Gå til innhold

Mitt barn får ikke lage ønskeliste selv.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine får lage ønskeliste selv, en ønskeliste er jo nettopp det, en liste over det man ønsker seg. Det er fint å reflektere over hva man har lyst på, og også fin lærdom å øve på at man ikke alltid får alt man ønsker seg. Jeg pleier også å gi litt innspill, spørre feks er det noe spesielt du trenger? Så kan man fint få noe fornuftig inn på ønskelista. Det er jo litt av sjarmen med en ønskeliste og det er jo herlig når det står både, hund, hest og lillesøster på en ønskeliste. Jeg pleier videreformidle de ønskene jeg vet er noe barnet virkelig ønsker seg, og så kommer jeg med noen innspill til de som søker tips, feks besteforeldre med andre ting jeg vet de trenger i tillegg. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At noen skriver noe på ønskelisten, betyr ikke at du må kjøpe det, det er bare en pekepinn. 
Det meste av poenget med en ønskeliste, er gleden mens man lager den. Det er derfor litt dumt å overstyre dette i noen særlig grad. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Når det er sagt bidro jeg også til ønskelistene til barna da de var små.

Jeg førte opp det jeg ønsket meg til dem, typ fornuftige ting som de trengte. Som ulltøy, utstyr som ski/skøyter, sengetøy, klær, bøker, spill osv.

Her gir besteforeldre gave for et par tusen, så da var det fint at de kunne bidra med slike ting ettersom vi var unge og i etableringsfasen. 

Anonymkode: 5edae...e87

Skrevet

Fikk alltid lage ønskeliste da jeg var barn. Om jeg fikk det som stod på lista er en annen sak. Men husker broren min og jeg alltid hadde det moro med å skrive ønskelister 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 10.37):

Får deres barn lage ønskeliste til jul selv? Min sønn er 6 år og jeg har alltid tatt ansvar for ønskeliste. Han får komme med innspill, f.eks til hvilken Lego eller bøker han ønsker seg. Men det er uaktuelt med billige plastleker flytende rundt i huset. Og når det kommer til klær skal det være ordentlige og fine klær, ikke klær av dårlig kvalitet med rotete print.

Er det andre som kan kjenne seg igjen?

Anonymkode: d5eea...0d6

Selvfølgelig får hun lage sin egen ønskeliste. Selv om hun skriver ting jeg tenker er uaktuelt, så må de jo ikke kjøpes... 

• Liker 1
Skrevet
Granskudd skrev (17 timer siden):

Her har barna fått skrive liste selv, men de har alltid fått beskjed om at de må skrive på ting som alle kan ha råd til i tillegg til store og dyre ønsker. Så her står det alt ifra bil og romskip til Trondheims lys lapskaus på boks og tegnesaker på listene 🙂

Den er en favoritt i heimen! Sodd også 

Anonymkode: f2468...0d9

Skrevet

Haha hva ?? Det er jo det som er hele gleden med å glede seg til å få pakker !! Hadde jeg visst hvem ungen din var hadde jeg kjøpt den mest fargesprakende dinosaur t skjorten og noen veldig upedagogiske bråkete leker fra lekebutikken i gave til han :D

Det er jo som å gi barnet valg i "vil du ha brokkoli eller gulrot å spise " . 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 10.37):

Får deres barn lage ønskeliste til jul selv? Min sønn er 6 år og jeg har alltid tatt ansvar for ønskeliste. Han får komme med innspill, f.eks til hvilken Lego eller bøker han ønsker seg. Men det er uaktuelt med billige plastleker flytende rundt i huset. Og når det kommer til klær skal det være ordentlige og fine klær, ikke klær av dårlig kvalitet med rotete print.

Er det andre som kan kjenne seg igjen?

Anonymkode: d5eea...0d6

Dette burde du vel holdt for deg selv. Stakkars barn som er skapt av alle bomullsforeldre…. Dere betegnes av bhg og skole som «mafiaen». Skal tyte om mat, sukker, leker og nå klær? Herregud… jul handler ikke om materialistiske ting, eller at det skal være dyrt. Men du, du er kravstor du. Må være dritt kjøpe gaver til deg og dine. Men, du kjøper vel denne dritten til andre? 

• Liker 1
Skrevet

Du fjerner den store julegleden for barnet, med at de ikke får gjøre dette selv også. Som vi alle har gjort i generasjoner. Tenk å være så smålig i hodet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 18.17):

Jeg ler meg i hjel!

Og dette oppgulpet ditt er styrt av barna dine det da?

Eller innser du kanskje at vi alle styrer ungene våre i den retningen vi selv ønsker, og det er ikke sånn at det du mener er den riktige måten å gjøre ting på, er riktig for alle andre. 

Du virker utrolig usikker som hadde behov for å utbrodere om detaljer fra deres liv.

Anonymkode: 39bf3...320

Herregud, ser du virkelig ikke forskjell på å ta med barna på matlaging og å diktere barnas ønsker? 

Jeg er langt ifra usikker, du får heller ta en titt i speilet. Utbroderingen handlet ikke om annet enn å forsøke å få deg til å forstå at du bomma, men jeg ser nå at en fornuftig samtale med deg bare er å glemme.

Skrevet
Bestebesta skrev (10 timer siden):

Dette burde du vel holdt for deg selv. Stakkars barn som er skapt av alle bomullsforeldre…. Dere betegnes av bhg og skole som «mafiaen». Skal tyte om mat, sukker, leker og nå klær? Herregud… jul handler ikke om materialistiske ting, eller at det skal være dyrt. Men du, du er kravstor du. Må være dritt kjøpe gaver til deg og dine. Men, du kjøper vel denne dritten til andre? 

Nei, ts er nok en ressurssterk høyt utdannet med god økonomi som sikkert kjøper bærekraftige og gode økologiske leker og klær til de i familien 🙄🫠💩 det er jo det hun vil frem til her..

Anonymkode: d3e77...5c9

Skrevet

Husker mine unger drev med det i lange tider før jul. Det var jo koselig de fikk jo ikke alt mulig . Hører jo med før julen.

Anonymkode: d64a7...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...