Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Realfag/naturvitenskapelig.

Jeg har master i spesialpedagogikk, men vil ikke definere meg smart. For så vidt så finnes det 9 typer intelligens. Jeg ligger litt under normalområdet når det gjelder IQ tester (har vært testet hos psykolog). Jeg er ikke god i logikk, men er god til å reflektere, tolke og vurdere.

Hadde jeg hatt snittet ville jeg ha studert juss. Med jussen bruker man lover og paragrafer som et verktøy for å løse juridiske problemstillinger/caser. Det er mye tolkning og selvstendige vurderinger, og ingen to streker under svaret. Så jeg tror jeg hadde passet utmerket som jurist.

Anonymkode: 8526d...758

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjønnsstudier.

Anonymkode: 7bc78...ba0

Å skrive ordsalater kan man enkelt lage et program til å generere minst like effektivt som en "kjønnsforsker".

Medisin

Anonymkode: 5bbe8...6d4

Nei, det er puggefag.

advokat eller doktor     

Anonymkode: 78210...159

Igjen puggefag. Man trenger ikke være smart (ha høy IQ) for å kunne pugge mye stoff enten det er medisin og sykdommer, eller om det er lover og regler. Men for høyere nivåer av matte, logikk, og fysikk hvor man må forstå matten, og ikke bare pugge ferdigtygde formler som i grunnskolen så krever det et minimum IQ nivå. Så diverse ingeniørfag (som kybernetikk, og liknende) og høyere utdanning innen realfag krever at man er ganske smart for å klare problemløsningsoppgavene som typisk er i slike utdannelser.

Anonymkode: ff97e...132

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener med "smart", men antar du mener IQ? I stor grad kan mangel på "smarthet" kompenseres med hardt og systematisk arbeid.

Anonymkode: 4b9f2...199

Det hjelper stort sett bare i puggefag. I problemløsningsoppgaver i matte og logikk må man stort sett ha en høy nok IQ i bunn for å være i stand til å løse oppgavene, ellers hjelper ikke all verdens hardt arbeid Det er ikke uten grunn at det er veldig stor korrelasjon mellom hva man får av resultater på IQ tester og nivået man har når det kommer til matte, og annen logikk (som f.eks innen programmering).

Men i pugge fag går det an så lenge man bare arbeider nok med det. Husker en gang jeg hadde en historie eksamen så åpnet jeg læreboka for første gang på kvelden før eksamen, og leste gjennom hele natta før jeg tok frokost og gikk på eksamen. Jeg hadde altså ikke en gang åpnet læreboka før dette. Og jeg fikk en 5'er siden jeg hadde alt ferskt i minnet og var veldig fornøyd egentlig.

Anonymkode: ff97e...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Smart er jo relativt og interesseavhengig

???

Nei

Anonymkode: 68e5b...771

Skrevet

Matematikk, fysikk, kvantumfysikk, kjemi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...