Gå til innhold

Flyttet inn i tek 17 nybygg men plages av trafikkstøy, noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overtok en leilighet for en måneds tid siden. Den var ny i fjor, forrige eier måtte flytte hjem til hjembyen. Det viser seg at veien som går forbi stue og soverom er mye mer trafikkert enn hva jeg hadde trodd, det er visst hovedveien inn til et svært boligfelt, og motbakke så mange biler som gir ekstra motorlyd.

Kort oppsummert så plager dette meg mer enn jeg skulle ønske, og jeg trodde et bygg fra 2024 ikke ville være så lytt. Hører alle biler som kjører forbi selv om jeg har musikk på i stuen, og på soverommet er det kanskje verst da det er store vinduer der, og det kjører jo sikkert en bil forbi hvert 30 sek i snitt. Blir liksom aldri helt stille. I går brukte jeg smarttelefon og målte 40 dB i stuen da en vanlig personbil kjørte forbi utenfor, men skal skaffe noe bedre utstyr og teste å måle med det.

Jeg må nok bare lære meg å leve med det, og får heldigvis sove om jeg bruker ørepropper. Men tenkte også skaffe støydempende gardiner, og undersøke andre tiltak jeg kan gjøre selv, og også spørre utbygger/selger om det er gjort noen målinger på dette. 

Er det andre her som har opplevd lignende?

Anonymkode: 8fc13...2e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter nesten hele livet boende ved en hovedvei,så hører en ikke trafikken tilslutt. Her er det bare en jevn dur som jeg ikke legger merke til lenger. Vi har nye vinduer her.

En kan vel ikke forvente at det er helt stille heller hele tiden. Her er det mest fly og motorsykler som lager mest lyd. Jeg sover like godt selv om trafikken kjører ute.

Anonymkode: c4092...94e

• Liker 3
Skrevet

Etter hvert forsvinner lyden. 

Jeg hadde tbanen i hagen i mange år da jeg vokste opp i Oslo, den la jeg ikke merke til. 

Jeg flyttet senere til en by med togforbindelse, vi bor vel 200 meter unna toglinjen. Persontoget hører jeg aldri, men skal være ærlig å si at godstoget blir jeg aldri helt vant til 😂

Anonymkode: e7df0...22a

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan bytte vinduer? 

Anonymkode: b16f3...b66

• Liker 1
Skrevet

Grenseverdien for innendørs støy fra utendørs kilde er 42 db, så langt høyere enn de 40 du har målt. 

Anonymkode: b0b32...8df

Skrevet

Har du gardiner? Tekstiler demper støy om det er gjenklang inne eller støy utenfra. 

Anonymkode: d75a4...e7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ok. Så tek17 gjaldt da leiligheten ble bygget. Det er noe helt annet enn at en er bygget etter tek17. 
Det kan du ikke bare anta. Du må verifisere.

Det er godt tenkelig at bygget ikke er ordentlig isolert, at det er lydbroer som skyldes inkompetanse eller bare rent fusk. Det er faktisk mer tenkelig at bygget ikke følger tek17 enn at det gjør det. Utbyggere blir ikke så rike som de blir ved å blindt følge reglene når det er billigere å fuske.

Anonymkode: a6e24...132

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Overtok en leilighet for en måneds tid siden. Den var ny i fjor, forrige eier måtte flytte hjem til hjembyen. Det viser seg at veien som går forbi stue og soverom er mye mer trafikkert enn hva jeg hadde trodd, det er visst hovedveien inn til et svært boligfelt, og motbakke så mange biler som gir ekstra motorlyd.

Kort oppsummert så plager dette meg mer enn jeg skulle ønske, og jeg trodde et bygg fra 2024 ikke ville være så lytt. Hører alle biler som kjører forbi selv om jeg har musikk på i stuen, og på soverommet er det kanskje verst da det er store vinduer der, og det kjører jo sikkert en bil forbi hvert 30 sek i snitt. Blir liksom aldri helt stille. I går brukte jeg smarttelefon og målte 40 dB i stuen da en vanlig personbil kjørte forbi utenfor, men skal skaffe noe bedre utstyr og teste å måle med det.

Jeg må nok bare lære meg å leve med det, og får heldigvis sove om jeg bruker ørepropper. Men tenkte også skaffe støydempende gardiner, og undersøke andre tiltak jeg kan gjøre selv, og også spørre utbygger/selger om det er gjort noen målinger på dette. 

Er det andre her som har opplevd lignende?

Anonymkode: 8fc13...2e8

Det kan være ødelagte vinduer. Det kan være feil ved byggingen fra utbyggers side. Er i hvert fall for høy db i leiligheten.

Undersøk nøyere. 

Anonymkode: 547a4...af6

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i leilighet bygget etter Tek17. Her har vi i hvert fall 3-lags, lydisolerende Nordan vinduer. Hører ikke trafikkstøy. Min leilighet vender ut mot en elv, men jeg hører ingen lyd fra den heller. 

Anonymkode: fefd5...b9f

Skrevet

Sjekk om du kan bytte til lydisolerende vinduer? Det er sikkert dyrt, men kan kanskje være verdt det for deg. Usikker på om gardiner hjelper mot trafikkstøy? 🤔

Bor selv ved trafikkert vei i Tek17 hus, hele familien er minimalt plaget og vi opplever mye mer ro her enn når vi bodde midt på et boligfelt hvor det ringte på unger i hytt og gevær 😇 Naboen vår har et mye eldre hus, han hører nok noe mer støy enn oss. 

Anonymkode: 599bc...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 21.42):

Det kan være ødelagte vinduer. Det kan være feil ved byggingen fra utbyggers side. Er i hvert fall for høy db i leiligheten.

Undersøk nøyere. 

Anonymkode: 547a4...af6

Hvis ts målte 40dB, og kravet faktisk er at støy fra utendørs kilde skal være lavere enn 42dB, er nivået langt innenfor grensen.

Anonymkode: b0b32...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...