Gå til innhold

Ølhunden Berit

Fremhevede innlegg

Skrevet
Selkie skrev (På 13.11.2025 den 1.47):

Det jeg så holder for meg. Du skjønner helt sikkert hva jeg mener. 

Åpenbart ikke. Haadde du sett hele,  ville du jo sett at dette ikke er riktig. Det er forsåvidt  et av hovedpoengene i serien du tar opp her, som del av et problem.  Mange hovedproblem tas opp. Anbefaler deg å se videre, det blir svært ubehagelig  og opplysende etterhvert

Anonymkode: 8a79b...e6c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

[...]

Hovedpersonen fremstilles med dårlig samvittighet fordi hun tror hun har skylda for et selvmord? For noe piss. Det er et EKSTREMT farlig budskap. Skal man la være å ta til motmæle i tilfelle drittsekkene skal finne på å gjøre noe dumt? 

[...]

Anonymkode: c8f9b...ff1

Hvorfor tenker du hennes reaksjon er ment som et "budskap"? Det var ingen andre rundt henne som antydet at hun var skyldig i noe. Hun ble hyllet for å ta til motmæle. 

Jeg vil heller si at hennes dårlige samvittighet er en realistisk vinkling. Vi vet vel alle at trusler om selvmord brukes som hersketeknikk i noen forhold. Familie og venner til personer som begår selvmord kan føle på skyldfølelse i ettertid. Det er helt realistisk at en person som, uten å ha det som hensikt, var medvirkende i at en person ble hengt ut i det offentlige for deretter å forsvinne sporløst etter et åpenbart selvmordsforsøk kan sitte med en følelse av "Herregud hva har jeg gjort". Selv om personen var en drittsekk. 

Det var aspekter ved denne serien jeg ikke likte, men at en rollefigur reagerer slik som et reelt menneske i samme situasjon godt kunne gjort, kan jeg ikke akkurat klage på. 

Anonymkode: 9ad4e...e81

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 20.21):

Vet ikke hva jeg skal si. Igjen ser vi at overgriperen går raskt fra å være gjerningsperson til å bli offer. Det blir noe ynkelig av det hele. Her snakker vi om mennesker som ødelegger livene til andre mennesker (som regel kvinner), og så er det de som er ofrene? Ensomhet, dårlig oppvekst ect. får skylda. Hjelpe meg.

Jeg tenker at de som holder på slik og trakasserer andre mennesker på denne måten bare kan drite og dra. Hvorfor skal man bruke energi på det? Hovedpersonen fremstilles med dårlig samvittighet fordi hun tror hun har skylda for et selvmord? For noe piss. Det er et EKSTREMT farlig budskap. Skal man la være å ta til motmæle i tilfelle drittsekkene skal finne på å gjøre noe dumt?  Jeg mener helt oppriktig at dnne typen nettroll som er så stygge mot andre mennesker og kommer med alvorlige trusler om både voldtekt og drap bør identfiseres for offentligheten slik at folk kan beskyttes.

Hvorfor skal man hele tiden forklare og forsvare denne typen folk? Disse incel-folka som sitter og runker på tastaturet i kjelleren og hater kvinner kan bare ryke og reise for min del. Skjønner ikke folk at dette er mennesker som ønsker å ha et samfunn som det var for 100 år siden der mannfolka bestemte alt, og kvinner ikke hadde en stemme? Det er ikke slik at alle disse svina er sllik som "Berit" i serien. Mange av dem, og jeg tipper det stor flertallet, er rett og slett bare ondskapsfulle mannsjåvinister som blir rasende på samfunnet, og ikke minst kvinner, fordi de ikke tåler at samfunnet har blitt likestilt og ikke minst at de selv ikke klarer å finne kvinner som vil ha sex med dem.

Jeg er derfor meget skeptisk til denne serien, da denne historien på ingen måte representerer virkeligheten. Men Jeg mistenker dessverre at dette er en serie man SKAL like, hvis ikke blir man nok sett på som bakstreversk og dum. Dette vil føre til at det kun er de som liker serien som blir å si dette høyt, og resten holder kjeft. 

Jeg tipper mange kvinner faktisk blir ganske så provosert av denne serien.

Anonymkode: c8f9b...ff1

Du er jo helt lost. Serien forklarer det åpenbare; at det gjerne er en historie bak når folk gjør slemme/dumme/onde ting mot andre. Ikke at det er en unnskyldning, men det er gjerne en forklaring. 

Anonymkode: c1ac8...f2b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er jo helt lost. Serien forklarer det åpenbare; at det gjerne er en historie bak når folk gjør slemme/dumme/onde ting mot andre. Ikke at det er en unnskyldning, men det er gjerne en forklaring. 

Anonymkode: c1ac8...f2b

ja, men jeg tror greien er at hvis man har en "velutviklet" (men usunn) empati fra før av så er det lett å få den utnyttet, og for kompensere på det må man overdrive litt kanskje for å forsvare overfor seg selv at man fortjener å sette seg selv først, forstå seg selv og sine egne behov. kanskje det er et uttrykk for det. 

Anonymkode: a45c5...066

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 7.25):

han så jo ikke ut som en trans, men som en som hadde kledd seg ut.

Anonymkode: bf0b5...230

Fordi han aldri var trans. Han kledde seg ut fordi han ikke ville bli gjenkjent. Han er ikke født i feil kropp. Det er også derfor han går tilbake til vanlige herreklær på slutten, fordi han ikke lenger er redd for å stå frem for det han har gjort.

Anonymkode: b403f...17e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi han aldri var trans. Han kledde seg ut fordi han ikke ville bli gjenkjent. Han er ikke født i feil kropp. Det er også derfor han går tilbake til vanlige herreklær på slutten, fordi han ikke lenger er redd for å stå frem for det han har gjort.

Anonymkode: b403f...17e

Øh. Ja det vet jeg jo. Du tar et lite sitat helt ut fra sammenhengen. Du kommenterer begrunnelsen, ikke argumentet. Jeg tror selvsagt ikke at han var trans. 

Anonymkode: bf0b5...230

Skrevet

Jeg savner litt vinklingen til de sinte damene, som kjæresten til Audun. Hun fremstilles som kontrollerende og usympatisk, men her mangler dybden og lagene. Ingen er sånn om de er lykkelige og blir møtt som de skal i forholdet sitt. 

Anonymkode: beb21...c21

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Gliffy skrev (På 15.11.2025 den 16.39):

Enig. Jeg er en ganske venstrevridd person, og jeg syns de "vitsene" til hun standupkomikeren som nedverdiget menn var ubehagelige og ikke morsomme i det hele tatt. Og hun dama til han Audun var jo helt forferdelig uspiselig. Til og med de snille damene på mottaket hadde noen negative sider, spesielt hun ene hvordan hun slo hånda av Tom og ikke en gang lot han komme til orde og forklare seg da hun fant ut hvem han var. 

Jeg syns ikke at serien fremstilte "venstrefolk" på noen god måte heller, det var mye mer kompleks som du sier. Hun varme trivelige dama som plutselig viste seg å være nazist f. eks. Sånn er det jo, folk har gode og dårlige sider. 

Var hun nazist? Dette gikk meg hus forbi. Hvordan fikk vi vite det?

Anonymkode: 17354...445

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg beklager derfor om spørsmålet allerede er besvart, men; Hvorfor tittelen "Ølhunden Berit"? 
Jeg kan fort luke vekk filmer, serier og bøker dersom tittelen ikke "snakker" til meg😅🙈 Jeg har begynt å se serien, men jeg er usikker på hva jeg egentlig syns. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var hun nazist? Dette gikk meg hus forbi. Hvordan fikk vi vite det?

Anonymkode: 17354...445

Da Berit forteller at han skal på jobbintervju så svarer hun noe sånt som at "Arbeit, macht, frei - det sa vi i før i tiden" og smiler som det var et godt minne. Uttrykket ble brukt av nazistene under krigen og det var skrevet over portene til flere av konsentrasjonsleirene, blant andre Auschwitz: https://no.wikipedia.org/wiki/Arbeit_macht_frei

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Da Berit forteller at han skal på jobbintervju så svarer hun noe sånt som at "Arbeit, macht, frei - det sa vi i før i tiden" og smiler som det var et godt minne. Uttrykket ble brukt av nazistene under krigen og det var skrevet over portene til flere av konsentrasjonsleirene, blant andre Auschwitz: https://no.wikipedia.org/wiki/Arbeit_macht_frei

Syns vel det er et litt tynt grunnlag å stemple dama som nazist på. Spesielt siden hun 1) bruker uttrykket i konkret forstand slik det ble brukt før krigen og ikke i den sarkastiske betydningen det ble brukt i forbindelse med konsentrasjonsleirene. Og 2) fordi hun surrer og tror det står i Bibelen og da har vi vel ingen grunn til å tro hun sikter til Mein Kampf, liksom. 

Anonymkode: 796fa...c22

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 7.56):

Jeg savner litt vinklingen til de sinte damene, som kjæresten til Audun. Hun fremstilles som kontrollerende og usympatisk, men her mangler dybden og lagene. Ingen er sånn om de er lykkelige og blir møtt som de skal i forholdet sitt. 

Og ingen blir som Audun om de er lykkelige og blir møtt som de skal i forholdet sitt. Selvsagt finnes det damer som er helt jævlige mot kjæresten sin, uten at det trenger å være hans feil. 

Anonymkode: 76185...277

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og ingen blir som Audun om de er lykkelige og blir møtt som de skal i forholdet sitt. Selvsagt finnes det damer som er helt jævlige mot kjæresten sin, uten at det trenger å være hans feil. 

Anonymkode: 76185...277

Men møter han kjæresten sin da? Sannsynligvis ikke. De er en dårlig match, og ingen gir den andre det de trenger. De gjør hverandre dårlige.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Selkie skrev (På 9.11.2025 den 15.49):

Veldig typisk NRK å vinkle konservative høyrefolk som dumme, naive tapere. 

Har du sett serien? Det er absolutt ikke det serien gjør, etter min mening. Serien handler ikke om konservative høyrefolk, eller om dumme naive tapere, men om folk som har det skikkelig vanskelig, først og fremst. Den handler om hvor farlig ensomhet på ulike måter er, og hvor skadelig kanselleringskultur og offentlig gapestokk kan være. 

Anonymkode: 5beb9...61d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Gliffy skrev (På 19.11.2025 den 8.58):

Jeg fikk også inntrykk av at hun hadde nazi-sympatier (selv om hun knapt var gammel nok til å kunne hatt et bevisst forhold til dette uttrykket under krigen).

Anonymkode: 9adda...06b

Skrevet
Selkie skrev (På 13.11.2025 den 1.57):

Det var det inntrykket jeg fikk, for det går igjen og igjen at NRK vinkler høyrefolk som tapere. Tror ikke serien slutter med at man tenker han var en skrap og veldig smart person. Men jeg kan jo ta feil. 

Nå er han jo ikke en gjenomsnitlig høyre mann, poenget med karakteren er jo at han er ensom....

Men hvilke andre NRK serier er det som fremstiler høyre folk som tapere? Jeg kan ikke huske noen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Gøy å se Fru Wold som søt gammel (nazist) dame🤭

Anonymkode: 22fca...b6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gøy å se Fru Wold som søt gammel (nazist) dame🤭

Anonymkode: 22fca...b6f

Jeg tolket det som hun hadde Alzheimers. Jeg kjenner folk med demens som kan finne på si sånne rare ting. Hun satt på den benken og virket litt forvirret. Jeg tror ikke hun var nazist, men at hun var dement.

Anonymkode: 2189d...7c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker mye på scenene hjemme fra leiligheten til komikeren. Der hadde far, mor og barn ramla ned i internettsuppa og kom seg ikke bort derfra. Det var noe veldig ubehagelig over de scenene. De satt fast i internetts sorte hull selv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 20.38):

Men møter han kjæresten sin da? Sannsynligvis ikke. De er en dårlig match, og ingen gir den andre det de trenger. De gjør hverandre dårlige.

De har akkurat fått et lite barn og forholdet er i krise. Synes serien traff spikeren på hodet over hvordan mange forhold er når man har en baby. Synes ikke hun var kontrollerende. Skjønner godt hun ikke ville la sønnen ligge å gråte. Har selv opplevd morsinstinktet og jeg taklet ikke at babyen gråt. Det var noe primitivt og instinktstyrt over henne og han greide ikke sette egne grenser.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...