Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Realfag/naturvitenskapelig.

Jeg har master i spesialpedagogikk, men vil ikke definere meg smart. For så vidt så finnes det 9 typer intelligens. Jeg ligger litt under normalområdet når det gjelder IQ tester (har vært testet hos psykolog). Jeg er ikke god i logikk, men er god til å reflektere, tolke og vurdere.

Hadde jeg hatt snittet ville jeg ha studert juss. Med jussen bruker man lover og paragrafer som et verktøy for å løse juridiske problemstillinger/caser. Det er mye tolkning og selvstendige vurderinger, og ingen to streker under svaret. Så jeg tror jeg hadde passet utmerket som jurist.

Anonymkode: 8526d...758

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjønnsstudier.

Anonymkode: 7bc78...ba0

Å skrive ordsalater kan man enkelt lage et program til å generere minst like effektivt som en "kjønnsforsker".

Medisin

Anonymkode: 5bbe8...6d4

Nei, det er puggefag.

advokat eller doktor     

Anonymkode: 78210...159

Igjen puggefag. Man trenger ikke være smart (ha høy IQ) for å kunne pugge mye stoff enten det er medisin og sykdommer, eller om det er lover og regler. Men for høyere nivåer av matte, logikk, og fysikk hvor man må forstå matten, og ikke bare pugge ferdigtygde formler som i grunnskolen så krever det et minimum IQ nivå. Så diverse ingeniørfag (som kybernetikk, og liknende) og høyere utdanning innen realfag krever at man er ganske smart for å klare problemløsningsoppgavene som typisk er i slike utdannelser.

Anonymkode: ff97e...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener med "smart", men antar du mener IQ? I stor grad kan mangel på "smarthet" kompenseres med hardt og systematisk arbeid.

Anonymkode: 4b9f2...199

Det hjelper stort sett bare i puggefag. I problemløsningsoppgaver i matte og logikk må man stort sett ha en høy nok IQ i bunn for å være i stand til å løse oppgavene, ellers hjelper ikke all verdens hardt arbeid Det er ikke uten grunn at det er veldig stor korrelasjon mellom hva man får av resultater på IQ tester og nivået man har når det kommer til matte, og annen logikk (som f.eks innen programmering).

Men i pugge fag går det an så lenge man bare arbeider nok med det. Husker en gang jeg hadde en historie eksamen så åpnet jeg læreboka for første gang på kvelden før eksamen, og leste gjennom hele natta før jeg tok frokost og gikk på eksamen. Jeg hadde altså ikke en gang åpnet læreboka før dette. Og jeg fikk en 5'er siden jeg hadde alt ferskt i minnet og var veldig fornøyd egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Smart er jo relativt og interesseavhengig

???

Nei

Anonymkode: 68e5b...771

• Liker 1
Skrevet

Matematikk, fysikk, kvantumfysikk, kjemi.

AnonymBruker
Skrevet

Fysikk og matematikk, samt filosofi.

Anonymkode: 7ad05...1b4

Skrevet (endret)

"Smart" er relativt. Kjenner flere (MA eller høyere) innenfor samtlige fagfelt nevnt i tråden, og kan avkrefte at de er smarte (inkludert meg selv).

Endret av Alice123
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 21.10):

Min erfaring er at medisin er mer pugging enn å være smart.. Så byttet til kybernetikksivilingeniør og har ikke angret siden. 

Anonymkode: ba3ee...d3a

Har det samme inntrykket. Har ei venninne som er lege, og vil ikke si at hun er smartere enn mange andre. Hun har spesialisert seg innen et felt og gjør stort sett det samme hver dag på jobb. Ofte når jeg er hos fastlegen - som jeg er fornøyd med altså - så må hun søke opp ting på internett. Også henvises man til spesialist hvis det ikke er noe fastlege kan hjelpe med. Og disse spesialistene kan mest om sitt område. Så er det jo forskjell på hudlege og en hjernekirurg. Er hjernekirurgen smartere enn hudlegen? Det er ikke nødvendigvis kirurgen selv som har forsket seg frem til inngrepene han utfører, han har bare lært de. Og det krever tid og innsats. Det er jo en grunn til at det tar mange år å bli lege. Det er kanskje mer imponerende med disse ungdommene som starter på legestudiet når de er 16. De er smarte, vil jeg si! 

Men ellers vil jeg tro at områder innen astronomi og ingeniør krever at du er smart. Det er ikke bare pugging, du må også forstå, tolke, regne ut... Lingvistikk kan også være ganske avansert, om du studerer det på et høyt nivå. Der har du både pugging som ord og grammatikk, men det er også samfunnsfag og historie. Du må klare å sette grammatikken og ordene i sammenheng med de større linjene i samfunnet. Det inngår også litteratur og lyrikk som er en helt annen  måte å tenke på enn å drive med grammatikk og ordoppbygging. Studerer man lingvistikk så er man også innom flere forskjellige språk, dialekter og skriftformer. Det er mange ubesvarte spørsmål i lingvistikk i dag, som man kan bryne seg på. Det er det jo forsåvidt i medisin også.

En som forsker på noe helt ukjent i medisin og holder på i mange år og oppdager nye ting vil jo også være smart. Noe sånt er det ikke alle som får til. Men det betyr ikke at alle som tar medisinstudiet er like smarte. Sånn er det på alle studier. Noen seiler gjennom med en D på alle eksamener og tar til takke med en helt grei jobb uten så mye utfordringer, mens andre ønsker å forske videre, skrive bøker, være veldig aktiv i fagmiljøet og utvikle det videre. 

Anonymkode: 5643b...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 4.05):

Det hjelper stort sett bare i puggefag. I problemløsningsoppgaver i matte og logikk må man stort sett ha en høy nok IQ i bunn for å være i stand til å løse oppgavene, ellers hjelper ikke all verdens hardt arbeid Det er ikke uten grunn at det er veldig stor korrelasjon mellom hva man får av resultater på IQ tester og nivået man har når det kommer til matte, og annen logikk (som f.eks innen programmering).

Men i pugge fag går det an så lenge man bare arbeider nok med det. Husker en gang jeg hadde en historie eksamen så åpnet jeg læreboka for første gang på kvelden før eksamen, og leste gjennom hele natta før jeg tok frokost og gikk på eksamen. Jeg hadde altså ikke en gang åpnet læreboka før dette. Og jeg fikk en 5'er siden jeg hadde alt ferskt i minnet og var veldig fornøyd egentlig.

De som øver seg på IQ-tester vil vel score høyere på IQ-tester?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 21.08):

Nevøen min er smart. Han er nettopp ferdig siv.ing. i matte og fysikk, syntes det var et enkelt studium 🙃

Anonymkode: 28bb5...608

Jøss. Får håpe han begynner med doktorgrad, høres jo ut som om han kan bidra med noe stort innen akademia. 

Jeg gikk den linja for mange år siden, tror ikke noen av oss syntes det var enkelt. Men det var selvfølgelig enklere for noen enn andre.

Anonymkode: f43a0...a59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok grunnfag psykologi i Bergen.  Der måtte man være smart for å få A på eksamenene. Ingen problem å bestå de eksamenene, men man kom ikke inn på psykologstudiet om ikke man fikk A i alle fag. Ergo tenker jeg at psykologer utdannet der er ganske smarte. Og medisin i Norge. Mange studief kan fullføres, men man må være smart for å lykkes med karriere etterpå kanskje. 

Anonymkode: 48750...092

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 2.37):

Jeg kom meg i sin tid igjennom et komprimert studie i grunnfag medisin og farmakologi. Spisset mot legemiddelindustrien/konsulent. Det var mye volum og trøkk på et kortere tidsrom. Strykprosenten var skyhøy, derav tatt ut av høyskole i samråd med legemiddelindustrien. Denne kunne benyttes som plattform til profesjon.

Og jeg altså, jeg er ganske så tjukk i huet. Det synes jeg for så vidt fastlegen min er også. Både sosialt og akademisk.

Anonymkode: 94215...164

Hvis du tenker at det du var igjennom, altså et komprimert studie i grunnfag medisin og farmakologi, kan sammenligne seg med medisinstudiet over 6 år - ja da har du helt rett. Du er tjukk i huet (hodet).

Og til dere som nevner at «fastlegen min på Google» Helt komplett umulig å vite alt innenfor medisin, sette symptomer sammen, vite hva ting er. Komplett umulig! Det er ikke som dr. House. Selvfølgelig er det noen som med erfaring tar ting lettere, men det betyr ikke at man er dum bare for at man slå opp enkelte ting på google eller andre oppslagsverk 

Anonymkode: d19b0...a37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du tenker at det du var igjennom, altså et komprimert studie i grunnfag medisin og farmakologi, kan sammenligne seg med medisinstudiet over 6 år - ja da har du helt rett. Du er tjukk i huet (hodet).

Og til dere som nevner at «fastlegen min på Google» Helt komplett umulig å vite alt innenfor medisin, sette symptomer sammen, vite hva ting er. Komplett umulig! Det er ikke som dr. House. Selvfølgelig er det noen som med erfaring tar ting lettere, men det betyr ikke at man er dum bare for at man slå opp enkelte ting på google eller andre oppslagsverk 

Anonymkode: d19b0...a37

Det var jeg som skrev at fastlegen måtte søke opp på internett. Jeg skrev jo ikke at det betyr at man er dum? Skjønner ikke hvor du har det fra. Det må være lov å mene at de som tar medisinstudiet ikke nødvendigvis tar det fordi de er så innmari smarte hele gjengen - og i smart mener jeg da at du har evne til å på et veldig høyt og gjerne abstrakt nivå  tenke, tolke, finne ut av store spørsmål, stille gode spørsmål, løse avanserte problemstillinger, forstå sammenhenger og ta til deg mye ny læring. På et medisinstudie lærer man "litt om alt", også spesialiserer man seg videre. De som er allmennleger er ikke spesialister på ett konkret felt, vanligvis. De må kunne litt om alt av vanlige plager og sykdommer. Og vablige plager og sykdommer er ekstremt mye forskjellig, det er derfor umulig å vite alt om disse. Derfor må de søke opp. Derfor er ikke legestudiet nødvendigvis et studie for de som er "smarte" (smart som i definisjonen jeg skrev). I hvertfall ikke allmennlege. En som er "smart", vil fordype seg og svare på "større" eller mer avanserte spørsmål enn hvilken resept en pasient skal på, eller om hun burde henvises til spesialist. Det betyr ikke at leger er dumme, men det er ikke rakettforskning å bli allmennlege for å si det sånn. En ingeniør eller astrobiolog eller fysiker jobber mer avansert med utregninger, problemstillinger osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en doktorgrad i nanoteknologi. Man må være meget oppegående i alle realfagene. 

Anonymkode: 2fc8e...11a

AnonymBruker
Skrevet

Fysikk og kjemi. Medisin er ikke det vanskeligste studiet. Men krever derimot høyt snitt for å komme inn i Oslo spesielt.

Juss er heller ikke så vanskelig, men veldig tørt. Så du må ha god selvdisiplin.

Anonymkode: b7e77...c03

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Teoretisk fysikk.

Anonymkode: 7a4c4...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...