AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:55 #41 Skrevet tirsdag kl. 05:55 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du har utnyttet velferdsstaten med andre ord. Anonymkode: 1e5ad...5c7 🙄🙄🙄🙄 Åpenbart ikke. Systemet er der av en grunn. Er det vondt for deg at ikke andre jobber? Anonymkode: 28690...8d9 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:39 #42 Skrevet tirsdag kl. 06:39 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er legen som sykmelder, du kan ikke sykemelde deg selv. Gi arbeidsgiver beskjed, be om tilrettelegging. Graviditet er en tilstand, ikke en sykdom, og kvalmen gir seg. Anonymkode: 5bc83...b5f Er selvfølgelig enig i det første du skriver; det er legen som sykmelder. Er så lei av alle som «skal sykmelde seg». Men det er ikke sikkert at kvalmen gir seg. Jeg fikk barn i juni og kastet opp daglig helt fram til fødsel. Graviditet er ikke en sykdom nei, men man kan bli ganske dårlig av å gå gravid. Jeg var selv sykmeldt hele svangerskapet i større eller mindre grad, til tross for at arbeidsgiver prøvde å tilrettelegge så mye som mulig. Anonymkode: 0351d...9d6
FrkSolsikke Skrevet tirsdag kl. 06:45 #43 Skrevet tirsdag kl. 06:45 Du må si ifra til arbeidsgiver. De trenger litt tid på å finne erstatter for deg, enn at du bare plutselig blir sykmeldt og kanskje ikke sikkert du kommer tilbake. Det kan hende du skal tilbake til jobben etter svangerskapet? , og da er det greit å avslutte med litt godt forhold. det blir ikke godt forhold hvis du ikke sier at du er gravid når du faktisk allerede er halvveis.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:46 #44 Skrevet tirsdag kl. 06:46 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leste du innlegget jeg kommenterte? Anonymkode: 1e5ad...5c7 Man utnytter ikke velferdsstaten hvis man blir sykmeldt i svangerskapet. Legen sykmelder jo av en grunn, og det er faktisk en grense for hvor mye arbeidsgiver kan tilrettelegge. Tror du jeg hadde vært en god barnehagelærer hvis jeg støtt og stadig og uten forvarsel måtte løpt på do for å spy, når jeg ikke klarte å stå eller gå så lenge av gangen pga. bekkenløsning og var ute av stand til å løfte barna? Anonymkode: 0351d...9d6 1
herzeleid Skrevet tirsdag kl. 06:52 #45 Skrevet tirsdag kl. 06:52 Jeg tenker det ikke er noen god grunn til at gravide skal presse seg mer enn nødvendig. Det er en så kort del av livet en er gravid og i denne perioden gjør kroppen en ekstremt viktig ‘jobb’, langt viktigere enn ‘lønnet arbeid’, så det skulle bare mangle at man lytter til kroppen, med den beste samvittighet 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:58 #46 Skrevet tirsdag kl. 06:58 Jeg har fortsatt bekkenbetennelse 3 år etter graviditet så inne føl at du bagatellisere dine plager. Anonymkode: a72db...173
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:37 #47 Skrevet tirsdag kl. 07:37 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har vær sykemeldt i store deler av mine tre svangerskap. Jeg har ikke dårlig samvittighet! Jeg sa fra til arbeidsgiver tidlig sånn at de fikk ordne med vikar osv. Ja, helsepersonell trengs - men hvor mange ganger i livet er man gravid og har baby? Prioriter deg selv og babyen ❤️ Jeg har jobbet redusert i noen år nå for å få mer tid med barna. Så er man på nytt klar for å gå tilbake til 100% stilling etterhvert 😊 Anonymkode: 918e6...3de Virker ikke som denne person var så veldig dårlig i svangerskapet sitt. Å det er veldig enkelt å si til legen at man har vondter og andre plager uten at legen får gjort så mye med det annet enn å sykemelde. Å tro at ingen utnytter det systemet. Er ren naivitet. AnonymBruker skrev (1 time siden): 🙄🙄🙄🙄 Åpenbart ikke. Systemet er der av en grunn. Er det vondt for deg at ikke andre jobber? Anonymkode: 28690...8d9 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Man utnytter ikke velferdsstaten hvis man blir sykmeldt i svangerskapet. Legen sykmelder jo av en grunn, og det er faktisk en grense for hvor mye arbeidsgiver kan tilrettelegge. Tror du jeg hadde vært en god barnehagelærer hvis jeg støtt og stadig og uten forvarsel måtte løpt på do for å spy, når jeg ikke klarte å stå eller gå så lenge av gangen pga. bekkenløsning og var ute av stand til å løfte barna? Anonymkode: 0351d...9d6 Anonymkode: 1e5ad...5c7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:42 #48 Skrevet tirsdag kl. 07:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er selvfølgelig enig i det første du skriver; det er legen som sykmelder. Er så lei av alle som «skal sykmelde seg». Og andre er lei av sånn som deg som påpeker og ikke forstår. Legen kommer ikke hjem og sykemelder,man må selv ta skrittet og gå til legen fordi man kjenner det er for tøft. Det er kun pasienten som kan ta det skrittet!!! AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke sikkert at kvalmen gir seg. Jeg fikk barn i juni og kastet opp daglig helt fram til fødsel. Graviditet er ikke en sykdom nei, men man kan bli ganske dårlig av å gå gravid. Jeg var selv sykmeldt hele svangerskapet i større eller mindre grad, til tross for at arbeidsgiver prøvde å tilrettelegge så mye som mulig. Anonymkode: 0351d...9d6 Anonymkode: 6c639...fdb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:53 #49 Skrevet tirsdag kl. 07:53 Jobbet som sykepleier. Gikk over på 100% svangerskapspenger fra uke 10 pga høy stress på jobb. Det var nydelig og det brukte ikke opp sykepengene mine i tilfelle behov for sykemelding etter fødsel. Anbefales! Jordmor som skrev for meg ☺️ Anonymkode: 87fe0...220 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:46 #50 Skrevet tirsdag kl. 09:46 Syntes det er helt hårreisende hvor lite respekt og omsorg nordmenn har for hverandre og spesielt mot gravide kvinner. Skjemmes over det samfunnet vi har blitt. Familieverdier and so on - det har visst de aller fleste mistet på veien. Eller har bare de aller fleste blitt sosiopater? Under min graviditet har det vært den «eldre garde» og innvandrere som har vært veldig snille mot meg som gravid. Syntes det er veldig hyggelig. Nordmenn gir fullstendig faen i om du står høygravid på et stappfullt tog. Det er nesten ikke til å tro! Anonymkode: 6c86f...27d 1 1 1
DesmondMiles Skrevet tirsdag kl. 09:56 #51 Skrevet tirsdag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du skal vel helst ikke jobbe natt når du er gravid. Anbefaler svangerskapspenger eller sykemelding. Anonymkode: cc36e...63a Utrolig at det dette var det første innlegget som adresserte nettopp dette.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:05 #52 Skrevet tirsdag kl. 10:05 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Syntes det er helt hårreisende hvor lite respekt og omsorg nordmenn har for hverandre og spesielt mot gravide kvinner. Skjemmes over det samfunnet vi har blitt. Familieverdier and so on - det har visst de aller fleste mistet på veien. Eller har bare de aller fleste blitt sosiopater? Under min graviditet har det vært den «eldre garde» og innvandrere som har vært veldig snille mot meg som gravid. Syntes det er veldig hyggelig. Nordmenn gir fullstendig faen i om du står høygravid på et stappfullt tog. Det er nesten ikke til å tro! Anonymkode: 6c86f...27d Helt uenig. Jeg har bare opplevd omsorg og omtanke som gravid. Jeg tror derimot mange reagerer litt på at man ønsker å plutselig gå ut i 100 % sykemelding før man en gang har sagt fra til arbeidsgiver slik at de kan forberede seg, og snakket om mulig tilrettelegging når snart halve svangerskapet er gått. Respekten kan godt gå begge veier. Anonymkode: 5af28...c7e 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:11 #53 Skrevet tirsdag kl. 10:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt uenig. Jeg har bare opplevd omsorg og omtanke som gravid. Jeg tror derimot mange reagerer litt på at man ønsker å plutselig gå ut i 100 % sykemelding før man en gang har sagt fra til arbeidsgiver slik at de kan forberede seg, og snakket om mulig tilrettelegging når snart halve svangerskapet er gått. Respekten kan godt gå begge veier. Anonymkode: 5af28...c7e Da er du heldig! Har stått på stappfulle tog på Østlandet og folk står bare å ser på magen min imens de sitter. Og jeg må støtte opp bak i korsryggen - så folk ser jo at jeg har ubehag. Ikke dette tråden handler om, men bare noen tanker jeg har gjort meg løpet av graviditet 😅. Men ja jo, er enig i at TS burde si ifra til sin arbeidsgiver - det burde hun ha gjort for lenge siden iom hun jobber nattevakt også. Det er ikke anbefalt for gravide! Anonymkode: 6c86f...27d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:14 #54 Skrevet tirsdag kl. 10:14 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du skal vel helst ikke jobbe natt når du er gravid. Anbefaler svangerskapspenger eller sykemelding. Anonymkode: cc36e...63a AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke anbefalt å jobbe natt som gravid. Anonymkode: 28690...8d9 Men da begynner man jo med å snakke med arbeidsgiver om tilrettelegge - det er et ansvar og en plikt man har som arbeidstaker. Anonymkode: e5c27...711 2 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:39 #55 Skrevet tirsdag kl. 10:39 Gratulerer med graviditet! Imponert over at du er 18 uker på vei og enda jobber natt. 😊 Er det noen grunn til at du fremdeles ikke har fortalt arbeidsgiver dette? Jeg vil anbefale deg å fortelle om dette og deretter fortelle om behovet for tilrettelegging. Syns arbeidergiver burde få muligheten til å tilrettelegge før du bare blir 100% sykemeldt og forsvinner. Jeg har en venninne som fikk tilrettelegging. Hun var sykepleier som jobbet natt. Gikk over på dag/aften, deretter kun dag der hun gjorde medisinlegging, papirarbeid ++ da hun ikke klarte stå i pleie lenger. Jeg fikk selv tilrettelegging under min andre graviditet. Åpen dialog med sjefen hele veien og de gjorde det de kunne for at jeg skulle klare å stå i jobb. En mnd før jeg skulle ut i permisjon var det ikke mer og gjøre, ble sykemeldt da. Anonymkode: 705c7...501 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:27 #56 Skrevet tirsdag kl. 12:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og andre er lei av sånn som deg som påpeker og ikke forstår. Legen kommer ikke hjem og sykemelder,man må selv ta skrittet og gå til legen fordi man kjenner det er for tøft. Det er kun pasienten som kan ta det skrittet!!! Anonymkode: 6c639...fdb Men herregud da, det er fortsatt legen som sykmelder! Legen min nektet meg faktisk sykmelding en gang jeg var syk, han ba meg bruke egenmeldingsdager isteden så lenge jeg fortsatt hadde noen igjen. Så jada, pasienten må jo så klart dra til legen, det skjønner jo jeg også, men det er fortsatt sånn at pasienten ikke sykmelder seg selv. Man kan be om det, men til syvende og sist er det opp til legen. Anonymkode: 0351d...9d6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:32 #57 Skrevet tirsdag kl. 12:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men herregud da, det er fortsatt legen som sykmelder! Legen min nektet meg faktisk sykmelding en gang jeg var syk, han ba meg bruke egenmeldingsdager isteden så lenge jeg fortsatt hadde noen igjen. Så jada, pasienten må jo så klart dra til legen, det skjønner jo jeg også, men det er fortsatt sånn at pasienten ikke sykmelder seg selv. Man kan be om det, men til syvende og sist er det opp til legen. Anonymkode: 0351d...9d6 Men herregud da! Dette er flisespikkeri og jeg står på mitt: pasienten er den som kjenner hvor skoen trykker. Anonymkode: 6c639...fdb 1
solsolsol Skrevet tirsdag kl. 14:39 #58 Skrevet tirsdag kl. 14:39 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Var det fordi det var fare for utagering? Ville de ikke ha deg over på dag- og aften? Anonymkode: 5150a...93b Nei, det var vel noe med at turnus ikke var bra for fosteret? https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/graviditet-og-arbeidsmiljo/ Hadde en sjef som ikke var så opptatt av tilrettelegging, hun spurte meg om jeg ville bli flyttet til dag eller ikke, jeg ville helst bare lade opp til fødsel, så da skrev hun at det ikke var mulig med tilrettelegging. Det må jo også være en ledig stilling å putte noen inn i, to kollegaer ble gravide året etter meg (da hadde vi rukket å få ny sjef), den første ble flyttet til dag, den neste ble satt på svangerskapspenger.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:48 #59 Skrevet tirsdag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du skal vel helst ikke jobbe natt når du er gravid. Anbefaler svangerskapspenger eller sykemelding. Anonymkode: cc36e...63a Man får ikke svangerskapspenger over en lav sko. Anonymkode: 48b6a...54f 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:49 #60 Skrevet tirsdag kl. 14:49 TS: Først og fremst må du fortelle det til arbeidsgiver og be om tilrettelegging. Om det ikke fungerer må du snakke med legen. Anonymkode: 48b6a...54f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå