AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:39 #1 Skrevet mandag kl. 18:39 Vurderer å kjøpe el bil for første gang. Men ønsker erfaringer fra andre her. hva er fordeler og ulemper med EL vs Fossil? Anonymkode: 6fad2...5c1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:59 #2 Skrevet mandag kl. 18:59 Elbiler er mye morsommere å kjøre, ikke oppdaget noen ulemper enda Anonymkode: 2e4e7...88c 4
Mardina Skrevet mandag kl. 19:07 #3 Skrevet mandag kl. 19:07 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vurderer å kjøpe el bil for første gang. Men ønsker erfaringer fra andre her. hva er fordeler og ulemper med EL vs Fossil? Anonymkode: 6fad2...5c1 Fordeler med elbil: - billig i drift - billigere drivstoff - mindre deler som kan gå i stykker Ulemper med elbil: - dyrt hvis hovedbatteriet blir ødelagt Fordeler med fossilbil: - går lenger på en tank Ulemper med fossilbil: - Flere deler som kan gå i stykker - Ikke spesielt miljøvennlig - Dyrt drivstoff ++++++ Jeg har elbil og kommer til å velge det igjen og igjen og igjen.... Det er en grunn til at de er populære. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:15 #4 Skrevet mandag kl. 19:15 Mardina skrev (1 minutt siden): Fordeler med elbil: - billig i drift - billigere drivstoff - mindre deler som kan gå i stykker Ulemper med elbil: - dyrt hvis hovedbatteriet blir ødelagt Fordeler med fossilbil: - går lenger på en tank Ulemper med fossilbil: - Flere deler som kan gå i stykker - Ikke spesielt miljøvennlig - Dyrt drivstoff ++++++ Jeg har elbil og kommer til å velge det igjen og igjen og igjen.... Det er en grunn til at de er populære. I tillegg: Elbil: mindre støy, mindre/ingen lokale utslipp, lov å kjøre i kollektivfelt enkelte steder, mindre bompenger mange steder. Og enkelte elbiler kan man bruke som batteri med strømuttak, f.eks hvis man trenger støm til momentnøkkel eller campingutstyr. Anonymkode: f780a...d74 3
Soft mann Skrevet mandag kl. 19:22 #5 Skrevet mandag kl. 19:22 Noen elbiler har årlig service til 6-9k. Så spiser det opp mye av fortjenesten med el bil. merkeverkstedene har økt service prisen tilsvarende på fosilbiler. Så sjekk hva det er. de billigst har vel ca 2500 kr annethvert år
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:38 #6 Skrevet mandag kl. 20:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elbiler er mye morsommere å kjøre, ikke oppdaget noen ulemper enda Anonymkode: 2e4e7...88c Nope, elbiler er veldig kliniske og følelsesløse å kjøre. Noen elbiler er raske rett fram, men det har lite med kjøreglede å gjøre. Anonymkode: 206aa...76d 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:45 #7 Skrevet mandag kl. 21:45 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nope, elbiler er veldig kliniske og følelsesløse å kjøre. Noen elbiler er raske rett fram, men det har lite med kjøreglede å gjøre. Anonymkode: 206aa...76d Dette har jeg aldri forstått. At det skal være noe mer kjøreglede å kjøre en Toyota Avensis, Volvo V70 eller Skoda Octavia fordi de går på diesel? Jeg har kjørt elbil i snart ti år og det er en nytelse på langtur. Men det kommer selvsagt an på bilen. Det finnes både gode og dårlige elbiler på samme måte som det alltid har vært gode og dårlige fossilbiler. Jeg ser kun fordeler med elbil så lenge følgene er oppfylt: * Mulighet til å lade hjemme * Kjører mindre enn 400 km daglig * Ikke er avhengig av å dra campingvogn eller stor henger Anonymkode: bd2b9...6bd 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:56 #8 Skrevet tirsdag kl. 05:56 Du ser allerede at det er mye forskjellige meninger ute. Helt rasjonelt har du fortsatt forskjeller mellom merkene, noen bilprodusenter som alltid har vært upålitelige har til og med klart å lage upålitelige elbiler (Jaguar, Volkswagen, Renault osv.) mens det fins mange fantastisk pålitelige, gode elbiler (særlig Kia/Hyundai, Nissan). Elbiler er raskere, billigere, stillere, enklere å eie. For folk flest det uovertruffent beste valget. Mange er også mye gøyere å kjøre enn annet du har råd til som et vanlig menneske, Tesla 3 spesielt, men også den superbillige, superenkle LEAFen er ganske gøy på svingete veier. Det sier seg selv at om man velger SUV - i praksis en minivan u/skyvedør - velger man ikke noe som er gøy å kjøre. Fossilbil har den éne fordelen at du kan kjøre langt hakket enklere - men til 7-12x prisen per kilometer av elbil - og at du eventuelt kan få bil til 30000. That's it. Jeg har forbrenningsbil - en fin klassiker - ladbar hybrid og elbil hjemme. Biler med fossilmotor og girkasse klarer bare ikke å holde tritt med elbiler. Selv som entusiast blir jeg irritert over hvor tregt det går med gir og turtall, og service koster 10-12000 kr, ikke 3-6000 kr som på elbil. Vi lever i en vilt spennende verden der du får en Seres 5 med 585 hk til under 400k kr. Ingenting fossilt kan matche dette. Anonymkode: a4717...215 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:04 #9 Skrevet tirsdag kl. 06:04 Jeg har hybrid ikke ladbar. En vanlig service ga jeg 3000 for. Skal jeg ha el bil må jeg ut med 22k ekstra for å lade hjemme. Begge har fordeler og ulemper. Må nesten se på hva du skal bruke bilen til. Anonymkode: 8755a...a2e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:16 #10 Skrevet tirsdag kl. 06:16 Kommer ALDRI til å bytte ut min fossile bil. Beste bilen som finnes. Chevrolet Tahoe er bilen sin det. Jeg vil ikke oppleve at bensin blir borte fra pumpene før jeg dør Anonymkode: 3a083...17b 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:18 #11 Skrevet tirsdag kl. 06:18 Den eneste ulempen jeg har funnet med elbil er at den mangler motorduren som kan bysse babyer i søvn 🤭 Anonymkode: a577b...a56
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:20 #12 Skrevet tirsdag kl. 06:20 Kun fordeler med elbil. https://www.instagram.com/reel/DMs9Oertpl7/?igsh=MWQ1Y3VrNmg3dmxoYg== Anonymkode: 00f98...9b8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:38 #13 Skrevet tirsdag kl. 06:38 Hadde jeg hatt mulighet til å lade hjemme hadde jeg ikke vært i tvil, elbil. Mye billigere, færre slitedeler som kan gå i stykker, lydløs kjøring, større komfort, mer miljøvennlig, sømløs kjøring med ekstremt rask respons. Det som teller mot elbil er tilgang til lading/mange ulike apper og systemer for lading og ev om du må kjøpe en veldig gammel en med kort rekkevidde eller chademo-lading. En helt ny, helsvart Nissan Ariya, for eksempel 🥰 Anonymkode: eee2f...779 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:49 #14 Skrevet tirsdag kl. 06:49 MÅ man ha el bil lader hjemme eller holder det med en vanlig stikkontakt? Anonymkode: 6fad2...5c1
Amantha Skrevet tirsdag kl. 06:58 #15 Skrevet tirsdag kl. 06:58 Jeg kjører Tesla Y. Sammenlignet med bensin har jeg brukt så langt i år, ca 3448kr. I bensin ville jeg ha brukt 12930kr. Jeg har da spart noen kroner. Elbil (batteridrevet) Fordeler * Ingen direkte CO₂‑utslipp når du kjører. I Norge er strømmen i stor grad fra fornybare kilder, så den totale klimapåvirkningen blir svært lav. * Strøm er billigere per kilometer enn bensin eller diesel. * Færre bevegelige deler → lavere vedlikeholdsbehov (ingen oljeskift, mindre slitasje på eksos- og drivstoffsystemer). * Øyeblikkelig dreiemoment gir rask akselerasjon og jevn kraftleveranse. * I Norge får du fritak fra engangsavgiften, reduserte bompengepriser, gratis eller rabattert parkering og tilgang til ladeinfrastruktur. * Svært stille drift, som gjør kjøreturen mer behagelig både for føreren og omgivelsene. Ulemper * Høyere innkjøpspris enn mange fossile biler, selv om dette ofte utlignes av lavere driftskostnader og insentiver over tid. * Rekkevidden er begrenset av batterikapasiteten (vanligvis 300–500 km for de fleste modeller). * Lading tar lengre tid enn å fylle bensin/diesel – selv hurtiglading krever 20–30 minutter for 80 % kapasitet. * Tilgang til ladestasjoner kan variere, spesielt i rurale områder eller på lange reiser. * Store batteripakker gjør bilen tyngre, noe som kan påvirke kjøreegenskaper og energiforbruk. Fossilbil (bensin‑ eller diesel‑drevet) Fordeler * Lang historie med velutviklet infrastruktur: bensinstasjoner er allestedsnærværende. * På noen minutter kan du fylle opp tanken, også på lange turer. * Vanligvis 600–800 km på én tank, med færre bekymringer rundt “range anxiety”. * Mange modeller er rimeligere i innkjøp enn tilsvarende elbiler. * Bensin‑ og dieseldrift er mindre følsom for ekstrem kulde enn batteriytelse. Ulemper * Direkte CO₂‑ og andre forurensende utslipp (NOₓ, partikler) som bidrar til klimaendringer og luftforurensning. * Drivstoff er dyrere per kilometer enn strøm i de fleste markeder, inkludert Norge. * Flere bevegelige deler (motor, eksos, drivstoffsystem) → hyppigere service og høyere vedlikeholdskostnader. * Høyere motorstøy og vibrasjoner sammenlignet med elbil. * Mange land, inkludert Norge, planlegger å fase ut salg av nye fossilbiler innen 2030‑2035, noe som kan påvirke videresalg og verdi. Hvis du primært kjører korte til mellomlange daglige turer, har god tilgang til ladestasjoner og ønsker å redusere ditt klimaavtrykk, er en elbil ofte det mest rasjonelle valget. Hvis du ofte gjør lange turer uten sikker ladetilgang, eller trenger en bil med lavere anskaffelsespris nå, kan en fossilbil fortsatt være praktisk – men husk at markedet beveger seg mot elektrifisering, og fremtidige restriksjoner kan påvirke verdien og bruksområdet.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:01 #16 Skrevet tirsdag kl. 07:01 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): MÅ man ha el bil lader hjemme eller holder det med en vanlig stikkontakt? Anonymkode: 6fad2...5c1 Du må ha elbillader. I absolutt nødstilfelle kan du bruke stikkontakt, men den bør være på egen kurs med overspenningsvern. Anonymkode: eee2f...779
Amantha Skrevet tirsdag kl. 07:07 #17 Skrevet tirsdag kl. 07:07 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): MÅ man ha el bil lader hjemme eller holder det med en vanlig stikkontakt? Anonymkode: 6fad2...5c1 Du kan lade en elbil med en vanlig husholdningsstikkontakt, men en hjemmelader gir betydelige fordeler når det gjelder hastighet, sikkerhet og brukervennlighet. Med en vanlig stikkontakt er det lurt å få den sjekket for korrekt dimensjonering og jordfeilvern.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:12 #18 Skrevet tirsdag kl. 07:12 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette har jeg aldri forstått. At det skal være noe mer kjøreglede å kjøre en Toyota Avensis, Volvo V70 eller Skoda Octavia fordi de går på diesel? Jeg har kjørt elbil i snart ti år og det er en nytelse på langtur. Men det kommer selvsagt an på bilen. Det finnes både gode og dårlige elbiler på samme måte som det alltid har vært gode og dårlige fossilbiler. Jeg ser kun fordeler med elbil så lenge følgene er oppfylt: * Mulighet til å lade hjemme * Kjører mindre enn 400 km daglig * Ikke er avhengig av å dra campingvogn eller stor henger Anonymkode: bd2b9...6bd Du er inne på det i det andre punktet, men ville lagt litt mer i det- Alt etter hvilket klima det er der du bor, så blir rekkevidden betydelig redusert på vinteren med kulde og/eller med kjøring i våt snø som krever mye mer kraft fra bilen. Så om du for eksempel kjører til vinterhytta hvor veien består av snø og det er mye kulde, så kan du trekke fra 40-50% på den reelle rekkevidden. Vi har både og her, elbilen er utmerket til og fra jobb, ungene på fritidsaktiviteter og generell bykjøring. Men ganske ubrukelig når vi kjører til hytta. Anonymkode: cbe4e...5f9 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:26 #19 Skrevet tirsdag kl. 07:26 Jeg hadde ELBIL, men ga opp nå i høst. Hvofor? - Dyr i innkjøp - Rekkevidden på alle elbiler er for dårlig - Tar tid å lade, fungerer best til lokal kjøring. Skal du på lange turer må man ha ladestopp. - Lading går tregt i kulden, rekkevidden går ned kraftig også. Derfor ga jeg det opp, elbil funker best varme strøk. Skal du ha en elbil med rekkevidde koster det helt enorme summer. Kjøpte heller en liten bensinmotor, får mye bil for ca 100k som går i mange år uten store kostnader. Utrolig deilig å bare tanke opp på noen minutter! Så kjøre nye 70mil som min går på tanken nå, uansett temp ute!! 😅 I fremtiden når det går minst 60mil på vinteren og lades på 10min er jeg med! Anonymkode: 6a470...c06 3 2
aksase Skrevet tirsdag kl. 07:30 #20 Skrevet tirsdag kl. 07:30 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): MÅ man ha el bil lader hjemme eller holder det med en vanlig stikkontakt? Anonymkode: 6fad2...5c1 Det er bare lov å bruke vanlig stikkontakt til tilfeldig nødlading av bilen. Det vil si hvis du av og til ikke har mulighet til å lade ved bruk av ladestasjon. Der du vanligvis lader bilen SKAL det være en godkjent elbilader. https://elbillader.no/lade-elbil-hjemme 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå