oss-to Skrevet søndag kl. 13:05 #1 Skrevet søndag kl. 13:05 Barn er ikkje innhald. Likevel ser vi det dag etter dag: born som blir vist fram for klikk, likes og sponsa produkt, utan at dei har vald det sjølv. Vi som følgjer, liker og deler, belønner det.Det er på tide å setje grenser. Barn har rett til privatliv – og vi kan vere med på å verne det. Vi treng ikkje følge influensarar som bruker barna sine som innhald. Saman kan vi vise at ekte omsorg ikkje blir målt i likes. #SluttFølgInfluensararSomUtlevererBarnaSine 2 7
visp Skrevet søndag kl. 13:12 #2 Skrevet søndag kl. 13:12 Det kunne egentlig ikke falt meg inn å følge noen som helst. Dere som sitter og ser og ser på selvopptatte menneskers liv skal nå starte kampanje for at dere skal slutte å glo? Forventet dere noe annet? 6 1
Moens Skrevet søndag kl. 13:15 #3 Skrevet søndag kl. 13:15 (endret) Enig! Hadde også vært interessant å se hva som hadde skjedd om folk sluttet å følge influensere generelt. Er jo bare reklame for produkter vi ikke visste vi "trengte", høytlønnet egoisme og utlevering. Jeg er så lei😂 Endret søndag kl. 13:28 av Moens Skrivefeil 5 1 4
Slarti Skrevet søndag kl. 13:25 #4 Skrevet søndag kl. 13:25 oss-to skrev (19 minutter siden): Vi treng ikkje følge influensarar som bruker barna sine som innhald. Sånn Da har jeg fikset den siste setningen din 4 3
oss-to Skrevet søndag kl. 13:48 Forfatter #5 Skrevet søndag kl. 13:48 Slarti skrev (21 minutter siden): Sånn Da har jeg fikset den siste setningen din Eg er heilt einig. Men tenkte starte i det små😅.
oss-to Skrevet søndag kl. 13:49 Forfatter #6 Skrevet søndag kl. 13:49 visp skrev (35 minutter siden): Det kunne egentlig ikke falt meg inn å følge noen som helst. Dere som sitter og ser og ser på selvopptatte menneskers liv skal nå starte kampanje for at dere skal slutte å glo? Forventet dere noe annet? Trur det trengs hjelp frå dei som ikkje glor for å få stoppa dette.
Moens Skrevet søndag kl. 14:40 #7 Skrevet søndag kl. 14:40 oss-to skrev (5 minutter siden): Trur det trengs hjelp frå dei som ikkje glor for å få stoppa dette. Flere forslag? Det starter i hvert fall med barna våre, tenker jeg. Det er nesten som om mobiler og sosiale medier har blitt sett på som en like stor menneskerett som skolegang. Argumenter som «alle andre har det» og «det er sånn de unge kommuniserer» mener jeg er ren ansvarsfraskrivelse. Jeg leste for eksempel en artikkel om en mann som hadde en datter på 14 år med anoreksi. Han merket at hun bare ble verre etter at hun fikk TikTok – noe hun sikkert hadde mast om lenge, og som han til slutt ga etter for fordi han trodde det ville gjøre henne glad. Problemet var at han følte han ikke kunne ta fra henne telefonen, fordi «den var privat». Så der sto han da – helt rådvill. Men er den egentlig det? Er mobilen til barna like privat som en dagbok? Så vidt jeg husker, serverte ikke dagboken meg innhold fra hele verden døgnet rundt. Jeg kommer faktisk ikke på én eneste positiv ting som har kommet ut av Snapchat, Facebook eller Instagram – annet enn at det var gøy i starten å dele bilder og følge med på venner, familie og helt ukjente, som influensere for eksempel. Men hvilken reell nytte og verdi har det egentlig? Man kan ikke bare skylde på influensere, men de har heller ikke bidratt til å gjøre sosiale medier til et bra sted. De lærer barna våre at «raske penger» er veien å gå, at man ikke trenger en vanlig jobb – eller jobb i det hele tatt – for å klare seg, og at man må være perfekt og leve et liv som ikke har rot i virkeligheten. Små barn på åtte år kjøper sterke hudpleieprodukter og ødelegger huden sin fordi de er redde for rynker. De sitter foran kameraet før skolen for å lage «gjør deg klar med meg»-videoer, med fokus på hudpleie, sminke, hår og klær. Og dette gjelder ikke bare jenter – gutter blir også fanget av det samme presset. At influensere blir betalt i «fuck you money» mens de gjør det, er kanskje det verste av alt. Men jeg er helt enig i at noen må bryte mønsteret og våge å gå ut av saueflokken. Det handler ikke om at folk ikke skal få tjene penger. Men tenk om internett plutselig forsvant – hva hadde influenserne gjort da? Gått tilbake til sitt samfunnsnyttige yrke? Vi lar oss fange og styre frivillig. Og det er kanskje det tristeste av alt. Beklager, dette ble veldig langt😅 3
oss-to Skrevet søndag kl. 16:33 Forfatter #8 Skrevet søndag kl. 16:33 Moens skrev (1 time siden): Flere forslag? Det starter i hvert fall med barna våre, tenker jeg. Det er nesten som om mobiler og sosiale medier har blitt sett på som en like stor menneskerett som skolegang. Argumenter som «alle andre har det» og «det er sånn de unge kommuniserer» mener jeg er ren ansvarsfraskrivelse. Jeg leste for eksempel en artikkel om en mann som hadde en datter på 14 år med anoreksi. Han merket at hun bare ble verre etter at hun fikk TikTok – noe hun sikkert hadde mast om lenge, og som han til slutt ga etter for fordi han trodde det ville gjøre henne glad. Problemet var at han følte han ikke kunne ta fra henne telefonen, fordi «den var privat». Så der sto han da – helt rådvill. Men er den egentlig det? Er mobilen til barna like privat som en dagbok? Så vidt jeg husker, serverte ikke dagboken meg innhold fra hele verden døgnet rundt. Jeg kommer faktisk ikke på én eneste positiv ting som har kommet ut av Snapchat, Facebook eller Instagram – annet enn at det var gøy i starten å dele bilder og følge med på venner, familie og helt ukjente, som influensere for eksempel. Men hvilken reell nytte og verdi har det egentlig? Man kan ikke bare skylde på influensere, men de har heller ikke bidratt til å gjøre sosiale medier til et bra sted. De lærer barna våre at «raske penger» er veien å gå, at man ikke trenger en vanlig jobb – eller jobb i det hele tatt – for å klare seg, og at man må være perfekt og leve et liv som ikke har rot i virkeligheten. Små barn på åtte år kjøper sterke hudpleieprodukter og ødelegger huden sin fordi de er redde for rynker. De sitter foran kameraet før skolen for å lage «gjør deg klar med meg»-videoer, med fokus på hudpleie, sminke, hår og klær. Og dette gjelder ikke bare jenter – gutter blir også fanget av det samme presset. At influensere blir betalt i «fuck you money» mens de gjør det, er kanskje det verste av alt. Men jeg er helt enig i at noen må bryte mønsteret og våge å gå ut av saueflokken. Det handler ikke om at folk ikke skal få tjene penger. Men tenk om internett plutselig forsvant – hva hadde influenserne gjort da? Gått tilbake til sitt samfunnsnyttige yrke? Vi lar oss fange og styre frivillig. Og det er kanskje det tristeste av alt. Beklager, dette ble veldig langt😅 Tusen takk for eit godt og reflektert innlegg .Eg er so einig i alt du skriv!
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:56 #9 Skrevet søndag kl. 16:56 oss-to skrev (3 timer siden): #SluttFølgInfluensararSomUtlevererBarnaSine Hashtag her inne fungerer ikke, så SluttÅBrukeHashtag. Anonymkode: 77ff0...ba5 1
oss-to Skrevet søndag kl. 17:02 Forfatter #10 Skrevet søndag kl. 17:02 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hashtag her inne fungerer ikke, så SluttÅBrukeHashtag. Anonymkode: 77ff0...ba5 Okei 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:04 #11 Skrevet søndag kl. 20:04 Men noe sånn kommer dessverre aldri i verden til å skje her på Kvinneguiden! Folk her inne tråler vel gjennom en rekke sosiale medier flere ganger om dagen. Pluss skriverier i forskjellige nettaviser om alle mulige slags patetiske rosa-bloggere. Deretter kommer folk hit til Kvinneguiden for å sutre og klage i det endeløse angående disse bloggerne. Så alle de sullikene på sosiale medier får selvfølgelig masse ekstra oppmerksomhet av den gjengen som sitter trofast her på Kvinneguiden. Pluss de som leser her på Kvinneguiden og som kanskje blir interessert i en eller annen "kjendis" nettopp på grunn av alt som blir skrevet her på forumet. Noe som fører til enda mer oppmerksomhet for disse bloggerne på sosiale medier. Det finnes jo en del tråder her på Kvinneguiden som har vart i flere år nå, og ingen kan skrive et eneste punktum eller komma uten at noen begynner å kverulere her på Kvinneguiden. Men likevel går folk aldri lei av å virkelig saumfare hver eneste krik eller krok av sosiale medier for å pirke på ett eller annet dritt her. Anonymkode: 8c595...e9a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:11 #12 Skrevet søndag kl. 20:11 Jeg hadde blitt mer skuffet hvis noen jeg kjente fulgte influensere på SoMe. De må være enda mer lowlife enn de som livernærer seg som influenser. Anonymkode: f67ee...878 2 1
Minimeg1234 Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men noe sånn kommer dessverre aldri i verden til å skje her på Kvinneguiden! Folk her inne tråler vel gjennom en rekke sosiale medier flere ganger om dagen. Pluss skriverier i forskjellige nettaviser om alle mulige slags patetiske rosa-bloggere. Deretter kommer folk hit til Kvinneguiden for å sutre og klage i det endeløse angående disse bloggerne. Så alle de sullikene på sosiale medier får selvfølgelig masse ekstra oppmerksomhet av den gjengen som sitter trofast her på Kvinneguiden. Pluss de som leser her på Kvinneguiden og som kanskje blir interessert i en eller annen "kjendis" nettopp på grunn av alt som blir skrevet her på forumet. Noe som fører til enda mer oppmerksomhet for disse bloggerne på sosiale medier. Det finnes jo en del tråder her på Kvinneguiden som har vart i flere år nå, og ingen kan skrive et eneste punktum eller komma uten at noen begynner å kverulere her på Kvinneguiden. Men likevel går folk aldri lei av å virkelig saumfare hver eneste krik eller krok av sosiale medier for å pirke på ett eller annet dritt her. Anonymkode: 8c595...e9a 🎯 (hvordan får du til å skrive anonymt her på rampelyset?)
Minimeg1234 Skrevet 19 timer siden #14 Skrevet 19 timer siden oss-to skrev (På 9.11.2025 den 14.05): Barn er ikkje innhald. Likevel ser vi det dag etter dag: born som blir vist fram for klikk, likes og sponsa produkt, utan at dei har vald det sjølv. Vi som følgjer, liker og deler, belønner det.Det er på tide å setje grenser. Barn har rett til privatliv – og vi kan vere med på å verne det. Vi treng ikkje følge influensarar som bruker barna sine som innhald. Saman kan vi vise at ekte omsorg ikkje blir målt i likes. #SluttFølgInfluensararSomUtlevererBarnaSine 🎯 1
Sam Fox Skrevet 19 timer siden #15 Skrevet 19 timer siden Slarti skrev (På 9.11.2025 den 14.25): Sånn Da har jeg fikset den siste setningen din Enig, kutt alle helt ut! 1
Maiken2025 Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden Hatt perioder jeg har fulgt noen. Før jeg innså hvor tåpelig hele greia er. Folk må nok bare komme til det selv. Snapchat og den verden vil nok bestå en stund til. 1
oss-to Skrevet 17 timer siden Forfatter #17 Skrevet 17 timer siden Maiken2025 skrev (1 time siden): Hatt perioder jeg har fulgt noen. Før jeg innså hvor tåpelig hele greia er. Folk må nok bare komme til det selv. Snapchat og den verden vil nok bestå en stund til. Eg er eigentleg samd med deg, men eg meiner og at det ikkje berre handlar om at folk "vel" å følgje influensarar. Plattformane er laga for å gjere oss avhengige, og menneska si naturlege nysgjerrigheit blir utnytta. I tillegg blir ofte barna til influensarane delt og eksponert på ein måte som kan vere problematisk. Difor trur eg vi treng lovverk for å beskytte både brukarar og born. 2
BlendaSensitive Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden https://www.instagram.com/engvallcaroline/ svensk forfatter som har engasjert seg i barnes rettigheter. Om akkurat dette tema. 2
Maiken2025 Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden oss-to skrev (1 time siden): Eg er eigentleg samd med deg, men eg meiner og at det ikkje berre handlar om at folk "vel" å følgje influensarar. Plattformane er laga for å gjere oss avhengige, og menneska si naturlege nysgjerrigheit blir utnytta. I tillegg blir ofte barna til influensarane delt og eksponert på ein måte som kan vere problematisk. Difor trur eg vi treng lovverk for å beskytte både brukarar og born. Enig med deg… 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå