Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Hva vet du om det er ulovlig oppsigelse? Svaret er ingenting!! Det er ikke forbudt å si opp folk som er sykemeldt. Det er forbudt å si opp folk uten årsak.

Hvis bedriften legger ned da?

værnet for sykemeldte er i utgangspunktet 12 mnd, men de kan bli oppsagt ved å framlegge saklig dokumentasjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mister jobben når du er sykmeldt fortsetter du å være sykmeldt og forløpet er likt som om du hadde hatt jobb, altså at du fortsetter på AAP dersom du ikke er ferdig avklart/frisk nok til å søke jobb.

Anonymkode: e674b...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

3 stykker måtte gå på dagen? Det er KLART ulovlig. Det skal dessuten gjennomføres individuwlle drøftelsessamtaler med hver enkelt og sykdom er vektig hensyn som gjør at vedkommende ikke burde bli sagt opp. 

Anonymkode: 2b4dc...921

Det er vanlig i enkelte bransjer at man må gå på dagen (med lønn ut oppsigelsestiden). 

Skrevet
Soft mann skrev (5 timer siden):

værnet for sykemeldte er i utgangspunktet 12 mnd, men de kan bli oppsagt ved å framlegge saklig dokumentasjon

Man kan helt fint bli oppsagt mens man er sykemeldt - men man kan ikke bli oppsagt fordi man er sykemeldt. En viktig forskjell som mange ikke har fått med seg. 

Anonymkode: 64e5e...d65

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Regner med du fortsatt har lønn i oppsigelsestiden og ergo er de arb.giver i 3 mnd til. Ergo mesr sannsynlig ut februar da oppsigelse gjelder fra 1. i neste mnd. Har det vært drøftinger underveis. Fagforeninger involvert? Pass iallfall på at alt er gjort lovlig

Skrevet
Soft mann skrev (7 timer siden):

Selvsagt kan bedrifter legge ned og si opp folk. My point!

Men ts forblir sykemeldt. Inntil et år (omtrent) dersom det er legens vurdering.

• Nyttig 2
Skrevet
Rotemor skrev (16 timer siden):

Nei, slik er det ikke alltid. Man kan lett bli permittert «på dagen» med oppsigelse som mål, avhengig av bedriftens situasjon. Du forenkler en komplisert problemstilling og konkluderer. Det er ingen vits.

Du vet ingenting om drøftelsessamtaler her. Det er ikke skrevet nok.

En bedrift på konkursens rand trenger ikke drøfte det med de syke ansatte, eller andre. Du må nesten vise til kilder. Og da mener jeg kilder med helhetlig informasjon. Ikke klipp/lim det du synes passer, men som faktisk inkluderer unntaksreglerosv

Kan du slutte spre slike løgner? Eller gjøre som du selv sier, komme med kilder som faktisk er til å stole på? 

Skrevet
endo skrev (4 timer siden):

Kan du slutte spre slike løgner? Eller gjøre som du selv sier, komme med kilder som faktisk er til å stole på? 

Bevis at det er løgn.

(løgn, faktisk!! Skulle tro det var barn her inne)

Skrevet
petterm skrev (På 9.11.2025 den 16.26):

Er du sikker på det?

Så lenge man er kontinuerlig sykemeldt trodde jeg man kunne være sykemeldt i 52 uker, selv etter oppsigelse?

En jeg kjenner var sykemeldt mens ett vikariat gikk ut. Vedkommende fortsatte sykemelding. Dette begynner å bli noen år siden, mulig reglene er endret i mellomtiden.

Hvis man er sykmeldt når arbeidskontrakten opphører, overtar NAV sykepengeansvaret. Det å sebde en melding til NAV om at kontrakten er opphørt, er tilstrekkelig.

Anonymkode: cb575...385

Skrevet
petterm skrev (På 9.11.2025 den 16.26):

Er du sikker på det?

Så lenge man er kontinuerlig sykemeldt trodde jeg man kunne være sykemeldt i 52 uker, selv etter oppsigelse?

En jeg kjenner var sykemeldt mens ett vikariat gikk ut. Vedkommende fortsatte sykemelding. Dette begynner å bli noen år siden, mulig reglene er endret i mellomtiden.

Nå er det noen år siden, men det fikk jeg være da jeg ble sagt opp mens jeg var sykemeldt. 

Jeg var gravid da, og var sykemeldt til fødselspermisjonen. 

Anonymkode: eca56...4d9

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange rare svar. Du kan fint fortsette å være sykemeldt selv om du har blitt oppsagt. Du bare sender en beskjed til Nav og informerer om at du er oppsagt og fra hvilken dato, så tar Nav over oppfølgingen av deg mens du er sykemeldt. Du leverer neste sykemelding som arbeidsledig. Pass på at du har sammenhengende sykemelding under hele sykemeldingsperioden.

Anonymkode: 52a16...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...