Gå til innhold

Avstandsvennskap og personlighets forstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter dette med å si at jeg vet at disse "tankene" er mye pga meg selv, min angst og personlighetsforstyrrelse (unnvikende) som igjen kommer fra mobbing og omsorgssvikt.

Har i mange år har ett avstandsvennskap mest via sosiale medier, men også møter person til person opptil flere titalls ganger (korte, men hjertelige møter!). Vil ikke si for mye som avslører meg eller min venn så er dette altså et vennskap med avstand da vi bor på ulike kontinent.

Vi har som sagt møttes flere ganger, og vi holder kontakt via sosiale medier hvor vi snakker i ny og ne. Her har vi delt både personlige ting, og ting som har vært mellom kun oss. Med andre ord, veldig gjensidig kontakt. Ikke bare fra min side.

Nylig møttes vi. Det hadde gått en stund siden sist (pandemi og så videre) men vi har uansett hatt kontakt.

MEN, for en stund siden så gikk jeg igjennom noe, og vedkommende var en av de første som tok kontakt og sjekket innom at alt var OK. Året etterpå, så skjedde det motsatte. Min venn gikk igjennom noe, og fjernet seg selv fra sosiale medier. Dette fjernet også vår eneste form for kontakt i en lengre periode. Ved første mulighet, sjekket jeg innom og sørget for å vise at dette går begge veier.

Likevel har dette plaget meg. Og som sagt, jeg tror nok noe av det er min egen angst og personlighetsforstyrrelse. Jeg har full forståelse at personen trengte avstand fra sosiale medier og sånn, for å gjøre det også tydelig. Men likevel var det kjipt å bli 'kuttet av' så brått og brutalt uten forvarsel. Dette har jeg selvsagt ikke tatt opp, av respekt for at her var det ting som skjedde som jeg har empati for, og forståelse for at var tungt og vanskelig for vedkommende. Så det handlet selvfølgelig ikke om meg eller vårt vennskap.

Mitt spørsmål er vel kanskje om dette vennskapet ikke er like gjensidig som jeg trodde? Sliter for tiden med tilliten til alle nær meg da jeg selv nylig fjernet min sosiale medier konto midlertidig, og 2 dager senere prøvde noen å resette passordet mitt og få tilgang til kontoen min.

Anonymkode: 01a1b...50d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du reagerer på at han fjernet seg fra SoMe når han hadde det vanskelig, samtidig som du selv fjernet deg fra SoMe når du hadde det vanskelig?

Folk reagerer forskjellig og man bør respektere at noen trenger en pause fra SoME. Alt handler ikke om deg.

Anonymkode: deb7e...7f6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som trekker seg unna og isolerer seg når det er tøft/vanskelig, jeg er likedan. Det har ingenting med vennskapet deres å gjøre.

Anonymkode: a1d80...8c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du reagerer på at han fjernet seg fra SoMe når han hadde det vanskelig, samtidig som du selv fjernet deg fra SoMe når du hadde det vanskelig?

Folk reagerer forskjellig og man bør respektere at noen trenger en pause fra SoME. Alt handler ikke om deg.

Tror ikke du har fått med deg alt jeg sa, for jeg gjør det tydelig at jeg har empati og respekt for det. Men at dette likevel var vanskelig fordi vi ikke har etablert noen annen form for kontakt (noe som gjorde at jeg var veldig bekymret, uten å kunne sjekke at alt var OK i en veldig lang periode).

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du har fått med deg alt jeg sa, for jeg gjør det tydelig at jeg har empati og respekt for det. Men at dette likevel var vanskelig fordi vi ikke har etablert noen annen form for kontakt (noe som gjorde at jeg var veldig bekymret, uten å kunne sjekke at alt var OK i en veldig lang periode).

Ts

Jeg skjønner at du var bekymret, men nå har du jo sånn sett fått svaret siden han er tilbake.

Ang ditt spørsmål om vennskapet er like gjensidig, det vil det jo være umulig for oss å vite. Men både jeg og venner har hatt perioder hvor vi trekker oss tilbake uten at det betyr at vi ikke setter pris på vennskapet til hverandre. Noen ganger trenger man en pause/tid for seg selv.

Jeg har ei venninne nå som ikke er på SoMe og som også har sagt fra at hun sliter en del både fysisk og mentalt for tiden og dermed ikke orker besøk. Det har jeg ingen problem med å respektere. Det betyr ikke at hun ikke setter pris på mitt vennskap.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Ta det opp. Si at du bryr deg, og ønsker å være der for han, om han ønsker å etablere kontakt andre steder enn sosiale medier så dere kan nå hverandre også om en brått får behov for å kutte sosiale media. Si det du tenker på, at du forstår behovet for å isolere seg, og at du samtidig nok hadde en forventning om å få være der for han når han sleit, og at det at du ikke fikke det har gjort at du lurer på om dere kanskje ser på vennskapet ulikt. Er dere nære venner skal et vennskap tåle en slik samtale. Det handler ikke å si at den ene gjorde noe feil, men bare for oppklaringen. 

Anonymkode: 74d0d...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...