Gå til innhold

Fordeler og ulemper med elbil vs fossil bil??


Anbefalte innlegg

Skrevet
Mardina skrev (På 10.11.2025 den 20.07):

Fordeler med elbil: 

- billig i drift 

- billigere drivstoff 

- mindre deler som kan gå i stykker 

Ulemper med elbil: 

- dyrt hvis hovedbatteriet blir ødelagt 

Fordeler med fossilbil:

- går lenger på en tank

Ulemper med fossilbil: 

- Flere deler som kan gå i stykker 

- Ikke spesielt miljøvennlig 

- Dyrt drivstoff 

++++++

Jeg har elbil og kommer til å velge det igjen og igjen og igjen.... Det er en grunn til at de er populære. 

 

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TomKrus skrev (12 minutter siden):

Direkte feil ! Elbiler brenner betydelig sjeldnere enn bensin- og dieselbiler. Statistikken viser at forbrenningsmotorbiler står for over 90 % av bilbrannene, selv om elbilandelen i bilparken har økt kraftig.

Du må nesten lese deg opp før du kommer med slike tullete utsagn !

Folk som ikke kommer seg ut av elbiler når de brenner er jo og el bil, yay

Anonymkode: b4df1...71b

Skrevet
Vibelator skrev (1 minutt siden):

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Tja, mange nye fossilbiler har like store og dermed nesten like dyre dekk.

Dekkslitasje handler i stor grad om hvor tung høyrefoten er. Kraftig akselerasjon sliter dekk uavhengig av drivstofftype.

Veislitasje øker ikke målbart av at en bil er 4-500 kg tyngre, 10-20 tonn ekstra (lastebil/buss) sliter derimot mer på vei.

Verditap avhenger fortsatt av hvilken bil det er snakk om, noen taper seg raskere enn andre.

Anonymkode: dfce4...1ad

Skrevet
Vibelator skrev (5 minutter siden):

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Bredere biler gir og mindre parkeringsplasser, eller mer fører som blir smelt i av nabo parkeringen 

Anonymkode: b4df1...71b

Skrevet
Vibelator skrev (5 minutter siden):

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Ikke nødvendigvis, det avhenger av hva type elbil du faktisk velger ! Tunge store elbiler ? Ja da har du helt rett, men det samme gjelder jo for store tunge drivstoffbiler også. Og det er ikke mer dekkslitasje på en elbil om du bruker hodet ditt. Og ikke tråkker gassen i bånn og akselererer alt for fort. Det er dette som sliter på dekkene ! Og akkurat det samme gjelder for drivstoffbiler med store motorer og dårlig sjåfør.

Skrevet
Vibelator skrev (3 minutter siden):

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Nja, dette med dekk dreier seg jo om bilens vekt, ikke drivlinjen som sådan. Tunge fossilbiler har samme utfordring/utgift til dekk.

Anonymkode: f780a...d74

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bredere biler gir og mindre parkeringsplasser, eller mer fører som blir smelt i av nabo parkeringen 

Anonymkode: b4df1...71b

Igjen dette gjelder langt i fra alle Elbiler, det kommer an på hvilken bil du kjøper ! Og det samme gjelder for store suver når det kommer til drivstoffibiler. 

  • Liker 2
Skrevet
Vibelator skrev (1 time siden):

Du glemte dyrere dekk,mer dekkslitasje,mer vei slitasje da Di veier mer,raskere verditap,dyrere forsikring

Mer dekkslitasje? Selvfølgelig veier elbiler mer, det sier seg selv. 

Verditap er det på alle biler, også fossilbil. 

Jeg betaler rundt en tusenlapp i forsikring, synes ikke det er så mye. 

Punktene dine skremmer meg fortsatt ikke fra å ha elbil. Kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk som ikke kommer seg ut av elbiler når de brenner er jo og el bil, yay

Anonymkode: b4df1...71b

Ha ha ha dette er bare så lite innsiktsfull ! Brenner det i en drivstoffbil så er jo faren akkurat den samme. Fordi det elektriske anlegget der er like komplisert som i en el bil. Slutter det å virke på grunn av brann ? Da må du knuse ruten, og da trenger man riktig utstyr som en "glasshammer" som burde vært standard utstyr på alle biler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så 60 mil hver før man bytter? Det er 7,5 timer uten stopp om snittfarten er 80km/5. Trygg trafikk / statens vegvesen anbefaler 10-15 min pause annenhver time. Tror man blir en dårlig sjåfør av å kjøre 60 mil uten pause.. 

