Gå til innhold

Skal jwg la barnet følge drømmen eller bremse?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 12 år. Har holdt på med idretten sin i drøyt 3 år. Lagidrett. Hun har sterk motivasjon, trives godt, deltar på alle treninger hun kan, og bruker youtube til teknikkstudering. Hun er bare 13 år, men drømmer om OL. Hun var på opptaksprøve på Wang ung, men kom ikke inn. Vekdig skuffet, men kom seg videre. Hun opplevde at wang så på henne somm en idrettsperson, ikke bare en person som drev med idrett. Hun ønsker å gå på en vgs som satser på hennes idrett, den er 7t kjøring unna. Jeg synes det er langt unna for en 16 åring, men hun sier hun vil søke. Jeg vet mye kan skje på 2.5 år, men jeg blir usikker på om jeg bør la henne søke og begynne om hun kommer inn, eller få henne over på en idrettslinje litt nærmere. 

Hva ville du gjort om.det gjaldt ditt barn?

Anonymkode: 817e2...d25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt latt barnet mitt gå en videregående det var motivert for. Og håpet de hadde internat der, ikke bare hybler.

Tror uansett det er vrient å forestille seg hvor mye eldre hun er om det par-tre år, om du ikke har eldre barn. 

Anonymkode: 54f14...a84

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La henne gjøre akkurat som hun vil.

Anonymkode: b8a44...028

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å la henne prøve. Idrett er man ferdig med når man er 35 uansett, og hun kommer til å angre seg om hun ikke får prøve. Men det er viktig at skolen kommer først fortsatt - særlig om hun kanskje ikke er så god som hun selv tror (hun kom ikke inn på wang ung).

Anonymkode: 856f4...7ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter på 12 år. Har holdt på med idretten sin i drøyt 3 år. Lagidrett. Hun har sterk motivasjon, trives godt, deltar på alle treninger hun kan, og bruker youtube til teknikkstudering. Hun er bare 13 år, men drømmer om OL. Hun var på opptaksprøve på Wang ung, men kom ikke inn. Vekdig skuffet, men kom seg videre. Hun opplevde at wang så på henne somm en idrettsperson, ikke bare en person som drev med idrett. Hun ønsker å gå på en vgs som satser på hennes idrett, den er 7t kjøring unna. Jeg synes det er langt unna for en 16 åring, men hun sier hun vil søke. Jeg vet mye kan skje på 2.5 år, men jeg blir usikker på om jeg bør la henne søke og begynne om hun kommer inn, eller få henne over på en idrettslinje litt nærmere. 

Hvorfor skal du bremse? Hva får du ut av det?

Anonymkode: db08b...8aa

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La henne prøve! Ikke vær den som holder henne tilbake i livet, for det om det er skummelt å gi litt slipp. 

Anonymkode: b0cca...b9a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok ikke tenkt så mye på det med vgs ennå når hun bare er 13? Hun skal vel ikke søke vgs før om 2 år minst? 

Anonymkode: 7f2b3...900

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

La henne følge drømmen sin! Jeg flyttet selv for å gå på vgs, og det gjorde at jeg kom meg gjennom. Skulle jeg gått på vgs i nærheten av der jeg bodde ville jeg aldri klart å fullføre. Motivasjon er viktig!

Anonymkode: 3bbc9...e5c

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt latt henne følge drømmen sin, synes ikke det er noe å lure på. Kjenner flere som har måttet dra på skole langt unna pga ambulansefag, idrett osv., og selv om de ikke er OL-utøvere eller lignende i dag, vokste de absolutt på det. Jeg ville selv syntes det var veldig tidlig at ungene flyttet ut, men det er så viktig at de får lov til å velge selv. Mine foreldre valgte linje for meg. Jeg ønsket å gå musikk, dans og drama, men foreldrene mine «tvang» meg til allmennfag. Det er noe jeg aldri egentlig har kunnet tilgi helt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke brems drømmene hennes, hadde selv en slik mor! Det er helt jævlig! Nå sitter jeg her med en utdannelse jeg hater, fordi hun ikke ville gi slipp og jeg ikke fikk følge drømmene mine.

Forholdet vårt er ødelagt!

støtt datteren din og ta heller trygt imot om hun faller! Du har alt å vinne på det!

Anonymkode: 10991...ecb

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun skulle gått på en ungdomsskole 7 t unna, hadde jeg sagt nei, men til videregående 7t unna hadde jeg sagt ja, hvis hun er psykisk robust. Husk at på foreldrene våre sin generasjon var det landsgymnas, og det vanlige da var å flytte hjemmefra for å gå på gymnas. Noen flyttet også hjemmefra for å gå på realskole, så aldersmessig går det nok bra. Men husk at hun bare er 12 år ennå og kun har drevet med idretten sin i 3 år, og det er nesten 4 år til hun skal begynne på videregående ennå, så jeg synes det er altfor tidlig å begynne å stresse med å tenke på videregående allerede nå. Mye kan også skje i løpet av ungdomsskolen. Plutselig vil hun ikke drive med denne idretten lenger eller satse på den når tiden for å søke om videregående kommer. Men ikke stress med dette nå, og datteren din bør heller ikke stresse med det nå. Det kan skape unødvendig prestasjonsjag som for en del unge jenter kan resultere i spiseforstyrrelser, så nå mens hun er så ung bør fokus være på treningsglede, mestring osv g sosialt samhold i klubben foran fokus på prestasjon, Wang og OL.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det var mitt barn, ville jeg ventet med å bekymre meg til det nærmet seg mer. Er interessen og motivasjonen fortsatt på topp, så ville jeg absolutt støttet mitt barn i å følge drømmen.

Tror forøvrig ikke du kan bestemme hva barnet ditt skal søke på. Mine søkte og fikk hjelp på skolen, vi snakket en del om det hjemme, men de var fullstendig klare på at jeg hadde null jeg skulle ha sagt når de skulle velge videre skolegang. 

Anonymkode: 4c3c6...d60

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på modenheten og mindsettet hennes, men om dette virkelig er drømmen ville jeg latt henne søke og dra hvis hun kommer inn. Ville dog vært veldig tydelig på at døren alltid er åpen hjemme og vært ekstremt tett på når hun flytter/passe på at alt går bra. Om ting ikke går bra finnes det som regel alltid en angreknapp og det ville jeg forklart henne. Sjelden man vet hva man vil bli som «voksen» når man bare er 16 år. egentlig helt tullete at barn skal velge linje såpass tidlig, men sånn er det nå..

Jeg tenker også at om hun absolutt vil, men du står på bremsen kan hun fort bli bitter for det og forholdet deres kan lide pga det. Jeg er lei meg at jeg stoppet med hobbyen min som tenåring. Skulle gjerne hatt foreldre som maste littegran mer og pushet meg. 

Anonymkode: 4b899...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Fått avslag fra Wang? Flere år før hun kan søke der? Hvorfor se på vgs når hun ikke har starta ungdomsskolen enda?

Anonymkode: cfe17...68e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alderen hennes? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Maaaaange som går på VGS noen timer unna hjemmet. Min sønn også, selv om vi bør i storby med mange muligheter. Det han ønsket lå likevel såpass unna at han måtte bo der. Modnet veldig på det, og nei det er ikke ok som foreldre å bremse barnas drømmer. 

Anonymkode: 32dce...c61

• Liker 1
Skrevet

om hun  fortsatt vil det om 2 år når hun må søke så la henne da for all del prøve. 

• Liker 1
Skrevet

2 og 1/2 år er veldig lang tid i tenårene, mye kan skje, men det er jo nå det satses på de som virkelig skal bli gode.

I mange idretter er det «ikke plass til» de som bare liker å drive litt med håndball, fotball, ski, svømming, osv. etter 6.klasse. 

Mye vil nok også skje i miljøet i gruppa i niendeklasse. 

Hvis dere bor i en by med Wang ung så vil det kanskje allerede nå bli et større skille i laget? 

Jeg tenker at du kan være positiv, men ikke være pådriveren. Motivasjonen må hun selv ha. 

Mange i distriktet må flytte når de begynner på VGS. Hun vil jo havne sammen med mange andre som er i samme situasjon, vil jeg tro. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fått avslag fra Wang? Flere år før hun kan søke der? Hvorfor se på vgs når hun ikke har starta ungdomsskolen enda?

Det finnes «Wang ung» (ungdomsskole)

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (32 minutter siden):

Hvis hun skulle gått på en ungdomsskole 7 t unna, hadde jeg sagt nei, men til videregående 7t unna hadde jeg sagt ja, hvis hun er psykisk robust. 

Enig. Jeg har en niendeklassing som muligens kommer til å søke på en landslinje, tre timer herfra. Kommer til å støtte ham hvis det er det han ønsker. 
Men det er viktig at ungdommen er psykisk robust og klarer seg fint sosialt. 

Anonymkode: a4ccc...79a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...