AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Hei. Jeg jobber som nattevakt og er i uke 18. Har ikke vært borte fra jobb enda, har bitt tenna sammen selvom jeg har slitt og fremdeles sliter med kvalme. Går på full dose kvalmestillende (xonvea x4 tabl). Dette fungerer greit, men blir ekstremt trøtt og sliten. I tillegg har jeg begynt å få vondt på venstre side av rumpa, trodde først jeg hadde fått betennelse i muskelen, men tror kanskje dette har med bekkenløsning å gjøre. Det går greit så lenge jeg er i ro, men ved aktivitet og mye gåing blir det smertefullt. Har ikke sagt noe om graviditeten til arbeidsgiver enda, og kvier meg for dette og det med å sykemelde seg. Men merker jeg har det 100 ganger bedre på fridagene mine og sliter veldig med jobb fortiden. Hadde ikke vært noe bedre med dag- og aften vakter heller, kanskje verre ettersom høyere tempo. Noen som har vært 100% sykemeldt fra midten av svangerskapet og ut frem til fødsel? Anonymkode: 5150a...93b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Det er legen som sykmelder, du kan ikke sykemelde deg selv. Gi arbeidsgiver beskjed, be om tilrettelegging. Graviditet er en tilstand, ikke en sykdom, og kvalmen gir seg. Anonymkode: 5bc83...b5f 11 10
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Jobber i helse og synes folk sykemelder seg over en lav sko. Blir helt matt over latskapen i dette landet. Men du bør sykemeldes kjære deg. Dette er grunnen til vi har denne ordningen. Anonymkode: 08880...447 9 2
solsolsol Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Jeg fikk svangerskapspenger da jeg jobbet natt mens jeg var gravid. Bedre løsning enn sykepenger om det kan være aktuelt for deg. 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden solsolsol skrev (Akkurat nå): Jeg fikk svangerskapspenger da jeg jobbet natt mens jeg var gravid. Bedre løsning enn sykepenger om det kan være aktuelt for deg. Var det fordi det var fare for utagering? Ville de ikke ha deg over på dag- og aften? Anonymkode: 5150a...93b
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er legen som sykmelder, du kan ikke sykemelde deg selv. Gi arbeidsgiver beskjed, be om tilrettelegging. Graviditet er en tilstand, ikke en sykdom, og kvalmen gir seg. Anonymkode: 5bc83...b5f Ærlig talt, ja, kvalmen gir seg, men hvorfor skal man som gravid klare å jobbe og fungere på jobb som vanlig med intens kvalme bare fordi man er gravid? Hadde man vært kreftsyk og kvalm av cellegift hadde hadde det vært helt stuerent med sykmelding. Nei graviditet er ingen sykdom, men den kan gi følger som oppleves like ille som sykdom, og selv om det går over når man er ferdig med å være gravid betyr det ikke at gravide ikke kan gå til legen for sykmelding når det står på som værst. Anonymkode: c25f2...1c7 9 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er legen som sykmelder, du kan ikke sykemelde deg selv. Gi arbeidsgiver beskjed, be om tilrettelegging. Graviditet er en tilstand, ikke en sykdom, og kvalmen gir seg. Anonymkode: 5bc83...b5f Jaha, du vet altså at kvalmen gir seg?’merkelig at flere kaster opp hele svangerskapet da🤦🏻♀️ Anonymkode: 8e8eb...709 2 4
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jaha, du vet altså at kvalmen gir seg?’merkelig at flere kaster opp hele svangerskapet da🤦🏻♀️ Anonymkode: 8e8eb...709 Herregud. Anonymkode: a7f3a...db1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Skrevet 20 timer siden Du skal vel helst ikke jobbe natt når du er gravid. Anbefaler svangerskapspenger eller sykemelding. Anonymkode: cc36e...63a 6 2
Maleficenta Skrevet 20 timer siden #10 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal vel helst ikke jobbe natt når du er gravid. Anbefaler svangerskapspenger eller sykemelding. Anonymkode: cc36e...63a Hva er forskjellen på sykepenger og svangerskapspenger?
