Gå til innhold

Har fått kontorjobb, kan ingenting om klær!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått i helseuniform hele tiden, ikke noe flink til å kle meg pent på fritiden. Jeg ønsker meg en elegant stil, uten at det blir for fjongesen. Så jeg ber oppriktig om hjelp, til tips!

Jeg er 39år, 173, slank mørkt hår, middels feminin. 

Alt i fra konkrete plagg, til butikker/nettbutikker, inspirasjon osv.

På forhånd, til dere som kan det og hjelper til, tusen takk!

Anonymkode: cd704...0ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Hvor bor du? Jeg er fornøyd med Companys-butikkene, hvis du har en slik i nærheten. Jeg pleier å gå med dressbukse og bluse, kashmir-genser eller sjal over når det er kaldt. 

Anonymkode: 4191f...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å finne klær som kler deg, dine farger og din kropp. Og ikke jag trender, finn en stil som føles som deg som du kan leve med lenge.

Foreslår følgende:

Søk på office outfit, elegant outfit, stylish outfit osv. osv. på google, pinterest, instagram eller noe. Så screenshotter du de bildene som kommer opp som du liker - da får du litt følelsen av hva slags stil du liker. Er det veldig klassisk, med dressbukser, blazer, skjorte? Eller litt mer lekent, med løs dressbukse og en statement-overdel? Trekkes du mot det enkle eller mot noe mer spennende? Hvilke farger går igjen?

Lagre bildene i en mappe på telefonen og se gjennom dem - ser du noen fellestrekk ved antrekkene på bildene? Er det f.eks. mest bukser, eller mest skjørt og kjoler? Er det skjorter eller gensere/cardigans? Er det noe som går igjen? Og er det som går igjen klær som du tenker fungerer til din livsstil/livssituasjon (hvis du f.eks. har lagret masse bilder av trange blyantskjørt og stiletthæler er det kanskje ikke forenelig med en livsstil som f.eks. småbarnsmor)?

Si at det er mest skjørt eller kjoler som går igjen i bildene dine; hva slags fasong passer best til deg og din kropp? Vil du føle deg fin i et trangt blyantskjørt, eller er det bedre med utsvingt a-fasong? Hvis det går mest i bukser; føler du deg vel i løse bukser eller foretrekker du noe mer ettersittende? Her kan man få hjelp - oppsøk en litt ordentlig butikk (f.eks. Ferner Jacobsen, Follestad, Høyer eller noe) og be en som jobber der om hjelp. Prøv masse klær og kjenn etter hva som føles som deg. Husk at du ikke trenger å kjøpe alt du prøver!

Når du har funnet ut litt mer om hva slags stil du liker, og hvilken fasong som føles bra på kroppen din, starter du med din egen garderobe; finnes det noe der fra før som du tenker at du kan bruke for å kle deg sånn som du vil? I så fall tar du vare på det. Ting du ikke har lyst til å bruke selger du eller donerer. Så lager du en liste; hva slags plagg tenker du at du mangler i garderoben din nå? En pen bukse? Et par klassiske skjorter? En kjole som kan brukes på kontoret? En veske? En statement-bluse? Let på nett eller i fysisk butikk etter det du tenker at du mangler - og husk at du ikke trenger å kjøpe bare for å kjøpe. Finner du ikke akkurat det du leter etter, vent! Hvis ikke ender du bare opp med ting du egentlig ikke liker og dermed ikke bruker.

Det finnes også mange man kan følge på sosiale medier for litt inspirasjon; jeg følger en som heter Lydia Tomlinson, hun er flink til å sette sammen antrekk synes jeg 👍🏻

Lykke til!

Anonymkode: 34c19...2fa

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kontor-jobb? Veldig mange steder er den vanlige "uniformen" jeans/bukser, joggesko og strikkegenser, liksom. Spesielt i kommunale jobber. 

Anonymkode: 0c2d7...ed4

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er usikker på dresskoden på den nye jobben, hadde jeg ventet med å shoppe til etter du har begynt. Stilt i sort dressbukse, sorte støvletter og en pen, tynn ullgenser den første dagen. Så sett hva de andre går i. 

• Liker 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du er usikker på dresskoden på den nye jobben, hadde jeg ventet med å shoppe til etter du har begynt. Stilt i sort dressbukse, sorte støvletter og en pen, tynn ullgenser den første dagen. Så sett hva de andre går i. 

Det hadde vært skikkelig over-dressed hos oss. 
Ts -se om du kan «spionere» på stilen til fremtidige kollegaer på en eller annen måte. 
Dongeribukse, joggesko og T-skjorte er helt normalt hos oss. Nå er det kaldt, så damene har dratt frem strikkegensere

Anonymkode: cb43b...168

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kle deg i samme stil som de som intervjuet deg hadde. Alders- og smakstilpasset selvfølgelig. 

Anonymkode: c984d...f3f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Og før du bruker et par månedslønner på ny garderobe, les deg litt opp på hva du trenger i en basis garderobe. Hvilke plagg som kan brukes sammen, og varieres til flere ulike antrekk, uten å føle at man går i det samme hver dag 😊😊

• Nyttig 1
Skrevet

Dette kommer an på hvilken jobb det er. Noen steder «må» du kle deg elegant i typisk dressbukse/skjørt, bluse og blazer. Mens andre steder går en i hverdagskjole, jeans/overdel og sneakers.

En elegant stil kan selvsagt brukes både på arbeidsplasser hvor en må være velkledd, men også typiske «kommune kontor». Støtter brukeren over som anbefaler deg basis garderobe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts -se om du kan «spionere» på stilen til fremtidige kollegaer på en eller annen måte. 
Dongeribukse, joggesko og T-skjorte er helt normalt hos oss. Nå er det kaldt, så damene har dratt frem strikkegensere

Poenget er at det er såpass nøytralt at det er ingen som kan tenke: "shit, hun har pyntet seg, jåledukka". Eller: "shit, hun er altfor uformelt kledd". 

Sort bukse, flate støvletter og tynn ullgenser er liksom ikke spesielt spennende på noen måte. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Poenget er at det er såpass nøytralt at det er ingen som kan tenke: "shit, hun har pyntet seg, jåledukka". Eller: "shit, hun er altfor uformelt kledd". 

Sort bukse, flate støvletter og tynn ullgenser er liksom ikke spesielt spennende på noen måte. 

Jeg er ikke uenig, jeg bare tipser om at klesstil i ulike kontorjobber varierer veldig. Vi har noen få som kler seg såpass pent, men det er ikke mange. Det er liksom mer «ingeniør-uniform» her på kontoret. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Støtter innleggene over!

Mitt forslag er (dress)bukser med vide bein i mørk blått, svart eller grått. Jeg liker &Other Stories sine (nettbutikk), men de har slike bukser over alt. Bruk skjorte eller passe tynn genser til. Du ser fort hvordan de andre kler seg og kan tilpasse deretter :)

Anonymkode: fa5ed...3e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også gått for en sort dressbukse, med sorte sko til, og tatt en ensfarget bluse eller en blåmønstrete skjorte til. Du kan kneppe opp skjorten litt i utringningen og brette opp ermene litt, så føles det mer uformelt ut. Eller om det føles for casual i forhold til de andre som er der når du kommer inn, kan du kneppe opp og brette ned ermene igjen på toalettet senere. 

Selv om det evt er "overdressed" der du begynner, så vil det være såpass nøytralt at ingen legger masse merke til klesstilen din (jeg regner med du ikke har begynt i en spesielt kreativ bransje hvor det kanskje er andre foreventninger?).

Så kan du føle deg litt frem og prøve å legge deg på et nivå som passer inn i bedriften. De fleste er mest opptatt av seg selv uansett, så slapp av og pust med magen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sort bukse passer da uansett hva.

kler man seg gjennomsnittelig pent går man ikke med jeans.i alle fall ikke etter 40

Anonymkode: 9e12a...1d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

kler man seg gjennomsnittelig pent går man ikke med jeans.i alle fall ikke etter 40

Mange over 40 som ser fin ut i jeans. Jeg synes det ser elegant ut med mørke jeans, bluse med evt dressjakke, eller genser og sorte sko. 

Anonymkode: f4dcf...8c8

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du noe om hvordan de nye kollegane kler seg? På vårt kontor går alle i olabukse, gensere eller lignende, sneakers eller Birkenstocks. Å komme i drakt og høye hæler hadde blitt malplassert 

Anonymkode: 7991e...ef8

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uenig. I de aller fleste kontorjobber i Norge er Jeans helt ok og vanlig. 

Anonymkode: a2331...0ea

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeans er det mest brukte klesplagget på norske kontoret, selv på mer "upscale" steder 

Anonymkode: 7991e...ef8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilken jobb er det? 

Jeg jobber på meglerkontor/adovkatkontor og her varierer det ut fra arbeidsdagen. Skal de ha mange møter kler de seg gjerne i dressbukse/skjorte/blazer. Dager med mindre møter er det gjerne hverdagskjole, jeans og strikkagenser/cardigan. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har gått i helseuniform hele tiden, ikke noe flink til å kle meg pent på fritiden. Jeg ønsker meg en elegant stil, uten at det blir for fjongesen. Så jeg ber oppriktig om hjelp, til tips!

Jeg er 39år, 173, slank mørkt hår, middels feminin. 

Alt i fra konkrete plagg, til butikker/nettbutikker, inspirasjon osv.

På forhånd, til dere som kan det og hjelper til, tusen takk!

Anonymkode: cd704...0ca

Finn en litt eldre butikk som har drevet med klær en stund. Selv jobber jeg i en slik butikk, og der gis det råd iht hva som kler deg, og hva som kan brukes til gitt anleding. 

Det kan være vanskelig  å finne en ny stil, fra bunnen.

Men litt tips kan jeg jo gi. Litt lag på lag, kan være praktisk. Da har du også mulighet til å slippe  å fryse eller koke over ila dagen. Det andre er at du vet nok allerede hva du liker av feks halsåpninger, lengde på overdeler  , høyde på bukse , vidde på ben etc.

Så du kan fint gå ut fra det. Og putt inn noe som er mer ala dress bukse, de får du også konfertable varianter av.

En enkel beige skjorte  og bukse med en lys/mellomblå strikkevest eller genser med rund hals, kan være fint. Men kommer litt an på hvordan du ser ut da selvfølgelig.  Enkleste er å starte med farger du også kjenner. Se litt på de andre på kontoret 

Anonymkode: 72201...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...