Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, gått på Femar maaaange ganger, men nå gjort ekstra innsats (gått privat og fått bedre oppfølging), målte egg hos gynekologen og egget var rundt 20mm stort og fikk beskjed om å ta en ovitrelle sprøyte dagen etter for å «passe på at egget gikk til EL og ikke bare en lang mens». Ha sex før sprøyte for å sikre at det lå sædceller klare men også bare fortsette å ha sex minst annenhver dag.

Jeg lurer på: når egget ligger der, sprøyte er tatt - så starter EL? Graviditetstest ville vise at jeg er gravid ifølge gynekologen - men ser ikke grunn til å ta slik test før ikke kommende mens.

Kan noen «prosess for dummies» forklare meg Femar, ovitrelle, eggløsning osv? Ovotrelle starter «alltid» EL (om det ligger klare egg der?)

Takk!

Anonymkode: f5f40...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok ovitrelle på fredag etter beskjed fra gyn. Slik jeg har skjønt det så vil det ta 24-48 timer til eggløsning. 
Fikk beskjed om å ha samleie fredag,søn og tirsdag. Annen hver dag.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om egget faktisk er moden vil eggløsning skje 1-2 dager etter sprøyte er satt. Da e det lurt å ta ta test 12 dager etter den e satt, da denne sprøyten kan gi falsk positiv opptil 10 dager. 

Femar er piller som vil kunne hjelpe å kanskje gi eggløsning.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter satt ovitrelle vil eggløsning skje 24-48t etter den er satt. 

Ovitrelle inneholder hcg og der er derfor gyn sier at tester vil slå ut, og at man derfor bør vente til minst 10 dager etter sprøyten er tatt, helst til forventet mensen. 

Anonymkode: 9d7c6...459

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
m1ss skrev (11 minutter siden):

Jeg tok ovitrelle på fredag etter beskjed fra gyn. Slik jeg har skjønt det så vil det ta 24-48 timer til eggløsning. 
Fikk beskjed om å ha samleie fredag,søn og tirsdag. Annen hver dag.

Jeg tok på tirsdag og fikk samme beskjed :)

Lykke til!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok på tirsdag og fikk samme beskjed :)

Lykke til!!!

Tusen takk, og lykke til deg også! ❤️
Kjenner at dette er en litt av en prosess. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Om egget faktisk er moden vil eggløsning skje 1-2 dager etter sprøyte er satt. Da e det lurt å ta ta test 12 dager etter den e satt, da denne sprøyten kan gi falsk positiv opptil 10 dager. 

Femar er piller som vil kunne hjelpe å kanskje gi eggløsning.

Basert på lite menstruasjon og uregelmessig struktur på det hele har jeg fått Femar og nå bedt om å ta sprøyten for egget «så fint ut» - men hvordan tilstand er vet en jo ikke før det enten blør eller er utelatt mens leeenge ;)

Takk for svar!!!

AnonymBruker
Skrevet
m1ss skrev (1 minutt siden):

Tusen takk, og lykke til deg også! ❤️
Kjenner at dette er en litt av en prosess. 

Er ikke for pyser - vi er tøffe ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter satt ovitrelle vil eggløsning skje 24-48t etter den er satt. 

Ovitrelle inneholder hcg og der er derfor gyn sier at tester vil slå ut, og at man derfor bør vente til minst 10 dager etter sprøyten er tatt, helst til forventet mensen. 

Skjønner. Det er tålmodighetsprøve dette.

man er ivrig da om en tester så tidlig og en stund før mens. Jeg skal prøve å leve normalt og se det an frem til mens skal komme. Jeg er jo svingete og kan ikke stoles på dessverre, kan plutselig gå 25 dager en runde og 35 neste… så jeg må bare vente og sjekke. Uansett er nå EL skjedd (egget er hvertfall sluppet modent eller ei) hos meg da siden jeg tok sprøyte tirsdagskveld så waiting game er i gang…

• Hjerte 1
Skrevet

Hei! Skal prøve meg på delar for dummies-firklaring ☺️

Femar er en medisin som originalt benyttes av kvinner med brystkreft som har en kreft som er sensitiv på østrogen, og er en medisin som undertrykker østrogen. For oss som trenger å booste eggløsning, får vi denne medisinen i en kort kur på ca 5 dager, ila disse fem dagene undertrykkes østrogenet vårt. Kroppen reagerer med å booste produksjonen av folikkelstimulerende hormon(FSH) for å kompensere for de lave hormonverdiene. Dermed stimuleres eggstokkene til å produsere egg! Ganske fint egentlig at dette er mulig! 

Ovitrelle for dummies: Hver måned når egglsøning skal skje har kroppen en kort økt produksjon av lutiserende hormon (LH), dette er kroppens egen «eggløsningssprøyte» som forteller eggstokkene at det er på tide med eggløsning. Ovitrelle inneholder stoffet koriongonadotropin. Dette stoffet binder seg til reseptoren for lutiserende hormon (LH), og på den måten gi beskjed til eggstokkene at det er på tide meg eggløsning! Koriongonadotropin har samme aminosyrefrekvens hcg og vil dermed gi positiv graviditetstest (selv om LH ikke gir det), og du må vente til Ovitrelle er ute av kroppen for kunne ta en reel graviditetstest! 
(kilde: Felleskatalogen)

Hilsen en som helst har blitt gravid med Letrozol (men uten Ovitrelle) 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner. Det er tålmodighetsprøve dette.

man er ivrig da om en tester så tidlig og en stund før mens. Jeg skal prøve å leve normalt og se det an frem til mens skal komme. Jeg er jo svingete og kan ikke stoles på dessverre, kan plutselig gå 25 dager en runde og 35 neste… så jeg må bare vente og sjekke. Uansett er nå EL skjedd (egget er hvertfall sluppet modent eller ei) hos meg da siden jeg tok sprøyte tirsdagskveld så waiting game er i gang…

Når eggløsning har skjedd så kommer mensen 12-14 dager etter dette dersom det ikke er graviditet. Det er som oftes de syklusene hvor eggløsning skjer sent at syklusen er lang. 

Mange som bruker ovitrelle tester ut sprøyten. Da ser de hcg synke etter hvert som sprøyten avtar, for deretter å se den enten holde seg negativ eller bli sterkere igjen. Det spørs hva man foretrekker og orker å oppleve/se i prosessen. 

Ja det er en tålmodighetsprøve og kan følels langtekkelig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg testet ut ovitrelle forrige mnd. For å si det sånn - jeg skal ikke gjøre det denne mnd. 
Ble jo mentalt sliten når den ble negativ og ikke positiv igjen :(

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladekosmos skrev (På 10.11.2025 den 11.03):

Hei! Skal prøve meg på delar for dummies-firklaring ☺️

Femar er en medisin som originalt benyttes av kvinner med brystkreft som har en kreft som er sensitiv på østrogen, og er en medisin som undertrykker østrogen. For oss som trenger å booste eggløsning, får vi denne medisinen i en kort kur på ca 5 dager, ila disse fem dagene undertrykkes østrogenet vårt. Kroppen reagerer med å booste produksjonen av folikkelstimulerende hormon(FSH) for å kompensere for de lave hormonverdiene. Dermed stimuleres eggstokkene til å produsere egg! Ganske fint egentlig at dette er mulig! 

Ovitrelle for dummies: Hver måned når egglsøning skal skje har kroppen en kort økt produksjon av lutiserende hormon (LH), dette er kroppens egen «eggløsningssprøyte» som forteller eggstokkene at det er på tide med eggløsning. Ovitrelle inneholder stoffet koriongonadotropin. Dette stoffet binder seg til reseptoren for lutiserende hormon (LH), og på den måten gi beskjed til eggstokkene at det er på tide meg eggløsning! Koriongonadotropin har samme aminosyrefrekvens hcg og vil dermed gi positiv graviditetstest (selv om LH ikke gir det), og du må vente til Ovitrelle er ute av kroppen for kunne ta en reel graviditetstest! 
(kilde: Felleskatalogen)

Hilsen en som helst har blitt gravid med Letrozol (men uten Ovitrelle) 😊

Ts her og tusen takk - herlighet for en fin utgreiing 🙌🏻

Håper så hardt på å få baby og prosessen er jo ulidelig - en ting er å bli gravid (hurra for all denne hjelpen som har kommet til!) men så skal man vente på resultater og beholde også. Her har jeg lite suksess. Mister som regel før uke 8…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 13.22):

Når eggløsning har skjedd så kommer mensen 12-14 dager etter dette dersom det ikke er graviditet. Det er som oftes de syklusene hvor eggløsning skjer sent at syklusen er lang. 

Mange som bruker ovitrelle tester ut sprøyten. Da ser de hcg synke etter hvert som sprøyten avtar, for deretter å se den enten holde seg negativ eller bli sterkere igjen. Det spørs hva man foretrekker og orker å oppleve/se i prosessen. 

Ja det er en tålmodighetsprøve og kan følels langtekkelig. 

Ts her. Jeg ber til høyere makter og håper mens ikke kommer. Men når jeg har sånn drittsyklus trenger det ikke bety mye når mens uteblir - for det kan fort gå langt mellom.

jeg tok sprøyten og skal vente til ikm selv om den ikke er til å stole på uansett. SÅ mange runder med Femar og misting og nå «nytt vidundermiddel» som jeg legger så mye håp på - gruer meg slik til reaksjon om det faller gjennom igjen.

AnonymBruker
Skrevet
m1ss skrev (På 10.11.2025 den 13.32):

Jeg testet ut ovitrelle forrige mnd. For å si det sånn - jeg skal ikke gjøre det denne mnd. 
Ble jo mentalt sliten når den ble negativ og ikke positiv igjen :(

Føler med deg ❤️ dette jeg gruer meg til… forventer og håper og ønsker så veldig… masse lykke til! Hilsen Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her og tusen takk - herlighet for en fin utgreiing 🙌🏻

Håper så hardt på å få baby og prosessen er jo ulidelig - en ting er å bli gravid (hurra for all denne hjelpen som har kommet til!) men så skal man vente på resultater og beholde også. Her har jeg lite suksess. Mister som regel før uke 8…

Har du testet din progesteron? Kanskje du trenger litt "støtte" når du blir gravid 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...