-venter- Skrevet 10. november #21 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg prøver nå ut Duloxetin og er positivt overrasket. Mindre smerter. Mer ro i kroppen Neurontin fungerte også, men fikk en del bivirkninger så seponerte. Celebra fungerte noe, men fastlegen ville ikke at jeg skulle stå lenge på den pga mulige bivirkninger Anonymkode: c1990...f07 Om du tålte Celebra godt er Vimovo samme medisinen, men med beskyttelse mot magesår integrert. Den kan man stå på over tid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #22 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Heller aldri vært borti andre med det problemet. Leser seg i brystryggen hver dag hele tiden.. Må løsne det selv ved noen bevegelser.. Går ikke det forblir det låst til det løsner selv etter dager.. Det er så vondt at jrg får ikke beveget meg. Anonymkode: a85a6...fbb Jeg har flere ganger prøvd å vrikke meg i rett posisjon for det er akkurat som om noe hengsler seg feil inni der om du skjønner hva jeg mener, så jeg ligger som en hval på land og prøver å rette det ut men som deg så kan det ta dager når det er som verst. Helt for jævlig. Så noen her nevnte EDS jeg har tenkt på deg selv faktisk siden jeg er hypermobil men problemet er jo fortsatt det samme og det er ikke mye hjelp å få uansett. Man må bare prøve seg frem og finne noe som holder oss gående, Anonymkode: 4d284...7c2
AnonymBruker Skrevet 10. november #23 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det gjør det absolutt ikke. Anonymkode: edda5...fe9 Beviselig så hjelper det å ta psyken «med på laget». Det du sier når du sier «det er ikke psykisk» er nemlig «min sykdom er fysisk fordi jeg, personlig, ser ned på psykisk sykdom». Og det er ikke greit. Ser du ikke ned på psykisk uhelse? Ok. Psykolog. Anonymkode: 69a85...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #24 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 time siden): hovedproblemet mitt er og brystryggen Er du utredet for Bekhterev? Anonymkode: 1a3bc...dfd 3
AnonymBruker Skrevet 10. november #25 Skrevet 10. november Jeg har ikke det. Utredet for mange år siden.. Anonymkode: a85a6...fbb
AnonymBruker Skrevet 10. november #26 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det men jeg prøver.. Sliter med kroniske smerter i kroppen til enhver tid. Har fibromyalgi og hypermobile ledd i øvre del av rygg/brystrygg. Flere år har jeg av å til brukt Pinex forte. Paracet, disse såkalte nervemedisinene fungerer ikke på meg. Har gått igjennom hele hopprennet med både Sarotex, LDN etc etc etc.. Sterkere smertestillende er det som har hjulpet. Å jeg hater å måtte bruke det. Ikke høye doser jeg bruker men uansett.. Også avhengigheten er jeg alltid redd for.. Andre her som sliter med kroniske smerter og som bruker noe medikamenter?❤️ Anonymkode: a85a6...fbb Disse medisinene er ikke nervemedisiner. De er smertestillende. -venter- skrev (1 time siden): Om du tålte Celebra godt er Vimovo samme medisinen, men med beskyttelse mot magesår integrert. Den kan man stå på over tid. De er ikke samme medisiner. Celebra er en Cox 2-hemmer, og Vimovo er Naproxen, som er et NSAID-preparat. Meget ulike virkestoffer, men begge er betennelsesdempende medisiner. Det har de til felles. Anbefaler deg å lese deg opp på fakta før du anbefaler medisiner til andre. Anonymkode: cb1e0...1a5 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november #27 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du utredet for Bekhterev? Anonymkode: 1a3bc...dfd Nei egentlig ikke. Ble jo sendt til revmatolog når disse smertene startet og alle blodprøver ble tatt og de fant ingenting. Jeg tøyde og bøyde hos denne gamle revmatologen men han meinte nå at jeg var en klar FM diagnose. Synes det var veldig rart at han ikke nevnte at jeg var hypemobil, det er noe som har blitt kommentert i senere år av fastlege da han har reagert på at jeg er så "myk" i kroppen Flere som har sagt dette til meg, først i senere år når jeg ble mer obs på kroppen at jeg skjønner at jeg har mer fleksibilitet. Uansett så har jeg jo forstått det slik at hvis man ikke har positiv prøve så er det rimelig usannsynlig at man har Bekhterevs. EDS har jeg tenkt i flere år men du vet når man først at fått FM så er det vanskelig å få legen til å tenke annerledes. Var ikke meningen å kuppe tråden din ts. Anonymkode: 4d284...7c2 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november #28 Skrevet 10. november For meg begynte det å bli bedre da jeg kvitta meg med de tunge medisinene og begynte å trene. Jeg har fortsatt vondt såklart, men det er ikke som før. Jeg tror kroppen har vondere når den TROR den trenger medisiner.. men nå har jeg generelt sett blitt mer fan av frisk luft og gode skritt. Kan også være at jeg bare har høy smerteterskel, jeg har født fire kids uten annet enn pusteteknikk. Anonymkode: ca244...14f
AnonymBruker Skrevet 10. november #29 Skrevet 10. november Jeg diskuterer stadig smertestillende med legen, men han er veldig streng fordi jeg er «så ung». Er ufør pga smerter (nervesmerter, endometriose og noe revmatisk de ikke finner ut av). står på neurontin og arcoxia. Ønsker å få sterkere medisiner å ha under smertetopper. Altså ikke hver dag. fått avslag på rehabilitering og smerteklinikk, vanskelig å få hjelp. Jeg tror rett og slett ikke jeg klager høyt nok. Men de værste dagene ligger jeg på badegulvet og kaster opp. Kan ikke gå, kan ingenting. anyways! Jeg overlever med ukentlig manuellterapi (og noen ganger kiropraktor) og ikke minst nåler og massasje hos fysioterapeut hver uke. Får også nerveblokade hver 3 uke. Viktig å gjøre øvelser hver dag. Anonymkode: 278d3...d42
AnonymBruker Skrevet 10. november #30 Skrevet 10. november Har skjønt at jeg har vært heldig med min fastlege. Jeg er selv bare 30 år å hatt samme fastlege i mange år. Slipper heldigvis å krange angående medisiner. Her har vi en åpen dialog og jeg er ærlig med legen min angående hvordan jeg reagerer på medisiner, når kroppen har reagert når eg stoppet på medisiner etc etc.. Jeg er veldig ærlig. Dessuten tar jeg veldig veldig småe doser. Spør aldri om å øke dosen, gjør det aldri selv.. Aldri trengt nedtrapping av smertestillende heller. Ikke første gang jeg har snakket med flere at de blir nektet mer pga mas på legen etter mer. Anonymkode: a85a6...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #31 Skrevet 10. november For oss som er hypermobile så er det veldig viktig å styrke musklene, slik at de kan pakke inn rygg og ledd. Ville prøvd fysioterapi! De kan tilrettelegge treningen så det ikke gjør vondt. Ellers, smerteklinikk. Ser det er noen som avviser at smerte har en psykisk komponent, men som smertelege sa til meg; all smerte sitter i hjernen. Hvordan vi har det generelt, hvordan vi har det mentalt, hvordan vi tenker om smerten, det har MYE å si for hvordan vi oppfatter den. Anonymkode: e3f18...6cc 3
veronica<3 Skrevet 11. november #32 Skrevet 11. november Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, samt svar til dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. november #33 Skrevet 13. november Tobias001 skrev (På 10.11.2025 den 19.45): Det kan du ikke vete uten å ha blitt psykologisk vurdert av en ekspert! Du tror virkelig det er smertefritt å ha ribben som sklir ut? Som dytter inn i organer og som man må grave langt inn i kroppen for å få tak i så man kan få dratt de på plass igjen? Ja jøss. Smerten er sikkert bare psykisk 🙄 Anonymkode: 077dc...801 1
AnonymBruker Skrevet 13. november #34 Skrevet 13. november Når ribben sklir ut av posisjon kan de gjøre det på to måter. Utover eller innover. Går de innover er det ingenting annet å gjøre enn å eventuelt fjerne de mest problematiske. Er usikker på om det i det hele tatt gjøres i Norge og uansett vil du neppe få det tilbudet uten en diagnose på veldig alvorlig bindevevssykdom. Men hvis ribbena sklir utover derimot, kan korsett være hjelpsomt. Eller bare være i veien og gjøre bevegelse enda vanskeligere. Det er en vurdering en ortoped kan hjelpe deg med å ta. Men det er jo alltids mulig å prøve med et ikke-medisinsk korsett selv først og se om det blir noe bedre? Anonymkode: 077dc...801
AnonymBruker Skrevet 15. november #35 Skrevet 15. november Jeg har mye smerter og bruker smerteplaster, Buprefarm, og har også oxycodone når det går forbi plasteret. Jeg bruker alltid varme først, (rygg, skuldre, armer osv), på mine smerter utenom nervesmerter jeg har i munnen etter kreft. Da er det morfin jeg tar og det hjelper ikke alltid. Da er bare å holde ut til det gir seg Anonymkode: e775c...d08
AnonymBruker Skrevet 23. november #36 Skrevet 23. november Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg har også kroniske smerter, hypermobile ledd og en kropp som virker å ha sitt helt eget system for alt av medisiner. Har vært gjennom de samme rundene som deg – Sarotex, LDN, Paracet, diverse "nervegreier"… ingenting fungerte slik det “skal”. For min del fant jeg faktisk ut hvorfor etter at jeg ba om en CYP-test hos fastlege. Du har god grunn til å be om dette, da du har forsøkt medisiner uten å få forventet effekt. Jeg metaboliserer medisiner helt annerledes enn “normalt”: • CYP2D6: redusert → gjør at flere typer smertestillende og noen antidepressiva ikke virker som de skal (codein, tramadol, Sarotex osv). • CYP2C19: ultrarask → kroppen min kvitter seg med medisiner altfor fort, så jeg får nesten ingen effekt. Det var litt både lettelse og frustrasjon å få vite – for det forklarer mye, men gjør det jo ikke akkurat enklere. Jeg har derfor måttet jobbe meg mer over på ikke-medisinske ting og stabilisering av kroppen: styrketrening (særlig kjernemuskulatur), pust, belastningsstyring, små doser aktivitet gjennom dagen… og så bruker jeg bare smertestillende når kroppen virkelig krever det. Jeg kjenner også på den avhengighetsfrykten du skriver om – den er reel. Du er i hvert fall ikke alene om å føle deg litt “utenfor systemet”. Det er mange av oss som ikke passer inn i de standard medisin-boksene, og det er vanvittig slitsomt å stå i det alene. Anonymkode: 0a7ec...361 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå