Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jøss, det høres litt spesielt ut at fastlege ikke en gang er informert. Men ja, jeg ville selvfølgelig involvert hen - og du har nok krav på sykemelding. 

Anonymkode: 8e30b...d62

Jeg er nesten aldri hos fastlegen. Er frisk, så har veldig sjeldent behov for å dra til fastlegen. Tok utredningen privat, men første forsøk offentlig, men sykehuset ordner jo alt, så var aldri noe behov for å innvolvere fastlegen. Resten har jeg tatt privat, og heller ikke der har det vært noe behov for å innvolvere fastlegen. 

Så tusen takk for tipset om fastlegen! Som du skjønner er ikke hen den første jeg tenkte på 😅

Anonymkode: 44c3d...234

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kan man ja. Snakk med arbeidsgiver så løser det seg kanskje. 

Anonymkode: bc6e3...e00

Tusen takk! 🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde brukt egenmelding og sagt at jeg hadde feber. 

Verre er det ikke ❤️ 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 73a78...6b1

Takk! Men da tror jeg at jeg må ta alt som egenmeldinger, for det noen regler på tiden mellom egenmelding og sykemelding? 

AnonymBruker
Skrevet

Min lege har sagt til meg at det er ingenting man kan gjøre til eller fra. Det er ren og skjær biologi. Stress påvirker ikke dette. 

Jeg hadde nettopp min niende runde med negativt resultat. Uttakk i lunsjen, tilbakesett i lunsjen. Jobb før og etter. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 3472a...bb2

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt spesiell prioritering av bruk av feriedager i dette tilfellet. Alternativet ditt i dette tilfellet er å søke om permisjon uten lønn.

Anonymkode: 46af5...8aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Litt spesiell prioritering av bruk av feriedager i dette tilfellet. Alternativet ditt i dette tilfellet er å søke om permisjon uten lønn.

Jeg har gamle foreldre på andre siden av landet som ikke vil leve så veldig mye lenger, og vil så klart gjerne være med dem også. Så det er et dilemma for å si det sånn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min lege har sagt til meg at det er ingenting man kan gjøre til eller fra. Det er ren og skjær biologi. Stress påvirker ikke dette. 

Jeg hadde nettopp min niende runde med negativt resultat. Uttakk i lunsjen, tilbakesett i lunsjen. Jobb før og etter. Sånn er det bare. 

Takk for at du skriver dette. Det er jo mindre belastende, med tanke på hva man kan gjøre selv, når man tenker sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har gamle foreldre på andre siden av landet som ikke vil leve så veldig mye lenger, og vil så klart gjerne være med dem også. Så det er et dilemma for å si det sånn. 

Så da står du igjen med ulønnet permisjon. Jeg forstår ikke problemet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da står du igjen med ulønnet permisjon. Jeg forstår ikke problemet.

Jeg var faktisk ikke klar over at det var en mulighet før jeg opprettet denne tråden.  Trodde det bare gjalt for lengere perioder, og ikke en uke/10 dager. Så er takket være den tråden her at jeg fikk kunnskap om det. 

Skal som sagt både ringe klinikken og kontakte fastlegen, men dette med ulønnet permisjon var jeg ikke klar over at var mulig. Må så klart eventuelt finne ut av kritierene for å få det på min jobb, men absolutt noe jeg skal undersøke. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 18.06):

Det øker ikke sannsynligheten for å lykkes. Det er ikke det at det ikke fester seg. Det er ikke levedyktig. 

Anonymkode: f48a2...a22

At et embryo ikke fester seg har kun i et fåtall av tilfellene med at det ikke er levedyktig. Ofte er det en faktor hos kvinnen som gjør at embryoet ikke fester seg til slimhinnen. Det å ta fri fra jobb, eventuelt sykemelde seg har sannsynligvis ikke alt å si nei, men det kan absolutt være verdt å forsøke dersom man gjentatte ganger har vært igjennom mislykkede forsøk. 

Anonymkode: e2169...7e3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, det er tøft❣️

Får du noen form for støttemedisiner? Har du tatt endometrie test? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg var faktisk ikke klar over at det var en mulighet før jeg opprettet denne tråden.  Trodde det bare gjalt for lengere perioder, og ikke en uke/10 dager. Så er takket være den tråden her at jeg fikk kunnskap om det. 

Skal som sagt både ringe klinikken og kontakte fastlegen, men dette med ulønnet permisjon var jeg ikke klar over at var mulig. Må så klart eventuelt finne ut av kritierene for å få det på min jobb, men absolutt noe jeg skal undersøke. 

Så bra. Lykke til!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Føler med deg, det er tøft❣️

Får du noen form for støttemedisiner? Har du tatt endometrie test? 

Ja, ikke noe feil med meg, er veldig dårlig sædvalitet som er feilen. Vi bruker icsi, og jeg får progreston som støttemedisin, men vet ikke om det er noe mer enn det jeg også kunne fått? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke noe feil med meg, er veldig dårlig sædvalitet som er feilen. Vi bruker icsi, og jeg får progreston som støttemedisin, men vet ikke om det er noe mer enn det jeg også kunne fått? 

