Gaia Skrevet 10. november #121 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men kjære vene, de pengene du bruker resten av året går jo fortsatt inn i julepotten. Samme om du kjøper i juli eller desember. 😅 Anonymkode: 540ed...b95 Ja. Det er derfor jeg skriver at jeg til sammen i løpet av et år bruker 5000 -7000. Lurt å lese hva folk skriver før man kommenterer, kanskje? 3
AnonymBruker Skrevet 10. november #122 Skrevet 10. november Jeg begynte å regne på det og fant ut at pengene flyr fortere enn jeg tror. 30. Julegrantenning = Pølse og grøtfest ca 2000 kr 5-6 desember- hyttetur og julemarked ca 2000-3000 kr 7. desember - familiejulebord ca 2500 kr 12. desember - juleteater ca 2500 kr ( kun billetter, middag og reise i tillegg) I tillegg til dette kommer julaften, julelunsj 2. påskedag og nyttår ca 5000 kr samlet. julegaver ca 15.000 kr Juletre, pynt og div ca 2000 kr. og vipps var vi over 30.000 kr før vi det hele tatt har snust på hverdagsmaten som vi også skal ha i julen. Den er litt dyrere, enn ellers i året. Ser ut til at vår julemåned fort koster opp mot 40.000 kr. Anonymkode: 37704...9d6
AnonymBruker Skrevet 10. november #123 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): 200 for julegodteri? For hele jula??! Det går mer enn det på en vanlig helg for oss og 3 ungdommer. Og her snakker vi jul med stengte butikker og besøk … Anonymkode: bba6d...7ff ja? vi bruker kanskje 20-30 kroner på godteri for en helg. Blir flere biter smågodt på hver det… Har ett barn da, ikke tre, og ingen i familien er sukkermonster. AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Et par hundrelapper hvis man skal lage to eller tre slag? Da skal du ha mye stående hjemme. Bare ei pakke egg koster jo over 50 kroner. Freia kokesjokolade også oppunder 50 kr. Så skal man ha mer enn 1 slag, blir det fort over 200 kroner. Her er ikke julebord gratis. Må ha med egen rett. Julekjole til jente over strl. 128 koster dort både 400 og 500 kroner. Anonymkode: 540ed...b95 Hvor mange egg bruker du egentlig i en deig? Vi lager pepperkaker og kokosmakroner. Liker ingen andre julekaker. Mel, melk, egg, sukker, sirup, krydder, kokosmasse… AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alt vi handler i november og desember? Da er jo 26 000 lite. Anonymkode: 9c925...bf9 Ja enig. Vi bruker 12 000 i måneden på mat sånn ellers, så der har vi allerede 24 000 for november/desember, selv før vi har kjøpt noe som helst som har med jul å gjøre… Anonymkode: 8d562...c3c 1
MarianneE Skrevet 11. november #124 Skrevet 11. november 26.000 er da egentlig ingen høy sum for jula. Adventskalender til Ungen og meg kom på... 4500? Kicks, Rituals og to stk fra Pascal. HusetsHerre har aquavitkalender til tusenlapp. 15 julegaver, litt pynt, velfylte julestrømper, julemat, donasjoner til veldedighet... Ja, det er ingen dum gjetting av sluttsum.
Perfume Skrevet 11. november #125 Skrevet 11. november Fant80 skrev (16 timer siden): Vi blir 6 stk i jula. Vi som skal ha det. Estimerer vel rundt 10 000 totalt. Vi legger ikke mye i gaver oss i mellom. Vi sparer heller til ting som turer etc. Blir ingen unger som skal ha noe heller. Synes 26000 høres voldsomt ut,spesielt mtp at mange er som oss som begrenser det litt,da må jo flere bruke uendelig mye mer. Kjøpekraften i Norge er sterk som bare det. Det er bare mye sutring fordi man leser mye på nett om dårlige tider i vesten - spesielt USA etc.Vi Nordmenn vil jo ikke være noe verre når det gjelder sutring på dårlig råd. Tvert i mot. Vi er verdensmestere i sutring. Vet om et par i 20! årene som drar inn 150k lett i bare desember. Nordmenn flest vet ikke engang hva det er å ha det vanskelig økonomisk. Det speiles jo også i holdninger,bare i denne tråden. Snakk for deg selv. Er jeg ikke nordmann jeg da eller? Siden jeg hsr uføretrygd liksom? Det fins mange av oss nordmenn som vet hva det vil si å ha dårlig råd. Heldigvis at jeg vet, selv om det er tøft.. Fins mange som burde kjent litt på det også... En liten stund. Lærer mye av det. 2 1 1
Fant80 Skrevet 11. november #126 Skrevet 11. november (endret) Perfume skrev (2 timer siden): Snakk for deg selv. Er jeg ikke nordmann jeg da eller? Siden jeg hsr uføretrygd liksom? Det fins mange av oss nordmenn som vet hva det vil si å ha dårlig råd. Heldigvis at jeg vet, selv om det er tøft.. Fins mange som burde kjent litt på det også... En liten stund. Lærer mye av det. Er klar over det,og beklager at jeg ikke inkluderer uføre og lavtlønnede inn i dette,men det er fortsatt en mindre gruppe en den gruppen som har langt mer en det de trenger. Jeg kan jo forstå hvorfor f.eks du måtte klage over dårlig råd,men når jeg ser at man ikke "strekker til" med 800 000 og oppover i lønn etc. Det er bare Nordmenn,og vestlige,som har hatt det ALT for godt hele livet som klarer lire sån fra seg. Det vitner jo også om at selv om maset om at "forskjellene må ned" så ser man jo bare det motsatte er tilfelle,og verre blir det til stadighet. De med lite penger får jo ikke akkurat mer mtp alt annet stiger en deres egen inntekt. Men ta en titt i denne tråden,og fortell meg at jeg tar feil? Det er blitt ganske hårreisende. Selv om det gjelder hele jula osv. 26k er mye penger,og i enkelte tilfeller her sier til og med noen at det er litt i minste laget. Nå må man jo regne med litt trolling,litt fantasi og ønsketenking og drømmer blandt de som skriver her inne. Men den generelle meningen er at dette er det man må forvente i en Norsk jul 2026 PER HODE! Ikke rart Nordmenn er som de er. Endret 11. november av Fant80 4
AnonymBruker Skrevet 11. november #127 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk med meg God morgen Norge i dag tidlig, og der sa de at en gjennomsnittlig nordmann kom til å bruke 26 000 kr på gaver, juleforberedelser og mat tilsammen i november og desember. Fordelt på disse to mnd, tror jeg tallet er ganske innafor😊 Anonymkode: a48bb...2e1 Okay, inkludert matbudsjettet for hele november og desember? Ja da kan det nok fint stemme for en familie på 5. Dette inkluderer også varer på apotek osv, så egentlig generelt forbruk for 2 mnd? Anonymkode: fb4a2...d00 1
Hololo Skrevet 11. november #128 Skrevet 11. november Jeg tror det er ekstremt store variasjoner på hva folk bruker til jul, om det er som nevnt oppføre her at det inkludere mat, gaver og juleforberedelser for både November og Desember så synes jeg det hørtes lite ut, men så er det sikker de som bruker 50-100k og de som bruker 2k. Men Julen er vel den tiden på året med størst kjøpepress, så ikke rart det går en del penger. Jeg håper bare at folk bruker penger de faktisk har, jul og sommer er vel de tidene forbruk og rentebærende kredittkort gjeld øker mest. 1
Perfume Skrevet 11. november #129 Skrevet 11. november Fant80 skrev (20 minutter siden): Er klar over det,og beklager at jeg ikke inkluderer uføre og lavtlønnede inn i dette,men det er fortsatt en mindre gruppe en den gruppen som har langt mer en det de trenger. Jeg kan jo forstå hvorfor f.eks du måtte klage over dårlig råd,men når jeg ser at man ikke "strekker til" med 800 000 og oppover i lønn etc. Det er bare Nordmenn,og vestlige,som har hatt det ALT for godt hele livet som klarer lire sån fra seg. Det vitner jo også om at selv om maset om at "forskjellene må ned" så ser man jo bare det motsatte er tilfelle,og verre blir det til stadighet. De med lite penger får jo ikke akkurat mer mtp alt annet stiger en deres egen inntekt. Men ta en titt i denne tråden,og fortell meg at jeg tar feil? Det er blitt ganske hårreisende. Selv om det gjelder hele jula osv. 26k er mye penger,og i enkelte tilfeller her sier til og med noen at det er litt i minste laget. Nå må man jo regne med litt trolling,litt fantasi og ønsketenking og drømmer blandt de som skriver her inne. Men den generelle meningen er at dette er det man må forvente i en Norsk jul 2026 PER HODE! Ikke rart Nordmenn er som de er. Siste del er jeg veldig enig i.. Men ser at noen nevner at de mente ALT av mat og drikke ( Altså det normale) i tillegg til alt i desember, og da tenker jeg det er riktig. Selv har vi begge uføretrygd I vårt hushold, men vi har 12000 pr mnd i matbudsjett så da ble det jo 24000 for november og desember totalt... Pluss julen.. Da er tilogmed vi over 26k. Vi har det godt vi altså. Jeg har minstesats men det går rundt. Så jeg klager ikke! Men det ER dyrt idag. Så å bruke mange tusen på hver avungene I gaver, kanskje tilogmed mer, det har vi aldri gjort. Tror de nordmenn som har over 800k i året... De må ha enormt forbruk. Og I verdens sammenheng er vel det ganske høyt oppe på toppen. ( selv om det ikke er millioner) 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #130 Skrevet 11. november Gaia skrev (16 timer siden): Herrefred. Dette var en særdeles høy sum. Jeg kjøper de fleste julegaver i løpet av året, så i november og desember bruker jeg absolutt ikke 26.000 på gaver og julefeiring. Hvis jeg skal tippe, så bruker jeg kanskje 2-3000 mer på mat, sammenlignet med en normal måned, og i løpet av året bruker jeg mellom 3 og 4000 på gaver til alle jeg kjøper til. Så et sted mellom 5000 og 7000 bruker jeg kanskje til sammen. Nei, det er ikke en veldig høy sum, for som det er presisert flere ganger så handlet ikke undersøkelsen om hva man spesifikt handler inn til jul. Det handler om hvor mye man bruker til sammen i november og desember. Og man kjøper jo som regel de samme tingene da som ellers, pluss en del ekstra. Anonymkode: 9c925...bf9
Uanonym bruker Skrevet 11. november #131 Skrevet 11. november (endret) Vil tro vi kanskje bruker i overkant av halvparten av det. Kjøper bare gaver til nærmeste familie, der vi voksne har en sånn "hemmelig nisse"-avtale der alle ender opp med én gave hver til ca. 500 kr. Nieser og nevøer får gaver til ca. 500, egne barn til ca. 1000. Til sammen rundt 6-7000. Vi holder to juleselskap der jeg tipper mat og drikke kommer på rundt 2000 per selskap. Og så baker vi noen kaker og kjøper en del mer godteri, og noe bedre pålegg o.l. enn vanlig. Ender kanskje opp på 12-15 000? Regner da ikke med ALL maten vi spiser i desember, mat må man jo ha uansett... Og vi spiser ikke spesielt overdådig i ukene før jul, heller tvert i mot, liker tradisjonen med enkel mat før jul for at det skal føles mer spesielt i jula. Så det er nok hovedsakelig uka mellom jul og nyttår der vi spiser mer/dyrere enn vanlig. Julebord med jobben er det heldigvis jobben som betaler for. Endret 11. november av Uanonym bruker
AnonymBruker Skrevet 11. november #132 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke en veldig høy sum, for som det er presisert flere ganger så handlet ikke undersøkelsen om hva man spesifikt handler inn til jul. Det handler om hvor mye man bruker til sammen i november og desember. Og man kjøper jo som regel de samme tingene da som ellers, pluss en del ekstra. Anonymkode: 9c925...bf9 Men hva er referanserammen, hvor mye bruker "man" resten av året? Anonymkode: cee44...728
AnonymBruker Skrevet 11. november #133 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva er referanserammen, hvor mye bruker "man" resten av året? Anonymkode: cee44...728 Det står en plansje i saken det ble linket til om hvor mye ekstra man bruker i diverse kategorier i desember, så det gir en pekepinn. Størst økning er det i leker og bøker. Anonymkode: 9c925...bf9
AnonymBruker Skrevet 11. november #134 Skrevet 11. november Gjelder de 26000,- per husholdning eller per voksen? Hvis jeg regner det både jeg selv og mannen bruker på mat (vi bruker jo litt mer på mat i desember når hele familien er hjemme i nesten to uker, til tross for at vi ikke arrangerer selskaper), gaver, litt pynt og noen nye klær til barna, synes jeg ikke det høres så mye ut. Dyrt - ja, men ikke usannsynlig. vi kunne selvsagt spart inn på ting her og holdt det enkelt, men jula koster litt ja. Anonymkode: 343e4...668
AnonymBruker Skrevet 11. november #135 Skrevet 11. november 133 innlegg og nesten ingen virker å ha forstått at tallene er fra Virke som snakkker om ALT nordmen handler i NOVEMBER OG DESEMBER. Det er ganske meningsløst snakke om "julehandel" - det meste de fleste handler av mat, drikke, klær, medisiner og alt mulig annet i november har ingenting med jula å gjøre. Her gjør journalistene en elendig jobb. Det interessatne for de fleste er hvor mye mer selve jula koster i forhold til en vanlig måned, og hvordan det ligger an med økning i forhold til året før. Forresten har jo staten også lagt opp til at folk får med å rutte med til julehandelen, ettersom man har betalt mer i skatt tidligere på året for å få redusert skatt på lønna før jul. Anonymkode: 25c63...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #136 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 133 innlegg og nesten ingen virker å ha forstått at tallene er fra Virke som snakkker om ALT nordmen handler i NOVEMBER OG DESEMBER. Det er ganske meningsløst snakke om "julehandel" - det meste de fleste handler av mat, drikke, klær, medisiner og alt mulig annet i november har ingenting med jula å gjøre. Her gjør journalistene en elendig jobb. Anonymkode: 25c63...5e1 Jeg har forsøkt flere ganger. Men folk fortsetter å snakke som om det bare er julevarer, eller til og med bare julegaver. Så det samme på nyhetene i stad, en eller annen økonom eller denslags forklarte at det er hva som forbrukes i november og desember, men programlederen fortsatte å henge seg opp i julegaver. Anonymkode: 9c925...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #137 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har forsøkt flere ganger. Men folk fortsetter å snakke som om det bare er julevarer, eller til og med bare julegaver. Så det samme på nyhetene i stad, en eller annen økonom eller denslags forklarte at det er hva som forbrukes i november og desember, men programlederen fortsatte å henge seg opp i julegaver. Anonymkode: 9c925...bf9 Ja, og når godt utannede, høyt betalte journalister ikke bryr seg om fakta, eller ikke forstår, er det ikke mye håp... Anonymkode: 25c63...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #138 Skrevet 11. november Det er da lett? Om man, pynt og gaver telles. + alkohol Anonymkode: 6ee55...81d
AnonymBruker Skrevet 11. november #139 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det står en plansje i saken det ble linket til om hvor mye ekstra man bruker i diverse kategorier i desember, så det gir en pekepinn. Størst økning er det i leker og bøker. Anonymkode: 9c925...bf9 Hvor? Det er ikke noe link i HI. Anonymkode: cee44...728 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #140 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor? Det er ikke noe link i HI. Anonymkode: cee44...728 https://www.virke.no/analyse/norsk-detaljhandel/julehandel/ Anonymkode: 9c925...bf9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå