AnonymBruker Skrevet 10. november #1 Skrevet 10. november Har nylig flyttet inn i en leilighet som jeg leier. Etterhvert kom det frem at det er et stort problem med fuktighet i leiligheten. Det har «poppet frem» svart muggsopp i alle vinduskarmer og sølvkre/skjeggkre på gulvene. Hvilke rettigheter har jeg? -Fortvilet alenemor Anonymkode: 23596...979
AnonymBruker Skrevet 10. november #2 Skrevet 10. november Du får raskt skylden selv - og anklager om dårlig lufting og tett innemiljø. Anonymkode: 343e8...acf 3
AnonymBruker Skrevet 10. november #3 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får raskt skylden selv - og anklager om dårlig lufting og tett innemiljø. Anonymkode: 343e8...acf Har knapt bodd her en måned. Anonymkode: 23596...979
AnonymBruker Skrevet 10. november #4 Skrevet 10. november Hva sier utleier til dette? Det må jo fikses. Anonymkode: 9ef1e...119
DesmondMiles Skrevet 10. november #5 Skrevet 10. november (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Har nylig flyttet inn i en leilighet som jeg leier. Etterhvert kom det frem at det er et stort problem med fuktighet i leiligheten. Det har «poppet frem» svart muggsopp i alle vinduskarmer og sølvkre/skjeggkre på gulvene. Hvilke rettigheter har jeg? -Fortvilet alenemor Anonymkode: 23596...979 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har knapt bodd her en måned. Anonymkode: 23596...979 Altså, muggsopp kan jo starte å vokse allerede etter et døgn dersom det er fuktig og dårlig ventilert. Noen lukker alt av ventilasjonsluker, og bruker ikke avtrekk eller avfuktere. Endret 10. november av DesmondMiles 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #6 Skrevet 10. november Hvis du er helt sikker på at det ikke er din skyld pga manglende lufting, tørking av klær inne osv, så ville jeg sagt opp med en gang og bedt utleier om en avfukter du kan bruke frem til du flytter. Du må i hvert fall gi beskjed om problemene nå med en gang. Hvordan var det da du flyttet inn? Var det nymalt? Du så ingen tegn til mugg? Anonymkode: 84cb6...f1f
AnonymBruker Skrevet 10. november #7 Skrevet 10. november Du må bare gi beskjed og så enten at utleier avfukter og monterer bedre ventilsjon eller sjekker om det er noe annet han kam gjøre. Vi har leid ut i mange år. Aldri problemer her, men nå hadde vi to gutter her som skulle spare strøm og lukket ventiler og vinduer, slo av gulvvarmen og tørket klær inne. Det er ikke lurt, og det vil fort danne seg mugg bak seng el.l om du gjør sånt. Må ha på varme og passe på god ventilasjon. Anonymkode: 00d99...679
AnonymBruker Skrevet 10. november #9 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har nylig flyttet inn i en leilighet som jeg leier. Etterhvert kom det frem at det er et stort problem med fuktighet i leiligheten. Det har «poppet frem» svart muggsopp i alle vinduskarmer og sølvkre/skjeggkre på gulvene. Hvilke rettigheter har jeg? -Fortvilet alenemor Anonymkode: 23596...979 Første du gjør er å snakke med utleier, fører ikke det frem å får du si opp og finne et nytt sted. Lurer litt på hva slags andre rettigheter du mener du skal ha? Anonymkode: 724fd...72c 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:45 #10 Skrevet tirsdag kl. 10:45 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Første du gjør er å snakke med utleier, fører ikke det frem å får du si opp og finne et nytt sted. Lurer litt på hva slags andre rettigheter du mener du skal ha? Anonymkode: 724fd...72c Du lurer litt på det, ja. Nei, det kunne jo f.eks. være avslag i leie eller rett på å avbryte kontrakten uten bindingstid, da leieobjektet er i adskillig dårligere stand enn forespeilet ved kontraktsinngåelse. Det ble ikke informert om at det er et stort problem med fukt i leiligheten, ei heller om skadedyr og muggsopp. Svart muggsopp er helseskadelig, så det å unngå å informere om noe slikt på forhånd er svært kritikkverdig. Utleier visste i tillegg at et barn skal bo i leiligheten. Hadde jeg blitt ordentlig informer på forhånd så hadde jeg ALDRI signert kontrakt. Jeg har blitt lurt opp i denne situasjonen, pga manglende opplysninger. Etterspør med mitt innlegg andres ERFARINGER fra liknende situasjon. Anonymkode: 23596...979 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:42 #11 Skrevet tirsdag kl. 11:42 Er det et generelt problem med fukt? Eller er det "bare" i vinduskarmer? Har du gardinene trukket for? Ventilene åpne? Anonymkode: a8aa2...00a
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl. 11:49 #12 Skrevet tirsdag kl. 11:49 Du vil nok kunne slippe oppsigelsestid. 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:53 #13 Skrevet tirsdag kl. 11:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du lurer litt på det, ja. Nei, det kunne jo f.eks. være avslag i leie eller rett på å avbryte kontrakten uten bindingstid, da leieobjektet er i adskillig dårligere stand enn forespeilet ved kontraktsinngåelse. Det ble ikke informert om at det er et stort problem med fukt i leiligheten, ei heller om skadedyr og muggsopp. Svart muggsopp er helseskadelig, så det å unngå å informere om noe slikt på forhånd er svært kritikkverdig. Utleier visste i tillegg at et barn skal bo i leiligheten. Hadde jeg blitt ordentlig informer på forhånd så hadde jeg ALDRI signert kontrakt. Jeg har blitt lurt opp i denne situasjonen, pga manglende opplysninger. Etterspør med mitt innlegg andres ERFARINGER fra liknende situasjon. Anonymkode: 23596...979 Avslag i leie hjelper vel ikke om det er helseskadelig å bo der. Men uansett må du jo kontakte utleier. Ingen kan svare på hva han sier/gjør Anonymkode: 724fd...72c 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:56 #14 Skrevet tirsdag kl. 11:56 Tror jeg ville flyttet raskest mulig for å slippe å bli beskylt for å være den som skapte problemet uten å si fra og dertil kanskje erstatningskrav. I det minste ta bilder som du laster opp et sted (feks privat melding i facebook eller google drive e.l.) som har datomerking som er slik at du ikke kan tukle med datoen. For å sikre deg mot anklager om at bildene er nye når de egentlig var tatt ikke lenge etter innflytting. Bør varsle eier. Anonymkode: 56f86...85d 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:59 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Avslag i leie hjelper vel ikke om det er helseskadelig å bo der. Men uansett må du jo kontakte utleier. Ingen kan svare på hva han sier/gjør Anonymkode: 724fd...72c Det hjelper jo hvis man er tvunget til å bo ut oppsigelsestiden. Anonymkode: 23596...979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå