Gå til innhold

Bør katter kastreres/steriliseres?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Min katt har nettopp hatt løpetid. Men jeg har ikke mulighet til å ta vare på noen kattunger rett og slett pga boforholdene. Så jeg skal til veterinæren med henne nå. Er skikkelig lei meg for det...

Hvorfor det? Er det ikke nok hjemløse katter fra før, om ikke folk som dere skal produsere enda ytterligere flere? Ta dere en tur på noen av omplasseringssentrene så ser dere hva jeg mener. Man anslår jo at det er mellom 10.000-15.000 hjemløse katter kun i Oslo. Er det da behov for flere?

Mistenker at enkelte kvinner som har katter overfører sine egne babysyke følelser på katten. Katter har ikke noe ønske om å få kattunger, og har det best hvis de blir kastrert :)

Endret av lillesky
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet da godt at det finnes mange hjemløsekatter, jeg har tatt til meg 2 av kattene mine fra dyrebeskytelsen. har du undersøkt kattens følelser, siden du kan konstantere at katten ikke ønsker unger?

Og det med at enkelte kvinner overfører sin babysyke til katten, hørtes morsomt ut :ler:

Men ja, jeg forstår din frustrasjon, men jeg synes det ikke er noe galt i at katten min skal ha kattunger, siden jeg kan ta vare på dem. Hun som er gravid skal kastreres etter dette kullet, har fem hannkatter og alle de er kastrerte.

Gjest Gjest
Skrevet
Katter har ikke noe ønske om å få kattunger, og har det best hvis de blir kastrert :)

Den var vel litt drøy.. Alle arter har vel behov for å spre genene sine videre, sånn fra naturens side!

Gjest Gjest
Skrevet
Den var vel litt drøy.. Alle arter har vel behov for å spre genene sine videre, sånn fra naturens side!

Den er ikke drøy. At katter ønsker å få kattunger er bare hormonstyrt. Når nman kastrerer katten fjerner man hormonproduksjon og dermed også ønske om kattunger. Katter har et helt annet forhold til å stifte familie enn det vi mennesker har. Det er ikke slik at de har kontakt med avkommet resten av livet, slik vi mennesker har. For oss mennesker betyr det å få barn mye: vi blir kjent med andre mødre, går på foreldremøter osv. Når vi blir gamle kommer (forhåpentligvis) barna våre og besøker oss på gamlehjemmet.

Katter derimot avviser kattungene etter noen måeneder. Avvisningene er en del av opplæringen som gjør kattungene forberedt på den virkelige verden. Da har ikke mor og kattunge noe kontakt mer. Kattefar har ikke kontakt med avkommet. Hannkatter kan faktisk drepe kattungene, så kattemor skal komme i løpetid raskere igjen. Når kattemor har løpetid kan hun parre seg med flere hannkatter etter hverandre, så kattungene i ett kull har vanligvis forskjellig far. Kattemor tar hva som helst av hannkatter, siden hun er så sprengkåt i løpetida.

Det er helt riktig at alle dyr og mennesker har et behov for å føre genene sine videre. Men det som er viktig å forstå er at mennesker er drevet fram av følelser og vilje, mens katter er drevet fram av drifter. Det er dette som skiller mennesker fra dyr. Det er evolusjonen som har gjort at kattene med de riktigie driftene som har overlevd. Ja, katter er intelligente og jeg behandler mine katter som andre familiemedlemmer (høyt elsket og får medisinsk hjelp når det er nødvendig). Men samtidig er det viktig å ha en forståelse for hvordan enkelte mekanismer hos kjæledyra fungerer. Ja, det er enkelte katter som kan vise morsegenskaper overfor andre katter selv om de er kastrert. Men det betyr ikke at de ønsker seg unger selv. Når de får unger selv, vil uansett kroppen bli fylt med hormoner som endrer adferden deres. En god mor skal jo avvise ungene sine etterhvert. Katter er ikke planleggende, strategiske vesener. De tar dagen som den kommer og lever i nået. Tidsbegrepet er noe vi mennesker har et forhold til. Katter lærer ved hjelp av klassisk betinget og operant betinget læring, og denne intelligensen kan imponere oss. Men utover dette har ikke katter noe forhold til sitt ansvar for å føre slekta videre.

Det er katters plikt å videreføre genene på vegne av slekta. Hormonene styrer denne adferden. Hormoner er generelt svært førende på adferd, det kan sikkert dere som lider av pms bekrefte. Man gjør/føler ting man egentlig ikke kan forklare. men hvis de fikk velge ville de ikke fått unger. Derfor har jeg kastrert alle kattene jeg har hatt.

Mange mener altså at katter bør få et kull i løpet av livet. Nesten ingen mener det samme om hunder. Hvorfor? Jo, jeg tror i stor grad det har med at det er hovedvekt av kvinnelige katteeiere og at de overfører sine egne følelser på katten. I hundemiljøet derimot er det mange menn som er engasjert.

Som dyreeiere skal man ta hensyn til betingelsene dyret har i vill tilstand. Men på enkelte omrråder kan man faktisk legge bedre til rette enn i vill tilstand. Feks blir en villkatt som er ukastrert som regel ikke eldre enn 4-5 år gammel. En kastrert katt derimot kan med riktig stell bli over 20 år gammel. Siden katter i vill tilstand ikke ble eldre har ikke ikke katter utviklet noe klimakterium. Så hvis man vil at katten skal bli gammel er man nødt til å kastrere katten så den slipper å ha løpetider så lenge den lever.

Var dette litt oppklarende? Hovedforskjellen er altså forskjellen på vilje/ønsker (mennesker) og drifter (katter). Driftene er i hovedsak hormonstyrt og fjernes ved kastrering. Kastrering er det beste for katter, både for den enkelte katt og ikke minst med tanke på alle de hjemløse kattene. For hvis ikke vi som er glad i katter tar ansvar for at det er så mange hjemløse katter her i landet, hvem skal da ta ansvar? Det offentlige har helt avskrevet seg ansvaret og kattehaterne ønsker jo bare alle katter skutt. Derfor håper jeg den enkelte kan klare å se ansvaret man har for helheten.

SÅ: KASTRER KATTENE DERES :)

Gjest Gjest
Skrevet
jeg vet da godt at det finnes mange hjemløsekatter, jeg har tatt til meg 2 av kattene mine fra dyrebeskytelsen. men jeg synes det ikke er noe galt i at katten min skal ha kattunger, siden jeg kan ta vare på dem.  Hun som er gravid skal kastreres etter dette kullet, har fem hannkatter og alle de er kastrerte.

Regner med det ikke er en av kattene fra dyrebeskyttelsen som skal få unger? vet i så fall dyrebeskyttelsen dette? Sannsynligvis er dette kontraktsbrudd, siden du ved å produsere flere kattunger er med å undergrave det arbeider Dyrebeskyttelsen gjør :tristbla:

Skrevet

De fra dyrebeskyttelsen var kastrert fra før :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ser fint forskjell på katters og menneskers drifter og følelser jeg, men syns fortsatt at uttalelsen din var litt drøy..

Det er klart at katteeiere absolutt bør vurdere å få både hann og hunnkatter steriliserte og kastrerte, så hadde vi kanskje sluppet å se den mengden av små nøster som blir kjørt inn til avlivning hos veterinærer hver vår/sommer.

Men å si at det er bedre for dem, har du vel egentlig ikke noe grunnlag for å si.

Og at katten din lever lenger dersom den blir kasterert/sterilisert er vel heller ikke helt sikkert.. vet om flere ukasterte puser som ble godt over 20 år jeg..

Men selvfølgelig, til hun som startet tråden, du bør absolutt sterilisere/kastrere pusen dersom du ikke kan sikre de små et godt hjem.

Gjest Gjest
Skrevet
Og at katten din lever lenger dersom den blir kasterert/sterilisert er vel heller ikke helt sikkert.. vet om flere ukasterte puser som ble godt over 20 år jeg..

Selvsagt finnes det ukastrerte katter som har blitt gamle. Ingen regler uten unntak. Men det er slik med statistikk at man ser på tendensen for å kunne si noe om sannsynligheten for hva som vil skje i framtida. Gjennomsnittsalderen for ukastrerte katter er lavere enn kastrerte, men det betyr ikke at det ikke finnes katter som blir eldre enn gjennomsnittet også (deres høye alder blir oppveiet ved at katter også blir yngre enn gjennomsnittet dette er elementær deskriptiv statistikk). Forventet levealder er lavere i U-land enn i vestlige I-land. Men likevel finnes det mennesker i U-land som kan bli veldig gamle.

