BeeKind Skrevet 9. november #1 Skrevet 9. november Skal føde neste år og det jeg er aller mest redd for er å bli påtvingt en epidural. I noen situasjoner (tverrleie f.eks.) så «må» man. Er så redd det skal gjøre at riene stopper opp og jeg må ha flere tiltak, eller at det skal gjøre permanent skade. Vil gjerne høre om det hvis noen har erfaring med å få epidural uten å trenge riestimulerende drypp eller andre ting etterpå?
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Skrevet 9. november Hadde drypp ene fødselen med epidural, men det var ingen komplikasjoner forbundet med det for min eller babys del. Fødselen gikk helt greit for seg og tok ikke lang tid. Andre fødsel virket ikke epiduralen, dessverre vil jeg si, for smertene var overhodet ikke til å takle. Ligger babyen i tverrleie blir det jo keisersnitt, er det risiko for at det må bli keisersnitt så gjør man gjerne klart med bedøvelse for det. Ellers er det ikke veldig aktuelt å påtvinge en epidural, så hadde ikke vært bekymret for det. Anonymkode: de3eb...905 1
BeeKind Skrevet 9. november Forfatter #3 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde drypp ene fødselen med epidural, men det var ingen komplikasjoner forbundet med det for min eller babys del. Fødselen gikk helt greit for seg og tok ikke lang tid. Andre fødsel virket ikke epiduralen, dessverre vil jeg si, for smertene var overhodet ikke til å takle. Ligger babyen i tverrleie blir det jo keisersnitt, er det risiko for at det må bli keisersnitt så gjør man gjerne klart med bedøvelse for det. Ellers er det ikke veldig aktuelt å påtvinge en epidural, så hadde ikke vært bekymret for det. Anonymkode: de3eb...905 Okei, takk for svar! Har hørt om noen som sier at de ikke fikk lov til å føde uten. Ved seteleie blant annet.
AnonymBruker Skrevet 9. november #4 Skrevet 9. november BeeKind skrev (1 minutt siden): Okei, takk for svar! Har hørt om noen som sier at de ikke fikk lov til å føde uten. Ved seteleie blant annet. Seteleie er en risikofødsel som kan ende i keisersnitt, så det er en grunn for det. I en normal fødsel uten slik risiko blir man ikke påtvunget epidural. Anonymkode: de3eb...905 1
BeeKind Skrevet 9. november Forfatter #5 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seteleie er en risikofødsel som kan ende i keisersnitt, så det er en grunn for det. I en normal fødsel uten slik risiko blir man ikke påtvunget epidural. Anonymkode: de3eb...905 Ja absolutt! Skulle det skje så må/bør man jo bare!
AnonymBruker Skrevet 9. november #6 Skrevet 9. november Du blir aldri påtvunget epidural. Du er faktisk samtykkekompetent og bestemmer alt selv. De kan anbefale hva de vil, men du bestemmer selv. Anonymkode: 400d3...72c 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november #7 Skrevet 9. november Jeg hadde ingen planer ved første fødsel, skal ikke komme med skremme historie, men jeg fikk det etter 15 timer, fungerte så bra at jeg ville ha det på fødsel 2 og 3. Anonymkode: 19679...21a
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Skrevet 9. november Jeg måtte ha riestimulerende begge gangene, men det måtte jeg ha før det ble satt epidural også. Etter at de satte den ved fødsel nr en, så jobbet kroppen mye bedre og de kunne skru ned dryppet. Jeg sovnet, og våknet to timer senere med full åpning. Ved fødsel nr to så satt baby fast, og da var det bra at jeg hadde epidural. Tok mange timer, og kroppen greide det fint siden jeg ikke ble utslitt av smerter. Gikk bra til slutt når baby kom forbi hudfolden, etter 17 timer. Jeg fikk gå, stå, sitte, spise, slappe av og la tyngdekraften og kroppen jobbe. I mine tilfeller har epidural vært veldig riktig Anonymkode: dc67b...660
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Skrevet 9. november Jeg fikk epidural, men jeg ØNSKET det veldig sterkt. Det var litt skummelt da de skulle sette den (føles veldig unaturlig å bli stukket i ryggmargen), men det var ikke noe ille i det hele tatt. Tanken på hva som skjedde var mye verre enn selve stikket 😅 Epiduralen for meg var en gudegave, som tok bort smertene for en god stund. Selve følelsen tok en evighet, men det var fordi jeg hadde en utrolig lang latensfase, uavhengig av epiduralen. Mye av det som skrives rundt epidural er feil. Det er forsåvidt riktig at epidural KAN forsinke/forlenge fødsel, men det er snakk om noen minutter i gjennomsnitt, og har lite å si for det totale forløpet. Ikke bekymre deg for mye, sjansen for at du MÅ ha epidural er liten, og OM du skulle havne i en situasjon der epidural er tilrådd, så er det faktisk det beste for deg. Anonymkode: 66c59...131
AnonymBruker Skrevet 10. november #10 Skrevet 10. november Ingen komplikasjoner hos meg. Aktiv fødsel på fire timer. Riktignok ganske lang trykketid og ingen trykketrang, så de satte på en skalpelektrode for å være sikre på at hun tålte den lange trykketiden. Klarte ikke å tisse selv på hvertfall et døgn etterpå, men usikker på om det skyldtes fødselen eller epiduralen. Og du må ingenting. Anbefaler å snakke grundig med jordmor om dette på forhånd slik at du kan ta et mest mulig informert valg Anonymkode: 8bde8...d74
AnonymBruker Skrevet 10. november #11 Skrevet 10. november BeeKind skrev (11 timer siden): Skal føde neste år og det jeg er aller mest redd for er å bli påtvingt en epidural. I noen situasjoner (tverrleie f.eks.) så «må» man. Er så redd det skal gjøre at riene stopper opp og jeg må ha flere tiltak, eller at det skal gjøre permanent skade. Vil gjerne høre om det hvis noen har erfaring med å få epidural uten å trenge riestimulerende drypp eller andre ting etterpå? Du må ingenting, selv for setefødsel og tvillingfødsel kan man si nei til epidural, men det er viktig å vite fordeler og ulemper med de tiltakene man tar imot/ takker nei til. Tverrleie = keisersnitt, om man ikke får snudd baby, så ja da må man enten ha epidural eller narkose. Anonymkode: d35bc...8d7
AnonymBruker Skrevet 10. november #12 Skrevet 10. november Hatt epidural 3 ganger. Hadde ingenting å si for fødsel utenom at jeg fikk hentet meg inn før pressingen Anonymkode: ad5ae...902
AnonymBruker Skrevet 10. november #13 Skrevet 10. november Jeg ble satt i gang og det tok tid.. måtte være på sykehuset fra start pga baby hadde noen pulsdropp som de ville observere. Var skeptisk til epidural så jeg ville prøve andre ting først. Lystgass ga meg ingenting, men brukte det forde for det distraherte meg i hvert fall litt gjennom forferdelige stormrier. Prøvde sånn steriltvannspapler og det er det verste jeg har opplevd! Ikke ta det mm du vil føle en helt ekstremt intenst smerte, mye verre enn rier! Jeg slo omtrent jordmødrene vekk fra meg når de satt det, aldri igjen. Fødsel gikk tregt og den var så intens med konstante rier med 1sek pause mellom hver så jeg ba om epidural til slutt da jeg hadde en følelse av at jeg burde ta den etter de sjekket meg og baby fortsatte med pulsdropp inne i mellom som ga meg en følelse av at det kan være lurt i tilfelle keisersnitt, selv om vaginal fødsel var det vi var innstilt på foreløpig. Det var heftig vanskelig å få satt den med sånne rier for det var jo så lite pause mellom riene at det tok tid å få satt den. Var ikke akkurat gøy eller deilig. En av grunnene til at jeg ikke ville ha epidural vari frykt for å ikke føle noe, jeg ville føle riene, kunne røre meg greit osv. Jeg ble helt nummen og nesten lam i bena, følte absolutt ingenting, noe jeg ikke likte. Du skal få et skriv hvor bivirkninger osv står før du får epidural, det måtte jeg lese gjennom før jeg fikk. Jeg opplevde f.eks skikkelig kløe etter jeg fikk den, som er normalt. Jeg ba om å få mindre og vente lenger til neste dose, etter en stund kunne jeg kjenne litt mer trykk i rumpa når riene kom når epidural dabbet litt av. De hadde planer om å sette meg på riestimulerende, men baby begynte å tåle riene dårlig med pulsdropp på hver rie, så det rakk vi ikke, og vi prøvde alt mulig før det ble besluttet keisersnitt. De kunne da bare skru opp epiduralen min siden jeg hadde såpass god virkning på den og alt gikk bra til slutt ♥️ håper neste gang jeg slipper å bli satt i gang og det ikke er like intense rier, men om jeg skulle ønske epidural igjen så vil jeg be om mindre dose, bare nok til å ta det aller verste, for jeg vil føle det aller meste. Jeg er ikke redd for smerte, men det var bare unaturlig vondt å bli satt i gang.. fødsel var uansett det gøyeste, råeste, mest fantastiske jeg har vært gjennom og skulle ønske jeg kunne gjennomleve det flere ganger! Selv om det ikke ble som vi ønsket, så ble det likevel en helt råkul opplevelse likevel, glad jeg fikk oppleve litt av en "vanlig" fødsel også. Skikkelig misunnelig! God fødsel og masse lykke til ♥️ Anonymkode: 89b9f...9a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå