Gå til innhold

Gruer meg til julaften pga en gjest som holder monolig HELE kvelden

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, heller litt prating,enn sånn merkelig stillhet og sitte der å prøve å finne på ting å snakke om,for hvis du ikke gjør det så sitter man der i stillheten . Kanskje vedkommende har gledet seg så mye til å treffes at det bare renner over av ting hen vil fortelle om seg å sitt? Og siden dere opplever hen som at hen tar over samtaler,så er det sikkert slik at ingen av dere spør hen om noe heller da, siden hver gang dere slipper til så er det noen andre dere vil høre om. Da blir det litt sånn da, at hen prater om seg å sitt ,for ingen spør. Hen merker nok de negative vibbene og da blir det værre, prøver å prate opp for å lette på stemningen også skjønner hen ikke at det er pratinga som gjør at dere blir negative?

Anonymkode: fe656...8a0

Dette kommer vel helt ann på hva det faktisk er snakk om også da. En jeg kjenner ønsker heller å prate om alt mulig unødvendig og bortkastet pjatt, bare for å høre seg selv snakke. For eksempel å surfe rundt på forskjellige nettsteder som skal vise været. Så begynner han å gnåle om været på alle disse områdene. Det spiller ingen rolle om det er snakk om for eksempel Hammerfest eller Kirkenes, eller Arendal eller Slemmestad. Han gnåler på om alle mulige slags steder, som egentlig ikke er verdt en forbanna dritt uansett. Bare fordi han selv skal ha muligheten til å gnåle videre i det uendelige. 

Men folk som blant annet har skiftet arbeidsplass, er ferdig med en utdannelse, har fått barn eller har knekt et bein i en motorsykkel-ulykke. Sånne ting betyr virkelig ikke noe som helst for ham. Han ønsker fremdeles å gnåle videre om ett eller annet verdiløst søppel, som ikke har noen som helst slags VERDI for noen andre enn ham selv. Så lenge han selv får all oppmerksomhet, og sjeldent gjør  det mulig for noen andre å snakke om noe som helst annet.   

Anonymkode: 8c650...9a2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en veldig utadvendt og snakkesalig familie.

Vi bare sier det rett ut. "Kåre, nå må Ola få si noe, jeg vil høre om ferien de var på" 

Og hvis noen begynner legge ut om noe helt uintressant, hva de drømte om i natt ect, sier vi at det der orker vi ikke høre på.

Anonymkode: 51e5f...b5d

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å sifra. Du synes jo det er pyton å ha han der uansett, så spiller vel ingen rolle om han blir sur og drar eller ikek kommer året etter.

"Heisann, men nå må du la andre slippe til litt også. At du ikke blir sliten av å snakke absolutt hele tiden....."

Anonymkode: b161d...f55

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere må jo bare manne dere opp? 

Det er ubehagelig og kjipt men dere kan ikke la EN person ødelegge julen for 14 andre. 
Vedkommende styrer hele julaften og har null respekt for andre. Uavhengig av hvorfor så blir det helt dustete at dere år etter år ikke sier noe. En av dere må reise på besøk før jul og ta den praten. Si at dere ønsker at vedkommende tenker mer over at andre må få slippe til under julemiddagen og at det fort kan bli for mye skravling fra personens side. Det er ingen annen måte å gjøre det på og det virker som det er på tide.

Jeg syns det er fascinerende at dere har holdt munn alle 14 stykker over så lang tid. Da er dere for snille hele gjengen og lar andre overkjøre. Jeg kan ta praten for dere 😂

Anonymkode: c2b97...54a

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kommer fra en veldig utadvendt og snakkesalig familie.

Vi bare sier det rett ut. "Kåre, nå må Ola få si noe, jeg vil høre om ferien de var på" 

Og hvis noen begynner legge ut om noe helt uintressant, hva de drømte om i natt ect, sier vi at det der orker vi ikke høre på.

Anonymkode: 51e5f...b5d

Samme her. Det finnes grenser for hva man skal tåle.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her. Det finnes grenser for hva man skal tåle.. 

problemet er at sånne folk er ufattelig hårsåre, og blir fornærmet dersom noen forsøker å si ifra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

problemet er at sånne folk er ufattelig hårsåre, og blir fornærmet dersom noen forsøker å si ifra. 

Men skal alle andre rundt bordet ha en bedriten kveld (julekveld!) slik at en person ikke skal bli fornærmet? Han må rett og slett bli litt fornærmet nå. Det er jammen på tide!

Anonymkode: 0abb7...5a0

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 16.34):

Det er tradisjon at jeg og mannen min inviterer familiene på middag hver julaften. Foreldrene våre, et par tanter og onkler som er alene, samt barn og svigerbarn. Slik har det vært i 15 år. Og det er veldig koselig for all del. MEN: en av gjestene blir verre og verre for hvert år. Personen hører dårlig men nekter for det selv. I tillegg til at hen er sosialt understimulert og mye alene i hverdagen. I enhver sammenkomst tar personen enormt med plass, snakker på innpust og utpust om seg og sitt, spør aldri om noe. Det er monolog, aldri dialog. Personen snakker høyt, avbryter andres samtaler for å snakke om seg og sitt, slik at ingen av de 15 andre rundt bordet kommer til ordet eller kan føre en normal samtale rundt bordet. Etter maten når alle er mette og gjerne ønsker å ha det litt stille mens vi som vertssakap rydder, så går gneldresaksa på innpust og utpust da og. For 2 år siden var det stille i 1-2 minutter, før personen høylydt proklamerte at her er det visst bare gamlinger, så stille som det er nå, er alle avsvimte?? Så var en person unådig og sa ja vi nyter julefreden… Åja, ikke la meg forstyrre, keg skal ikke plage noen, kan likegodt dra hjem nå jeg… Så ble stemningen ødelagt…  I fjor var vedkommende faktisk innlagt på sykehus, og var derfor ikke her, og jeg tenkte: wow for en rolig og hyggelig julaften dette var… Med 14 til bords kan det altså oppleves rolig når en eneste person er borte… Mens i år kommer personen sannsynligvis til jul.. og jeg gruer meg allerede. Når kvelden er over er jeg utslitt, personen blir bare verre og verre for hvert år. Det oppleves både frekt og uforskammet når ett menneske skal kakle seg hes mens andre aldri kommer til ordet fordi en person skal ta all plass og all energi… Ingen sier noe høyt, for sier man noe går hen rett i forsvar og «stakkars meg, jeg trenger ikke være her om dere ikke ønsker meg her/liker meg», så å ymte frampå om å respektere andre og være litt mer respektfull og ta litt mindre plass går ikke an.., Så hva gjør man? Har så lyst å bare gi faen og reise bort i jula og la alle seile sin egen sjø, for jeg er utslitt allerede nå bare ved tanken på dette… Det er ikke et alternativ å ikke be vedkommende og samtidig be alle andre… Personen har forøvrig ikke et alkoholproblem, så det nytter ikke å nekte øl og vin til middagen i håp om endring… Huff…  Måtte bare få det ut. Flere som har det slik? 

Anonymkode: 74723...eb3

Personen vet nok selv at smella går…. Har selv en svoger som elsker høre din egen høye stemme…må alltid ha fem minutter total stillhet etter å ha vært i samme rom som han. Bruker si med litt høy  litt spøkefull stemme « Hvem har puttet penger på deg»? «Nå må du stoppe snakke litt» «La nå andre komme til ordet» sikter på han med tv-kontrollen , og sier at nå tar jeg lyden helt av deg.  Min søster blir dritsur. Prateren  og,,,, men mens han furter får andre prate litt, før han er igangsatt igjen . Gjerne med munnen full  av mat. 

• Liker 1
Skrevet

For 2 år siden var det stille i 1-2 minutter, før personen høylydt proklamerte at her er det visst bare gamlinger, så stille som det er nå, er alle avsvimte?? Så var en person unådig og sa ja vi nyter julefreden… Åja, ikke la meg forstyrre, keg skal ikke plage noen, kan likegodt dra hjem nå jeg… Så ble stemningen ødelagt…  

Unnskyld meg men denne personen er jo direkte slem! Du sier at vedkommende hører dårlig dvs det er en person godt opp i åra ditta her. Sikkert din besteforelder, eller tante/onkel. Da må det gå an å forvente at de oppfører seg ordentlig. Dessuten var ikke det der frekt mot vedkommende, det er helt normalt å nyte julefreden i jula. Men han/hun vred det vel om til at det var en fornærmelse. 

Hva med å vare la vedkommende dra da? Se hva som skjer? Bare si til personen "du skal dra nå ja, ha det bra ja det var hyggelig at du kom!"

Uansett synes jeg dere skal slå ned på så stygg oppførsel. Be vedkommende skjerpe seg og klappe igjen om hn ikke har noe hyggelig å si.

Anonymkode: 188c7...0fc

• Liker 1
Skrevet

Har en mor som er helt lik,men vi har null kontakt nå og er utrolig befriende. Alle høytider så gikk skravla i ett og det var ikke bare hyggelige ting men alt slags mulig som trakk ned stemningen. Det var aldri mulig å svare på noe som helst og om noen spurte meg om noe så tok bare hun over og plapret videre. Jeg ble helt psykisk nedkjørt av kontakt med henne og det var jo ikke bare begrenset til høytider men daglige telefonsamtaler. Og alle samtalene var en monolog stort sett. Jeg jeg jeg. Vil spy av sånne mennesker som ikke kan slippe andre til. Så ts må du virkelig invitere denne personen som ingen helst vil ha der?

Anonymkode: 32673...714

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville pratet med en eller to i nærheten av meg ved bordet og ignorert han. Hvis han blander seg inn, så hadde jeg sagt «unnskyld, men nå snakker jeg med Kari og du avbrøyt meg. Hvor var vi…? Jo, Kari….» og så fortsatt samtalen. Jeg ville spurt de andre gjestene om ting og snakket med de. Går sikkert an å sette seg litt forskjellige steder etter maten er ferdig også? Og si ting som «vent litt (navn), jeg ville høre hva Ola skulle svare på spørsmålet mitt.» Rett og slett bare ikke la det bli et problem. 

Anonymkode: cf9a3...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 23.03):

Har du aldri opplevd mennesker som snakker non-stop på inn- og utpust? Det er ekstremt slitsomt😅 Ikke er det fine samtaler heller, de lytter jo ikke, bare snakker…

Mannen har ei gammel tante som er sånn.. «Har dere vært i syden dere da? Jeg kjenner en som var i syden en gang… *bla bla* om noen vi ikke aner hven er som dro til syden» … altså… hallo. 

Anonymkode: 00a62...e03

Så gamle mennesker skal holde kjeft?

Anonymkode: adf02...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er vitsen med disse teite stråmennene? Tror du helt oppriktig at hvis noen kritiserer de som "snakker non-stop på inn- og utpust" så mener de at "gamle mennesker skal holde kjeft?"

Anonymkode: 40510...b33

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, tips om medisinbruk og svar til dette 

Perelandra, mod. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vet du, ikke alle gamle mennesker er sånn som dette, heldigvis! Men har man møtt én, så vet man hva TS mener. Det er fryktelig slitsomt, og de som holder monolog lytter jo ikke, de bare skravler. 

Anonymkode: 00a62...e03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er tradisjon at jeg og mannen min inviterer familiene på middag hver julaften. Foreldrene våre, et par tanter og onkler som er alene, samt barn og svigerbarn. Slik har det vært i 15 år. Og det er veldig koselig for all del. MEN: en av gjestene blir verre og verre for hvert år. Personen hører dårlig men nekter for det selv. I tillegg til at hen er sosialt understimulert og mye alene i hverdagen. I enhver sammenkomst tar personen enormt med plass, snakker på innpust og utpust om seg og sitt, spør aldri om noe. Det er monolog, aldri dialog. Personen snakker høyt, avbryter andres samtaler for å snakke om seg og sitt, slik at ingen av de 15 andre rundt bordet kommer til ordet eller kan føre en normal samtale rundt bordet. Etter maten når alle er mette og gjerne ønsker å ha det litt stille mens vi som vertssakap rydder, så går gneldresaksa på innpust og utpust da og. For 2 år siden var det stille i 1-2 minutter, før personen høylydt proklamerte at her er det visst bare gamlinger, så stille som det er nå, er alle avsvimte?? Så var en person unådig og sa ja vi nyter julefreden… Åja, ikke la meg forstyrre, keg skal ikke plage noen, kan likegodt dra hjem nå jeg… Så ble stemningen ødelagt…  I fjor var vedkommende faktisk innlagt på sykehus, og var derfor ikke her, og jeg tenkte: wow for en rolig og hyggelig julaften dette var… Med 14 til bords kan det altså oppleves rolig når en eneste person er borte… Mens i år kommer personen sannsynligvis til jul.. og jeg gruer meg allerede. Når kvelden er over er jeg utslitt, personen blir bare verre og verre for hvert år. Det oppleves både frekt og uforskammet når ett menneske skal kakle seg hes mens andre aldri kommer til ordet fordi en person skal ta all plass og all energi… Ingen sier noe høyt, for sier man noe går hen rett i forsvar og «stakkars meg, jeg trenger ikke være her om dere ikke ønsker meg her/liker meg», så å ymte frampå om å respektere andre og være litt mer respektfull og ta litt mindre plass går ikke an.., Så hva gjør man? Har så lyst å bare gi faen og reise bort i jula og la alle seile sin egen sjø, for jeg er utslitt allerede nå bare ved tanken på dette… Det er ikke et alternativ å ikke be vedkommende og samtidig be alle andre… Personen har forøvrig ikke et alkoholproblem, så det nytter ikke å nekte øl og vin til middagen i håp om endring… Huff…  Måtte bare få det ut. Flere som har det slik? 

Anonymkode: 74723...eb3

Det er noe smått ironisk over at å lese dette føltes som en jævla slitsom monolog...

Anonymkode: fcc9c...9c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er noe smått ironisk over at å lese dette føltes som en jævla slitsom monolog...

Anonymkode: fcc9c...9c9

Det er jo en monolog når man skriver et innlegg. Men nå har jo mange svart i tråden, og da er det ikke lenger en monolog. Det er jo det fine med skriftlig kommunikasjon; det er stille og alle slipper til. Hvis du synes innlegget var bråkete, så er det jo bare å la være å lese eller ta en pause. Den luksusen har ikke TS og familien når denne mannen tar av.

TS: si ifra ordentlig. Si at vedkommende prater så mye og så høyt at ingen slipper til. Hvis han begynner å surmule og gå i offerrollen, så sier du at han ikke er uønsket, det er all pratingen hans som er uønsket. Si at det hadde vært hyggelig å høre hva andre har å fortelle også, og at noen ganger er det deilig med litt ro og stillhet også.
I beste fall tenker han seg om og tar seg litt sammen, i verste fall er han så snurt at han aldri mer kommer på besøk. Vinn-vinn situasjon.

Det er rart det der at folk som er stille av seg og ikke deltar aktivt i samtaler får klar beskjed om å komme mer ut av skallet og bli mer utadvendt. For det er jo så uhøflig og ubehagelig for andre at man ikke sier så mye. Men når folk høylytt skravler hull i hodet på andre og elsker å høre sin egen stemme, så skal de ikke kritiseres. Det er jo så sårende, må vite. Det er jo bare sånn de er, og det må man akseptere.

Anonymkode: da812...ece

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (På 10.11.2025 den 14.00):

Hadde besøk av ei sånn ei i går. Kun ca 3 timer, men var totalt utladet da hun dro. Hun snakker dessuten plutselig mye om totalt fremmede mennesker, lange beretninger om folk vi aldri har møtt. Veldig spesielt. 

Det gjør svigers også. Hver eneste bidige gang forteller hun historier om folk vi aldri har møtt - navn, alder, bosted osv. Og avbryter folk konstant når andre er i samtale. Jeg blir så oppgitt, og partneren min vil ikke såre moren sin - så vi sier ingen ting. 

Anonymkode: 1bbb0...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...