AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:48 #1 Skrevet søndag kl. 20:48 En gjenganger jeg opplever, både blant venninner og på KG, er dette fenomenet: hvis en kvinne spør partneren hva de syns om noe utseenderelatert, f.eks. «ser jeg stygg ut i denne kjolen?» eller «syns du jeg har lagt på meg?», blir de fornærmet og såret hvis mannen svarer ærlig og har noe negativt å si. Mange vil heller serveres en falsk «du ser så fin ut» enn å måtte håndtere realiteten av at mannen deres faktisk har kritikk å komme med. Dette slår meg som helsprøtt. Hvorfor spørre om en mening hvis du ikke ønsker et ærlig svar? Og hvorfor ønske at partneren din skal være uærlig med deg? Og hvordan kan du tro på komplimenter fra han når du vet han føler et press for å si noe fint? Jeg tror flere hadde unngått plutselige brudd, utroskap og skilsmisser hvis man faktisk klarte å møte konstruktiv kritikk fra partner og at begge kunne være ærlige om preferansene sine. Vi er det i mitt forhold, og jeg syns det er kjempeviktig. For ordens skyld: jeg snakker ikke om partnere som slenger ut uønsket kritikk hele tiden, det er en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a 1 3 4
Strigiformes Skrevet søndag kl. 20:53 #2 Skrevet søndag kl. 20:53 Om han lar meg gå ut døra seende ut som et hespetre i hans øyne, så blir jeg ikke så veldig fornøyd.... Men da må den ærligheten være vel ment. Det er stor forskjell på ærlighet og hakking. Hakking forkledd som ærlighet finner jeg meg ikke i. Det er å herse. Min erfaring er at man kan si det aller meste så lenge det blir sagt i kjærlighet, omsorg og gjerne med litt humor. Jeg merker veldig godt forskjellen. 12 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:54 #3 Skrevet søndag kl. 20:54 Det er vel fordi det er enklere å være sammen med en sosialt smidig og verdensvant type enn å være sammen med en umoden eller autistisk type på de fleste områder, ikke bare når det gjelder disse tingene, Anonymkode: 6aec3...7bd 6 10
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:55 #4 Skrevet søndag kl. 20:55 Strigiformes skrev (Akkurat nå): Om han lar meg gå ut døra seende ut som et hespetre i hans øyne, så blir jeg ikke så veldig fornøyd.... Men da må den ærligheten være vel ment. Det er stor forskjell på ærlighet og hakking. Hakking forkledd som ærlighet finner jeg meg ikke i. Det er å herse. Min erfaring er at man kan si det aller meste så lenge det blir sagt i kjærlighet, omsorg og gjerne med litt humor. Jeg merker veldig godt forskjellen. Men nå spesifiserte jeg i teksten at jeg ikke snakker om det du kaller hakking… som sagt er det en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a
Strigiformes Skrevet søndag kl. 20:57 #5 Skrevet søndag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå spesifiserte jeg i teksten at jeg ikke snakker om det du kaller hakking… som sagt er det en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a Det er ikke sikkert det er alle som forstår forskjellen. Var bare det. 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:04 #6 Skrevet søndag kl. 21:04 Hvis hun spør deg om hun "ser feit ut i denne buksa", eller tilsvarende, finnes det bare ett korrekt svar: Et bredt glis, et klaps på rævva, og beskjed om å ikke prøve å skylde på buksa. Anonymkode: 0ef46...f07 1
BeeKind Skrevet søndag kl. 21:08 #7 Skrevet søndag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En gjenganger jeg opplever, både blant venninner og på KG, er dette fenomenet: hvis en kvinne spør partneren hva de syns om noe utseenderelatert, f.eks. «ser jeg stygg ut i denne kjolen?» eller «syns du jeg har lagt på meg?», blir de fornærmet og såret hvis mannen svarer ærlig og har noe negativt å si. Mange vil heller serveres en falsk «du ser så fin ut» enn å måtte håndtere realiteten av at mannen deres faktisk har kritikk å komme med. Dette slår meg som helsprøtt. Hvorfor spørre om en mening hvis du ikke ønsker et ærlig svar? Og hvorfor ønske at partneren din skal være uærlig med deg? Og hvordan kan du tro på komplimenter fra han når du vet han føler et press for å si noe fint? Jeg tror flere hadde unngått plutselige brudd, utroskap og skilsmisser hvis man faktisk klarte å møte konstruktiv kritikk fra partner og at begge kunne være ærlige om preferansene sine. Vi er det i mitt forhold, og jeg syns det er kjempeviktig. For ordens skyld: jeg snakker ikke om partnere som slenger ut uønsket kritikk hele tiden, det er en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a Fordi det man ber om er bekreftelse og støtte, ikke en vurdering. Det vi egentlig mener når vi spør er «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» 4 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:08 #8 Skrevet søndag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vel fordi det er enklere å være sammen med en sosialt smidig og verdensvant type enn å være sammen med en umoden eller autistisk type på de fleste områder, ikke bare når det gjelder disse tingene, Anonymkode: 6aec3...7bd Wow, du gikk rett dit ja!😂 Så det å dyrke ærlighet i et forhold er autistisk og barnslig? Og du er ok med at mannen din en dag dumper deg fordi han ikke liker deg lenger, men har følt seg tvunget til å gi deg uærlige komplimenter i årevis - også når du spesifikt spør om hans mening? Jeg ser de sosiale fordelene ved å velge et hvit løgn til f.eks. en perifer venninne, men ønsker du virkelig at livspartneren din skal ljuge til deg? Som voksen må man da tåle og høre at man ikke alltid ser praktfull ut slik at man har muligheten til å gjøre noe med det. Anonymkode: 473ec...d4a 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:09 #9 Skrevet søndag kl. 21:09 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En gjenganger jeg opplever, både blant venninner og på KG, er dette fenomenet: hvis en kvinne spør partneren hva de syns om noe utseenderelatert, f.eks. «ser jeg stygg ut i denne kjolen?» eller «syns du jeg har lagt på meg?», blir de fornærmet og såret hvis mannen svarer ærlig og har noe negativt å si. Mange vil heller serveres en falsk «du ser så fin ut» enn å måtte håndtere realiteten av at mannen deres faktisk har kritikk å komme med. Dette slår meg som helsprøtt. Hvorfor spørre om en mening hvis du ikke ønsker et ærlig svar? Og hvorfor ønske at partneren din skal være uærlig med deg? Og hvordan kan du tro på komplimenter fra han når du vet han føler et press for å si noe fint? Jeg tror flere hadde unngått plutselige brudd, utroskap og skilsmisser hvis man faktisk klarte å møte konstruktiv kritikk fra partner og at begge kunne være ærlige om preferansene sine. Vi er det i mitt forhold, og jeg syns det er kjempeviktig. For ordens skyld: jeg snakker ikke om partnere som slenger ut uønsket kritikk hele tiden, det er en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a Fordi man skal se hverandre i et godt lys når man er sammen, og glad i hverandre. En mann bør synes at kjæresten er vakker i den kjolen eller de slitne klærne, og ikke se henne som «stygg» bare hun ikke har kledd seg maksimalt kledelig eller etter din smak. Anonymkode: 9317a...433 10 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:14 #10 Skrevet søndag kl. 21:14 BeeKind skrev (5 minutter siden): Fordi det man ber om er bekreftelse og støtte, ikke en vurdering. Det vi egentlig mener når vi spør er «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» Men hvorfor ikke da si nettopp «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» hvis det er det du ønsker svar på? Er ikke rart menn er forvirret etter min mening. Bør man ikke kunne være såpass sårbar i et forhold? Anonymkode: 473ec...d4a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:17 #11 Skrevet søndag kl. 21:17 BeeKind skrev (8 minutter siden): Fordi det man ber om er bekreftelse og støtte, ikke en vurdering. Det vi egentlig mener når vi spør er «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» Hvorfor må du be om bekreftelse? Får du ikke det på soverommet? Anonymkode: 0ef46...f07
BeeKind Skrevet søndag kl. 21:18 #12 Skrevet søndag kl. 21:18 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor ikke da si nettopp «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» hvis det er det du ønsker svar på? Er ikke rart menn er forvirret etter min mening. Bør man ikke kunne være såpass sårbar i et forhold? Anonymkode: 473ec...d4a Det kan jeg ikke svare på, da jeg spør rett ut om komplimenter selv. Men vi kommuniserer mer «meta» enn det som er vanlig i mitt forhold. Man tenker kanskje at det er implisitt og at det er det man kommuniserer tydelig - det er jo tydelig at du forstår at kvinnene ønsker positive tilbakemeldinger. Så derfor tenker «vi» at dere menn forstår hva vi mener, men så ender man med å snakke to ulike språk. veldig lite i språket er rett fram. Ofte vet vi ikke en gang selv hva som ligger bak vår adferd. Men i et nært forhold tenker jeg det er en god ting å klare å se forbi det som sies og gjøres på overflaten og se hva som egentlig skjer. Jeg kan jo spørre tilbake: hvorfor spør du ikke kona «hvorfor spør du meg om det. Hva slangs svar er du ute etter?» heller enn å poste om det på kvinneguiden? Endret søndag kl. 21:22 av BeeKind 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:20 #13 Skrevet søndag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En gjenganger jeg opplever, både blant venninner og på KG, er dette fenomenet: hvis en kvinne spør partneren hva de syns om noe utseenderelatert, f.eks. «ser jeg stygg ut i denne kjolen?» eller «syns du jeg har lagt på meg?», blir de fornærmet og såret hvis mannen svarer ærlig og har noe negativt å si. Mange vil heller serveres en falsk «du ser så fin ut» enn å måtte håndtere realiteten av at mannen deres faktisk har kritikk å komme med. Dette slår meg som helsprøtt. Hvorfor spørre om en mening hvis du ikke ønsker et ærlig svar? Og hvorfor ønske at partneren din skal være uærlig med deg? Og hvordan kan du tro på komplimenter fra han når du vet han føler et press for å si noe fint? Jeg tror flere hadde unngått plutselige brudd, utroskap og skilsmisser hvis man faktisk klarte å møte konstruktiv kritikk fra partner og at begge kunne være ærlige om preferansene sine. Vi er det i mitt forhold, og jeg syns det er kjempeviktig. For ordens skyld: jeg snakker ikke om partnere som slenger ut uønsket kritikk hele tiden, det er en annen diskusjon. Anonymkode: 473ec...d4a Men det du nevner ER mennesker som utviser uønsket adferd. Ingen normalfungerende kvinne velger å oppføre seg slik. »ser jeg pen ut i denne?» stilt som et spørsmål der man kun forventer ett svar «så pen» er en kjent og samtidig negativ del av kvinnelig sosialisering. Det handler om hersketeknikker, hierarki og hakkeorden og er for langtekkelig til å forklare. Men kort oppsummert: både menn og kvinner har uønsket adferd. For å bevare egen livskvalitet må både kvinner og menn ta ansvar for å ikke velge en partner med uønsket adferd. Har du valgt en av kvinnene som oppfører seg som du beskriver over, og hun ikke har egeninteresse og motivasjon for endring? På tide å avslutte det forholdet. (Dersom du er en mann med uønsket adferd og har funnet deg en kvinne med uønsket adferd? Gratulerer. Dere fortjener hverandre. Men få ikke barn. De fortjener ikke lidelsen det er å vokse opp som barn av to slike voksne) Anonymkode: 0ea91...382
BeeKind Skrevet søndag kl. 21:20 #14 Skrevet søndag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må du be om bekreftelse? Får du ikke det på soverommet? Anonymkode: 0ef46...f07 De fleste kvinner trenger mer bekreftelse og kontakt enn bare sex for å føle seg trygge og elsket. Emosjonell intimitet er minst like viktig. 8 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:21 #15 Skrevet søndag kl. 21:21 BeeKind skrev (1 minutt siden): Det kan jeg ikke svare på, da jeg spør rett ut om komplimenter selv. Men vi kommuniserer mer «meta» enn det som er vanlig. Man tenker kanskje at det er implisitt og at det er det man kommuniserer tydelig - det er jo tydelig at du forstår at kvinnene ønsker positive tilbakemeldinger. Så derfor tenker «vi» at dere menn forstår hva vi mener, men så ender man med å snakke to ulike språk. veldig lite i språket er rett fram. Ofte vet vi ikke en gang selv hva som ligger bak vår adferd. Men i et nært forhold tenker jeg det er en god ting å klare å se forbi det som sies og gjøres på overflaten og se hva som egentlig skjer. Jeg kan jo spørre tilbake: hvorfor spør du ikke kona «hvorfor spør du meg om det. Hva slangs svar er du ute etter?» heller enn å poste om det på kvinneguiden? For å gjøre det klart: Jeg, TS, er en kvinne. Anonymkode: 473ec...d4a
BeeKind Skrevet søndag kl. 21:23 #16 Skrevet søndag kl. 21:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å gjøre det klart: Jeg, TS, er en kvinne. Anonymkode: 473ec...d4a Skjønner! Men poenget står likevel, og gjelder egentlig all mellommenneskelig kommunikasjon 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #17 Skrevet søndag kl. 21:37 Fordi kvinner som prater indirekte og fisker etter komplimenter, gjerde dater menn som heller ikke er så gode på relasjoner. Anonymkode: 514c0...94c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:39 #18 Skrevet søndag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Wow, du gikk rett dit ja!😂 Så det å dyrke ærlighet i et forhold er autistisk og barnslig? Og du er ok med at mannen din en dag dumper deg fordi han ikke liker deg lenger, men har følt seg tvunget til å gi deg uærlige komplimenter i årevis - også når du spesifikt spør om hans mening? Jeg ser de sosiale fordelene ved å velge et hvit løgn til f.eks. en perifer venninne, men ønsker du virkelig at livspartneren din skal ljuge til deg? Som voksen må man da tåle og høre at man ikke alltid ser praktfull ut slik at man har muligheten til å gjøre noe med det. Anonymkode: 473ec...d4a Ser du ironien her, i at du ikke taklet det ærlige svaret? Anonymkode: 6aec3...7bd 3 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:39 #19 Skrevet søndag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hvorfor ikke da si nettopp «liker du meg fortsatt, er jeg god nok for deg i dette, strekker jeg til? Jeg er usikker og trenger kontakt og oppmuntring nå» hvis det er det du ønsker svar på? Er ikke rart menn er forvirret etter min mening. Bør man ikke kunne være såpass sårbar i et forhold? Anonymkode: 473ec...d4a Fordi både kvinner og menn sliter med å si sånt rett ut. Anonymkode: 514c0...94c 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:39 #20 Skrevet søndag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi kvinner som prater indirekte og fisker etter komplimenter, gjerde dater menn som heller ikke er så gode på relasjoner. Anonymkode: 514c0...94c Jepp. Anonymkode: 6aec3...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå