Gå til innhold

Har du kronisk migrene? Kan du i så fall fortelle litt rundt det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hodepine i månedsvis. Ikke konstant, men mye. Har i tillegg veldig stressfølelse og sannsynligvis overaktivert nervesystem (dette kan forklares fra ting som har skjedd de siste årene og gir absolutt mening).

Jeg har fra før av migrene, og har ikke syntes at dette har lignet på det. Men jeg har nå noen ganger prøvd meg fram med migrenemedisin, og synes det hjelper - og at jeg da ofte ikke har hodepine dagen etter. Jeg leser på hodepinenorge.no at kronisk migrene ofte forveksles med spenningshodepine (som jeg trodde jeg hadde) og endrer form fra "vanlig" migrene.

Spørsmålet mitt er derfor: Har du fått diagnosen kronisk migrene, og hvordan artet/arter det seg? Hva er lurest å gjøre dersom det faktisk er tilfellet?

Anonymkode: a14b4...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har levd med "spenningshodepine" i 14 år. I januar i år var jeg så lei, vanlig smertestillende har aldri funket, kun tatt toppen av smertene av og til. Dro til legen med ønske om å prøve triptaner. De tok smertene! Så det legene har kalt spenningshodepine i alle år viser seg å være kronisk migrene. Har prøvd to forebyggende (candesartan og nå sarotex) og det funker dårlig. Burde vel ha prøvd noe annet men man må prøve medisinene i lang tid før man kan si de ikke fungerer. Jeg hadde nok migrene i mine yngre dager, men det ble aldri oppdaget. Så har sannsynligvis levd med ubehandlet migrene i mange år før det utviklet seg til kronisk migrene. Har hodepine hver dag, i forskjellig grad. Noen dager kun et hint av smerte og andre dager dunker der. Ikke ensidig. Har også andre problemer som kan knytter til migrene: mye svette, svimmelhet i perioder, smerter i nakke og området rundt, hjernetåke, problemer med å holde en samtale og finne riktig ord.. Spesielt i uka før/under menstruasjon er jeg ille. Har pms også. Bruker et triptan hver dag som heter naramig for å forebygge uka før menstruasjon. 

Anbefaler deg å dra til lege og ytre din bekymring om kronisk migrene, prøv å få bukt med det før den blir kronisk. 

AnonymBruker
Skrevet
satc skrev (31 minutter siden):

Jeg har levd med "spenningshodepine" i 14 år. I januar i år var jeg så lei, vanlig smertestillende har aldri funket, kun tatt toppen av smertene av og til. Dro til legen med ønske om å prøve triptaner. De tok smertene! Så det legene har kalt spenningshodepine i alle år viser seg å være kronisk migrene. Har prøvd to forebyggende (candesartan og nå sarotex) og det funker dårlig. Burde vel ha prøvd noe annet men man må prøve medisinene i lang tid før man kan si de ikke fungerer. Jeg hadde nok migrene i mine yngre dager, men det ble aldri oppdaget. Så har sannsynligvis levd med ubehandlet migrene i mange år før det utviklet seg til kronisk migrene. Har hodepine hver dag, i forskjellig grad. Noen dager kun et hint av smerte og andre dager dunker der. Ikke ensidig. Har også andre problemer som kan knytter til migrene: mye svette, svimmelhet i perioder, smerter i nakke og området rundt, hjernetåke, problemer med å holde en samtale og finne riktig ord.. Spesielt i uka før/under menstruasjon er jeg ille. Har pms også. Bruker et triptan hver dag som heter naramig for å forebygge uka før menstruasjon. 

Anbefaler deg å dra til lege og ytre din bekymring om kronisk migrene, prøv å få bukt med det før den blir kronisk. 

Takk! 

Jeg har legetime til uka, er for tiden sykemeldt faktisk.... Men vi har ikke vært inne på dette med kronisk migrene, det er noe som har slått meg de siste ukene.... Skal definitivt lufte det, for ut fra hva jeg leser om kronisk migrene er det IKKE noe å trakte etter (og det merker jeg jo, sånn som jeg går nå).

Har du merket noe på blodtrykket når du har prøvd feks Candesartan? Jeg har ikke høyt blodtrykk i utgangspunktet, og har også slitt med svimmelhet, så frister ikke veldig med lavt blodtrykk i tillegg ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! 

Jeg har legetime til uka, er for tiden sykemeldt faktisk.... Men vi har ikke vært inne på dette med kronisk migrene, det er noe som har slått meg de siste ukene.... Skal definitivt lufte det, for ut fra hva jeg leser om kronisk migrene er det IKKE noe å trakte etter (og det merker jeg jo, sånn som jeg går nå).

Har du merket noe på blodtrykket når du har prøvd feks Candesartan? Jeg har ikke høyt blodtrykk i utgangspunktet, og har også slitt med svimmelhet, så frister ikke veldig med lavt blodtrykk i tillegg ;)

Jeg har helt fint blodtrykk, det ble litt lavt og kunne bli litt svimmel men det gikk fort over. Sluttet hovedsakelig for det ikke hadde ønsket effekt for meg. Men verdt å prøve tenker jeg, for noen funker det godt! Facebook har en gruppe som heter "hodepine og migrene". Aktiv gruppe hvor folk deler erfaringer osv, den har vært svært nyttig for meg. Da har jeg kunne kommet med spesifikke tanker og ønsker til legen, for min lege er BLANK på migrene og hodepine.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...