AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #1 Skrevet 10. november 2025 Jeg elsker honning♥️. Spiser et skje honning hver morgen før noe som helst inntak, og på kvelden i te. Ellers innimellom på brødskive. Men har hørt at for mye honning ikke er bra? Kan få diabetes av det. Spiser jeg for mye? Og hvor mye er «mye» egentlig? Anonymkode: 6ac68...e04
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #2 Skrevet 10. november 2025 Du kan ikke få diabetes av honning. Men honning er sukker, så problemet er at sukker ikke er sunt. Anonymkode: 41a63...abf 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #3 Skrevet 10. november 2025 Du får ikke diabetes av å spise honning (eller søtt), men høyt inntak av sukker kan øke risikoen for fedme som igjen kan øke sjansen for å utvikle diabetes (type 2). Er det snakk om en teskje eller en spiseskje? To skjeer per dag hver dag hele året? Spiser du sunt ellers? Er du overvektig? Anonymkode: 7d421...ac0 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #4 Skrevet 10. november 2025 Honning er kun raske karbohydrater, så sunt er det jo ikke. Anonymkode: 685b6...922 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #5 Skrevet 10. november 2025 Honning er veldig kaloririkt = risiko for overvekt/fedme = risiko for diabetes. Det er ingen direkte kobling mellom honning og diabetes. Anonymkode: 4ff89...d33 1
exictence Skrevet 10. november 2025 #6 Skrevet 10. november 2025 Nei, vil jeg si Men spiser du alltid hver dag bare søtt og drikker sukkersaft og brus, så er det vel en sjanse
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #7 Skrevet 10. november 2025 Å si at sukker ikke er sunt er det samme som å si at fett eller protein ikke er sunt. Hvitt raffinert sukker er ikke sunt, kaker med hvitt hvetemel, hvitt sukker, masse tvilsomt fett og masse tilsetningsstoffer er ikke sunt. Honning er noe HELT annet enn det. Honning er nektar fra tusenvis av blomster som biene samler hele sommeren. Tenk på det. De samler nektar fra planter som du aldri kommer til å få i deg på annen måte, nektar som inneholder verdifulle næringsstoffer som LANGT fra finnes i raffinert sukker fra sukkerbeter som er dyrket i monokulturer og sprøytet i hjel. Folk MÅ begynne å tenke på forskjellene her. En mango er heller ikke "sukker", og det er ikke en potet eller en søtpotet heller. Det er hele råvarer, akkurat som honning, råvarer som inneholder myriader av svært verdifulle næringsstoffer. Det gjør ikke raffinert sukker! Det eneste som er gjort med honningen (om den er rå), er at man har skilt bivoksen som forsegler cellene i kuben fra selve honningen. Dette er gjort på en skånsom måte, og etterpå er det meste av honning rørt på lav temperatur slik at den skal bli smørbar. Jeg liker selv best konsistensen på urørt honning, så det velger jeg om jeg kan, selv om den blir hard etter en stund. Og de studiene som er gjort på manukahonning, de gjelder forresten for all honning. Man trenger ikke kjøpe rådyr manukahonning kun fordi det er brukt mye penger på studier og markedsføring av honning fra manuka-trær. Det høres så eksotisk ut, men hva er mer eksotisk enn honning fra tusenvis av villblomster? Honning er fantastisk faktisk, det er den ville naturens gull, og noe vi skal ha respekt for. Det å sammenligne det med raffinert sukker er en fornærmelse og totalt misvisende. Dette er honning: Dette er sukker: Anonymkode: e0dbc...4ba 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #8 Skrevet 10. november 2025 Honning er bra for tarmhelsen. Spis honning du! Anonymkode: 379ab...631 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #9 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å si at sukker ikke er sunt er det samme som å si at fett eller protein ikke er sunt. Hvitt raffinert sukker er ikke sunt, kaker med hvitt hvetemel, hvitt sukker, masse tvilsomt fett og masse tilsetningsstoffer er ikke sunt. Honning er noe HELT annet enn det. Honning er nektar fra tusenvis av blomster som biene samler hele sommeren. Tenk på det. De samler nektar fra planter som du aldri kommer til å få i deg på annen måte, nektar som inneholder verdifulle næringsstoffer som LANGT fra finnes i raffinert sukker fra sukkerbeter som er dyrket i monokulturer og sprøytet i hjel. Folk MÅ begynne å tenke på forskjellene her. En mango er heller ikke "sukker", og det er ikke en potet eller en søtpotet heller. Det er hele råvarer, akkurat som honning, råvarer som inneholder myriader av svært verdifulle næringsstoffer. Det gjør ikke raffinert sukker! Det eneste som er gjort med honningen (om den er rå), er at man har skilt bivoksen som forsegler cellene i kuben fra selve honningen. Dette er gjort på en skånsom måte, og etterpå er det meste av honning rørt på lav temperatur slik at den skal bli smørbar. Jeg liker selv best konsistensen på urørt honning, så det velger jeg om jeg kan, selv om den blir hard etter en stund. Og de studiene som er gjort på manukahonning, de gjelder forresten for all honning. Man trenger ikke kjøpe rådyr manukahonning kun fordi det er brukt mye penger på studier og markedsføring av honning fra manuka-trær. Det høres så eksotisk ut, men hva er mer eksotisk enn honning fra tusenvis av villblomster? Honning er fantastisk faktisk, det er den ville naturens gull, og noe vi skal ha respekt for. Det å sammenligne det med raffinert sukker er en fornærmelse og totalt misvisende. Dette er honning: Dette er sukker: Anonymkode: e0dbc...4ba Ja ja, men så må man se an mottaker littegrann og ikke minst ha spørsmålene i HI i bakhodet når man svarer. Honning består av 80% sukkerarter og 20% vann. Det er det vi mener når vi snakker om søtt og sukker. Anonymkode: 7d421...ac0 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #10 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja ja, men så må man se an mottaker littegrann og ikke minst ha spørsmålene i HI i bakhodet når man svarer. Honning består av 80% sukkerarter og 20% vann. Det er det vi mener når vi snakker om søtt og sukker. Anonymkode: 7d421...ac0 Nei, det er mer enn det. Honning har myriader av næringsstoffer som hverken vann eller sukker har. Fordi det er nektar. Insekter lever av nektar, de lever ikke av vann og sukker. Kollibrien lever av nektar. Hvor frisk tror du kollibrien hadde vært om den hadde levd av vann og sukker? Anonymkode: e0dbc...4ba 3 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #11 Skrevet 10. november 2025 For kroppen din er det sukker. Og sukker mange ganger ila dagen, og særlig utenom måltider, kan gi diabetes osv ja. Lurt å drikke teen til dessert etter mat og så ha pause frem til neste måltid. Ikke snackse honningen i mellom. Og tennene... liker IKKE te med honning antagelig. Dvs, karius og baktus elsker det. Så pass på tannhelsen om du er glad i te med honning. Anonymkode: 4dc8e...9d4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #12 Skrevet 10. november 2025 https://vof.no/honning-ser-ut-til-a-motvirke-diabetes Anonymkode: 379ab...631 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #13 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, det er mer enn det. Honning har myriader av næringsstoffer som hverken vann eller sukker har. Fordi det er nektar. Insekter lever av nektar, de lever ikke av vann og sukker. Kollibrien lever av nektar. Hvor frisk tror du kollibrien hadde vært om den hadde levd av vann og sukker? Anonymkode: e0dbc...4ba Ja, det er fantastisk og myriader, samtidig kan du ikke si noe om hva dette er. Du er full av følelser, men jeg ser lite fakta. Mest bare offtopic som surrer til tråden til TS. Les HI igjen og prøv å svar på det TS lurer på. Anonymkode: 7d421...ac0 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #14 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du får ikke diabetes av å spise honning (eller søtt), men høyt inntak av sukker kan øke risikoen for fedme som igjen kan øke sjansen for å utvikle diabetes (type 2). Er det snakk om en teskje eller en spiseskje? To skjeer per dag hver dag hele året? Spiser du sunt ellers? Er du overvektig? Anonymkode: 7d421...ac0 Det er spiseskje jeg tenkte på. Spiser ellers sunt. Er ikke overvektig, 165 høy og 57kg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #15 Skrevet 11. november 2025 At honning er så voldsomt sunt er en sterk overdrivelse da. https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2022/er-honning-sunnere-enn-sukker.html Anonymkode: deece...a8d 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #16 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei, det er mer enn det. Honning har myriader av næringsstoffer som hverken vann eller sukker har. Fordi det er nektar. Insekter lever av nektar, de lever ikke av vann og sukker. Kollibrien lever av nektar. Hvor frisk tror du kollibrien hadde vært om den hadde levd av vann og sukker? Anonymkode: e0dbc...4ba Det bryr ikke blodsukkeret seg noe om. Anonymkode: 685b6...922 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #17 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): For kroppen din er det sukker. Og sukker mange ganger ila dagen, og særlig utenom måltider, kan gi diabetes osv ja. Lurt å drikke teen til dessert etter mat og så ha pause frem til neste måltid. Ikke snackse honningen i mellom. Og tennene... liker IKKE te med honning antagelig. Dvs, karius og baktus elsker det. Så pass på tannhelsen om du er glad i te med honning. Anonymkode: 4dc8e...9d4 Nei, du får ikke diabetes av å spise sukker, uansett hvor mange ganger du spiser det ila en dag. Anonymkode: 41a63...abf 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #18 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det bryr ikke blodsukkeret seg noe om. Anonymkode: 685b6...922 Jo, det gjør det. 1 ss honning er noe HELT annet for kroppen enn 1 ss sukker. Anonymkode: 379ab...631 1 2
I Grosny Skrevet 11. november 2025 #19 Skrevet 11. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg elsker honning♥️. Spiser et skje honning hver morgen før noe som helst inntak, og på kvelden i te. Ellers innimellom på brødskive. Men har hørt at for mye honning ikke er bra? Kan få diabetes av det. Spiser jeg for mye? Og hvor mye er «mye» egentlig? Anonymkode: 6ac68...e04 Det farlige med honning er sukker, og om det er for mye kommer an på hvor mye sukker, ris , hvetemelprodukter og sånt (heftige karbohydrater) du får i deg. Problemet er om du får insulinresistens. Er det noe fastlegen kan måle? Slik jeg har forstått det øker insulinproduksjonen ved insulinresistens slik at insulinen transporterer mer inn i fettcellene og det fører til mer magefett. Så om du har mer magefett enn du ønsker kan det være et symptom på for mye honning kombinert med andre karbohydrater. PS: Jeg leste innlegg nr 14 nå. I og med at du har perfekt BMI så tyder det på at du ikke spiser for mye honning, men dersom fett legger seg på magen etter hvert, så er det lurt å kutte ned på sukker og karbohydrater. Hvilket sukker du dropper er ditt valg. Selv iverksatte jeg et kutt forrige uke. Jeg sluttet å røre inn 15% sukker i bærene/syltetøyet mitt, og tar i stedet bærene rett fra fryseren usukret. Endret 11. november 2025 av I Grosny
I Grosny Skrevet 11. november 2025 #20 Skrevet 11. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, du får ikke diabetes av å spise sukker, uansett hvor mange ganger du spiser det ila en dag. Anonymkode: 41a63...abf Det stemmer ikke med hva jeg har hørt. Sukker, karbohydrater, forhøyet blodsukker og søtsmak er triggere for insulinproduksjon, og forhøyet insulinproduksjon kan føre til økt fettlagring og diabetes 2. Skal man unngå diabetes så bør man være forsiktig med sukker, juice og karbohydrater og heller spise fett, proteiner og fibre. Diabetes 2 kan ta lang tid å utvikle, f.eks, 40 år, og det kan ta veldig mange år med anti-diabetes kosthold , periodisk faste og trening for å bli frisk igjen. Endret 11. november 2025 av I Grosny 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå