Gå til innhold

Lange hunder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lettere å knekke ryggen på lange hunderaser? Altså lang rygg sånn som corgi og dachs og skye terrier. Er det veldig upraktisk?

Anonymkode: 45378...122

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er lettere å knekke vet jeg ikke, men de er mer utsatt for ryggproblemer generelt.

Anonymkode: 7ef31...228

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ehh?? Hvorfor skal du vite dette? 

Anonymkode: 81317...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ehh?? Hvorfor skal du vite dette? 

Anonymkode: 81317...171

Fordi ønsker å ha en frisk hunderase som mulig. Vil ikke at hunden skal knekke ryggen ved feks.lek.

Gjelder også Basset og Drever men de utgår siden jeg ikke driver med jakt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke et problem at de brekker ryggen f.eks. under lek. Dachsene (Som faktisk er ni raser), som er de jeg kjenner best til er bygget for jakt over og under jorden og en korrekt bygget dachs (De skal ikke verken ha ekstremt korte bein eller veldig lang rygg) har ingen problemer med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nøye på oppdretter og stamtavle! Disse hundene kan være utsatt for å få ryggprolaps og skal derfor ta røntgen av rygg før de kan brukes i avl. De skal heller ikke gå ned trapper og skal unngå å hoppe fra høyder. 

Anonymkode: a5612...274

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk nøye på oppdretter og stamtavle! Disse hundene kan være utsatt for å få ryggprolaps og skal derfor ta røntgen av rygg før de kan brukes i avl. De skal heller ikke gå ned trapper og skal unngå å hoppe fra høyder. 

Anonymkode: a5612...274

Tiltredes! Jeg har ikke oversikt over de andre chondodystrofiske rasene, men seriøse oppdrettere av dachs både ryggrøntger og gentester foreldredyrene før de brukes i avl. Og gjør ikke oppdretter det, evt. bruker hunder som har dårlige resultater, bør man ganske enkelt styre unna. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om målet er en så frisk rase som mulig, hadde jeg styrt unna alle med veldig ekstreme trekk. Både lange rygger, korte snuter, korte ben, ekstremt mye hudfolder, lave haser osv. 

Den opprinnelige dachsen avlet for jakt var nok både sterk og sunn. De variantene som avles mest i dag og brukes som selskapshunder er ikke det. De har både lengre rygg og kortere bein enn den originale dachsen, og kan lett få problemer med ryggen, prolaps, og må passes på i trapper og om de hopper ned fra sofaen. 

Anonymkode: d905b...d3b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Packer m.fl., «DachsLife 2015: an investigation of lifestyle associations with the risk of intervertebral disc disease in Dachshunds». Denne studien rapporterer at dachshunder har omtrent 10-12 ganger høyere risiko for IVDD enn andre raser.

Samme studie rapporterer at cirka 15.7 % av dachshunder hadde diagnostisert IVDD («clinical signs related to IVDD») og at noen varieteter hadde opptil ca 24.4 % prevalens.

Nettstedet «Dachshund-IVDD UK» oppgir at dachshunder har en estimert livstidsrisiko på 19-24 % for kliniske IVDD-tegn, og at de har 10-12 ganger høyere risiko enn andre raser.

*IVDD står for Intervertebral Disc Disease, på norsk ofte kalt prolaps eller skiveprolaps i ryggen hos hund.

Alle rygger konstruert noe annerledes enn helt standard er utsatt for ryggproblemer. Som altså hos dachs og corgi. Fransk bulldog, schæfere med skrå rygg, og halvparten av whippeter har også medfødte deformasjoner i ryggen kalt LTV.

Anonymkode: c3738...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

👆🏽Siste setning var litt merkelig sammensatt, det med halvparten gjelder bare whippet, sitter ikke på tall for de andre rasene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Den opprinnelige dachsen avlet for jakt var nok både sterk og sunn. De variantene som avles mest i dag og brukes som selskapshunder er ikke det. De har både lengre rygg og kortere bein enn den originale dachsen, og kan lett få problemer med ryggen, prolaps, og må passes på i trapper og om de hopper ned fra sofaen. 

Anonymkode: d905b...d3b

Det er viktig å huske på at både statistikk og bilder av dachs ofte er hentet fra USA og UK som ikke følger samme rasestandard som vi i bl.a. Norge gjør (FCI-standard). Her avles det i langt større grad på det du kaller den originale dachsen. Verken ekstremt korte bein eller lang rygg er noe som normalt belønnes på utstilling (Heller det motsatte) og for å bli utstillingschampion er dachsene blant de få som faktisk må oppfylle krav til premiering som brukshund. (Nå er riktignok ikke blodsporet på 600 meter all verden, men hunden må i hvert fall kunne bevege seg i skogen). En vanlig normalvektig voksen dachshund som holdes i god fysisk form har ingen problemer med å hoppe ned fra steder den greier å hoppe opp og må absolutt ikke passes på i trapper. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (9 minutter siden):

Det er viktig å huske på at både statistikk og bilder av dachs ofte er hentet fra USA og UK som ikke følger samme rasestandard som vi i bl.a. Norge gjør (FCI-standard). Her avles det i langt større grad på det du kaller den originale dachsen. Verken ekstremt korte bein eller lang rygg er noe som normalt belønnes på utstilling (Heller det motsatte) og for å bli utstillingschampion er dachsene blant de få som faktisk må oppfylle krav til premiering som brukshund. (Nå er riktignok ikke blodsporet på 600 meter all verden, men hunden må i hvert fall kunne bevege seg i skogen). En vanlig normalvektig voksen dachshund som holdes i god fysisk form har ingen problemer med å hoppe ned fra steder den greier å hoppe opp og må absolutt ikke passes på i trapper. 

Dette skriver Norsk kennel klub i RAS om dachshundene:

https://edeb6e8176.cbaul-cdnwnd.com/6b8a8665539efa4c7eb43c66c2e6f82f/200000035-5a6b15c60b/Rasestandard Dachshund.pdf

IMG_3112.jpeg

IMG_3113.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette skriver Norsk kennel klub i RAS om dachshundene:

https://edeb6e8176.cbaul-cdnwnd.com/6b8a8665539efa4c7eb43c66c2e6f82f/200000035-5a6b15c60b/Rasestandard Dachshund.pdf

IMG_3112.jpeg

IMG_3113.jpeg

Jeg kjenner veldig godt til hva NKK/NDF skriver om dachshundene, og har heller ikke benektet at det er et problem for rasen (Som det jobbes ganske intenst med blant de som tar avlen på alvor). Jeg påpeker bare at veldig mye statistikk og bilder er hentet fra land som opererer med en annen rasestandard. Dessverre finnes det utrolig mye useriøs avl på dachs hvor ingen av foreldredyrene er sjekket for noe som helst og blant disse er nok forekomsten av ryggproblemer/prolaps langt høyere. Siden jeg følger "dachsmiljøet" ganske tett sitter jeg i hvert fall igjen med inntrykket av at de aller fleste dachsene som får alvorlige ryggproblemer/prolaps viser seg å stamme fra diverse useriøs oppdrett på uregistrerte hunder. Med noen unntak selvfølgelig fordi det er snakk om biologi og ikke mekanikk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva med de andre rasene jeg lister opp? Corgi? Skye terrier? Basset? Drever?

Skrevet

De knekker nok ikke ryggen, men de er utsatt for prolaps. 
Enig med den over her som sier du bør største unna alle med ekstreme trekk. Se på hvordan en gatehund i sydlige strøk ser ut, sånn blir hundene når naturlig seleksjon står for avlsresultatene. Finn en hund som er bygget nogenlunde på den måten. 
Alt ekstremt er dårlig. Veldig lange hunder får problemer med ryggen. Veldig små hunder har ikke plass til tennene i munnen og får masse problemer av det. Veldig store hunder får gikt og dør etter halve tiden av hunder med sunn størrelse. Hunder med flate ansikt får ikke puste. Hunder med banan-formet rygg får problemer med å gå skikkelig.. I tillegg har du doodler med ubrukelig fleece-pels, staffer som har masse allergi og så videre og så videre..

Det er ikke lett å kjøpe hund altså, men det er i alle fall ikke lett å ha en syk hund så det er bra du sjekker!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

👆🏽Siste setning var litt merkelig sammensatt, det med halvparten gjelder bare whippet, sitter ikke på tall for de andre rasene.

Du er ikke så langt unna. Incoc i Finland har forsket ltv og whippet ligger på ca 60%, schæfere på 40% og fransk bulldog på 30%. På schæfer var det stor variasjon mellom bruks- og utstillingslinjene. 

Anonymkode: a3b60...874

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært borti problemet med dette, har hatt både basset og dachs.

Anonymkode: 92eb3...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 17.09):

Men hva med de andre rasene jeg lister opp? Corgi? Skye terrier? Basset? Drever?

Drevere er vel ganske friske såvidt jeg vet. Mye jakt i de da, så belag deg på høyt aktivitetsnivå om du skal ha drever. 
Bassett er det vel ikke ryggen som er problemet på, men det er problem med at det blir sopp og eksem mellom hudfoldene og at de må opereres fordi de ikke kan se (hud henger foran øynene). Det er blitt gjort noe for rette opp i det i raseklubben vet jeg, men vet ikke om det har gitt resultater. Ville i alle fall sjekka oppdretter veldig nøye hvis jeg hadde vurdert en sånn hund. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (20 timer siden):

Drevere er vel ganske friske såvidt jeg vet. Mye jakt i de da, så belag deg på høyt aktivitetsnivå om du skal ha drever. 
Bassett er det vel ikke ryggen som er problemet på, men det er problem med at det blir sopp og eksem mellom hudfoldene og at de må opereres fordi de ikke kan se (hud henger foran øynene). Det er blitt gjort noe for rette opp i det i raseklubben vet jeg, men vet ikke om det har gitt resultater. Ville i alle fall sjekka oppdretter veldig nøye hvis jeg hadde vurdert en sånn hund. 

Tenkte mest på de to første rasene pga.jakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenkte mest på de to første rasene pga.jakt.

Hva slags jakt driver du med da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...