AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Hvilke ord er fy fy, og hvilke ord er akseptable? Heter det nå funksjonsnedsatt? funksjonsvariert? Hva kan man si som ikke krenker? Anonymkode: 53387...53a
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Vi bruker funksjonsvariasjoner. Anonymkode: f9bcb...644 1
Soft mann Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke ord er fy fy, og hvilke ord er akseptable? Heter det nå funksjonsnedsatt? funksjonsvariert? Hva kan man si som ikke krenker? Anonymkode: 53387...53a Eg har faktisk hørt at de ordet og var blitt et n-ord Det sitter veldig mange mennesker å finner på en masse totalt unødvendinge ting i dette landet. Sløseri er velkommet i dette landet. Vi bor i et lite land, men vi har språkråd for å holde språkene våre mest mulig avskilt. Vi har noen og å å regler som 50% bommer på til stor glede for noen og like stor fortvilelse for andre
Frøkenfryden Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Er selv funksjonshemmet og syns det ordet er ok. Funksjonsnedsettelse er også ok. Handikappa litt ut. Invalid er ugreit. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Funksjonshemmet er helt greit. Anonymkode: 32654...18b 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi bruker funksjonsvariasjoner. Anonymkode: f9bcb...644 Brukes også " funksjonsvarierte" istendenfor funksjonshemmede? Eller han er funksjonsvariert? Jeg er funksjonsvariert så jeg trenger en rampe til lokalet vi skal inn på. Anonymkode: 53387...53a 1
Seff Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Soft mann skrev (9 minutter siden): Eg har faktisk hørt at de ordet og var blitt et n-ord Det sitter veldig mange mennesker å finner på en masse totalt unødvendinge ting i dette landet. Sløseri er velkommet i dette landet. Vi bor i et lite land, men vi har språkråd for å holde språkene våre mest mulig avskilt. Vi har noen og å å regler som 50% bommer på til stor glede for noen og like stor fortvilelse for andre Hvilke språk er det egentlig du snakker om? 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Brukes også " funksjonsvarierte" istendenfor funksjonshemmede? Eller han er funksjonsvariert? Jeg er funksjonsvariert så jeg trenger en rampe til lokalet vi skal inn på. Anonymkode: 53387...53a Ville brukt funksjonsnedsettelse i den konteksten. Anonymkode: 6089f...ead 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva kan man si som ikke krenker? Anonymkode: 53387...53a Så lenge FFO, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, heter det de heter så er det nok helt ok med ordet funksjonshemmet. Anonymkode: 91335...55c 5 5
Soft mann Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Seff skrev (Akkurat nå): Hvilke språk er det egentlig du snakker om? Nynorsk og bokmål
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilke ord er fy fy, og hvilke ord er akseptable? Heter det nå funksjonsnedsatt? funksjonsvariert? Hva kan man si som ikke krenker? Anonymkode: 53387...53a Man har en funksjonsnedsettelse. Man er ikke sin diagnose. Man er et menneske. Ikke gjør enkle ting vriene. Det blir så påfallende at målet egentlig er å fordømme og rakke ned på. Anonymkode: d8896...fe8 1
Pippi Lotta Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Brukes også " funksjonsvarierte" istendenfor funksjonshemmede? Eller han er funksjonsvariert? Jeg er funksjonsvariert så jeg trenger en rampe til lokalet vi skal inn på. Anonymkode: 53387...53a Er det nødvendig å bruke i det helle tatt? Jeg kan ikke huske å noen gang hat behov for å si funksjonshemed i en samtale. Jeg har sagt at noen bruker rullestol og derfor treger en rampe, jeg har sakt at noen er blinde eller at de hører dårlig. Jeg har aldri sakt at noen er funksjonshemede slik at de jeg snake med kan gjete hvilken tilreteleging som trengs liksom.... Jeg aner ikke hva som er korekt ordbruk her altså. Jeg greier bare ikke å tenke meg frem til en samtale hvor det er avgjørende at jeg beuker ordet funksjonshemet eller et synonym.... 2 1
Seff Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Soft mann skrev (Akkurat nå): Nynorsk og bokmål Det er jo ikke det som er formålet med Språkrådet. Hvordan tror du det hadde blitt hvis det var fritt fram for alle å skrive sånn de ville? Tror du det hadde vært lett å kommunisere hvis alle skrev forskjellig? Fåsjelli, fårskjelig, forseli, fåchelli osv. 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Har CP og funksjonshemmet hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt. Ikke funksjonsnedsatt eller -variert heller. Kan aldri tenke meg at så mange føler seg krenket av funksjonshemmet. Anonymkode: 9144a...8e9 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden Bruker funksjonsvariasjoner. Anonymkode: 8934c...ddd
Soft mann Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Seff skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke det som er formålet med Språkrådet. Hvordan tror du det hadde blitt hvis det var fritt fram for alle å skrive sånn de ville? Tror du det hadde vært lett å kommunisere hvis alle skrev forskjellig? Fåsjelli, fårskjelig, forseli, fåchelli osv. Hadde klart seg lenge med Bokmål som hovedspråk. Nynorsk kunne vert et valgfag no også dialekter kunne vert , for de som er interessert i det. 1
Teknoil Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden Tilbakestående brukes her i området. Handicappet også. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Og for å si det: jeg orker ikke å forholde meg til dette krenkelseshelvete og stadig forandring på ord og begreper. Jeg bruker det jeg alltid har brukt inntil det blir forbudt med lov å bruke ordet! Anonymkode: 32654...18b 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden Teknoil skrev (13 minutter siden): Tilbakestående brukes her i området. Handicappet også. Funksjonshemmede eller varierte kan være helt vanlige mentalt. Eller, smakket du om deg selv? Anonymkode: de7e6...c2b 5
Frøkenfryden Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Teknoil skrev (19 minutter siden): Tilbakestående brukes her i området. Handicappet også. Høres ut som det er ord som trengs i ditt område da😅 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå