Gå til innhold

Avslag på sykepenger grunnet bi-jobb hvor jeg har 0% stilling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i dag vedtak på Nav sine sider hvor det står at jeg får avslag på sykepenger, er 20% sykemeldt fra jobben på skole. 

Oppgitt grunn til avslag er at jeg har et annet ansettelsesforhold jeg ikke er sykemeldt fra. Jeg har en 0% stilling som tilkallingsvikar på en avlastningsbolig som jeg vanskelig kan sykemelde meg fra. Har ikke hatt vakter der i den aktuelle perioden. 

Datter har høyt ufrivillig skolefravær og er under utredning hos BUP. Dette er meget krevende og jeg er like før å gå rett i veggen. Tenkte derfor en 20% sykemelding for å ivareta egen helse og datter på morgenen får å få henne på skolen. 

Noen med erfaringer? Jeg får jo utbetalt full lønn fra arbeidsgiver, vil de kunne trekke meg i lønn. Vil det hjelpe å klage? 

Anonymkode: 13336...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil antagelig hjelpe å klage.

Anonymkode: 5731f...f03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne søknaden er nok behandlet digitalt og automatisk. Du må klage. 

Anonymkode: 72e15...127

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

IMG_0945.thumb.jpeg.5c08b8f4ff79e932d5c95e1c9e9d4688.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har en bijobb, er du ikke sykmeldt 20% av totalen, og har derfor ikke krav på sykepenger. Dersom du ikke er frisk nok til bijobben, bør du også be om at sykmeldingen gjelder denne. 

Anonymkode: 89fa0...c4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden du har en bijobb, er du ikke sykmeldt 20% av totalen, og har derfor ikke krav på sykepenger. Dersom du ikke er frisk nok til bijobben, bør du også be om at sykmeldingen gjelder denne. 

Men jeg jobber jo kun ved tilkalling der. 

Hvordan sykemelde meg 20% fra en 0% stilling? Jeg har ikke jobbet der i perioden jeg får avslag på. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe nav å høre hvordan dette løses. Evt får du be legen om en sykmelding til andre jobben i tillegg selv om du ikke har vakter og dette bare er unødvendig papirarbeid for alle. 

Men imorgen tidlig må du ringe nav og prate med dem for å finne ut av dette.

Anonymkode: e09c2...92d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fikk i dag vedtak på Nav sine sider hvor det står at jeg får avslag på sykepenger, er 20% sykemeldt fra jobben på skole. 

Oppgitt grunn til avslag er at jeg har et annet ansettelsesforhold jeg ikke er sykemeldt fra. Jeg har en 0% stilling som tilkallingsvikar på en avlastningsbolig som jeg vanskelig kan sykemelde meg fra. Har ikke hatt vakter der i den aktuelle perioden. 

Datter har høyt ufrivillig skolefravær og er under utredning hos BUP. Dette er meget krevende og jeg er like før å gå rett i veggen. Tenkte derfor en 20% sykemelding for å ivareta egen helse og datter på morgenen får å få henne på skolen. 

Noen med erfaringer? Jeg får jo utbetalt full lønn fra arbeidsgiver, vil de kunne trekke meg i lønn. Vil det hjelpe å klage? 

NAV har helt rett her. Å sykemelde seg grunnet din datter er ikke en gyldig medisink grunn til melde seg syk. Du må enten vurdere å gå ned i stillingsprosent eller søke om ubetalt permisjon

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men jeg jobber jo kun ved tilkalling der. 

Hvordan sykemelde meg 20% fra en 0% stilling? Jeg har ikke jobbet der i perioden jeg får avslag på. 

Det er legen som sykmelder deg. Bare be om at også denne stilligen tas med, gjerne 100% siden du ikke makter mer enn 80% stilling totalt. Når jeg søker om sykepenger, krysser jeg av for at det gjelder flere arbeidsgivere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ringer og hører med de i morgen, var 5 min for sen i dag etter et møte. 

Litt fortvilende da det jeg egentlig ønsker og har behov for er graderte pleiepenger for å ivareta datters behov. Men, det kan jeg bare søke om etter at diagnose foreligger har jeg fått beskjed om og behandler hos BUP sluttet og alt tar så j…ig lang tid. 

Å ha barn med ekstra behov koster ekstra penger også - i mat, klær og utstyr som ørepropper mm. Så når hun er ivaretatt av andre, bla sin pappa har jeg kapasitet til en søndagsvakt i bolig, men må undersøke dette nærmere forstår jeg. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (7 minutter siden):

NAV har helt rett her. Å sykemelde seg grunnet din datter er ikke en gyldig medisink grunn til melde seg syk. Du må enten vurdere å gå ned i stillingsprosent eller søke om ubetalt permisjon

Evt gå rett i veggen og bli 100% sykemeldt som jeg føler er alternativet mitt nå. Sist sykemelding var i 2019 og varte i 3 uker. Ikke noe jeg helst vil gjøre. TS

https://www.forskning.no/psykologi-skole-og-utdanning/foreldre-til-barn-med-skolevegring-blir-selv-syke/2504652

• Liker 2
Skrevet

Da du ble sykmeldt fra bijobben, var det mer enn 14 dager siden du hadde siste vakt? I så fall regnes arbeidsforholdet som avsluttet og skal ikke telles med. Da kan du sende en klage. Ellers så kan du be legen om sykmelding fra bi-jobben også og sende inn den/søknad om sykepenger for perioden.

Anonymkode: f6ddb...3d9

Skrevet

Det skulle stå, "da du ble sykmeldt fra hovedjobben."

Et arbeidsforhold som tilkallingsvikar regnes som avsluttet hver gang det går 14 dager uten en oppsatt vakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da du ble sykmeldt fra bijobben, var det mer enn 14 dager siden du hadde siste vakt? I så fall regnes arbeidsforholdet som avsluttet og skal ikke telles med. Da kan du sende en klage. Ellers så kan du be legen om sykmelding fra bi-jobben også og sende inn den/søknad om sykepenger for perioden.

Ja, hadde hatt vakt helgen før. Tror arbeidsforholdet står på NAV sine sider frem til jeg eventuelt sier opp arbeidsforholdet. 

Jeg har snakket med NAV i dag og de står på at det ikke har betydning at jeg har 0% stilling hos biarbeidsgiver. De har også beregnet at jeg tjener 250 000,- der i året, lønnsoppgave fra 2024 sier jeg tjente 94 000,- hele det året. 

Fastlege har i dag skrevet nye sykemeldinger til begge arbeidsgivere og oppgradert til 40% og forsøkt å tilbakedatere med det jeg synes er en god begrunnelse, så nå må jeg bare håpe NAV godtar dette. 🤞🏻 TS

• Nyttig 1
Skrevet
Tobias001 skrev (21 timer siden):

Dette er selvfølgelig bare tull.

Om ts blir SYK som følge av oppfølgingen som kreves, er dette sykefraværet gyldig. Samme hva som er årsak til sykdommen 

Anonymkode: d1dc9...d07

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tobias001 skrev (21 timer siden):

Det er ikke diagnosen som er satt NAV stiller spørsmål ved, så dette er feil svar.

Det er legen, og ikke NAV, som setter diagnoser.

Endret av Rotemor
Skrevet
Rotemor skrev (23 minutter siden):

Det er ikke diagnosen som er satt NAV stiller spørsmål ved, så dette er feil svar.

Det er legen, og ikke NAV, som setter diagnoser.

Korrekt, mange leger setter den diagnosen pasienten selv ønsker. Derfor er det så ekstremt viktig at NAV overprøver dette for å hindre trygdesvindel.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Korrekt, mange leger setter den diagnosen pasienten selv ønsker. Derfor er det så ekstremt viktig at NAV overprøver dette for å hindre trygdesvindel.

Det er ikke det som skjer. Og det faller ikke innunder kategorien «trygdesvindel». Dette kan du ikke.

P74 og A04 er helt standard diagnoser som selvsagt ikke skal overprøves. Det er helt reelle tilstander som følge av at en person har for mange utfordringer.

Endret av Rotemor
Skrevet

Dette løses enkelt ved at TS sender sykmelding også til det andre arbeidsstedet. 

At legen sykmelder TS 40%, når hun kun har behov for 20%, er ikke riktig løsning. 

Anonymkode: e0769...371

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette løses enkelt ved at TS sender sykmelding også til det andre arbeidsstedet. 

At legen sykmelder TS 40%, når hun kun har behov for 20%, er ikke riktig løsning. 

Anonymkode: e0769...371

Sikkert den beste løsningen ja, men nå er 40% sendt… Er jo ikke jeg som sender da, men fastlegen. Jammen ikke lett å være informert og oppdatert… Akkurat nå kjenner jeg at 100% sykemld er mer reelt enn 20%, kjennes som hjerneslag og sammenbrudd er rett rundt hjørnet… 

Vil arbeidsgiver trekke meg i lønn senere om sykepengene ikke går gjennom? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...