Gå til innhold

Må dere betale julemiddag i besøk?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I alle år har vi enten feiret jul med mine foreldre eller hjemme hos oss selv. Nå skal vi feire hos svigerforeldrene mine, og de mener vi skal være med å betale for pinnekjøtt. Jeg er vant med at det er en kostnad mine foreldre dekker, og er rett og slett litt sjokkert over svigers som ber oss betale. 

Anonymkode: fd14f...88f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de dårlig råd?

Hvis ikke synes jeg dette er kjemperart, og hadde takket nei til å komme. Hvordan er forholdet til dem ellers?

Anonymkode: 2d9b4...501

• Liker 24
Skrevet

Jeg tenker de er merkelig å invitere til middag om man ikke har råd til det. Men om de har dårlig råd så er det vel mulig å bare betale og ikke tenke mer på saken.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har alltid delt på kostnaden. Men det er på grunn av at vi alltid feirer med mamma og hun er uføretrygdet! Så er vant til det. 

Anonymkode: 92027...0f7

• Liker 15
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo litt rart om det bare er den ene middagen. Men om de har dårlig råd er det forståelig. De er kanskje to personer og dere er en familie med barn? Hvis det er slik er det jo mye, og pinnekjøtt er dyrt, så jeg hadde tenkt at familie er familie, og betalt.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie har jeg aldri opplevd noe sånn, den som stor for julemiddagen kjøper inn og betaler alt, bruker å ha med vin ol i vertinnegave selv til nær familie når det er selskap. 

Kan likevel se at for enkelte kan en sånn utgift bli for høy om man har dårlig råd. Tilbydde de seg å betale for pinnekjøttet når de har feiret hos deg? 

Anonymkode: d68b1...921

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi må ikke det. 

Men vi prøver å være gode gjester og bidra med noe, både matlaging og gjerne tilby å kjøpe inn drikke, lage dessert e.l. 

Å be gjestene betale, er rart. 

Anonymkode: b447f...43f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har de dårlig råd?

Hvis ikke synes jeg dette er kjemperart, og hadde takket nei til å komme. Hvordan er forholdet til dem ellers?

Anonymkode: 2d9b4...501

Nei, aldri fått inntrykk av at de har dårlig råd. Har både hytte, enebolig og reiser til utlandet to ganger årlig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I vår familie har jeg aldri opplevd noe sånn, den som stor for julemiddagen kjøper inn og betaler alt, bruker å ha med vin ol i vertinnegave selv til nær familie når det er selskap. 

Kan likevel se at for enkelte kan en sånn utgift bli for høy om man har dårlig råd. Tilbydde de seg å betale for pinnekjøttet når de har feiret hos deg? 

Anonymkode: d68b1...921

De har aldri feiret hos oss.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie gjør vi ikke det, men jeg kunne tenke meg at det var større bevissthet om det. Prisene har steget mye og det er alltid mine foreldre som inviterer og betaler for alt. 

Man kan kompensere med dyrere gaver (som potensielt fører til dyrere gaver til seg selv også), eller ta med noen elementer som alkohol, kortreist pinnekjøtt etc. 

Anonymkode: 0094a...27f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er kjemperart, men å problematisere det er like rart. Så her er det bare å betale og prøve la være å irritere seg. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi gjør ikke det i utgangspunktet, men stort sett hvert år de siste 20 årene har vi hatt julefeiringen hos oss. Da har foreldrene mine vippset et beløp for maten som en gest og takk for at vi feirer hos oss. Ikke noe jeg ber dem om, og de andre i familien som kommer gjør ikke det. Men det hender vi ber f.eks. søster om å ta med noe kjeks og ost til frokosten osv. Mest fordi de ønsker å bidra. Jeg ville aldri bedt om det. Det er jo vi som inviterer. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere har nevnt tidligere at dere pleier å spleise på julematen når dere er hos din mor? Og at de derfor antar at dette er normalt for dere..?

Jeg må innrømme at jeg også synes dette er spesielt. Vi pleier å ta med masse sjokolade, hjemmebakte julekaker, vin, juleøl og akevitt når vi feirer julaften hos familie. Det koster en god del mer enn pinnekjøtt-spleis.

Anonymkode: 6f725...a3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

OK, glem det jeg skrev, ser at det var en annen som hadde en uføretrygdet mor og derfor spleiste. Ikke deg, TS.

Anonymkode: 6f725...a3e

AnonymBruker
Skrevet

All den tid dere aldri inviterer til julefeiring hos dere, så går jo ikke denne kostnaden på rundgang (annet enn mellom foreldre og svigerforeldre), og da mener jeg det er veldig rettferdig at dere er med på en spleis

Anonymkode: 52f42...165

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var veldig rart. Hvorfor inviterer de? 

Anonymkode: cb7c7...e41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det der er overhode ikke greit eller normalt og forvente at gjestene skal være med og betale

har man så dårlig råd da får dem enten servere noe annet eller ikke invitere 

Anonymkode: 66b81...28f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha julemiddag her, vi er 5 stk, svigers, svigerinne og mannen, onkel til mannen og hans kone og to barn, besteforeldrene til min mann. Vi blir da 15 stykker og skal servere pinnekjøtt. Det blir nok dyrt, men kommer ikke til å kreve penger av gjestene våre, vi inviterer de jo hit. 

Anonymkode: 89cb0...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at familier i snitt bruker 26.000 på jula. Skjønner jo at det kan bli dyrt for mange.

Er det snakk om pinnekjøttmiddag for mange mennesker? Med vin, øl og akevitt til, pluss dessert?

Vi er så få i min familie, så vi har aldri spleiset på middager. Men så bytter vi på å være gjester hos hverandre i løpet av jula, så det blir jo ganske lik utgift for alle 🙂.

Anonymkode: 3f508...805

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er ikke sånn at vi MÅ eller blir bedt om det. Men vi har noen ganger vært med på å betale eller bidratt med å lage og kjøpe ting. Naturlig er det å tilby seg, synes jeg. Eller man bytter på å invitere og holde besøket

Endret av exictence
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...