Gå til innhold

Fettfri steking av kjøtt.

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka
Skrevet

Som en del av min slankeplan vurderer jeg å begynne å steke rent kjøtt i ovnen.

Fettfritt rent kjøtt som biff og kyllingfilet.

Hvordan gjøres dette? Hvor mange grader må du sette ovnen på? Må man benytte grillfunksjonen?

Bruker man folie eller er det best uten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å steke biff eller kylling i stekeovnen uten å brune de på panna først (når jeg har laget mat til mange. Er det få steker jeg maten ferdig på panna). For å begrense fettet pensler/klapper jeg på litt olje på kjøttstykkene. Det skal ikke renne olje, men bare smøres litt utover. På få dråper olje får du ikke i deg masse kalorier. Og tenk på at en del av vitaminer og mineraler MÅ ha fett for å gjøre nytte av seg i kostholdet.

Kjempeflott at du tenker på mengden, men ikke kutt fettet helt!

Hilsen meg som har gått ned 5 kg pga endret kosthold :)

Gjest Fruktkake
Skrevet

Hvis du steker i panne med olivenolje så får du sunt fett. Tenk alternativt! Smør er iallfall fy-fy. Hvis man tørker av kjøttet med litt papir etter steking, så forsvinner også en del av fettet.

Skrevet

Husk at kroppen - og ikke minst hjernen - trenger fett. Men det må være det sunne fettet - dvs det som holder seg flytende i kjøleskap.

Det finnes et nytt merke med norsk rapsolje som er velegnet til å steke i - det fungerer veldig bra, og du får i deg sunne planteoljer samtidig.

Gjest Gjest
Skrevet

Steker du i teflonpanne trenger du jo omtrent ikke fett. Som en over sier, bare "klappe" litt olje på kjøttet (tipper jeg bruker en teskje på to biffer, og det er da ikke mye).

Skrevet (endret)

Om du bruker aluminiumsfolie eller ildfast form er et spørsmål om oppvask. Bakepapir går også an hvis kjøttet er lite saftig.

Bruker du grillen blir det bare stekt øverst og du må snu kjøttet, det er lite vits.

180-220 grader er bra, avhengig av kjøtttypen.

Forøvrig anbefaleg jeg feit fisk som for eksempel makrell i tomat, for veldig sunt fett blant annet omega 3, som hjelper på alt fra depresjon til ledd.

Endret av Cognizance
Skrevet

Det går fint an å hive kjøttdeigen i en sil/dørslag når den er stekt, og skylle over med varmt vann. Da reduserer du kraftig på fettinnholdet!

Skrevet

Rapsolje er sunt fett, og bedre enn olivenolje.

Skrevet
Det går fint an å hive kjøttdeigen i en sil/dørslag når den er stekt, og skylle over med varmt vann. Da reduserer du kraftig på fettinnholdet!

Bruk nå for guds skyld heller karbonadedeig, da. Ikke ødelegg maten på den måten :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Bruk nå for guds skyld heller karbonadedeig, da. Ikke ødelegg maten på den måten :overrasket:

(Fint at noen andre sa det. Jeg valgte å la være, så vi slapp en ny "gjeste"-debatt...)

Skrevet

Synes ikke kjøttdeigen smaker dårligere om jeg skyller av litt fett.... og karbonadedeig er jo kjempedyrt i forhold til vanlig kjøttdeig. Men men.... - smak og behag :) Jeg kjøper helst kjøttdeig av svin.

Gjest Elfrida
Skrevet
Synes ikke kjøttdeigen smaker dårligere om jeg skyller av litt fett.... og karbonadedeig er jo kjempedyrt i forhold til vanlig kjøttdeig. Men men.... - smak og behag :) Jeg kjøper helst kjøttdeig av svin.

Kjøttdeig inneholder rundt 13 % fett, karbonadedeig ca 3-6%. Dvs at du skyller bort fett som du har betalt i dyre dommer for i stedet for å betale en høyere pris for et magrere produkt som du slipper å skylle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...