Sikkert ikke riktig å si at "vi bruker icsi", men metoden som brukes er icsi 🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tja, dersom lav sædkvalitet er årsaken til prøverør - så benytter man jo som du sier ICSI som metode for å befrukte egg. Om dere ender opp med fine blastocyster til innsett (eventuelt fine 2/3 dagers) som beviselig har utviklet seg fint - og dere gjentatte ganger opplever at det ikke fester seg så ville jeg (personlig) ha bedt om å få undersøkt om det er en faktor hos meg. 

Man eliminerer jo på en måte «problemet» med den dårlige sædkvaliteten nettopp ved ICSI. Og om man faktisk får gode embryoer til tilbakesetting så er jo sjansene for graviditet gode så fremt alt annet ligger til rette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

At et embryo ikke fester seg har kun i et fåtall av tilfellene med at det ikke er levedyktig. Ofte er det en faktor hos kvinnen som gjør at embryoet ikke fester seg til slimhinnen. Det å ta fri fra jobb, eventuelt sykemelde seg har sannsynligvis ikke alt å si nei, men det kan absolutt være verdt å forsøke dersom man gjentatte ganger har vært igjennom mislykkede forsøk. 

Vi skulle jo gjerne hatt litt kilder her da. 

De leger jeg har gått til sier at det er ren biologi. Verken stress eller å følge kostholdsrådene for gravid er relevant i denne sammenhengen. Og at kvinner i all tid har blitt gravide i alle slags ekstremsituasjoner. 

Å ha beina opp etter insetting av embryo er jo tullete. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi skulle jo gjerne hatt litt kilder her da. 

De leger jeg har gått til sier at det er ren biologi. Verken stress eller å følge kostholdsrådene for gravid er relevant i denne sammenhengen. Og at kvinner i all tid har blitt gravide i alle slags ekstremsituasjoner. 

Å ha beina opp etter insetting av embryo er jo tullete. 

Hva skulle du ha hatt kilder på?

Det er ren biologi ja. Stress er ingen avgjørende faktor, de ble gravide under 1, verdenskrig også. Men, om man har hatt gjentatte mislykkede forsøk så er det definitivt noe man kan vurdere. 
I USA har de fleste klinikker såkalt «bedrest» etter innsett i 1-3 dager, noe som er helt skrullete - men, de støtter seg på sin forskning, 

• Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, dersom lav sædkvalitet er årsaken til prøverør - så benytter man jo som du sier ICSI som metode for å befrukte egg. Om dere ender opp med fine blastocyster til innsett (eventuelt fine 2/3 dagers) som beviselig har utviklet seg fint - og dere gjentatte ganger opplever at det ikke fester seg så ville jeg (personlig) ha bedt om å få undersøkt om det er en faktor hos meg. 

Man eliminerer jo på en måte «problemet» med den dårlige sædkvaliteten nettopp ved ICSI. Og om man faktisk får gode embryoer til tilbakesetting så er jo sjansene for graviditet gode så fremt alt annet ligger til rette. 

Det har jeg gjort og de sier alt er tipp topp hos meg. 

Ved utredning ble vi begge undrsøkt, og jeg tar jevlige prøver for å sjekke hormonnivå og amh, og alt er bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg gjort og de sier alt er tipp topp hos meg. 

Ved utredning ble vi begge undrsøkt, og jeg tar jevlige prøver for å sjekke hormonnivå og amh, og alt er bra. 

Ja, de «normale» testene før man kommer i gang med prøverør er jo helt standard (FSH, AMH osv). Alt var tipp topp hos meg også, (mannlig faktor), men det festet seg ikke før jeg fikk prednisolon. Om det er tilfeldig eller ikke det er umulig å si, men det var verdt forsøket.

Nå tenker jeg mer i de baner ifht. Om det er forhold i livmoren som gjør at embryoet ikke fester seg. Det kan være betennelse, NK-celler, endometriose etc. Jeg hadde ville diskutert med legene om støttemedisin, feks. Prednisolon eller Albyl-e. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de «normale» testene før man kommer i gang med prøverør er jo helt standard (FSH, AMH osv). Alt var tipp topp hos meg også, (mannlig faktor), men det festet seg ikke før jeg fikk prednisolon. Om det er tilfeldig eller ikke det er umulig å si, men det var verdt forsøket.

Nå tenker jeg mer i de baner ifht. Om det er forhold i livmoren som gjør at embryoet ikke fester seg. Det kan være betennelse, NK-celler, endometriose etc. Jeg hadde ville diskutert med legene om støttemedisin, feks. Prednisolon eller Albyl-e. 

Takk! Jeg vet jeg ikke har endomtrise, men jeg er så vidt jeg vet ikke undersøkt for dette andre du nevner. Skal absolutt ta det opp! 

Tusen takk 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...