Gå til innhold

Gentest (brcaa)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tatt sånn test? Mye kreft på morssiden i familien. Lurer derfor på om jeg skal ta en sånn test. Men er det vits i? Både mormor, mor og søster rammet av kreft.

Anonymkode: 16c06...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok test hos oss siden det var mye kreft på en side av familien og min forelder hadde kreft.

Siden min forelder hadde gått bort kunne vi ikke teste personen, så da ble det en besteforelder som ble testet. Jeg synes det var vits i, selv om vi ikke fikk det svaret vi trodde: Besteforelderen hadde ikke noen av de kjente genene som vi vet gir høy risiko for kreft.

Vi ble litt klokere, selv om det ikke var et svar med to streker under mtp. kreftrisiko. Genetikeren (legespesialisten) som gav oss resultatet av testen var veldig flink til å forklare og svarte på alle våre spørsmål. Jeg grubler mye mindre på det med kreftrisiko nå som jeg vet at vi har fått all informasjon som er tilgjengelig. Jeg synes det var verdt det.

Anonymkode: a846e...060

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt. Vet ikke om det er vits, ble anbefalt av lege å ta den, så da gjorde jeg det. 

Anonymkode: 526a0...a99

Skrevet

Her fikk jeg tilbudet om å ta gentest, ikke for brcaa  1/2, men ett annet kreftgen. Om det er vits, må man selv definere. For meg var det greit å få ett svar å forholde meg til. Nå har jeg det genet og får oppfølging. 

Anonymkode: 48c21...561

Skrevet

Jepp jeg har tatt denne ink en masse andre kreft tester 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tatt. Vet ikke om det er vits, ble anbefalt av lege å ta den, så da gjorde jeg det. 

Vet ikke om det er vits? Hva var svaret da? Har du genfeil så bør det absolutt følges opp, og i så måte er det selvsagt stor vits i å ta testen.

Til TS: Jeg har tatt gentest. Fikk til svar at jeg hadde genet og det dermed var opp mot 100% sannsynlig at jeg selv vil komme til å utvikle kreft. Ble derfor anbefalt å fjerne bryst og eggstokker. Hvilket jeg også har gjort.

Alternativt må du gå til regelmessig MR og stadig  lure på om du har fått kreft. Det gjorde jeg i begynneslen, men påkjenning ble etter hvert så stor at jeg valgt å fjerne. 

Anonymkode: 79f45...9ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vet ikke om det er vits? Hva var svaret da? Har du genfeil så bør det absolutt følges opp, og i så måte er det selvsagt stor vits i å ta testen.

Jeg hadde det ikke. 

Hver enkelt må jo avgjøre om det er vits i eller ikke, hadde en lang samtale om fordeler og ulemper før jeg tok testen. 

For meg personlig var det selvsagt et poeng, ellers hadde jeg ikke gjort det. Men jeg kan jo ikke uttale meg for andre. 

Skrevet

Det kommer litt an på hvilke former for kreft det er snakk om, og om flere i familien har hatt den/de samme krefformene. Moren min tok gentest for BRCA1 og 2 og noen andre kjente genfeil da hun fikk to typer kreft samtidig som begge kan knyttes til genfeil i noen tilfeller. Det er ganske mange krefttilfeller i familien, også i relativt ung alder, men få som har hatt samme kreftform. Mamma fikk beskjed om at hun var i grenseland for hvorvidt de anbefalte å teste, og genfeil var ikke sannsynlig. Hun hadde ingen kjent genfeil. 

Anonymkode: 8a1fa...1b3

Skrevet

Jeg måtte gå noen runder med meg selv om jeg ønsket å vite eller ikke. Det skremte meg, så impulsen min var at jeg ikke ville vite.

Men så innså jeg at hvis jeg enten var bærer av genet eller ikke, så ville jeg være det eller ikke, uansett om jeg tok testen eller ei. Etter en stund fant jeg ut at for meg var det bedre å vite, uansett om jeg var bærer av genet eller ikke. Spesielt gunstig selvfølgelig å få vite om man faktisk ikke har det, for da kan man slippe å tenke så mye på det. Jeg fant ut at det for meg ville skapt mye usikkerhet å ikke vite, være usikker. 

Jeg testet meg og er bærer av genet, husker ikke om det er 1 eller 2 - det er den med størst risiko for å utvikle kreft, men den kreften man da ev. får er visstnok mindre hissig. Jeg tar MR med kontrastvæske ca annethvert år.

Det viktigste for meg var at det å få vite ga meg et ekstra spark i baken for å optimalisere alle de faktorene jeg kan gjøre noe med selv. For å være bærer av genet betyr ikke at det slår ut, det sier at det kan slå ut. Så jeg passer kosthold, er aktiv, livsstil, forsøker å ikke stresse for mye (noe er jo naturlig bare ved å være menneske), og jobber for å bedre søvn. Da tenker jeg at jeg har et best mulig utgangspunkt uansett hva som skjer, og best mulig sjanse for at jeg ikke får det.

Anonymkode: 57dd4...d02

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har tatt hele helsetest fra usa før det ble forbudt, begge brca variantene er også inkludert der. Nå var jeg negativ på begge så jeg trengte ikke å ta noe mer avgjørelse enn det men ja, jeg ville absolutt vite.

Anonymkode: 8e25f...bb8

Skrevet

Jeg tror jeg vil ta den. Er vel kanskje litt redd for svaret. Men jeg har jo barn og, så på grunn av det så føler jeg at jeg burde gjøre det. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg vil ta den. Er vel kanskje litt redd for svaret. Men jeg har jo barn og, så på grunn av det så føler jeg at jeg burde gjøre det. 

Kan jeg spørre hvilken type kreft familiemedlemmene dine har hatt? 

Anonymkode: d187d...cb6

Skrevet

Brystkreft er desverre kjempefamiliært, enten man kan påvise det genetisk eller ikke. Veldig ofte finner man ikke noe gen, selv i familier der alle kvinnene har hatt brystkreft. Har selv to nære venninner fra slike familier. 

Så uansett om du tar en test og hva den sier bør du følge svært nøye med, ta det du får tilbud om av undersøkelser. Det er viktig å oppdage det tidlig. Det er en stor fordel for deg at du vet om det og kan være føre var! Og selv om dette suger, er det heldigvis ikke som å vente på noe som ikke har behandling eller kur. 

Anonymkode: c3f0e...27e

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å ikke ta den. Orker ikke å eventuelt vite at jeg nesten garantert vil få kreft. Vil heller leve et godt liv nå, og ikke bekymre meg for fremtiden. Jeg kan jo uansett dø av en bilulykke i morgen, og dermed aldri rekke å få den kreften så tenker det er unødvendig bekymring.  

Anonymkode: 7b1b9...799

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Brystkreft er desverre kjempefamiliært, enten man kan påvise det genetisk eller ikke. Veldig ofte finner man ikke noe gen, selv i familier der alle kvinnene har hatt brystkreft. Har selv to nære venninner fra slike familier. 

Så uansett om du tar en test og hva den sier bør du følge svært nøye med, ta det du får tilbud om av undersøkelser. Det er viktig å oppdage det tidlig. Det er en stor fordel for deg at du vet om det og kan være føre var! Og selv om dette suger, er det heldigvis ikke som å vente på noe som ikke har behandling eller kur. 

Anonymkode: c3f0e...27e

Godt mulig de ikke har fått kartlagt akkurat den genfeil enda.

Jeg var tidlig ute i den forstand at jeg fikk genetisk veiledning allerede på 90-tallet. Selv om de konkluderte med at det mest sannsynlig var genfeil i min familie, måtte de få blodprøver fra en større del av befolkningen før de fikk kartlagt akkurat det genet som ga kvinner i min familie kreft. Det tok mange år. Nå er dette genet velkjent og kartlagt, så nå kan man få svar veldig kjapt hvorvidt man har dette genet. 

Jeg ble fortalt at det var en opphopning på Østlandet av vårt gen, og at de kunne spore det helt tilbake til før Svartedauen. Så da vet jeg at min slekt har vært her i hundrevis av år. Egentlig ganske interessant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har bestemt meg for å ikke ta den. Orker ikke å eventuelt vite at jeg nesten garantert vil få kreft. Vil heller leve et godt liv nå, og ikke bekymre meg for fremtiden. Jeg kan jo uansett dø av en bilulykke i morgen, og dermed aldri rekke å få den kreften så tenker det er unødvendig bekymring.  

Nå vet ikke jeg om du har mye bryst/eggstokk-kreft i din familie, men hvis du mistenker genfeil så gjør du det selv en bjørnetjeneste ved å lukke øynene for den. Du kan velge å få jevnlig oppfølging uten å ta gentesten hvis du er i risikogruppe. Da vil du iallfall forhåpentligvis oppdage kreften før det er for sent. Helbredelsesprosenten for brystkreft er ganske stor i dag, og det er jo ganske kjipt om du oppdager det for sent, om du hadde hatt mulighet til tett oppfølging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis det dreier seg om brcaa kan det være lurt å vite fordi det også kan være aktuelt å fjerne eggstokkene og/eller brystene i forebyggende hensikt. Da reduserer man risikoen for for å utvikle kreft veldig mye. Slike operasjoner gjøres selvsagt ikke før man har fått de barna man har tenkt å få. Bærer man brcaa bør man av den grunn helst ikke utsette det å få barn, og da er det kjempeviktig å vite om man er bærer eller ikke. 

Anonymkode: dcf4f...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...