jeg har ikke de butikkene her i byen og sjelden tid til å dra til de. Og selvfølgelig ikke nærme Sverige.

Jeg har lagt inn radiusen jeg er villig til å kjøre. Helt nederst får jeg opp typiske storby butikker som jacobs osv, men synes appen er veldig oversiktelig. Tips fra mannen var p kjøpe fiskepinnene til prima på rema, de inneholder mest fisk til en veldig rimelig penge. 

Anonymkode: fb24d...6f3

Skrevet
Mei88 skrev (23 timer siden):

Høres ut som en drøm, men å ha fryse/kjølig plass til alt dette er det vel ikke alle som er heldig å ha. 

Det er sant. Jeg er heldig. Har en stor bod med jevn, lav temperatur, med ekstra frysere og kjøleskap. 

Om man først har plassen, og takler logistikken, så er det sterkt å anbefale om man vil spare penger. Etter jobb i dag tar jeg turen ned i boden for å hente ting til helgen, herunder egg (handler 60 om gangen fra gård), lammebog til gyros (kjøpt på salg) + alle ingredienser til å lage pita som også er handlet på salg. Torskefilet (kjøpt hel torsk fra kaisalg). Ripssaft (egen hage), blåbærsyltetøy (matauk), og hjortekjøtt (jaktlag). Rotgrønnsaker (bulk fra gård). Og mer. Så det er marginalt som "må" handles inn på en uke. Eneste som står på handlelista til fullpris for de neste dagene er hjertesalat, aromasopp, gresk yoghurt og melk. Var heldig å få tak i tomater og agurk på 25% - ellers er også det ting jeg kjøper på fullpris. 

Skrevet
Hensatt skrev (På 11.11.2025 den 23.41):

Tar man hensyn til næringen matvarene gir oss og ikke bare hva de inneholder så er det kjøtt som er billigst. Vi tar opp mye mer av næringen som er i animalsk enn den som er i planter, og i tillegg inneholder planter antinæringsstoffer som hemmer opptak av næring fra animalske kilder også. Så det er faktisk animalske matvarer som er mest næringsrike. Man får i seg mer næring ved å spise animalsk uten planter i et måltid enn å spise den samme mengden animalsk og legge til planter! Dette er et eksempel med opptak av sink:

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Nå er ikke østers det billigste man kan kjøpe, men det er for å illustrere poenget at man blir lurt hvis man tror at det er billigere å kutte ut animalsk.

Et kosthold er mer næringsrikt jo mer animalsk den inneholder.

Anonymkode: c0f6e...c88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...