Faktorer som gjør at ukastrerte katter ikke lever like lenge som kastrater:

-de er mer utsatt for sykdommer fordi de er mer i kontakt med andre katter. Selv om man vaksinerer katten, så er aldri en vaksine 100% sikker. Sykdommene man vaksinerer mot er dødelige virussykdommer.

-FIV smitter gjennom spytt og blod. Katter blir smittet gjennom slosskamper og gjennom parringsakten når hannen biter hunnen i nakken. Ukastrerte katter sloss mer og parrer seg med andre katter og er derfor utsatt for smitte. FIV er paralellet til HIV, og katten utvikler katteaids som er dødelig. Det finnes ingen kur mot katteaids. I perioder har det vært store utbrudd av katteaids i områder i Norge, siden sykdommen smitter raskt når det er mange ukastrerte katter i området.

-Ukastrerte katter er oftere i slosskamper. Da får de sår som kan føre til ytterligere komplikasjoner.

-en ukastrert katt har et større territorium og går som regel lenger bort fra hjemmet sitt enn en kastrert katt. Da kommer de lettere bort i farlige situasjoner og velger kanskje å krysse trafikkerte veier osv.

Til sist er det en sammenheng mellom uansvarlig kattehold generelt og det å ikke kastrere katten sin. De som ikke kastrerer katten har ofte et syn på at katter klarer seg selv, og de vaksinerer sjeldnere katten og oppsøker generelt sjeldnere veterinær ved komplikasjoner. Det er også som oftest disse kattene som blir overlatt til seg selv i ferier, siden disse katteeierne ofte mener "naturen må gå sin gang". Katteeiere som kastrerer kattene sine er generelt mer kunnskapsrike angående kattehold, siden de har satt seg inn i det ansvaret de som katteeier har for hvilken status katter har i samfunnet vårt. Deres ansvarlighet fører både til at de kastrerer katten og tar seg godt av katten generelt. De blir gjerne veldig tett knyttet til katten, siden katten holder seg mer hjemme og man da blir kjent med katten når den er mer tilstede i hverdagen.

Men alt jeg her har presentert her tendenser og ikke regler uten unntak. Det blir veldig vanskelig å diskutere med noen som ikke evner å forholde seg til et redskap som statistikk. Hvis vi skulle sett på alle enkelttilfellene i kattepopulasjonen, blir det veldig vanskelig å trekke noen konklusjoner. Derfor bruker man statistikk. Men statistikk forteller selvsagt ikke den fulle og hele sannheten, men dette må man nesten bare ta som en forutsetning. Alt er basert på sannsynglihet, og så lenge sannsynligheten ikke er 100% for et bestemt utfall er det ikke utelukket at ikke det motsatt skal inntreffe.

Katter som er ukastrerte opplever mer stress pga jaget etter å finne en partner når de har løpetid. Selve parringsakten er for hunnkattene svært smertefull, siden hannkattens penis er dekket med pigger. Det er smerten hunnkatten opplever under uttregningen som utløser eggløsningen. Hunkattene opplever altså ingen seksuell nytelse ved å parre seg. Hannkattene må sloss for territoriet og hunnkattene og får stygge rift og sår.

Jeg tviler derfor på at ukastrerte katter har et mindre meningsfullt liv enn kastrerte katter. Og jeg mener derfor fortsatt at det beste for både katteeier, katten selv og kattebetanden som helhet er å kastrere katten!

Gjest gjest1
Skrevet

Satt faktisk hos en venninne i går og diskuterte dette. Jeg ønsker ikke noe påbud eller tvang, men det ville definitivt vært for det beste om folk med katter steriliserte/kastrerte de. Har hørt om nok av tilfeller hvor katten går på p-piller også går den avgårde noen dager - og da er det gjort.

Gjest Gjest
Skrevet
Satt faktisk hos en venninne i går og diskuterte dette. Jeg ønsker ikke noe påbud eller tvang, men det ville definitivt vært for det beste om folk med katter steriliserte/kastrerte de. Har hørt om nok av tilfeller hvor katten går på p-piller også går den avgårde noen dager - og da er det gjort.

Ja, p-piller er ikke sikkert nok. Og så fører det til pattekreft i svært mange tilfeller. Katten må jo fortsette på pillene hele livet, siden de ikke slutter å ha løpetid.