Lader man 15 annenhver time er man jo langt innenfor det som trengs. 

Disse eksemplene elbil - skeptikere bruker.. "Hva om man skal kjøre 120 mil med bare en pause. HVA GJØR MAN DA". 

Anonymkode: 4e06b...16c

Ja, det er helt absurd, og her inne på KG har de samme idiotiske argumentene blitt kvernet opp om og om igjen i 15 år.

80 km/t i snittfart skal for øvrig godt gjøres. Regner med ca. 60-65 på norsk vei, altså alle andre steder enn E18.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer brann ved elbil

umulig og vanskelig å bli kvitt dårlige/oppbrukte batteri

batterisyre

tror du skal sjekke kilder hvor de henter ting de trenger til batteri, her snakker vi stakkars barn i afrika

Anonymkode: b4df1...71b

Du må begynne å lese ordentlig forskning og ordentlige nyheter, kom deg av Facebook. Alle påstander er direkte feil. Batterisyre - i 12V batteri, ja, men ikke i fremdriftsbatterier. Herregud...

Anonymkode: a4717...215

Skrevet
Mardina skrev (38 minutter siden):

Mer dekkslitasje? Selvfølgelig veier elbiler mer, det sier seg selv. 

Verditap er det på alle biler, også fossilbil. 

Jeg betaler rundt en tusenlapp i forsikring, synes ikke det er så mye. 

Punktene dine skremmer meg fortsatt ikke fra å ha elbil. Kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil igjen. 

Det er en myte, dekkene må ha forsterkede vegger om bilen er tung ja ! Men slitasjen kommer av vettløs kjøring og at elbilene ofte har en ekstrem rask akselerasjon når føreren er idiot. Dette sliter dekkene aller mest og er den viktigste faktoren.  Forsterkede vegger i dekkene må også tunge drivstoffbiler ha, og det er dyrere dekk. Kombinere dette med sterk motor er akkurat samme faktoren på slitasje der om du er en elendig sjåfør. Min elbil kan lett spinne når jeg kjører i 50 km/t og trykker pedalen ned. Noe jeg selvfølgelig gjør ekstremt sjeldent. Selv i forbikjøringer. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer brann ved elbil

Nei. I Norge brenner det 4-5 ganger oftere i fossilbiler enn Elbiler.

Motorweek undersøkte og fant ut at det brant 25 ganger per 100.000 elbil. For fossilbil er tallet 1530 per 100.000. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

umulig og vanskelig å bli kvitt dårlige/oppbrukte batteri

Nei. Batteriene blir resirkulert. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

batterisyre

Hva? Elbilbatterier har ikke batterisyre. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

tror du skal sjekke kilder hvor de henter ting de trenger til batteri, her snakker vi stakkars barn i afrika

De eldre batteriene ja, ikke nyere. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: b4df1...71b

 

Anonymkode: 4e06b...16c

  • Liker 1
Skrevet

Har jobbet flere år i forsikring, det er vesentlig flere branner i bensin og diesel biler kontra elbil pr kjørte km. uansett årsmodell.

Anonymkode: 27b20...4f3

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det vært rimeligere å gå over til elbil, da lading koster meg mye mindre pr mnd enn diesel gjorde. Elbilen er også tyngre enn den gamle, så selv om begge bilene har/hadde firehjulstrekk, er det hakket bedre fremkommelighet på vinterføre med denne pga tyngden. Men sklir du først med en tung bil, er den selvsagt også verre å stoppe. I mitt tilfelle har det også vært en stor fordel at elbilen blir varm med en gang, dieselpurka brukte lang tid på dette. Men de som kjører fossilbil har selvsagt mulighet til å kjøpe tilleggsutstyr som gjør at bilen er varm når man skal dra, jeg hadde ikke dette. Også digg med automatiske innstillinger for når bilen skal være varm til avreise. Eneste jeg synes er negativt med elbil er at jeg må lade med treg hastighet på hytta. Har ikke tatt meg råd til lader der, siden hytta er min fars og jeg ikke bruker den altfor ofte. Også kjipt å stå i ladekø, særlig når lynladere okkuperes av elbiler som ikke kan ta i mot lynlading og kun ladet på hurtigladeren ved siden av. Men det var like irriterende med folk som parkerte ved bensinpumpe for å gå å kjøpe seg pølse.

Anonymkode: e4757...8bf

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...