Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo et noe rart spørsmål i grunn, som at jeg skulle bodd i et sterilt tomrom fordi jeg leier. Det er nok en mer unormal holdning å ha.

For meg sier det seg selv at jeg pynter slik alle andre pynter. Dette er hjemmet mitt, jeg vil ha det hjemmekoselig naturligvis. 

Anonymkode: eed43...fa8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 19.41):

Jeg leier midlertidig mens jeg er på boligjakt, og har sikkert 30-40 esker med flyttelass i bodene her jeg leier nå. Har alltid pleid å pynte til jul i den gamle leiligheten, men den eide jeg jo. Tenkte jeg skulle ha litt julestjerner og røde lys, men usikker på om jeg gidder rote fram noe særlig pynt fra bodene mine.

Hva med dere andre som leier, pynter dere bare som dere ønsker? Og hvordan? 

Antar det har litt å si om dere er langtidsleiere eller korttids som jeg (foreløog korttid, kan jo bli boende her lenge siden det er så vanskelig å kjøpe noe). 

Anonymkode: 5ce70...c5f

Pass på å sjekk med huseier hva som er tillatt. Ofte er det forbud mot levende juletrær, granbar, julelys/overdreven bruk av unødvendig elektrisitet. Selv har jeg forbud mot dette til mine leietakere.

Skrevet

Jeg leier midlertidig mens jeg er på boligjakt, og har sikkert 30-40 esker med flyttelass i bodene her jeg leier nå. Har alltid pleid å pynte til jul i den gamle leiligheten, men den eide jeg jo. Tenkte jeg skulle ha litt julestjerner og røde lys, men usikker på om jeg gidder rote fram noe særlig pynt fra bodene mine.

Antar det har litt å si om dere er langtidsleiere eller korttids som jeg (foreløog korttid, kan jo bli boende her lenge siden det er så vanskelig å kjøpe noe). 

Om en eier eller leier leiligheten har vel ingen ting å si for om en pynter til jul? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har leid to ganger/steder. Første stedet pyntet jeg litt, men det var lite jeg fikk lov til ellers. Var feks ikke lov å lage hull i vegger og karmer og borrelås/klister tillot de heller ikke. Første året var det nymalt og ikke lov med levende lys. Hele leiligheten ble derfor bare hvite vegger, så selv om jeg pyntet litt, ble det aldri hjemmekoselig. Holdt ut der i 2 år bare.

Andre stedet kunne jeg gjøre hva jeg ville, og pynta skikkelig 😁 Jeg følte faktisk at det huset var mitt, selv om jeg leide, hadde helt fantastiske utleiere. Elsket julehuset mitt ❤️

Anonymkode: 20a89...645

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo like mye "styr" med å finne frem pynt uavhengig av om man leier eller eier. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg har alderi leid men tenker at det helt normalt og pynte selv om man ikke eier 

Anonymkode: c87fd...b16

Skrevet

Jada. Selv om vi er muslimer i leid leilighet pynter vi med litt nisser og henger opp julekurver/hjerter som barna har laget på skolen over noen år. Det er morsomt det - og Jesus er jo også en viktig fyr i Islam. Men juletre har vi aldri hatt, går heller tur i skogen når behovet for nærkontakt med trær melder seg 🙂

Anonymkode: 676f7...ca3

• Liker 2
Skrevet
Tobias001 skrev (16 timer siden):

Pass på å sjekk med huseier hva som er tillatt. Ofte er det forbud mot levende juletrær, granbar, julelys/overdreven bruk av unødvendig elektrisitet. Selv har jeg forbud mot dette til mine leietakere.

Glad jeg ikke leier av deg😄

LED lys bruker nesten ikke strøm, og granbar drar ikke med noe mer utøy enn hunder, katter og barn (men du tillater sikkert ikke det heller)

• Liker 7
Skrevet

Dette har du ikke anledning til å forby. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Leide stygg leilighet og gadd ikke ha besøk eller pynte til jul der. Kjøpt meg fin leilighet jeg pynter litt og har gjester nå og da nå. 

Anonymkode: 33012...38a

• Liker 2
Skrevet

Det har de ikke lov å nekte.

Anonymkode: e6f3b...4c2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Tobias001 skrev (17 timer siden):

Dette er veldig spesielt og det er nok mer unormalt å ha slike interne strenge husregler enn å ha en vanlig og normal husleiekontrakt ( der slike regler naturligvis ikle forekommer).

Jeg hadde snudd i døren om jeg skulle hatt en slik huseier med såpass kontrollbehov og regime.

Jeg har aldri sjekket med huseiere om jeg kan ha ledlys (eller naturmaterialer), det kommer jeg heller naturligvis aldri til å gjøre heller. Jeg bor ikke i Gulag og sånne spesielle regler er det heldigvis få som har, mikroskopisk få.

Anonymkode: 5fbd4...80c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig spesielt og det er nok mer unormalt å ha slike interne strenge husregler enn å ha en vanlig og normal husleiekontrakt ( der slike regler naturligvis ikle forekommer).

Jeg hadde snudd i døren om jeg skulle hatt en slik huseier med såpass kontrollbehov og regime.

Jeg har aldri sjekket med huseiere om jeg kan ha ledlys (eller naturmaterialer), det kommer jeg heller naturligvis aldri til å gjøre heller. Jeg bor ikke i Gulag og sånne spesielle regler er det heldigvis få som har, mikroskopisk få.

Anonymkode: 5fbd4...80c

Altså, en utleier har da intet med hvilke planter og dekorasjon en leietaker har inne i boligen sin, så lenge de ikke er skadelige for boligen. En utleier har heller ikke noe med hvor mye strømforbruker leietakeren har. I det fleste tilfeller betaler leietaker uansett strømmen sin selv, og dersom utleier har valgt å la strømmen være inkludert i prisen, så er det en risiko utleier har valgt å ta.

Så du gjør nok rett i å snu i døra med en slik type utleier; det lukter trøbbel på lang vei. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har leid to ganger/steder. Første stedet pyntet jeg litt, men det var lite jeg fikk lov til ellers. Var feks ikke lov å lage hull i vegger og karmer og borrelås/klister tillot de heller ikke. Første året var det nymalt og ikke lov med levende lys. Hele leiligheten ble derfor bare hvite vegger, så selv om jeg pyntet litt, ble det aldri hjemmekoselig. Holdt ut der i 2 år bare.

Andre stedet kunne jeg gjøre hva jeg ville, og pynta skikkelig 😁 Jeg følte faktisk at det huset var mitt, selv om jeg leide, hadde helt fantastiske utleiere. Elsket julehuset mitt ❤️

Anonymkode: 20a89...645

Det er jo sånn det skal/bør være. Man betaler faktisk for å ha det som sin egen bolig. Værste som finnes er hvitt hvitt hvitt i en leilighet.. ikke rart om de som leier ut helhvite leiligheter har mye gjennomtrekk av leietakere fordi folk ikke finner roen i det hvite 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 20.18):

Er du forumpoliti her? Såvidt meg bekjent er dette et diskusjonsforum, og man har lov til å diskutere ulike temaer etter KG sine retningslinjer. Hvis det er temaer du ikke finner interessante, så er det sikkert masse annet du kan gjøre? 

I all verden… så man skal ikke få lov til å si sin mening om man mener at eie/leie ikke påvirker pyntebehov/ønske? For det er jeg helt enig i - det har aldri slått meg at man ikke kan pynte når man leier, og påvirket iallfall ikke meg da jeg leide

Anonymkode: 03f38...ee5

• Liker 2
Skrevet
Tobias001 skrev (På 10.11.2025 den 21.05):

Ofte??? Har aldri hørt om noen utleieboliger som har slike forbud. Hva er grunnen? Vil levende juletrær og granbar skade leiligheten på noe vis? Hva er galt med julelys? Er vel heller et minus om det kun er en leilighet som ikke har utebelysning når alle andre har det. Og de ledlysene folk bruker nå bruker da veldig lite strøm. Og om strømmen ikke er inkludert har det da ihvertfall ikke noe å si.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså, ja? Det jo hjemmet mitt..

Tuller du nå?😅

Anonymkode: a1383...458

• Liker 1
Skrevet

Tvilsomt at du er utleier. Er ikke  cannabis de pynter med til jul…..

Anonymkode: be08a...9ee

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg gjorde det da jeg leide, men hadde ikke juletre fordi leiligheten var ganske liten og jeg uansett ikke skulle være der julaften, for jeg var på jobb julekvelden hvis jeg ikke var bortreist. Hadde juleduk, litt pynt, adventsstake og stjerne i vinduet. 

Anonymkode: b9696...042

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Altså, ja? Det jo hjemmet mitt..

Tuller du nå?😅

Anonymkode: a1383...458

Ja, det tror jeg han gjør

Anonymkode: 03f38...ee5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...