AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge FFO, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, heter det de heter så er det nok helt ok med ordet funksjonshemmet. Anonymkode: 91335...55c Du mener vel ‘Funksjonsvariertes fellesorganisasjon’?🧐😝 Anonymkode: b1436...10c
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Skrevet 6 timer siden Nå som det egentlig ikke er lov til å si atferdsvansker engang om barn som på en eller annen måte har utfordringer med atferden sin, er det iallfall ikke lov til å si funksjonshemmet. Men det blir vanskeligere og vanskeligere for folk flest å holde tunga beint i munnen, noe som fører til at folk heller velger å holde kjeft og ikke tørre å snakke om eller snakke med. Det vil nok igjen føre til at mange folk føler seg enda mer stigmatisert, så dette politiske korrekte samfunnet vi nå har, blir fort feilslått ovenfor de det gjelder. Anonymkode: e6449...c0f
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Skrevet 6 timer siden Jeg skjønner at noen vil foretrekke funksjonsnedsatt, men funksjonsvariert? Det er jo bare rart. Har man varierende funksjon? En funksjon som varierer fra normalen? Faller toppidrettsutøvere, musikkvirtuose og andre begavede mennesker også innunder funksjonsvariert? De har jo definitivt en funksjon som varierer fra de fleste andre. Anonymkode: 44d9d...852
SPOCA Skrevet 6 timer siden #44 Skrevet 6 timer siden (endret) Det er helt vanlig å si funksjonsnedsatt eller funksjonshemmet. Selv om vårt barn har opptil flere funksjonsnedsettelser, både fysiske og psykisk, blir ikke vi fornærmet av at man sier funksjonshemmet. Man sier at man ikke er diagnosen sin, men for vår del er den en veldig stor del av barnet og hverdagen vår. Det er bare sånn det er for vår del. Og helt ærlig; for vår del er det nesten en lettelse når man skjønner at barnet har det han har, siden barnet "ser så normal ut". Det er nesten verre at man pakker det inn og gjemmer det bort, som om det skal være et skjellsord. Endret 6 timer siden av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #45 Skrevet 6 timer siden Har ikke noe problemer med ordet "funksjonshemmet". Men jeg føler det er mer presist og beskrivende å kalle meg rullestolbruker. Bevegelseshemmet er også et ord som jeg synes er greit, da det presiserer at begrensningene mine er fysiske. Selv om jeg ikke bryr meg om dette selv, kan jeg forstå at ordkombinasjoner som inneholder "hemmet" etter hvert kan få en litt mindre hyggelig klang. I min barndom var det iallfall ganske vanlig å si "erru helt hemma eller". (Ikke at jeg opplevde å bli kalt dette selv). Men det er vel bare å innse at det for alltid vil skje utskiftninger med disse ordene, da det neppe på noe tidspunkt vil bli forbundet med noe positivt å ha et handicap og da vil det for alltid bli brukt i nedsettende sammenhenger eller som hån og dermed etterhvert oppleves som støtende. Anonymkode: 29731...8ca
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #46 Skrevet 6 timer siden Jeg pleier å si at jeg har bevegelseshemming eller funksjonshemming. Bevegelseshemmet eller funksjonshemmet er også helt greit for meg, selv om jeg foretrekker det første. Jeg tåler at folk bruker feil ord! Det pleier å være veldig tydelig om man mener det vondt eller ikke. Da informerer jeg om hva jeg foretrekker og det er det. Anonymkode: 09b13...d56
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #47 Skrevet 6 timer siden Hei! Her er det laget en ordliste for språkbruk om temaet, for dem som er oppriktig interesserte. https://info.nrk.no/sprak/funksjonsmangfold/ Jeg er funksjonshemma selv, og for meg er funksjonshemma begrepet jeg foretrekker. Det gir mening fordi jeg, som har en funksjonsnedsettelse som er konstant, blir funksjonshemma i møte med samfunnet og barrierene som finns der. Hvis jeg tar buss og lydannonseringa virker, vet jeg hvor jeg er og kan avgjøre når jeg skal av. I den situasjonen er jeg ikke så veldig funksjonshemmet, jeg har like muligheter som mine medpassasjerer. Hvis lydannonseringa ikke er på, derimot, er jeg plutselig mye mer funksjonshemma - selv om jeg ser like dårlig i begge situasjoner. jeg jobber med likestillingspolitikk innenfor funksjonshemmet-feltet. På jobben min betyr språk og ord mye. Ikke fordi vi er en gjeng som lett lar oss krenke, men fordi språk ermakt. Funksjonshemmede har vært ekstremt dårlig posisjonert opp gjennom historien, og er nok som minoritet veldig langt bak i gruppen minoriteter når det kommer til likestilling. Å være bevisste på ordene vi bruker, lar oss ta definisjonsmakt i vår egen situasjon, og det er viktig. Jeg vil aldri bli fornærma om du bruker ord jeg ikke ville brukt, men jeg vil bruke egne ord og eventuelt forklare hvorfor. Jeg mener likevel at alle funksjonshemmede må få stå fritt til å bruke språket de vil om seg og identiteten sin. Mange liker funksjonsvariert og funkis, og noen bruker handikappa. Av samme grunn som den over meg nevner, bruker jeg ikke funksjonsvariert som synonym til funksjonshemmet. Ikke fordi det er «feil», men fordi jeg ikke får det til å stemme språklig sett. Detfinns funksjonsvariasjoner blant folk i en gruppe, og en person kan jo ha variasjon i hvor godt den fungerer. Men jeg opplever ikke at jeg er mer «variert» enn noen som ser godt. Handicap kommer visstnok fra det å stå med lua i hånda og tigger, det skjønner jeg jo at enkelte vil bort fra Invalid betyr jo ugyldig, det er virkelig rene ord for pengene 😮 Når det gjelder kognitive funksjonsnedsettelser, har vi vel en ganske lang vei å gå. Tilbakestående og mongo er ikke pene ord, men det verste er nok at de brukes nedsettende om folk man syns er idioter. Det er virkelig noe jeg ønsker skal forsvinne. Anonymkode: 51d6a...d32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå