Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår det slik

Skjul innhold

at det handler om problemer i parforholdet. Han føler seg som en ansatt og en fjott som han sier, fordi alt skal skje på konas premisser og hun vet alltid best, både om hva barn og menn trenger. Mye seksuell frustrasjon. At livet er snudd på hodet med baby og pappapermisjon hjalp sikkert ikke heller.

Anonymkode: e0c82...8a4

Samme oppfatning

Anonymkode: 2da46...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Serien fungerer godt fordi den den gar et karikert persongalleri. Det er ikke en dokumentar. Hovedpersonen viser seg å ha enorm sosial kompetanse, noe jeg ikke tror hadde stemt med virkeligheten kanskje... En serie som gir rom for refleksjon og et håp om at de fleste faktisk er gode på bunnen. Det er bare litt langt ned hos noen. 

Anonymkode: 70e78...07f

Enig i dette. Serien burde vært enda lenger eller tiden burde vært skildret over en lengre periode slik at ikke karakterene endret personlighet såpass fort. For det er det få som gjør. Hovedkarakteren gikk fra sinte Tom til omsorgsfulle Berit på et blunk. Men for all del, bra at karakterene ikke var endimensjonale. 😊

• Liker 3
Skrevet
Blåttvann skrev (40 minutter siden):

Enig i dette. Serien burde vært enda lenger eller tiden burde vært skildret over en lengre periode slik at ikke karakterene endret personlighet såpass fort. For det er det få som gjør. Hovedkarakteren gikk fra sinte Tom til omsorgsfulle Berit på et blunk. Men for all del, bra at karakterene ikke var endimensjonale. 😊

Er ikke det litt av poenget? Det er vel ingen som "skifter personlighet", men man viser at mennesker ikke er endimensjonale, og at selv om man har dårlige sider kan man ha gode sider også.

Anonymkode: cde10...955

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke det litt av poenget? Det er vel ingen som "skifter personlighet", men man viser at mennesker ikke er endimensjonale, og at selv om man har dårlige sider kan man ha gode sider også.

Det at han prøver å ta livet sitt,  og "gjenoppstår" som kvinne er med på at man kjøper den raske og store endringen litt lettere. I tillegg opplever han et brutalt overgrep fra mannen som inviterer han inn i et fysisk fellesskap, nå som kvinne. Nedbrutt etter overgrepet opplever han så å bli møtt med forståelse og kjærlighet, som kvinne, og i tillegg  finner han mening og verdi i å være en trygg havn for andre. Her er serien spesielt god synes jeg. Den viser hvordan kvinner lettere møtes med stor omsorg og forståelse, samtidig som at andre søker til dem, og ser på dem som trygge. 

Anonymkode: 70e78...07f

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
2 hours ago, Kålrota said:

Du er jo så på viddene at det blir helt komisk. Det viktigste er å hate litt, ikke sant? 

Det er jo du og dine meningsfeller som absolutt burde se denne serien. Hovedpersonen fremstilles på ingen måte som endimensjonal. 

Hate? Det var da voldsomt. Jeg bare deler mitt førsteinntrykk av serien og det jeg opplever NRK stadig driver med. Det tar 20 sekunder å google seg frem til handlingen og dette er ikke min type serie. 

Skrevet
Selkie skrev (3 minutter siden):

Hate? Det var da voldsomt. Jeg bare deler mitt førsteinntrykk av serien og det jeg opplever NRK stadig driver med. Det tar 20 sekunder å google seg frem til handlingen og dette er ikke min type serie. 

Den googlinga di er ikke spesielt god da, hvis du tror serien handler om en høyremann fremstilt som taper. Vi vet ingenting om politisk ståsted, og han fremstilles på ingen måte som en taper utover 1 episode.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det de samme damene? 

Anonymkode: 2ef47...8f3

Nei. 

Anonymkode: 796fa...c22

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Den googlinga di er ikke spesielt god da, hvis du tror serien handler om en høyremann fremstilt som taper. Vi vet ingenting om politisk ståsted, og han fremstilles på ingen måte som en taper utover 1 episode.

Det var mitt inntrykk, men kan selvsagt ta feil. Jeg fikk uansett avsmak i første episode da han satt der ynkelig i mørket og så på rasistiske memes og kommenterte på høyrepolitiske saker. Skjønner at serien ikke handler om hans politiske syn, men det var en del av førsteinntrykket vi fikk av han. Jeg fikk avsmak for jeg vet hvordan NRK driver mild manipulasjon og venstrepolitisk- korekthet der de har mulighet til det. Men folk ser ikke det, for det er godt gjemt. Man liker sikkert fyren i løpet av serien på grunn av medlidenhet, ikke av beundring og inspirasjon. De hadde neppe startet serien med en som satt i mørket og skrev FREE PALESTINE.

Så poenget mitt var ikke at serien var dårlig, for den er sikkert bra laget, men at jeg tar avstand til NRK sin måte å ta politisk parti der de kan. 

Venstrefolk kommer sikkert til å kaste seg over meg med stygge kommentarer om hvor feil jeg tar, kjør på, men jeg kommer hverken til å lese eller svare videre. 

Skrevet
Selkie skrev (24 minutter siden):

Det var mitt inntrykk, men kan selvsagt ta feil. Jeg fikk uansett avsmak i første episode da han satt der ynkelig i mørket og så på rasistiske memes og kommenterte på høyrepolitiske saker. Skjønner at serien ikke handler om hans politiske syn, men det var en del av førsteinntrykket vi fikk av han. Jeg fikk avsmak for jeg vet hvordan NRK driver mild manipulasjon og venstrepolitisk- korekthet der de har mulighet til det. Men folk ser ikke det, for det er godt gjemt. Man liker sikkert fyren i løpet av serien på grunn av medlidenhet, ikke av beundring og inspirasjon. De hadde neppe startet serien med en som satt i mørket og skrev FREE PALESTINE.

Så poenget mitt var ikke at serien var dårlig, for den er sikkert bra laget, men at jeg tar avstand til NRK sin måte å ta politisk parti der de kan. 

Venstrefolk kommer sikkert til å kaste seg over meg med stygge kommentarer om hvor feil jeg tar, kjør på, men jeg kommer hverken til å lese eller svare videre. 

Du kommer nok både til å lese og svare. 

Så vidt meg bekjent starter serien med to personer som spyr ut stygge kommentarer. En høyreekstrem og en fra venstresida et sted. En mann og en kvinne. Men det la du altså ikke merke til? 

Og nei, vi liker ikke hovedkarakteren av medlidenhet. Vi liker ham fordi han velger å snu livet sitt rundt og å være et godt menneske selv når livet virkelig butter imot. Så jo, vi beundrer ham for det. 

Anonymkode: 796fa...c22

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg synes serien setter et godt lys på  hvordan nettet fanger også. Hvordan det skaper avhengighet hos voksne sårbare mennesker. Som er så alvorlig for noen at de må logge helt av, og forbli logget av. Du så hvordan denne kvinnelige stand-up komikeren og mannen satt med skjermer hele tiden, og også deres barn.  Hvordan hverdagen dreide seg veldig mye om moren sitt liv på nett, kommentarfeltet, hvordan dette preget dem alle med uro og frykt,  og de aldri fikk fri fra stresset og jobben hennes.

Endret av Doris Becker
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Selkie skrev (På 9.11.2025 den 15.49):

Veldig typisk NRK å vinkle konservative høyrefolk som dumme, naive tapere. 

Veldig ofte er de jo nettopp der de befinner seg da. Du kan si hva du vil,men sån er det jo. 

Serien er forøvrig ganske bra. Terningkast 4. 

• Liker 4
Skrevet

Hovedpersonens politiske ståsted er ikke noe tema i serien overhode, og blir vel heller ikke nevnt på noe vis. Men at en som han identifiserer seg med høyresiden, er jo ikke spesielt merkelig, det er høyresiden som i all hovedsak har slått politisk mynt på menn som ikke får pult osv. Se bare på mange av Simen Velles utsagn, eller for eksempel Tommy Robinson og Alex Jones. Kan ikke komme på noen på venstresiden som forfekter denne typen kvinnehat.

Anonymkode: d0bb3...fec

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Selkie skrev (46 minutter siden):

Du må jo gjerne mene alt du vil, poenget her er jo at du bommer. Du har bestemt deg for noe og gidder ikke å sjekke om du stemmer. Min teori er da at du kke vil faktasjekke fordi du risikerer å ikke ha hold i teorien din. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Selkie skrev (1 time siden):

Dette er også noe filmen belyser, hva som kan skje når man sitter i et ekkokammer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Selkie skrev (1 time siden):

Dette handler vel mer om at du ikke ønsker å se hva som skjer når noen møter seg selv i døren med egne fordommer.

Anonymkode: 9168c...946

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Blåttvann skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker og at han ikke bytter personlighet, han er nok den samme. Jeg synes den endringen som skjer er troverdig, for når han blir Berit så møtes han på en annen måte av samfunnet. Denne endringen skjer like fort som han skifter klær. Plutselig blir han holdt i hånden av noen han nettopp har møtt, barn leker rundt beina hans, ukjente damer smiler til han og hjelper han med sminken... Han får oppleve en varme han ikke har kjent før. Da blomstrer man, da.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker og at han ikke bytter personlighet, han er nok den samme. Jeg synes den endringen som skjer er troverdig, for når han blir Berit så møtes han på en annen måte av samfunnet. Denne endringen skjer like fort som han skifter klær. Plutselig blir han holdt i hånden av noen han nettopp har møtt, barn leker rundt beina hans, ukjente damer smiler til han og hjelper han med sminken... Han får oppleve en varme han ikke har kjent før. Da blomstrer man, da.

Mye mulig. :)

Men står fortsatt 100% for at serien burde vært lenger, likte den godt! 😅

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
Skrevet
Selkie skrev (På 9.11.2025 den 15.49):

Veldig typisk NRK å vinkle konservative høyrefolk som dumme, naive tapere. 

Jeg så ikke så mye politisk engasjement fra hovedpersonen. Det eneste jeg så var anti-feminisme og kvinnehat. At du selv kobler kvinnehat og anti-feminisme opp til høyrefolk er et solid selvskudd og sier ganske mye om hvor forrykt det politiske klimaet har blitt på høyresiden. Når kvinnehat blir synonymt med politisk retning. Da har det vel strengt tatt høyrepolitikken gått skikkelig på trynet, har den ikke?

Anonymkode: 7d62b...caf

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 18.35):

Jeg savnet at Tom heller var fungerende i en høy stilling, enn å stå i enn butikk ingen besøker

Anonymkode: 930ac...afa

Mulig jeg tar feil, men jeg ser liksom ikke for meg Fabian Stang sitte oppe om natta og bombardere kommentarfelt med obskøniteter og trusler om voldtekt.

Blåttvann skrev (6 timer siden):

Vil ikke si det var på et blunk akkurat. Han ble jo slått i trynet med to ekstremt traumatiske hendelser rett etter hverandre (uthengingen i media og voldtekten). De fleste folk endrer seg ganske dramatisk når sånt skjer

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Selkie skrev (4 timer siden):

Er ikke uenig i at NRK er godt på venstresiden politisk, men det er egentlig irrelevant når det gjelder problemstillingen i denne serien. Etter mange år på nett kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har fått trusler om voldtekt fra noen på ytre venstre, men opptil flere fra ytre høyre. 

Og jeg er på høyresiden selv.

Anonymkode: 44a27...9ea

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...