Påbud/tvang hadde vært umulig å gjennomføre med tanke på alle de hjemløse kattene. Men det kunne blitt billigere å kastrere katter (bla kunne man fjernet momsen som er på 25%). Og så skulle jeg jo ønske alle katteeiere kunen vise ansvarlighet ved å kastrere kattene sine. Det er så mange triste sjebner pga overfloden av uønskede katter her i landet :tristbla::grine:

Gjest gjest1
Skrevet
Ja, p-piller er ikke sikkert nok. Og så fører det til pattekreft i svært mange tilfeller. Katten må jo fortsette på pillene hele livet, siden de ikke slutter å ha løpetid.

Påbud/tvang hadde vært umulig å gjennomføre med tanke på alle de hjemløse kattene. Men det kunne blitt billigere å kastrere katter (bla kunne man fjernet momsen som er på 25%). Og så skulle jeg jo ønske alle katteeiere kunen vise ansvarlighet ved å kastrere kattene sine. Det er så mange triste sjebner pga overfloden av uønskede katter her i landet :tristbla:  :grine:

Tror venninnen min nevnte at endel dyrleger har tilbud på akkurat dette nå, for å forsøkte å lokke flere til å gjøre det

Skrevet

Jeg synes absolutt katter bør kastreres.

Det med å overføre sine egne babysyke tanker til katten kjenner jeg igjen! Jeg har det veldig sånn. Jeg er så babysyk selv at jeg har problemer med å akseptere at katten min aldri skal bli mor. Men rent logisk sett, kan jeg ikke se noe problem i det.

Skal ikke være lett! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg håper for alldel ikke at du refererer til at samtlige åpenlyst ikke kjenner til statistikk, selv har jeg opptil flere eksamner i statistikk, siste rundt temaet deskriptiv..

Men må da få lov til å sette i tvil det du påstår!

Er forsåvidt helt enig i at katter bør kastreres, har selv kastrert katt og ville aldri vurdert å ikke gjøre det.. Så i bunn og grunn er vi nok enige,

men syns at du kommer med påståelser som ikke alltid er like saklige, uansett hvor mye du vrir på det, og kommer med motargumenter. Så da lurer jeg på; hvor fåt du all denne statistikken fra? Bare nyskjerrig..

Men personlig, så syns jeg det er helt greit at enkelte velger å få et kull på pus før de kastreres/steriliseres. Men med det følger det jo elvfølgelig ansvar, og ingen pus bør gå ukastert/sterilisert i mange år.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_jess_*
Skrevet
Hvorfor det? Er det ikke nok hjemløse katter fra før, om ikke folk som dere skal produsere enda ytterligere flere? Ta dere en tur på noen av omplasseringssentrene så ser dere hva jeg mener. Man anslår jo at det er mellom 10.000-15.000 hjemløse katter kun i Oslo. Er det da behov for flere?

Mistenker at enkelte kvinner som har katter overfører sine egne babysyke følelser på katten. Katter har ikke noe ønske om å få kattunger, og har det best hvis de blir kastrert :)

Unnskyld meg, men det var vel i grunnen det dummeste jeg har lest på lenge, at kvinner overfører sine følelser til kattepusen og at pus ikke vil ha unger - hvordan i himmelens navn vet du det da?? At det er fornuftig å sterilisere katter er jeg selvsagt enig med deg i, men der stopper det da også:-)

Skrevet

Ja, man burde kanskje kastrere katter i mange tilfeller. Men hvordan vil det gå hvis dette blir et påbud? Er det trådstarters ønske at huskattbestanden skal dø helt ut??? For den gjør jo det hvis ALLE blir sterliliserte. Er det bare rasekatter som har livets rett?

Min påstand er at mange av dere som vil at alle katter skal steriliseres, er temmelig unyanserte.

Jeg ser en tendens til at folk som jobber med og for husløse katter (ære være alle dere som bruker tid og krefter på det!!!) er blinde for andre syn på dette.

Derfor kommer jeg med en kortfattet redegjørelse fra "den andre siden":

Vi venter vårt fjerde kattungekull i disse dager. Drektigheten var "planlagt".

Vi fikk solgt alle kattungene fra tidligere kull.

Vi er selektive med hensyn til hvilke mennesker vi selger til (det er f. eks. en betingelse at de nye eierne bor slik at at kattene får bli utekatter, og vi sier nei til folk som er bosatte i bystrøk). Faktisk er vi temmelig sikre på at ingen av "våre" kattunger noen gang vil bli overlatt til seg selv.

Vi gir både den voknse katten og ungene næringsrik mat og ormekurer.

Vi bruker tid på kattungene, slik at de blir trygge før de blir solgt.

Vi oppsøker alltid veterinær ved mistanke om sykdom. (Gjelder også kattungene).

Vi velger å selge framfor å gi bort, det medfører en del utgifter til mat/ sand/ veterinær.

Det er ikke snakk om noen masseproduksjon. Det er lenge siden siste kull (som ble født av den andre katten vår, som nå dessverre er død).

Mitt spørsmål er:

Hvorfor skal det være så mye verre å avle på katter som ikke er renrasede? Påstanden (ikke trådstarters) om at man tar seg bedre av en katt man har betalt på tusenvis av kroner for enn en vanlig huskatt, er provoserende! Mange rasekatter blir tilogmed holdt innendørs hele livet. Er det bedre enn å la katten leve et normalt liv, hvor den sterkestes rett gjelder?

Jeg er klar over at det finnes mange vonde kattehistorier. Likevel skal vi ikke glemme at de fleste kattehold vitner om det motsatte.

Babysyk? - Humoristisk påstand!

Skrevet

Dette er jo et veldig enkelt spm! JA, alle katter bør kastreres (eller evt steriliseres). Ingen katter ØNSKER seg unger på samme måte som mennesker gjør, nå må vi slutte å menneskeliggjøre dyra våre! Det aller beste man kan gjøre for katten sin er å sørge for at den ikke setter enda flere uønskede kattunger til verden. Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til å ha katt. Det koster ca 600 for en hannkatt, og ca 1200 for en hunnkatt å få dem kastrert, det klarer alle å spare sammen i løpet av noen mnd.

Skrevet

Jeg ser på kastrering/sterilisering som et nødvendig onde. Jeg liker det ikke i det hele tatt, men ser at det dessverre er nødvendig pga mengden katter vi har i Norge i dag.

Skrevet

onde?? hve er så ondt md å gjøre pusen sin, og maaange andre katter en bjørnetjeneste? katten føler ingen ting psykisk etter en nøytralisering. lkitt vondt i magen i 1-2 timer kanskje. men det er bedre en å lide seg til døde! eller?

Skrevet

Når det gjelder kastrering/sterlisering så syntes jeg faktisk huskatten burde få lik status som andre rasekatter. Regner med at pga uoversikterlig parring o.l. så finnes det sikkert utrolig mange katter som lidder av innavl på godt og vondt.

Syntes man burde få en oversikt over foreldre o.l. Og ikke ende opp slik som f.eks ilderrasen og stamtavler.

Skrevet

Grunnen til at man steriliserer/kastrerer huskatter er jo først og fremst at det er en overflod av katter i landet, og at mange av kattungene som blir født enten ikke får en ansvarlig eier, eller ingen eier i det hele tatt (blir født ute, moren har rømt for å føde eller er vill). Har man en ukastrert hankatt kan man regne med at den setter unger på et flertalls hunkatter hvorav noen - kanskje flertallet? - antagelig ikke kommer til å føde kattunger i et hjem hvor de blir tatt vare på og gitt bort eller solgt til snille mennesker. Sånn bidrar man til å holde problemet (med eierløse katter) vedlike.

Har man en hunkatt får man selvsagt litt mer kontroll over antall unger og hvor det blir av dem, men jeg ser ikke nødvendigheten av å la katten få unger så lenge det er et faktum at det finnes hauger og lass med tilgjengelige, eierløse katter. Katten vår fikk vi fordi han ble reddet inn fra en låve hvor villkattmoren hadde født ham - søsknene hans fikk ikke nye eiere.

En annen ting er at ukastrerte katter som parer seg sprer tildels alvorlig sykdom.

Dersom det faktisk skjedde at alle villkatter i Norge forsvant og så godt som alle katteiere kastrerte kattene sine, ville det selvsagt ikke vært det samme behovet for å oppfordre til kastrering som i dag. Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg tror de aller færreste som mener det er best å kastrere, ønsker at huskattene skal dø ut. Kastrering bidrar til å løse et problem som går utover kattene - og det største problemet huskatten har i dag er ikke akkurat utrydding. Om problemstillingen var annerledes ville man selvsagt valgt en annen tilnærming, men jeg tror ikke de som velger å la kattene sine få kull trenger å briske med at de er viktige for å sikre kattens overlevelse ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...