Jann111 Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden Du må jo si i fra, så arbeidsgiver får mulighet til å tilrettelegge før du plutselig forsvinner 100%. Tilrettelegging, delvis sykemelding... 4 7
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden Leder før lege. Det er uansett på høy tid å gi beskjed så de kan planlegge drift når du går ut. Be om tilrettelegging, hør med jordmor om svangerskapspenger er et alternativ så kan du snakke med legen om evt sykemelding. Det er også noe som heter gradert sykemelding. Det høres rart ut å gå fra full jobb til 100% sykemelding for lang tid, uten at du har snakket med leder eller prøvd tilrettelegging eller reduksjon i arbeid først. Anonymkode: 1502e...38b 5 6
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden Hvorfor sier du ingenting til arbeidsgiver?! Jeg vet godt at du ikke har noen plikt, men i et arbeidsforhold handler det om å gi og ta. Syns det er voldsomt å forvente 100% sykmelding ut svangerskapet. Anonymkode: 1b2ce...cee 3 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg jobber som nattevakt og er i uke 18. Har ikke vært borte fra jobb enda, har bitt tenna sammen selvom jeg har slitt og fremdeles sliter med kvalme. Går på full dose kvalmestillende (xonvea x4 tabl). Dette fungerer greit, men blir ekstremt trøtt og sliten. I tillegg har jeg begynt å få vondt på venstre side av rumpa, trodde først jeg hadde fått betennelse i muskelen, men tror kanskje dette har med bekkenløsning å gjøre. Det går greit så lenge jeg er i ro, men ved aktivitet og mye gåing blir det smertefullt. Har ikke sagt noe om graviditeten til arbeidsgiver enda, og kvier meg for dette og det med å sykemelde seg. Men merker jeg har det 100 ganger bedre på fridagene mine og sliter veldig med jobb fortiden. Hadde ikke vært noe bedre med dag- og aften vakter heller, kanskje verre ettersom høyere tempo. Noen som har vært 100% sykemeldt fra midten av svangerskapet og ut frem til fødsel? Anonymkode: 5150a...93b Jobbet natt når jeg gikk gravid med første. Fikk svangerskapspenger fordi jobben ikke var forenlig med graviditet og annen tilrettelegging ikke var tilstrekkelig. Snakk med jordmor/fastlege om dette. Anonymkode: 1ba5d...8ad 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden Dette er jo bare komisk å lese, eller enda verre å være vitne til. Altså, en voksen kvinne blir gravid - og helt automatisk så tror hun nå at hun alene kan sykemelde seg. Det verste med alt er at det er faktisk slik det fungerer også, leger er så slitne av pasienter som kommer til de for åsmå vondter som de vil sykemeldes for, og om de ikke blir det s å blir det snørr og tårer i all mass... helt til de får viljen sin. Anonymkode: cbd18...bab 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Det er legen som tar avgjørelsen om sykemelding. Men snakk med arbeidsgiveren din, kanskje det er mulighet for tilrettelegging. Uansett skal du vel ut i permisjon etterhvert, så det er jo greit at ledelsen får vite det snart. Så de får forbredt seg før du blir borte. Anonymkode: 1e5ad...5c7
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden Maleficenta skrev (1 time siden): Hva er forskjellen på sykepenger og svangerskapspenger? Hovedforskjellen er at svangerskapspenger gis når arbeidet er risikabelt for fosteret, mens sykepenger gis ved egen sykdom som hindrer deg i å jobbe. Svangerskapspenger er ikke en sykdomsytelse og bruker ikke opp sykepengerettighetene dine, som er en stor fordel for gravide. Anonymkode: 1e5ad...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hovedforskjellen er at svangerskapspenger gis når arbeidet er risikabelt for fosteret, mens sykepenger gis ved egen sykdom som hindrer deg i å jobbe. Svangerskapspenger er ikke en sykdomsytelse og bruker ikke opp sykepengerettighetene dine, som er en stor fordel for gravide. Anonymkode: 1e5ad...5c7 Men man skal jo gjøre det man kan for å tilrettelegge før svangerskapspenger er et tema. Anonymkode: 1b2ce...cee
Fighter83 Skrevet 18 timer siden #19 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg jobber som nattevakt og er i uke 18. Har ikke vært borte fra jobb enda, har bitt tenna sammen selvom jeg har slitt og fremdeles sliter med kvalme. Går på full dose kvalmestillende (xonvea x4 tabl). Dette fungerer greit, men blir ekstremt trøtt og sliten. I tillegg har jeg begynt å få vondt på venstre side av rumpa, trodde først jeg hadde fått betennelse i muskelen, men tror kanskje dette har med bekkenløsning å gjøre. Det går greit så lenge jeg er i ro, men ved aktivitet og mye gåing blir det smertefullt. Har ikke sagt noe om graviditeten til arbeidsgiver enda, og kvier meg for dette og det med å sykemelde seg. Men merker jeg har det 100 ganger bedre på fridagene mine og sliter veldig med jobb fortiden. Hadde ikke vært noe bedre med dag- og aften vakter heller, kanskje verre ettersom høyere tempo. Noen som har vært 100% sykemeldt fra midten av svangerskapet og ut frem til fødsel? Anonymkode: 5150a...93b Ja, snakk med legen din du.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden Fighter83 skrev (Akkurat nå): Ja, snakk med legen din du. Ja, det er det jeg konkluderer med etter denne tråden. Skriver jo selvsagt ikke alt her, men det er så mange ufine og fordomsfulle folk i dette forumet. Bedre å stole på seg selv og lytte til egen kropp og ta med legen, slik du sier. Anonymkode: 5150a...93b 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå