Gå til innhold

Hvordan klarer folk som har opplevd krig leve etterpå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at livet går videre og at mennesker bare prøver å få et normalt liv igjen etter krig. Men jeg hadde vært helt fra meg av hat og hevnlyst. Hadde vært så bitter atte hjælp. Hvis russerne kom hit f.eks og torturerte meg og andre folk i Norge hadde jeg hevnet meg resten av livet på russere. 

Husker det kom masse flyktninger fra Bosnia til min by på 90-tallet. De så veldig lei seg ut. Skjønner bare ikke hvordan folk kan gå videre. Folk i Bosnia nå må jo hate serbere? Hadde jeg gjort. Og tatt hevn på alle serbere jeg møtte.  Kjenner jeg blir sint på serbere på bosniere sine vegne. Og generelt de som dreper, torturerer og voldtar. Får helt vondt inni meg :( 

Anonymkode: 22bd3...18e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant innlegg. Du nevner hevn flere ganger, og hvordan du ville brukt tid på å plage mennesker som ikke har gjort deg noe (ref. ta hevn på alle russere og serbere). Dette viser jo at du selv er like ille/blodtørstig som mennesker som gjør fæle ting i krig. 

Anonymkode: 2e6f6...88f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Interessant innlegg. Du nevner hevn flere ganger, og hvordan du ville brukt tid på å plage mennesker som ikke har gjort deg noe (ref. ta hevn på alle russere og serbere). Dette viser jo at du selv er like ille/blodtørstig som mennesker som gjør fæle ting i krig. 

Anonymkode: 2e6f6...88f

Du syns ikke hevntanker er naturlig hvis f.eks hele familien din og alle i nabolaget hadde blitt torturert på de grusomste måter? Du hadde bare gått videre i livet som om ingenting hadde skjedd? Veldig interessant måte å takle det på isåfall.

Vet om flere i min familie som slet helt frem til sin død pga 2.verdenskrig. De boikottet merker som Hugo Boss og Volkswagen og slet veldig dersom de møtte noen tyskere. 

Hvordan klarer folk i Gaza, Sudan og Bosnia å leve videre etter alt de har opplevd? Og andre land som har opplevd krig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg forstår at livet går videre og at mennesker bare prøver å få et normalt liv igjen etter krig. Men jeg hadde vært helt fra meg av hat og hevnlyst. Hadde vært så bitter atte hjælp. Hvis russerne kom hit f.eks og torturerte meg og andre folk i Norge hadde jeg hevnet meg resten av livet på russere. 

Husker det kom masse flyktninger fra Bosnia til min by på 90-tallet. De så veldig lei seg ut. Skjønner bare ikke hvordan folk kan gå videre. Folk i Bosnia nå må jo hate serbere? Hadde jeg gjort. Og tatt hevn på alle serbere jeg møtte.  Kjenner jeg blir sint på serbere på bosniere sine vegne. Og generelt de som dreper, torturerer og voldtar. Får helt vondt inni meg :( 

Akkurat som de som har blitt utsatt for overgrep og tortur her, lever videre.. 

Det faktum at du tenker slike ting er forbeholdt krig, sier noe om hvor privilegert du må være.

Jeg ble misbrukt, ødelagt nedentil, sultet og slått helseløs fra jeg gikk i barnehagen. Jeg brukte ikke bleier, og det ble derfor aldri utført stell som kunne røpet disse skadene.

I Norge blir slikt foreldet ganske fort, og i tillegg er straffene latterlig om ikke man dreper barnet slik som han i innlandet.. 

Hvordan jeg gjør det? Hva er alternativet? Sitte hjemme og være hatefull og full av hevntanker mans livet gikk meg forbi? 

Nei, selvfølgelig ønsker jeg å leve så godt jeg bare kan. Det er jævlig nok å ha opplevd om ikke det skal få ødelegge resten av mitt liv.

Det er mitt liv og det har jeg tatt tilbake.

Anonymkode: f7afc...abf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare ett liv. Jeg lever det for meg. Og velger å være lykkelig, og sette pris på det jeg har. 

Det å stadig jakte fortiden, eller begrave seg i vonde tanker og traumer, ødelegger kun for meg selv. 

Så om du forfølger det du ønsker her så lar du andre vinne. Igjen og igjen. Men du har tatt over bøddel-rollen i eget liv. 

Anonymkode: f0eeb...467

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ødelegger bare for deg selv hvis du hyller deg inn i bitterhet og hat.

• Liker 2
Skrevet

Så du reagerer så kraftig på drap av uskyldige at du vil drepe uskyldige selv?

Anonymkode: 8f7a9...07a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du skal ta hevn hjelper det å være på den vinnende siden av krigen. Å ta hevn på den tapende parten som ligger nede for telling er alltid lettere. Slik sovjeterne tok hevn på tyske sivile i 1945. 

Hvis palestinerne på Gaza taper krigen mot Israel og skal ta hevn på israelere, kan du du banne på at israelerne vil ta hevn med 10x styrke på palestinerne igjen. 

Og sånn går hevnsirkelen som aldri slutter. 

Derfor er det viktig å huske at din hevn alltid besvares med den andre partens hevn tilbake. En part som kanskje er enda mer brutal enn deg. Vil du det?

Anonymkode: 22cee...d38

• Liker 1
Skrevet

All traume kan bearbeides, selv krigs traume. Det krever både internt i landet som har opplevd det og i land der flyktninger kommer til, oppfølging og mental helse vern. Nei, man behøver ikke bære hat om noe fælt skjer, det har noe med at vi mennesker har evne til å skille mellom sak og person. Jeg fulgte en god del ungdommer opp etter Bosnia, ikke hat, fortvilelse, savn og angst var mer de overveldende følelsene, samt PSTD. Jeg snakker og daglig med mennesker inni og utenfor Palestina, lite hat,mye depresjon. Når man taper så mye som de har gjort og enda gjør så er det overlevelse instinkt først. Noen vil ty til ekstreme midler uten å være ond eller fylt av noe annet enn å ville overleve. Menneskelig, med andre ord. At man ikke akkurat tilgir hendelser eller personer, land som har begått overgrep mot deg er også helt normalt. Uten at du sitter å planlegger hevn. Veldig få gjør det. Men er absolutt en risiko at folk kan rekruttere deg lettere til ekstremisme ved å la deg tro du gjør en verdig sak å forvolde videre.  Derfor viktig å sette fokus på mental helse, de er super flinke i Gaza til det, selv om systemet er knekt nå. Tror på mange måter at soldater har mer PTSD  og høy risiko for å ty til voldelige løsninger enn sivil befolkning utsatt for flykt,frys overlevelse traume. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...