AnonymBruker Skrevet 10. november #1 Skrevet 10. november https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-ble-prisveksten-pa-mat-og-andre-varer-i-oktober/s/5-95-2718532 Blant matvarene som har steget mest i pris det siste året finner vi varer som kaffe, sukker, fersk torsk og sjokolade. Samlet sett økte prisene for varer og tjenester her i landet med 3,3 for de siste 12 månedene. Det er fortsatt langt over Norges Banks mål for den årlige prisveksten, som er på to prosent. Dette er langt over målet på to prosent. Ikke forvente rentekutt med det første. Har du blitt mer prisbevisst i matbutikken? Anonymkode: 936dd...d3b
AnonymBruker Skrevet 10. november #2 Skrevet 10. november Oppdrettsfisk er grusomt dyreplageri, så det kjøper jeg aldri. Drikker kanskje en kopp kaffe om dagen, og spiser noen ruter sjokolade. Tror jeg overlever 😊 Anonymkode: 445c9...980 2
AnonymBruker Skrevet 10. november #3 Skrevet 10. november Satser på fortsatt god rente på sparepengene da. Anonymkode: 53cf0...85f 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november #4 Skrevet 10. november Ansatte i matbutikker og bøndene har fortsatt luselønn og eierene av kjedene er på mijlliardærtoppen. Anonymkode: f9f92...e98 5 1 6
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 06:36 #5 Skrevet tirsdag kl. 06:36 Nei, jeg kjøper det jeg har lyst på i matbutikken. Det utgjør under 10 % av lønnen min. 1 1
Soft mann Skrevet tirsdag kl. 06:45 #6 Skrevet tirsdag kl. 06:45 Skulle kjøpe hvitost på tilbud nå. Ser den er økt med vel 10% siste mnd. når allerede 90+ % av lønnen er godt med til andre faste utgifter så blir det vanskelig å si at maten bare er 10% av min lønn, men det stemmer nok. Bare at en må ikke se på hvor mye av lønnen en bruker, men hvor mye av lønnen en bruker når det andre faste er trukket. så for min del, er det aldri nok igjen til å kjøpe det eg ønsker, men heller de som er på salg eller utgått mat kjøleren😅 1
aksase Skrevet tirsdag kl. 07:05 #7 Skrevet tirsdag kl. 07:05 Soft mann skrev (6 minutter siden): Skulle kjøpe hvitost på tilbud nå. Ser den er økt med vel 10% siste mnd. når allerede 90+ % av lønnen er godt med til andre faste utgifter så blir det vanskelig å si at maten bare er 10% av min lønn, men det stemmer nok. Bare at en må ikke se på hvor mye av lønnen en bruker, men hvor mye av lønnen en bruker når det andre faste er trukket. så for min del, er det aldri nok igjen til å kjøpe det eg ønsker, men heller de som er på salg eller utgått mat kjøleren😅 Kan ikke bare se på hvor mye av lønna som går til mat. Må også se på hva resten av lønna går til. De aller fleste har muligheter til å knipe inn på mange "pengelekkasjer" i form av abonnementer, treningkostnader, klær, telefon/elektronikk, kafébesøk og impulskjøp av alt mulig rart som pengene forsvinner på. Ofte ting man føler man "må" ha, men som man kan leve fint uten, eller med langt mindre av. Mange kunne nok også bo billigere, ha billigere bil(om de har bil) og reise mindre. Ellers er det vanskelig å påstå at maten er dyr nå, når man vet at vi i dag bruker bare 10% av inntekten på mat mens man for 50 år siden brukte 20% av inntekten på mat og for 100 år siden brukte opp til 40% av inntekten på mat. Sett opp i mot historien er det rett og slett råflott luksus at vi kan bruke opp til 90% av inntekten på andre ting enn mat. Få mennesker her på kloden som har en slik rikdom selv i dag. 2
