Gå til innhold

Kan vi ikke si funksjonshemmet lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (27 minutter siden):

Er det nødvendig å bruke i det helle tatt? Jeg kan ikke huske å noen gang hat behov for å si funksjonshemed i en samtale. Jeg har sagt at noen bruker rullestol og derfor treger en rampe, jeg har sakt at noen er blinde eller at de hører dårlig. Jeg har aldri sakt at noen er funksjonshemede slik at de jeg snake med kan gjete hvilken tilreteleging som trengs liksom....

Jeg aner ikke hva som er korekt ordbruk her altså. Jeg greier bare ikke å tenke meg frem til en samtale hvor det er avgjørende at jeg beuker ordet funksjonshemet eller et synonym....

Man bruker jo funksjonshemmede i generell betydning, men også når det gjelder flere.  " mange funksjonshemmede sliter med å få en fot innenfor arbeidslivet", man har funksjonshemmedes fellesorganisasjon og Handikappede barns foreldreforening. 

Skal man droppe det i nyhetsartikler og heller  referere til det som mennesker med funksjonsvariasjon eller funksjonsnedsettelse? Det blir i såfall veldig tungvint. 

Anonymkode: 53387...53a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man har en funksjonsnedsettelse. Man er ikke sin diagnose. Man er et menneske.

Ikke gjør enkle ting vriene. Det blir så påfallende at målet egentlig er å fordømme og rakke ned på.

Anonymkode: d8896...fe8

Det er faktisk ikke fullt så enkelt for mange foretrekker er over har diagnose x. Feks mange autister, nå snakker man skjeldnere om autister som funksjonshemmede menn inulike land, kontekster og på individnivå kan man være autist og ha en funsksjonshemming i tilegg for eksempel.

De fleste blir ikke krenka om noen sier feil, men de fleste det gjelder har ord og utrykk de foretrekker så spør. Kommunikasjon er en av menneskets beste egenskaper.

Anonymkode: 2c55f...0a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på tilfellet?

Jeg bruker funksjonsnedsettelse da variasjon blir helt feil for min del. 

Jeg har stor grad av invalidisert tilstand og tapt livskvalitet. 

Hadde jeg vært lam kun i bena feks og forbi den sorgfasen hadde jeg kanskje tja. Vet fortsatt ikke om jeg hadde sagt variert

Anonymkode: 08551...b3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man har en funksjonsnedsettelse. Man er ikke sin diagnose. Man er et menneske.

Ikke gjør enkle ting vriene. Det blir så påfallende at målet egentlig er å fordømme og rakke ned på.

Anonymkode: d8896...fe8

Tenker du da at organisasjoner og foreninger bør skifte navn?. De bør altså ikke hete funksjonshemmedes fellesorganisasjon eller handikappede barns foreldreforening. 
Hva som vi skal omtale en gruppe mennesker generelt, som da " funksjonshemmede møter mange barriere i arbeidslivet" En nyhetsartikkel) Skal da journalisten heller bruke mennesker med funksjonsvariasjon? Eller funksjonsnedsatt?

Nedsatt assosierer jeg med noe nedsettende. Det gikk så god klang hos meg. 

Skrevet
Frøkenfryden skrev (51 minutter siden):

Er selv funksjonshemmet og syns det ordet er ok. Funksjonsnedsettelse er også ok. Handikappa litt ut. Invalid er ugreit. 

Kan jeg spørre hva som er ugreit med invalid? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er født med en muskelsykdom og har brukt rullestol hele livet. Jeg ville sagt funksjonshemma. 

Funksjonsvariert er et dårlig begrep. Det er så diffust at det betyr jo ingenting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mongo er vel innafor? Det går vel mest på psykiske nedsettelser.

AnonymBruker
Skrevet
Klodriken skrev (4 minutter siden):

Det er bare å ta det i bruk. Det er vel som fornavn, det går i sykluser. Nå er dette et veldig gammelt uttrykk, som sikkert kan få en renessanse om noen som selv identifiserer seg med det trykker det til sitt bryst.  Hvilke assosiasjoner folk fikk av bruke ordet Invalid den gang er det stadig færre som husker. Nå er det come back-tid for gamle navn. 

AnonymBruker
Skrevet
Ronaldo85 skrev (Akkurat nå):

Tenker du på mongoland?

Det er jo bare å ta det frem og se hva som skjer.  

• Nyttig 1
Skrevet
Klodriken skrev (9 minutter siden):

Å kalle noen invalid er bare 👎 men man kan bruke invalidisert i de rette settingene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er funksjonshemmet, og grunnet min funksjonsnedsettelse trenger jeg tilrettelegging. 

Det er de ordene jeg pleier å bruke.  

Ser at noen eldre bruker handikappet, og det er også et godt ord.  
Mange funksjonshemmede yngre liker funkis. 

Anonymkode: 573eb...ffd

• Liker 2
Skrevet

Det er vel strengt tatt svært få som reagerer på ordet "funksjonshemmet", selv om det er en glidende overgang til å bruke ord som "funksjonsnedsatt" eller "person med nedsatt funksjon".

Har ikke møtt på noen som reagerer på funksjonshemmet, men jeg prøver selv å bruke funksjonsnedsettelse o.l., bare fordi det ikke koster meg noe og er et mer nøytralt ord.

Nå har jeg en del mennesker rundt meg med forskjellige funksjonsnedsettelser, så det kan godt være jeg finner det mer naturlig, men tenker at verden blir et bedre sted om vi alle bruker de ordene man vet er mer nøytrale. Uten at jeg ser ned på mennesker som ikke gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ronaldo85 skrev (15 minutter siden):

Mongo er kanskje det eneste jeg vil si ikke er innafor.

Ellers er det ikke nevnt noen ord i tråden jeg ikke ville brukt.

Anonymkode: 44263...158

• Liker 1
Skrevet
Klodriken skrev (22 minutter siden):

Det er vel litt tidlig 1900-talls uttrykk.

• Liker 1
Skrevet
Klodriken skrev (25 minutter siden):

Jeg bare syns det klinger dårlig og er litt i gata med grønnsak, mongo, åndssvak o.l. Men jeg kan ikke helt støtte det opp med noen fakta eller definisjoner. Men her kan man jo være uenige. 🙂 Men jeg kjenner veldig mange som har en funksjonshemming og tror nok de fleste jeg kjenner syns det ikke er et så godt ord lenger.

Skrevet
Mei88 skrev (19 minutter siden):

Å kalle noen invalid er bare 👎 men man kan bruke invalidisert i de rette settingene 

Brunello skrev (6 minutter siden):

Det er vel litt tidlig 1900-talls uttrykk.

Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Jeg bare syns det klinger dårlig og er litt i gata med grønnsak, mongo, åndssvak o.l. Men jeg kan ikke helt støtte det opp med noen fakta eller definisjoner. Men her kan man jo være uenige. 🙂 Men jeg kjenner veldig mange som har en funksjonshemming og tror nok de fleste jeg kjenner syns det ikke er et så godt ord lenger.

Takk for svar. For ordens skyld; jeg spør av uvitenhet og ønske om å lære 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig at en skal styre unna mongo, krøpling, tilbakestående og ånnas. Men funksjonshemmet, handicapet må da være ok.

Anonymkode: a6fad...016

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig at en skal styre unna mongo, krøpling, tilbakestående og ånnas. Men funksjonshemmet, handicapet må da være ok.

Anonymkode: a6fad...016

De ordene mennesker bruker om seg selv, er alltid innafor. 👍

Skrevet
Klodriken skrev (1 time siden):

Takk for svar. For ordens skyld; jeg spør av uvitenhet og ønske om å lære 🙂

Ordet er jo nedsettende i seg sjøl. Invalid = ikke valid, altså "uten betydning" eller "uten mening". Regner med uttrykket oppstod i en kontekst, at du var invalid for arbeidslivet, for eksempel. Men å si at en person er invalid blir litt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...