Gå til innhold

Er bipolar lidelse alltid arvelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ha diagnosen uten at det er noen andre i familien som har det? 

Anonymkode: 28782...a58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man ha diagnosen uten at det er noen andre i familien som har det? 

Er vel kanskje litt som å få tvillinger. 
Har man foreldre, søsken eller besteforeldre som har fått tvillinger så har man større sannsynlighet for å kunne få det selv.

Men det er ingen garanti for å få det. Av og til kan det vel også hoppe over et generasjonsledd også.

Anonymkode: 1c375...92f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er vel kanskje litt som å få tvillinger. 
Har man foreldre, søsken eller besteforeldre som har fått tvillinger så har man større sannsynlighet for å kunne få det selv.

Men det er ingen garanti for å få det. Av og til kan det vel også hoppe over et generasjonsledd også.

En behandler mente at det var lite sannsynlig at jeg hadde diagnosen da jeg ikke hadde noen slektninger som hadde det. Så jeg lurer på om bipolar lidelse alltid er medfødt og arvelig eller om det kan utvikles etter traumer. 

AnonymBruker
Skrevet

Behandleren din sier ikke at det er umulig at du har det, bare at sjansen er liten. I helsevesenet må man jobbe ut fra det som er mest sannsynlig.

Anonymkode: 3f411...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er den eneste i sin familie med bipolar lidelse så lang vi vet og vi har ganske grei oversikt over helsa til slekta i noen generasjoner. 

Anonymkode: e2354...0f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En behandler mente at det var lite sannsynlig at jeg hadde diagnosen da jeg ikke hadde noen slektninger som hadde det. Så jeg lurer på om bipolar lidelse alltid er medfødt og arvelig eller om det kan utvikles etter traumer. 

Det er feil. 

Man har forsket mer på bipolar lidelse de siste 30 årene, og man vet mer i dag enn tidligere. 

For to generasjoner siden var det stort sett de som var så dårlige at de måtte legges inn som fikk sykdommen.

ADHD, ME, fibromyalgi, osv var det ingen som hadde hørt om.

De fleste psykiske lidelser kan ikke deles inn i «bare arv» eller «bare miljø».
Psykiske lidelser er ofte et både-og.

Folk kan vokse opp i trygge og stabile hjem, men likevel få en bipolar lidelse.

Men de som er genetisk disponert for å kunne få det og som også utsettes for vanskjøtsel, omsorgssvikt, vold eller overgrep i barndommen har en større risiko for å utvikle bipolar lidelse.

Likevel er det ikke alle som får det.

Frykt og redsel påvirker hjernens utvikling negativt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du misforstår hvordan arvelighet fungerer.

At det er en arvelig lidelse vil si at barna til en bipolar person er genetisk disponert for å utvikle samme lidelse selv. Det gjelder de aller fleste psykiske lidelser og henger kanskje sammen med hjernens struktur og hvordan dette er arvelig.

Du kan si at det ''alltid er arvelig'' fordi det er det å være disponert for utvikling av lidelsen som er arvelig. Og å være barn av en bipolar person betyr alltid at du vil være disponert (utsatt) for å utvikle bipolar lidelse selv.

Anonymkode: 86733...feb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forskning og statistikk viser tydelig at uføretrygd går i arv. Det er jo nettopp fordi både psykiske og fysiske lidelser er arvelig. 

Anonymkode: d9e25...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror du misforstår hvordan arvelighet fungerer.

At det er en arvelig lidelse vil si at barna til en bipolar person er genetisk disponert for å utvikle samme lidelse selv. Det gjelder de aller fleste psykiske lidelser og henger kanskje sammen med hjernens struktur og hvordan dette er arvelig.

Du kan si at det ''alltid er arvelig'' fordi det er det å være disponert for utvikling av lidelsen som er arvelig. Og å være barn av en bipolar person betyr alltid at du vil være disponert (utsatt) for å utvikle bipolar lidelse selv.

Anonymkode: 86733...feb

Det høres logisk ut slik du beskriver det. Jeg lurer derfor på om psykologen misforstår dette. Han mener at fordi jeg ikke kan vise til slektninger som har lidelsen, så er det mindre sannsynlig at jeg har det. Jeg har en veldig liten familie, ikke mange tanter/onkler og søskenbarn.  Om jeg hadde gått noen slektsledd tilbake kan jeg ikke vite om noen der hadde en bipolar lidelse eller slet med depresjoner.  Psykiatri fantes ikke så lang tilbake, så ingen behandlingsmetoder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig uttalelse fra behandler.

at noe er arvelig betyr at man er genetisk disponibel for å kunne få en sykdom. Det betyr ikke at man går den, men at man er bærer av genetikk som gjør at det _kan_ utvikles. 

veldig mange er genetisk disponibel for å hva allskens sykdommer og diagnoser, men får det likevel ikke fordi miljøet også spiller en stor rolle. Derfor snakker vi om arv OG miljø. Traumer er ofte utløsende for mange autoimmune sykdommer og psykiske diagnoser når man fra før av er genetisk disponibel for det.

når en behandler spør om familiehistorie og får avkreftende svar (ingen i familien har x diagnose), så skal aktuell diagnose likevel ikke utelukkes fordi

1. pasienten kan lyve om det

2. pasienten har ikke oversikt fordi diagnosen kan være i nær relasjon, men pasienten vet det ikke (relasjonen er ikke åpen om det), eller pasienten er udiagnostisert

3. pasienten og familie er bærer/genetisk disponibel av aktuell sykdom, men sykdommen er ikke utløst.

Anonymkode: 6722e...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan være predisponert for psykiske lidelser gjennom arv, men det er ikke alltid de vises som de samme lidelsene innad i samme familie. F.eks kan mor være bipolar, ene barnet ha angst, andre barnet være psykisk frisk og ett barnebarn ha depresjon og andre barnebarnet arve bipolariteten til bestemor. 

Det er forsket mye på hvilke faktorer som er utløsende for psykisk sykdom, men den sterkeste faktoren er arv etterfulgt av miljø/traumer/stoffmissbruk i kombinasjon. Så det er godt mulig at kun 1 person i familien har bipolar lidelse, men at genene for å utvikle det ligger latent hos alle etterkommere uten at de bryter ut😊

Anonymkode: b6234...6b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...