Soft mann Skrevet tirsdag kl. 07:13 #8 Skrevet tirsdag kl. 07:13 aksase skrev (6 minutter siden): Kan ikke bare se på hvor mye av lønna som går til mat. Må også se på hva resten av lønna går til. De aller fleste har muligheter til å knipe inn på mange "pengelekkasjer" i form av abonnementer, treningkostnader, klær, telefon/elektronikk, kafébesøk og impulskjøp av alt mulig rart som pengene forsvinner på. Ofte ting man føler man "må" ha, men som man kan leve fint uten, eller med langt mindre av. Mange kunne nok også bo billigere, ha billigere bil(om de har bil) og reise mindre. Ellers er det vanskelig å påstå at maten er dyr nå, når man vet at vi i dag bruker bare 10% av inntekten på mat mens man for 50 år siden brukte 20% av inntekten på mat og for 100 år siden brukte opp til 40% av inntekten på mat. Sett opp i mot historien er det rett og slett råflott luksus at vi kan bruke opp til 90% av inntekten på andre ting enn mat. Få mennesker her på kloden som har en slik rikdom selv i dag. Få mennesker i verden som mister 60-80 % av lønnen sin og Samtidig bor verdens dyreste land😅 1
aksase Skrevet tirsdag kl. 07:21 #9 Skrevet tirsdag kl. 07:21 Soft mann skrev (5 minutter siden): Få mennesker i verden som mister 60-80 % av lønnen sin og Samtidig bor verdens dyreste land😅 Hva mener du med å "miste" lønna? 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:23 #10 Skrevet tirsdag kl. 07:23 aksase skrev (15 minutter siden): Kan ikke bare se på hvor mye av lønna som går til mat. Må også se på hva resten av lønna går til. De aller fleste har muligheter til å knipe inn på mange "pengelekkasjer" i form av abonnementer, treningkostnader, klær, telefon/elektronikk, kafébesøk og impulskjøp av alt mulig rart som pengene forsvinner på. Ofte ting man føler man "må" ha, men som man kan leve fint uten, eller med langt mindre av. Mange kunne nok også bo billigere, ha billigere bil(om de har bil) og reise mindre. Ellers er det vanskelig å påstå at maten er dyr nå, når man vet at vi i dag bruker bare 10% av inntekten på mat mens man for 50 år siden brukte 20% av inntekten på mat og for 100 år siden brukte opp til 40% av inntekten på mat. Sett opp i mot historien er det rett og slett råflott luksus at vi kan bruke opp til 90% av inntekten på andre ting enn mat. Få mennesker her på kloden som har en slik rikdom selv i dag. Du må jo se på mer enn én faktor av hva vi er nødt til å bruke lønnen vår på. 10% går til mat, men så betaler vi også ekstremt mye mer i skatter og avgifter. Anonymkode: 176b0...844
Soft mann Skrevet tirsdag kl. 07:25 #11 Skrevet tirsdag kl. 07:25 Det som er fri kapital som eg sitter igjen med. Etter avgifter og skatt er betalt er min penger. Resten av lønnen er mistet, eg kan ikke styre hvordan dette blir bruk eller missbrukt
aksase Skrevet tirsdag kl. 07:35 #12 Skrevet tirsdag kl. 07:35 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må jo se på mer enn én faktor av hva vi er nødt til å bruke lønnen vår på. 10% går til mat, men så betaler vi også ekstremt mye mer i skatter og avgifter. Anonymkode: 176b0...844 Ja, men de tallene for andel av lønna som brukes på mat er regnet ut i fra disponibel inntekt. Altså inntekten du har etter at skatten er betalt, derfor er ikke disse tallene avhengig av variasjoner i skattenivåer.
aksase Skrevet tirsdag kl. 07:43 #13 Skrevet tirsdag kl. 07:43 Soft mann skrev (10 minutter siden): Det som er fri kapital som eg sitter igjen med. Etter avgifter og skatt er betalt er min penger. Resten av lønnen er mistet, eg kan ikke styre hvordan dette blir bruk eller missbrukt Du har ikke mistet det som går til skatter og avgifter. Det meste av det får du tilbake i form av offentlige tjenester som du bruker, slik som helse og omsorg, skole, bibliotek, NAV, kultur, idrett, veier osv.. Det kunne selvsagt vært endret på slik at f.eks. den delen av skatt som går til skole, helse og NAV ble fjernet. Da ville du sitte igjen med mye mer av lønna di til egen disp, men da måtte du betalt alle disse tingene av egen lomme. Da ville utdanningen din fra og med barneskolen kostet deg flere millioner, et par dager på sykehuset kostet deg minst 100 000,-, en kreftbehandling ville du trolig ikke hatt råd til, og du ville ikke fått en dritt inn på konto om du ble syk, ufør eller arbeidsledig. Vet ikke om en slik ordning ville lønt seg, egentlig. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:44 #14 Skrevet tirsdag kl. 07:44 Jaja, kanskje ikke EU er så dumt? Senterpartiet representerer i hvert fall ikke lavere matvarepriser. Anonymkode: 84403...527 1
Soft mann Skrevet tirsdag kl. 08:03 #15 Skrevet tirsdag kl. 08:03 aksase skrev (13 minutter siden): Du har ikke mistet det som går til skatter og avgifter. Det meste av det får du tilbake i form av offentlige tjenester som du bruker, slik som helse og omsorg, skole, bibliotek, NAV, kultur, idrett, veier osv.. Det kunne selvsagt vært endret på slik at f.eks. den delen av skatt som går til skole, helse og NAV ble fjernet. Da ville du sitte igjen med mye mer av lønna di til egen disp, men da måtte du betalt alle disse tingene av egen lomme. Da ville utdanningen din fra og med barneskolen kostet deg flere millioner, et par dager på sykehuset kostet deg minst 100 000,-, en kreftbehandling ville du trolig ikke hatt råd til, og du ville ikke fått en dritt inn på konto om du ble syk, ufør eller arbeidsledig. Vet ikke om en slik ordning ville lønt seg, egentlig. Går til privat lege, da offentlig ikke fungerer så bra. NAV som prioriterer alle som ikke er Norske, vi har vel den dårligste skolen i europa snart( faktisk fler å fler som ikke kan lese. Etter endt ungdomskole). Men merkelig at du og drar frem skole og helsevesen, er du politiker? hva med statlig og kommunal sløsing. alle ordførere og politikere må ha et signalbygg ex
Druid Skrevet tirsdag kl. 08:12 #16 Skrevet tirsdag kl. 08:12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ansatte i matbutikker og bøndene har fortsatt luselønn og eierene av kjedene er på mijlliardærtoppen. Anonymkode: f9f92...e98 Vel, så lenge renta er så høy som den er, vil dette fortsette å utvikle seg feil vei.
newman01 Skrevet tirsdag kl. 09:57 #17 Skrevet tirsdag kl. 09:57 Matprisene økte med 6,2%, og statsbudsjettet økte vel med over 7%.
Druid Skrevet tirsdag kl. 10:11 #18 Skrevet tirsdag kl. 10:11 (endret) newman01 skrev (14 minutter siden): Matprisene økte med 6,2%, og statsbudsjettet økte vel med over 7%. Hvor har du dette tallet fra ? Endret tirsdag kl. 10:12 av Druid
newman01 Skrevet tirsdag kl. 10:28 #19 Skrevet tirsdag kl. 10:28 (endret) Druid skrev (17 minutter siden): Hvor har du dette tallet fra ? https://www.regjeringen.no/contentassets/556126ccb14c4c8b85d15b952bab0f4a/no/pdfs/prp202520260001guldddpdfs.pdf Gul bok fra Regjeringen, side 13. Tabell 2.1 Det er statsbudsjettet for 2026 da. Fjorårets tall var 6,8%. Så de satser på å øke økningen De planlegger å bruke absurde 2200 milliarder kroner på å drifte AS Norge Endret tirsdag kl. 10:30 av newman01
Portia Catonis Skrevet tirsdag kl. 12:16 #20 Skrevet tirsdag kl. 12:16 Har ikke problemer med å ha råd til mat, men jeg handler uansett på Holdbart og i billigdisken. Grønnsaker og egg kjøper jeg på gårdsutsalg. Kjøtt direkte fra slakteriet. Varer som sjokolade er helt unødvendig og er ikke vits i å kaste bort penger på. Sukker handler jeg kanskje en gang i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå